Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda, "sommer" 2015


Nikke

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for velskrevet turrapport. Det må ha vært en tung tur, med mye vind og dobbelt-bæringer. Det jeg lurer på er hvor viktig kajakken er oppi det hele? Kunne turen vært gjennomført uten dobbeltbæringer? Hvor mye fisk fikk du ift å dekke middagsbehovet (og redusere mengden medbragt mat) ? Ville nok blitt mer fisk med mindre vind, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velskrevet turrapport. Det må ha vært en tung tur, med mye vind og dobbelt-bæringer. Det jeg lurer på er hvor viktig kajakken er oppi det hele? Kunne turen vært gjennomført uten dobbeltbæringer? Hvor mye fisk fikk du ift å dekke middagsbehovet (og redusere mengden medbragt mat) ? Ville nok blitt mer fisk med mindre vind, kanskje.

Takk for det! Veldig hyggelig med tilbakemelding, og ikke minst spørsmål.

Må si jeg er skrudd sammen slik at jeg etterstreber å ikke sette hva som er slitsomt, og hva som ikke er det, opp mot hverandre. Det handler for min del om den mentale innstillingen. Erfaringsmessig så er det både tunge tak og høydepunkter på slike turer, og jeg prøver å la begge være positive. Jeg liker å slite, trenger utfordringer og bruke meg selv på tur. Likevel er det jo slik at jeg fikk en god del dager uten slit når turen strakk seg over 3 uker.

Det er forøvrig ingen hemmelighet at været var en faktor som preget turen. Konstant og masete vind er ikke favoritten.

Når det gjelder valget av en oppblåsbar kajakk på denne turen handlet det om tre ting. Det ene er at jeg liker å bevege meg vannveien, det skaper variasjon underveis. Altså kombinasjonen av padling og vandring over 3 uker synes jeg det har gitt mest uttelling.

For det andre så får jeg ved å bruke kajakken, fisket på plasser og måter som jeg ikke klarer fra land. Hva jeg ser og hvordan jeg ser av natur fra kajakken er også annerledes. Blant annet bilder og film blir mer variert.

For det tredje synes turen får mer "ekspedisjons preg," og ikke minst lokket tanken om å padle medstrøms nedover Geitvassdalen.

Må si etter så mange år med fiske og turer, at jeg ikke lenger drar på slike turer utelukkende for å fiske. Det er helheten som teller. Før dreide alt seg, med stor a, om å fiske og jakte rekorder. Heldigvis har jeg klart å senke fiskestresset, og som jeg skriver over så betyr turens mangfold mer nå enn kun fiske. At jeg er mer avslappet handler også om at jeg må over 4kg på både ørret og røye for å sette ny personlig rekord. Ikke så nøye lengre.

Samtidig går jeg lei av ørret som mat to ganger om dagen etter 2-3 dager, og da må jeg ha en dags pause.

På denne turen fikk jeg nok fisk til den maten jeg hadde lyst på. Oppsummert så er dette en av de turene jeg har fisket minst, vært fornøyd med fangst i forhold til Fisketid nedlagt, og nytt andre aspekter ved turen.

Sånn i ettertid så innrømmer jeg lett at været, eller den sene starten på sommeren, preget fiskelysten. Det handler om temperatur i luften, i vannet og ikke minst nærmest en konstant kald vind.

Vi møtte fiskere i Geitvassdalen som ga opp og dro hjem på grunn av været.

Alt i alt, en tur som inneholdt alle de forventede elementer og hendelser som dukker opp over 3 uker. Slit, kos, spenning, uhell, fiske -og naturopplevelser. Ergo, høy grad av mestring på mange nivåer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også nevne at vekta merkes nesten ikke når den først er på plass i kajakken. Når da de vannene jeg padlet var av den litt store og lange sorten, så brukte jeg mindre energi enn hvis jeg skulle vandret samme distanse. Det betyr igjen at jeg har et overskudd av energi og trøkk i bena til de doble bæringene. De strekka som skulle bæres var heller ikke så lange, samt at jeg for eksempel kunne bære første lass en dag, og siste lass neste dag.

Skulle jeg gjennomført identisk tur til fots hadde det betydd bruk av stier. Og de stiene som er naturlig å bruke på denne ruta er for det meste dnt stier. Det hadde vært uaktuelt uansett siden jeg prøver så langt det går å unngå stier og folk. Villmarksopplevelsen teller mest, og der inne er man ofte alene hvis man beveger seg på vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det handler om utfordringer, natur og det å ha opplevd noe helt annet når det er tilbake til hverdagen. Selv om dette vel er litt i overkant av hva de fleste pådrar seg av mestring hehe. Og det er ikke til å komme forbi at været er av betydning nei. Flott tur det der!

Takk igjen.

Jeg var aldri utenfor min egen komfortsone hverken psykisk eller fysisk på denne turen. De utfordringene jeg møtte håndterte jeg som forventet sett i forhold til grunnlaget/erfaringen jeg har. Ergo, jeg legger ikke ut på slike turer uten å være sikker på at jeg kan gjennomføre.

To erfaringer jeg sitter igjen med. De blir mange år til jeg tar ibruk dnt hytter. For det andre, nå har jeg sett Geitvassdalen, og det er nok med den her ene gangen.

Begge handler om folk, altfor mange folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.