Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Compact 2 - noen som har prøvd?


thomashenrik

Anbefalte innlegg

Ser at Bergans har disse Compact-teltene. 2-mannsversjonen kan fåes en del billigere enn Ringstind, men er ikke like lett med sine 2,75kg. Ringstind ligger på 2kg, men kanskje det er mer plass i Bergans sitt telt? Noen som har forsøkt det? Er kvaliteten bra?

 

Ser ut til at teltet har myggnetting som går helt ned, slik at man kan ha ytterteltet åpent om sommeren, uten å få mygg inn. Ringstind har ikke myggnetting helt ned. 

 

https://www.gsport.no/produkt/705247/bergans-compact-telt-2-manns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Compact 2 tilsvarer Helsport Nordmarka 2, så litt feil å sammenligne med Ringstind som er mindre.

Har vært på tur sammens med en som har Compact 3 manns, litt knotete å slå opp da stengene har en tendens til å gli vekk/ut av posisjon på motsatt side før du spenner buen.

Sorte snorer er lettere å snuble i.

Ellers virker det som fin kvalitet til fin pris, rip stop og god lufting.

Vil tro Compact 2 har samme plusser og minuser som 3 ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også compact 3. Man kan ikke si at dette teltet er "high end" av nordmarka. Det er bedre enn som så! Har brukt dette flere ganger, også på vinteren. Helt genialt telt egentlig, men er et problem med høyden og lengden på innerteltet for min del. Ikke veldig høyt, men funker når man sitter ved inngangen. Det som fungerer dårlig er at det skrår veldig, og soveposen kommer inntil innerteltet om jeg ikke ligger med hodet nesten helt inntii døren til ytterteltet, som resulterer til våt på yttersiden av soveposen om jeg ikke har fulgt helt med hvordan jeg ligger. Forøvrig digert rom i ytterteltet! Plass til store sekker, evt pulk + matlaging.

 

Forøvrig aldri hatt problemer med oppsetting av teltet. Enkelt og greit! Bardunene er like enkle å snuble i som alle andre barduner når det begynner å bli mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig, High End betyr at det er blandt de ledende i sin klasse, så det er bedre enn som så som du sier, det er derfor det heter High End. Nordmarka 2 er et rimelig bra 3 sesongers telt til en rimelig pris slik at flere kan begynne med friluftslivet uten at det skal koste for mye. Hadde Bergans kommet med en utgave av compact 2 med "ståhøyde" 105 cm hadde jeg kjøpt det. På Outnorth siten hadde de en "vinterutgave" av Compact 2, men den har jeg aldri sett på siten til Bergans, dette teltet hadde større innvendig høyde. At teltene er lave gir i allefall samme gode vindprofil som den ekstra sikkerheten det gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lang du er Stig, jeg er bare 173 cm så har ett hav av plass før jeg er bortig noen av veggene, teltet er 235 cm innvendig lengde så kan ikke se at det skal bli store problemer før man nærmer seg 2 meter i lengde.

Forøvrig eng i det slm blir sagt om at det gjerne kunne hatt litt mer høyde for komfort + at de gamle mod som jeg har har ytterdør som åpner litt lite i høyden i forhold til det som er normalen på telt i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.