Gå til innhold
  • Bli medlem

Klar for første 2000meter


ThorBrubakken

Anbefalte innlegg

Annonse

Torsdag i forrige uke ble viet til min første topp : http://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-v%C3%A6rt-p%C3%A5-tur-i-dag/page-80#entry339567  :ahappy:

 

Jeg er altså ingen erfaren rådgiver, men jeg skjønner entusiasmen!

 

For meg var vær og føre nesten like viktig som fjellet, noe som igjen betydde at det måtte være ganske nært - og Soleibotntindene er ikke så langt unna Bergen. Jeg fulgte med på langtidsvarselet, og blinket ut torsdagen ganske tidlig - og fikk bufret vekk møter på jobben sånn at jeg kunne avspasere den dagen. Det viste seg å bli fullklaff, gikk hele turen i shorts og t-skjorte uten snø. Det dumme med opplegget er at det ble to tredeler bilkjøring (nesten 9 timer) og en tredel fjelltur (nesten 4,5 timer) - og det kan bli ganske slitsomt dersom bilkjøring eller tur tar noe særlig mye lengre tid (jeg startet litt etter kl 07:00 i Bergen og kom hjem igjen litt før kl 20:30).

 

Uansett, jeg møtte på to karer som hadde snudd på tur oppover (meniskproblemer) og kom i prat med dem - og da jeg fortalte at jeg var på tur opp til min første 2K-topp som jeg hadde hørt muligens var den letteste i landet, ble det protester. Den var muligens blant de korteste, men storsteinsuren gjorde at flere andre var mer lettgått, mente de. Den mest lettgåtte ble utpekt til å være Steindalsnosi, men som begynnerfjell var Fanaråken å anbefale. Skulle du ende opp med å bevege deg over i Sogn, tar jeg sjansen på å anbefale alle de tre nevnte :-)

 

Utsikten fra Soleibotntind var i alle fall noe for seg selv!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Skjønner at Jotunheimen nok er beste område ja. Skulle helst hatt en tur med tre overnattinger og to topper (reiser torsdag kveld til søndag kveld), og det ser det ut til at jeg kan plukke i det området. Fikk også et tips på å kjøre til Sota Sæter og gå til Tverrådalskyrkja på den ene dagen og så gå Galdhøpiggen på vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Boka er bestilt:-)

Og om boka ikke brukes til å finne ut hvilken topp man skal på, så er den verd sin pris bare pga av bildene. De er tildels helt fantastiske :)

Grattis med første 2000 metring. Min første var Fannaråken, utsikten var mere enn vakker og været nydelig- ikke noe problem å bli bitt av fjellbasillen da :)

Rondane er en fin plass å fortsette :)

Lykke til videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan annbefale en tur til Kyrkja i Jotunheimen. En kjempefin tur og som første tur er den heilt topp .Visbretinden er også en grei tur.For en uke siden hadde eg en tur til Dyrhaugsryggen og gikk i 20 cm nysnø på toppen men er en enkel tur og en nydelig utsikt. Litt skummelt om man vill bortover tindene. Ellers er det jo mange fine og ikke for ekstreme turer i Jotunheimen. Søker du på Jotunheimen på Youtube så er det jo litt tips på turer der også :-). Stetind er jo også en forholdsvis grei tur. Men er mye å velge mellom. Store Smørstabstind var min første og for en utsikt på toppen. Leirvassbu,spiterstulen,sognefjelshytta og turtagrø har jo også webcam gående så er jo greit å få tips på været om man først bestemmer seg for tur :-) . Bare synd snøen er begynt å komme og gjør det litt mer tungvint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stonis : Likte godt innlegget ditt med rapport og flotte bilder fra Dyrhaugsryggen: http://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-v%C3%A6rt-p%C3%A5-tur-i-dag/page-80#entry339484

 

Fem dager etter din tur, tok jeg denne fjellfi-en av meg med nylagd kaffe, og en ganske så snøfri Dyrhaugsrygg til høyre i bildet :-)

post-16230-0-00749000-1442527495_thumb.j

 

Snøen er ikke nødvendigvis permanent ennå, tror jeg. Har man litt flaks med været, kan man fortsatt få seg en tur i høyden uten å ha snø under beina eller tykk ull rundt kroppen - men sjansene blir jo generelt mindre jo lenger man venter nå, selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslefjelltinden, Jotunheimen, 2157 m, flott tur med start fra Krossbu Turisthytte. Gikk turen for 2 år siden i juli. Anbefales

Undrar om det inte var den som jag var upp på i børjan på Juli i år. Snett upp till vänster från bron, va? Toppen ser inte mycket ut nedifrån, och är ganska flack. Det tog 2,5 upp med skidor och tar väl en timme till om man skall gå till fots. Troligen den 2000-meterstopp som är enklast att gå upp på. Kort att gå, inte något som är i närheten av brant och riktigt fin utsikt från toppen! Klart underskattad topp. 
 
Många av 2000-meterstopparna är bäst på skidor. 
 
Annars finns ju glittertind. Jag har inte sett utsikten, men den är busenkel att gå upp på från Glitterheim*. Går nog fint att cykla större vägen upp, men det är tyvärr cykelförbud i nationalparken. Annars hade det varit en klockren MTB-tur. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for mange gode forslag! Jeg har jo godt veldig mye i fjellet, men mest i området Rjukan og vestover. Der er man oppå Hardangervidda med ikke så høye fjell rundt.

Turen går til Fondsbu første helgen i oktober og da får jeg til to 2000metere. Litt usikker på været, om det kommer snø på toppene, om det er best å gå på truger eller ski. Truger er jo enklest å bære i sekken. Noen som har erfaringer her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hyggelig at du spør a_aa  :phone:

 

Det ble tur i helgen! Og det ble en mine beste turopplevelser hittils! Og som gammel speider er det ikke få turer;)

 

Vi var to stykker som reiste til en hytte på Filefjell torsdag og inn til Fondsbu fredag morgen. Fredag var det liten storm i kastene og regn hele dagen så vi holdt nede i dalene. Ble 8 timers rundtur. Vått og kaldt, men med litt aquavite i pausene så holdt vi varmen:-)

 

Så lørdag ble den store dagen. Meldt knallvær med blå himmel og vindstille, og det var akkurat det vi fikk.

Vi bestemte oss for Langeskavltinden da den visstnok skulle være ganske grei å bestige for oss med lite klatreerfaring. Det som var artig med denne toppen er at man kommer raskt opp på rundt 1500meter på Langeskavlen, så går man på toppen i en times tid med fantastisk utsikt til alle kanter. Husker ikke alle toppene vi så, men det var ihvertfall Falketind, Uranostinden, Galdeberget etc. Selve toppen var enkel og grei å "bestige". Største utfordringen var egentlig bare at alt var islagt etter gårsdagens regn som gjorde det tyngre å gå. Her fungerte brodder med ispigger veldig bra! Ellers er stegjern en fordel og mye raskere. På toppen stod vi å så på de som gikk på Uranostinden rett over dalen, kunne nesten vinke til hverandre:-) Uranos frister VELDIG for neste tur!!! 

 

Lørdag kveld var det avslutning på DNT Fondsbu med band og full fest. Klokka ble halv seks før vi fant dyna;) Klokka ni var det morgen bad i brevannet (jeg har fast søndagsbad hele året og måtte jo få det her også). Gir en fantastisk levende og tilstedeværende følelse:-)

 

Litt slitne på søndagen så ble det kun en liten tur opp til det såkalte "Utsikten" på Fondsbu før vi kjørte hjemover.

 

Selv om jeg er greit trent så var toppturen likevel krevende fysisk. Det ble 8-9 timers gange enten oppover eller nedover på stein. Men jeg koste meg og tror jeg smilte omtrent i alle de 8-9 timene :D

 

Så nå vurderer jeg en ny tur 15-18 oktober, men usikker på hvor det er greit å gå, enten det er bart eller snø. I samme området tror jeg det er for tidlig for ski, men kanskje sko og truger kan være en fin kombo. Fondsbu er jo stengt så da blir det å finne en annen hytte.

 

Tar gjerne i mot forslag! Og blir gjerne med på tur evt, om noen vil hive seg på min:-)

 

https://www.dropbox.com/s/g2smkzrksal3q6f/2015-10-03%2014.41.16-1.jpg?dl=0

 

https://www.dropbox.com/s/lemvfqt1376shuf/2015-10-03%2013.29.00.jpg?dl=0

 

https://www.dropbox.com/s/acgdf1lb12r3zvh/2015-10-03%2013.00.11.jpg?dl=0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Skjønner at Jotunheimen nok er beste område ja. Skulle helst hatt en tur med tre overnattinger og to topper (reiser torsdag kveld til søndag kveld), og det ser det ut til at jeg kan plukke i det området. Fikk også et tips på å kjøre til Sota Sæter og gå til Tverrådalskyrkja på den ene dagen og så gå Galdhøpiggen på vei tilbake.

 

Tverrådalskyrkja kan absolutt anbefales, men å ta veien opp til Spiterstulen/Juvass er ikke nødvendig hvis målet er sanking av topper over 2000m og du samtidig likevel er i Breheimen/Reinheimen-området. Se Hestdalshøgde, Storivilen, Moldulhøe, Hesthøe, Gråhø o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 2000 bestigningen :-)

Langeskavlen er finfin, du får en "bre på alle kanter" feel siden den ligger på en måte midt i Uranosbreen.

Jeg så for sent at turen din gikk dit, jeg tipper du gikk på vestsiden og rundt et vann før du gikk opp bratta? Det er mulig å gå på østsiden og opp en "gressbakke" fra østsiden av vannet, da spare du minst en halvtime. Men det er ikke tegnet inn på noe kart.

Uranostind er fin på ski her er utsikt mot Falketind fra toppen.

Tyinholmen stenger 11, så den er også stengt snart. Tyinstølen er kanskje åpen, har ikke sjekket den, hvis samme område er aktuelt.

Det er stor sjanse for snø om 2 uker, så det kan bli vanskelig å finne snøfrie områder over 2000m..

post-13618-0-79496100-1444228471_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt mulighet for greie 2000-turer i Jotunheimen pt. spesielt østover. Kanskje kan Rasletind eller Høgdebrotet være noe? Du må beregne å gå en del i snø, men med godt skotøy og god tid er det ikke noe problem. Vil anbefale å holde øye med webkameraet på Gjendesheim, det gir en indikasjon om forholdene oppe i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.