Gå til innhold
  • Bli medlem

Wiglo vs Fjellheimen


Paul_86

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker å kjøpe mitt første telt og sitter med et dilemma. Jeg ønsker et telt som vi kan bruke mest på vår/sommer/høst, men ha muligheten til å dra ut på vinteren også. Vi er en familie på 3 (snart 4) og ønsker et telt vi kan ha lenge (kanskje naivt å tenke at et telt holder).

 

Dilemmaet jeg sitter inne med er ok størrelse med lav vekt vs god plass, men høy vekt. Kanskje to ytterpunkter, men det jeg har sett på er helsport fjellheimen og bergans wiglo lt4. Begge har etter mitt inntrykk god kvalitet og tåler en del av regn og vind. Ikke minst ligger de i den prisklassen jeg har muligheten for å gi for teltet.

 

Fjellheimen er godt utprøvd og mange som har, men ikke så mye boltreplass. Til gjengjeld har den forholdvis lav vekt. Wigloen har også fått gode tilbakemeldinger her på forumet og jeg hadde vel gått får det hadde det ikke vært for vekten. Den har alt en kan ønske seg med plass. Siden det blir nok for det meste meg som bærer det meste av vekten (spesielt hvis det blir kun meg og ungene etterhvert), så frister det ikke å ha et tungt telt. Det vil nok bli mest brukt i skog og bymarka rundt oslo, men også i vindfulle rogaland.

 

Jeg ser for meg at om jeg gikk for wigloen så kan det ende opp med færre turer ettersom teltet er tungt. På den andre siden, siden teltet er så bra og stort vil kanskje opplevelsene med dette teltet være helt supre. Det betyr ikke at fjellheimen gir dårlig opplevelser, men har noen begrensninger.

 

Dette er som sagt mest et familietelt, så plass, antall utganger osv føler jeg blir mer prioritert. Tenker å ta med teltet på skikkelige langturer også med en god venn, men da er det ikke noe problem og dele opp vekten.

 

Kunne noen gi meg noen tilbakemeldinger angående vekten på wigloen og hvordan dere har løst det? Her blir det nok mest sekk på sti og ulendt terreng. Eventuelt hvorfor jeg skulle absolutt gått for fjellheimen isteden for wigloen (også omvendt)?

 

Ps. Det kommer sikkert mange andre forslag på telt, og vel, det gjør forvirringen enda større. Jeg har da derfor endt opp med disse to som er mye omvendt av hverandre. To gode telt med forskjellige egenskaper.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje mest fjellheimen 3 "vanlig" jeg tenker på, god duk, grei plass. Derimot er fjellheimen 4 det samme, men litt mer plass. Er kanskje verdt den ekstra halvkiloen, men igjen faller kanskje poenget med denne bort. Xtreme er kanskje litt voldsomt og veier mer. Light og superlight er kanskje bedre i forhold til vekt, men dyrere. Har også inntrykk av at de er en del mindre solide også. Når det gjelder wiglo holder wiglo lt4 mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel finne ut om du ønsker mer et camp-telt eller et telt du ønsker å kunne forflytte deg mer med. Til den første bruken så er Wiglo best pga av plass, mens Fjellheimen er best til den siste bruken da vekt er alfa omega da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg ett rødt wiglo 4mannstelt igår på xxl , det var 20% avslag så fikk det til ca 4.500,-

Vi har en gutt på 2mnd så jeg fant ut at vekten hadde ikke så mye å si siden det er begrenset hvor langt man uansett kommer til å gå de første årene og den ekstra høyden i teltet virket perfekt til familiekos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et wiglo 4lt og er veldig godt fornøyd.

Når jeg sier vi betyr det fruen og jeg.

Og vi har et hav av plass når vi er på tur :-D

Ja, det er et telt som veier en del og den tar også mye plass i sekken.

Men når man slår leir og kan begynne å finne fram roen og kosen, da bytter jeg ikke wigloen med noe annet telt.

Er dyktig lei av og gjøre alt liggende i et tunnel telt.

Vi fordeler vekta med at en av oss tar teltet og den andre tar stenger og plugger. Fungere bare flott.

Så tar vi heller det litt mer med ro når vi går og tar en pause ekstra når vi vil det.

Vi er jo tross alt på tur :-)

Har fått testa teltet i en god del vind og den klarte det like godt som de Helsport teltene jeg har brukt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg absolutt enig med Mathisdal, vi er også bare to på tur som regel og Wigloen tar vi gjerne med. Det er fantastisk med så mye plass og god takhøyde. Vi kom nettopp hjem fra 8-dagers tur i Børgefjell og vi var sjeleglade for at vi valgte dette teltet til turen. Det var veldig mye vind fra nordvest, og temperaturen snek seg under null noen netter. Uansett hvor mye det blåste følte vi oss veldig trygge på at teltet stod, vi la steiner på stormmattene og festet bardunene godt. Teltet stod fjellstøtt i de verste vindkulene og det var lunt inne. Jeg ble egentlig overrasket over hvor "varmt" det var inni teltet uten ovn når temperaturen ute var rundt null og med mye iskald vind. 

Når vi senket innerteltet max, så var det ingen kondens heller, og takhøyden man dermed taper merkes knapt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har Fjellheimen 4 camp og Wiglo lt4.

Når barna er små, kreves det mindre liggebredde hvis du har forholdsvis lave liggeunderlag som kan overlappe hverandre litt.

I mitt tilfelle er barna blitt 11 og 13 år og alle har exped synmat ul som er 7 cm tykke, og dermed ikke sjans med alle fire i Fjellheimen.

I wigloen har vi derimot god plass, mens fjellheimen brukes når vi kun er 3 på tur.

 

Ville gått for Fjellheimen 4 (3 manns blir altfor lite) hvis liggeunderlagene tillater overlapping, og særlig hvis fruen ikke blir med på tur etterhvert som barna blir større.

Du kan jo selge og investere i større telt etterhvert hvis behovet melder seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.