Gå til innhold
  • Bli medlem

Eksempel til etterfølgelse


Dal-z

Anbefalte innlegg

"Røde Kors reiste i natt ut for å hjelpe en mannlig turgåer i 30-årene som hadde gått seg vill på Folgefonna, men aksjonen ble stoppet av mørket og mannen måtte sove ute."

 

http://www.nrk.no/hordaland/redningsaksjon-pagar-pa-folgefonna-1.12544179

 

Han her har tydeligvis lest over fjellvettreglene før han drog hjemmefra.

 

Fjellvettreglene

  1. Legg ikke ut på langtur uten trening.
  2. Meld fra hvor du går.
  3. Vis respekt for været og værmeldingene.
  4. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ha alltid med ryggsekk og det utstyret fjellet krever. (Han hadde med seg klær og mat slik at han kunne overleve ute ei natt.)
  5. Lytt til erfarne fjellfolk.
  6. Bruk kart og kompass. (Han kunne oppgi sin egen posisjon til hjelpemannskapet. Men han kunne nok ha fulgt litt bedre med på kartet mens han gikk, så hadde han ikke gått seg vill.)
  7. Gå ikke alene.
  8. Vend i tide – det er ingen skam å snu.
  9. Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig. (Han innså sine egne begrensninger.)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, dette er jo noe som kunne skjedd de fleste.

 

En natt i det fri er jo i seg selv ingen katastrofe. Mange har jo med seg en ullgenser, eller en dunjakke og klarer med det en natt i det fri, selv om det kan bli ganske kaldt. Jeg vet ikke hva vedkommene her har med seg, men generelt lurer jeg på hvorfor man enkelte ikke vil tar med seg *litt* mere utstyr som muliggjør en uplanlagt overnatting.  Et halvt liggeunderlag+Jerven Hunter+ en liten stålkopp+fire telys, så har du for under 2000 kroner og under 2 kilo i sekken nok til at du kan håpe å få sove. Sålenge man er uskadd og ved sine fulle fem, så kan man jo klare en natt på bare å holde seg i bevegelse, men hva gjør du hvis du er maksimalt uheldig og brekker et bein? I tillegg til at skader som et benbrudd  gjøre at du ikke er mobil, kan skader også gjøre at kroppen ikke klarer å regulere temperatur like godt. 

 

Dessuten, hvis det ikke var mobildekning, så måtte vedkommende enten ha ventet helt til han ble meldt savnet, eller så måtte han imorgen vært uthvilt nok til selv å finne veien ned, da er det kjipt å være utslitt og stivfrossen når morgenen kommer. 

 

Og hva hvis du både har brukket benet og ikke har mobildekning.... 

 

Dette er ikke ment som kritikk, men som en mere generell oppfordring.

 

Jeg vet hva jeg skal pakke i min sekk, ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne en helt unødvendig utrykning og ett prakt eksempel på det motsatte !

 

Jeg kan ikke se at han har brukt fjellvettreglene spesielt. 

 

1,2 3, og 5 og bruken av disse kommer jo ikke frem.

4 antas kun delvis ok, han overnattet og overlevde. Men i punkt 4 ligger også utstyr, f.eks hodelykt, GPS m.m. som kreves, og da ville han fint gått på egen hånd i mørket.

 

 6, 7 , 8 og 9. er jo heller ikke dekket: 

 

6. Kart og kompass -  hadde det vært brukt så hadde han a) ikke gått seg vill, B) planlagt retur ift terreng/avstand og i tide før mørket

7. Gikk alene

8. Vendte ikke i tide ut fra turlengde og mørket

9. Ringte Røde Kors for å bli hentet, det er det helt motsatte av å bare ta en overnatting og gå ned dagen etter. Dette ble gjort først etter at de ikke kunne hente ham.

 

Han kunne bare ringt til de nærmeste og sagt at det blir en natt ute, feilberegna tiden, og gått ned dagen etter.

Å bruke Røde Kors til å redde seg selv fordi det er blitt mørkt er misbruk. Skal man risikere at andre mennesker setter seg i fare og bruke tid på en person bare fordi det har blitt mørkt. Hva er problemet med å ta seg ei natt ute, om man så vil fryse litt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tullinger som det der som etterhvert vil gjøre berging til en enda strengere prioriteringssak. Sett at helikopteret var ute med pledd og varm klem til han her og det oppstår virkelige ulykker andre steder? Leste om den skoleklasseutrykningen i Ryfylke og, turleders ansvar å holde en flokk unger samla. Fullstendig svimete adferd. Uttgiftene til utrykning bør tilfalle skolen i slike tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg husker for noen år siden, jeg og en kamerat besteg Galdhøpiggen en sommerdag i juli. På vei nei i 7-8 tida på kvelden, kanskje en kilometer fra hytta som ligger i bunnen av dalen (husker ikke navnet i farten) møter vi på en mor og hennes datter i tenårene, dattera har vridd ankelen og hinker nedover stien, generelt mye folk på stien den dagen. Vi veksler noen ord med mor på vei ned, men vi oppfatter ikke situasjonen som så veldig kritisk, hytta er i syne i bunnen av dalen, og det tok oss karene 20 minutter å nå ned, vi tenker at det var jo litt kjipt for hun som måtte gå litt rolig nedover, men det er lyst, varmt, kort distanse og hun er med følge, så vi bare går videre. 

 

Vel, vi kommer til bunnen av dalen, krysser til den andre sida hvor teltet vårt står, mens vi sitter der i lyngen så ser vi plutselig helikopter fly inn og på ett eller annet vis klarer det å plukke opp to passasjerer i dalsida rett ved der vi møtte mor og datter. Det blir en særdeles kort helikoptertur ned til hytta, la meg si 15 sekunder, og ut kommer en stykk mor og en stykk hinkende datter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at NRK har oppdatert artikkelen siden jeg postet den. Så hovedposten blir kanskje litt rar.

Men poenget er uansett: vær forberedt på å klare deg selv, det forutsette kan skje fortere enn du tenker.

 

@Landsem - jeg synes ikke det er rett å si det slik. Vi har et hjelpesystem her i landet for å hjelpe folk som trenger hjelp. Så er det selvfølgelig opp til hjelpesystemet å vurdere hvilken hjelp de forskjellige trenger. Men å si at det er svimete adferd, bare fordi de trengte hjelp, det synes jeg er litt drøyt. Ikke alle trenger å være eksperter og ikke alle trenger å gå på Himalayaekspedisjoner for å være berettiget til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke Himalaya, det var Ryfylkeheiene langs en sti. Eneste du trenger å foreta deg er å ha en voksen foran og en bak følget med unger. Og masjere inn til hytta. Det klarte de ikke uten at en kom på avveie. Og han på Folgefonna burde helt enkelt ikke vært der, langt mindre tilkalt teppe og klem. Men folk setter av sted med visshet om at apparatet stiller opp vilkårsløst og uavhengig av hvor uansvarlig du har opptrådt. Som f.eks å kave alene på en isbre når det lir mot kveld. Dette er ikke noe ulykke, det er en kar som misbruker ressurser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke Himalaya, det var Ryfylkeheiene langs en sti. Eneste du trenger å foreta deg er å ha en voksen foran og en bak følget med unger. Og masjere inn til hytta. Det klarte de ikke uten at en kom på avveie. Og han på Folgefonna burde helt enkelt ikke vært der, langt mindre tilkalt teppe og klem. Men folk setter av sted med visshet om at apparatet stiller opp vilkårsløst og uavhengig av hvor uansvarlig du har opptrådt. Som f.eks å kave alene på en isbre når det lir mot kveld. Dette er ikke noe ulykke, det er en kar som misbruker ressurser.

Det är inte mycket information man får utifrån artikeln i länken, men "vondt i foten" kan ju vara allt från ett gnagsår till en handikappande stukning/vrickning av foten.

I det senare fallet är det definitivt inget missbruk av resurser.

Missbruk av räddningsresurser är ju däremot att ge sig in i vildmarken med mat och utstyr för en enkeltur till fjälltopp eller liknande och ringa på hjälp när man nått målet.

Om alla planlade för alla tänkbara situationer i fjällen hade fjällräddningen varit totalt överflödig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.