Gå til innhold
  • Bli medlem

Hillebergtelt revnet i vind


BJV

Anbefalte innlegg

Forstår at historier om dårlig kundeservice som spres på nettet ikke akkurat er god PR. Men samtidig syns jeg nå det er noe søkt å forvente å få et nytt telt etter så mange års eie og bruk. Om et nytt telt i posten var svaret man fikk i slike saker, ja så er det nok mange gamle telt som ville komme ut av skapet og plutselig revne litt her og der. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tuba ville truleg løyst problemet ditt, dersom du hadde tatt i mot tilbodet. Men du klager heller på dårleg service. Sjølv reknar eg hjelp til sjølvhjelp som mykje betre service enn att produktet skal sendast lange vegar og vera utilgjengeleg heile sesongen.

Eg har aldri hatt bruk for kundeservice frå Hilleberg, men akkurat erfaringa di viser at eg truleg ville verte fornøgd med servicen dersom eg hadde hatt behovet.

Når man betaler 10.000 for noe som etter sigende skal være førsteklasses kvalitet, så forventer jeg å få det. Å betale for en A-vare, og få en B-vare som man selv må kline inn med silikon med gjevne mellomrom helt fra teltet er nytt, er skivebom i mine øyne. Når produsentet i tillegg synes slikt er helt greit, så synes jeg de legger lista ganske så lavt, både når det gjelder kvalitet og service. At man ønsker å få den varen man er forespeilet og har betalt for kan da ikke være urimelig.

Edit: Jeg kjøpte teltet hos Fjellsport, og de så heldigvis idiotiet fra Hilleberg ( uten at de kallte det for det), og sendte nytt telt med en gang de så svaret fra Hilleberg. Slik skal det ikke være sa de der. All honnør til FS!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert Hilleberg. Fikk tak i katalogen deres og er imponert over hvordan de presenterer produktene som nærmest teltbransjens svar på sveitsiske ur. Bl.a. med tekstilprøver på de ulike dukene bakerst samt at de ligger øverst på lista hos så mange og har gjort det i alle år. Det er med bakgrunn i dette at jeg synes det er merkelig at man vil ha slikt heftende ved produktet. Som sagt, verda står nok til påske uansett. Håper ingen fikk utfordinger med pacemakern ved å lese dette innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at Hilleberg ikke føler for å erstatte teltet med et nytt. Mistenker at dem kanskje hadde vært mer medgjørlige ved spørsmål om det var mulig å kjøpe et nytt yttertelt da det gamle dessverre tok kvelden før forventet.

 

For øvrig nysgjerrig på om nye telt er bedre enn disse eldre..? Det var jo en for noen år tilbake en forholdsvis markant vektøkning på tvers av Hilleberg teltene. Mener å huske at noen dokumentere differansen til å bestå av økt vekt for nye yttertelt, altså tyngre duk(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hilleberg.com

 

 

 

Please note: Our warranty does not cover damages from ordinary wear and tear, the effects of UV exposure, accidents, inappropriate use or handling, or damages resulting from the user’s failure to care properly for the product. For any repairs not covered by the warranty, we will charge a reasonable rate.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, litt uenig.. Vil heller si at: "BMW reklamerer for å ha de beste kvalitets bilene på markedet så kollapser motoren etter ti år slik at bilen må kondemneres". Regner med at du er enig i at en BMW 2005-mod bør være brukenes i 2015 etter pent bruk. Hvis grunnen til at motoren røyk var en produksjonsfeil hos BMW ville du jo ha forventet at BMW rettet opp feilen uten at du hadde forventet deg en splitter ny bil

 

Overfør til denne diskusjonen blir det da at kvaliteten som Hilleberg spiller på og som skal forsvare de høye prisene de setter på teltene sine ikke har tålt en påkjenning som manbør kunne forventer at det skal tåle. Liten kuling er ikke mye vind. Hvis feilen ligger hos Hilleberg, ergo feil ved produksjon burde de ihvertfall ha tilbudt å reparere feilen(uten å ha trengt å tilbudt trådstarter ett splitter nytt telt)?

 

Vel, nå vet vi ikke om dette faktisk lar seg reparere. Så sammenligningen med total motorhavari synes jeg ikke holder som sammenligningsgrunnlag.

 

Som kjøper av et produkt, være seg telt eller bil, har man en garantitid å forholde seg til. Personlig synes jeg det er urimelig at en produsent skal erstatte et produkt, og det langt utover garantiperioden.

 

Hvis teltet er sterkt preget av bruk og UV så tåler ikke teltet like stor påkjenning som de første årene. Eier av teltet oppgir 100-150 bruksdøgn. Jeg synes dette er noe upresist. For det er da 50 bruksdøgn i forskjell, noe som utgjør mye slitasje og UV eksponering.

 

Satt helt på spissen, kan en slik praksis, hvis Hilleberg hadde erstattet teltet uten spørsmål, føre til at man har telt "for livet." Heller ikke BMW har noen som helst grunn til å komme opp med en løsning utenfor de premissene som er satt i garantiavtalen. Men man håper og tror vel at produsenten behandler kunder godt og er løsningsorientert, innen rimelighetens grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hilleberg.com

 

Please note: Our warranty does not cover damages from ordinary wear and tear, the effects of UV exposure, accidents, inappropriate use or handling, or damages resulting from the user’s failure to care properly for the product. For any repairs not covered by the warranty, we will charge a reasonable rate

 

Ikke sant. Og på siden der man finner dette http://no.hilleberg.com/EN/contact/warranty.php   kan man også finne adressen til to reparatører i Norge, Sømhuset (Hosle) og Erik Engh Salmakerverksted (Oslo) Om disse utfører garantireparasjoner for Hilleberg vet jeg ikke, men de er nå oppført der. Uansett greit å vite - dersom det er noe man vil ha fiksa på utenom garanti tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var greit å få rede på    :)    Legg gjerne inn en liste over hva som gjør deg matt slik at vi andre på forumet kan unngå emnene på den lista.     Eller ikke.

 

 

 

 

 

Om ikke akkurat denne saken, så er den røde tråden all markedsføringen som i Hilleberg fører at de lager topnotch telt.

Og kjøperne av relativt dyre telt som Hilleberg er ofte over gjennomsnittet interessert i friluftliv og dertil utstyr. I mange tilfeller har kjøperen kanskje ett nettverk av bekjente som også er over gjennomsnittet interessert i friluftsliv som er tilbøyelig med å legge en bunke tusenlapper på bordet for ett telt av topp kvalitet.  Og så har jo de igjen kanskje ett nettverk av bekjente som er over gjennomsnittelig interessert i friluftliv med samme tilbøyeligheten for å bla opp penger for ett telt av topnotch kvalitet.   Når så historien om dårlig kundeservice og/eller kvalitet på teltet blir viderefortalt så...

 

Ja hva tror du så skjer?    Hvilken vei tror du nåla tipper iforhold til kjøp av Hilleberg for de som hører historien om dårlig kundeservice og/eller kvalitet ?

 

Ett fint eksempel er @Tor Magne 's innlegg ovenfor.  Bidrar innlegget hans til at du får lyst å kjøpe ett Hilleberg telt?  Tror du det øker sjansen for at de av vennene han har fortalt historien til kjøper ett Hilleberg telt?

 

 

Markedsføring handler ikke bare om glorete og fancy flashbaserte reklamebilder på nettsider eller en reklameavis.... 

 

 

 

 

 

Tja, det vi skriver her på forumet er søkbart igjennom google og andre søkemotorer.  Med google translate så kan selv tjingtjong på andre siden av jorden lese og forstå hva vi skriver.

 

 

 

 

 

Leser endel blogger som er skrevet av både europeere, amerikanere, og asiater. Deriblant har jeg lest noen brukertester av Hilleberg telt.

De som har reklamert har opplevd det samme som trådstarter.  Både når det gjelder bla ytterduk, innerduk, glidelås (skal rengjøres hver dag med børste iflg manualen) og strikk/feste som holder innerteltet

 

Her er ett eksempel: http://www.threewheeling.net/hilleberg-kaitum-2gt-2/

 

 

 

 

En litt søkt sammenligning kanskje ?   Vil det ikke være nærmere å sammenligne med at en av dørene rusta av hengslene ?

 

 

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Det sagt så finnes det vel kanskje ikke noen klare retningslinjer som sier hvor lenge ett telt skal vare. 

Har ikke sjekket, men kan jo hende Hilleberg har nevnt det en plass på sine nettsider og derfor avfeier det som normal.

 

I skikkelig " tråd dissekeringgsmodus" ikveld Walle? Det er til å bli matt av.

 

Jeg stoler på at folk, nettverk eller ikke, har gangsyn nok til å forstå at ingenting varer evig, selv ikke dyre og høyt profilerte produkter.

 

Hilleberg har i en årrekke bevist gang på gang at de leverer bunnsolide produkter. De mange produktanmeldelsene og brukerrapportene fra inn -og utland gjennom flere år vitner om en stor og meget fornøyd brukergruppe. Trolig danner disse aspektene et bedre grunnlag for valg av telt, enn tvil etter å ha lest om at et 10år gammelt godt brukt telt "tok kvelden."

 

Igjen, tror du tillegger FF, og Norge altfor stor oppmerksomhet.

 

Når det gjelder reklamasjoner, så skrev jeg vi vet lite om antallet reklamasjoner. Men jeg forstår ikke helt digresjonen din her. Blander du brukertest og reklamasjon?

Kan man anta at Hilleberg har lav reklamasjonsfrekvens? Jeg også leser på forum og testportaler for turutstyr, og jeg må si det ikke ofte det er dårlig eller negativ omtale av Hilleberg telt.

 

Man har vel et problem, eller lite kunnskap, hvis døra på en bil ramler av, før man har oppdaget årsaken?

 

Jeg er enig at gjentatt negativ omtale over lang tid kan påvirke et inntrykk av et produkt. Men som nevnt over så opplever jeg ikke at det er en "storm" av klager på Hilleberg sin service.

 

Så kommer spørsmålet om eier av teltet sjekket teltet før nedtagning på sin siste tur. Eller eventuelt sjekket det før tur. Før lengre turer er ihvertfall dette standard prosedyre hos meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvis teltet er sterkt preget av bruk og UV så tåler ikke teltet like stor påkjenning som de første årene. Eier av teltet oppgir 100-150 bruksdøgn. Jeg synes dette er noe upresist. For det er da 50 bruksdøgn i forskjell, noe som utgjør mye slitasje og UV eksponering.

 

 

Berre for å ta denne. Teltet er brukt i ti sesonger. Som ein del av ein "teltpool" med som regel 2-3 andre telt. Anslagsvis har eg brukt dette teltet 10-15 døgn i året. Eit meir sikkert estimert er det egentlig  ikkje så lett å gjere. Det blir vel 100-150 bruksdøgn på 10 år? Eg reiser ein del på tur og fører ikkje nøyaktig reknskap på kor mange døgn dei ulike telta blir brukt. Mulig dette er vanleg praksis hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre for å ta denne. Teltet er brukt i ti sesonger. Som ein del av ein "teltpool" med som regel 2-3 andre telt. Anslagsvis har eg brukt dette teltet 10-15 døgn i året. Eit meir sikkert estimert er det egentlig  ikkje så lett å gjere. Det blir vel 100-150 bruksdøgn på 10 år? Eg reiser ein del på tur og fører ikkje nøyaktig reknskap på kor mange døgn dei ulike telta blir brukt. Mulig dette er vanleg praksis hos andre.

 

Poenget mitt var bare at det er en vesentlig forskjell på 100 bruksdøgn og 150 bruksdøgn. Etter 100 bruksdøgn kan man også regne med at forfallet øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hilleberg.com

 

"Please note: Our warranty does not cover damages from ordinary wear and tear, the effects of UV exposure, accidents, inappropriate use or handling, or damages resulting from the user’s failure to care properly for the product. For any repairs not covered by the warranty, we will charge a reasonable rate"

 

 

 

Tar den en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er, uavhengig av 100 eller 150 bruksdøgn, at teltet er 10år gammelt. Fargen ser falmet ut.

Jeg har derfor forståelse for at Hilleberg ikke erstatter det. Men de kunne ha informert om reperatørene i Norge.

Sjekket du teltet før nedtagning på siste tur før denne turen, eller eventuelt hjemme før denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket du teltet før nedtagning på siste tur før denne turen, eller eventuelt hjemme før denne turen?

 

Ja det var ingen skader av betydning på teltet, det er eg heilt sikker på. Vinden har flerra det klokkeklart av i fronten - der nordvesten stod rett på, så den saken er grei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der Tor Magne, men eg innser og at eg har gjort ein tabbe som har brukt teltet i dagslys :wink:

Nei gubevaremegvel!!! har du hatt oppe teltet i dagslys??? Da er det ikke rart at UV strålene spiser opp den eksepsjonelle kvaliteten hvor duken er til de grader gjennomtestet, som HIlleberg snakker så varmt om på sidene sine. Alt er testet med tanke på lang livslengde står det. For meg begynner lang livslengde å få en ny mening. Men det gjelder vel men disse teltene som men mye annet. MÅ OPPBEVARES MØRKT OG KALDT :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skikkelig " tråd dissekeringgsmodus" ikveld Walle? Det er til å bli matt av.

 

 

Ser den Nikke, jeg gjør ett unntak denne gangen ved å svare deg, men kommer i framtiden til å se på spørsmålene du stiller i innleggene dine som retoriske, som derav kan overses og neglisjeres.      :flowers:

 

 

 

 

Jeg stoler på at folk, nettverk eller ikke, har gangsyn nok til å forstå at ingenting varer evig, selv ikke dyre og høyt profilerte produkter.

 

Hilleberg har i en årrekke bevist gang på gang at de leverer bunnsolide produkter. De mange produktanmeldelsene og brukerrapportene fra inn -og utland gjennom flere år vitner om en stor og meget fornøyd brukergruppe. Trolig danner disse aspektene et bedre grunnlag for valg av telt, enn tvil etter å ha lest om at et 10år gammelt godt brukt telt "tok kvelden."

 

Igjen, tror du tillegger FF, og Norge altfor stor oppmerksomhet.

 

Når det gjelder reklamasjoner, så skrev jeg vi vet lite om antallet reklamasjoner. Men jeg forstår ikke helt digresjonen din her. Blander du brukertest og reklamasjon?

Kan man anta at Hilleberg har lav reklamasjonsfrekvens? Jeg også leser på forum og testportaler for turutstyr, og jeg må si det ikke ofte det er dårlig eller negativ omtale av Hilleberg telt.

 

 

Etterhvert som jeg leste, begynte jeg å formulere ett svar, men kom jo bare litt ned i teksten før det hele ble litt ironisk og du tildels svarte deg selv.   :)

Se nedenfor:

 

Jeg er enig at gjentatt negativ omtale over lang tid kan påvirke et inntrykk av et produkt.

 

 

 

Denne fortjener dog et svar:

 

Jeg også leser på forum og testportaler for turutstyr, og jeg må si det ikke ofte det er dårlig eller negativ omtale av Hilleberg telt.

 

Jeg skiller gjerne mellom "proff" og "amatør" tester.

 

# Den proffe-testen kommer gjerne servert i ett friluftsblad eller redaksjonell nettside, der teltet har vært brukt "omfattende" i ett halvt år - dvs ett par helgerturer her og der igjennom halvåret...

 

- Hva sier en slik test om holdbarheten til ett telt?

 

 

# Amatør-testen leser jeg gjerne på en blogg, der erfaringen av teltet ofte er delt opp i flere seksjoner.  Feks førsteinntrykk, korttidsbruk, langtidsbruk.

( Og i overraskende mange tillfeller så refereres det også til kontakten forbrukeren har hatt med maker, og da gjerne i forbindelse med reklamasjon  -  Beklager at jeg ikke spesifiserte dette i forrige innlegg, trodde det var innlysende og lettforstått )

 

- Hva sier en slik test om holdbarheten til ett telt?

 

 

Det er ikke farlig å være kildekritisk :)    

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Utgangspunktet for svaret mitt var at det første svaret ditt lyste av manglende forståelse på markedsføring og hva det omfatter. Her hentet du deg jo inn i ettertid.

 

 

Det sagt så er jeg ikke uenig med deg at det er urimelig å krevet ett nytt telt.

 

Materialene som brukes i teltene i dag er relativt tynne og skjøre, og det forventes fra forbrukerne at teltet tåler alt slags vær og bruk, og derpåtil også skal vare i mange mange år.

Men hvorfor forventes det?   Kan grunnen være markedsføringen?

 

 

Ha en flott dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel ikke at en produsent skal gi ut nytt telt etter 10 år. Alder kan jo dokumenteres med kjøpskvittering med bruk men antall netter er ikke så lett å sjekke.

Har jo en reklamasjonslov i Norge som er på 5 år så utover det så er det ikke noe å hente.

Men virker jo som Hilleberg har noe å lære på kundeservice da. Er ikke bare å skrive et svar til en kunde men også hvordan det skrives.

Materialer blir slitt med tiden, og gjerne mister litt fleks. Tar vi til grunn at teltet er brukt 150 døgn så har hver overnatting kostet kr 40 hvis telt kostet 6000 da det ble kjøpt(vet ikke hva det kostet).

Jeg har litt forskjellig telt men regner med at noen må skiftes ut etterhvert som de blir for gamle.

 

 

Har ikke Hilleberg selv men har en opplevelse med Helsport sin kundeservice og den var meget bra. Har et Svalbard 3 som den gang var 5-6 år gammelt. På tur gravde bikkja istykker ene stormklaffen på yttertelt.

Sendte mail til Helsport å spurte hva jeg skulle gjøre. De ba meg sende mål på den, noe jeg gjorde. Et par dager etter lå en ny klaff i posten gratis. Suverent gjort, dette var jo en "brukerfeil"

Måtte fjerne den gamle å sy på den nye selv. Hadde jeg sendt det opp til Helsport hadde de sikkert tatt noen kroner for det men det hadde også vært en rimelig løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig nysgjerrig på om nye telt er bedre enn disse eldre..? Det var jo en for noen år tilbake en forholdsvis markant vektøkning på tvers av Hilleberg teltene. Mener å huske at noen dokumentere differansen til å bestå av økt vekt for nye yttertelt, altså tyngre duk(?)

Det vart i alle fall ein sterkare duk på dei tunge telta (dei som no vert marknadsført som Black label) for nokre år sidan. Mitt gamle Nammatj har Kerlon 1500 medan Kerlon 1800 vert brukt no. Omlag på same tida byrja dei også å bruke tjukkare stenger, det var vel også bytte frå Easton til Dac. Utan at eg hugsar sikkert, var det truleg ein tilsvarande oppgradering av dei lettare telta på same tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei gubevaremegvel!!! har du hatt oppe teltet i dagslys??? Da er det ikke rart at UV strålene spiser opp den eksepsjonelle kvaliteten hvor duken er til de grader gjennomtestet, som HIlleberg snakker så varmt om på sidene sine. Alt er testet med tanke på lang livslengde står det. For meg begynner lang livslengde å få en ny mening. Men det gjelder vel men disse teltene som men mye annet. MÅ OPPBEVARES MØRKT OG KALDT :-)

 

Her er et Hillebergtelt som tydeligvis har vært utsatt for dagslys :D

Bildet er en reklame for Hilleberg fra komplettfritid sine nettsider - kanskje endelig en reklame fra virkeligheten... :)

 

post-8333-0-39770000-1441796381_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er litt interessant. Jeg har selv et Exped-telt som jeg syntes falmet veldig mye uten at det var så fryktelig mye brukt. Sendte dem epost og spurte om dette har mye å si på holdbarheten, og svaret var vel at duken svekkes i tråd med falmingen. Så jeg har faktisk ikke brukt teltet i sommer, for jeg synes det er litt skummelt. Usikker på om det var fem eller seks år det ble i sommer.

 

Jeg har ikke vært av de som har vært på så sykt mye overnattingsturer, men så har jeg tenkt litt. Jeg bor et sted det er sol hele døgnet vår og sommer. Jeg liker å ha teltet stående på ett sted så jeg slipper å bruke masse tid på pakking. Det gir vel en del mer stråling på teltet i løpet av en helg, enn et telt som er på tur sørpå og stort sett står oppe når det er mørkt om natta.

 

Rett og slett noe man bør ha i mente, som jeg tidligere ikke tenkte på. Men det er antagelig bare sånt man må forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle telt falmer. Vi lånte ut et flunkende nytt Helsport Varanger Dome fra speidergruppa til bruk under Verdensspeiderleiren i Japan, etter 10 dager var teltet markant blekere. Helsport skriver omtrent det samme som Hilleberg om garanti på sine sider, med unntak av at UV ikke nevnes spesifikt. Sendte forsåvidt en mail til Helsport etter at et Svalbard Basecamp 6 kollapset i Sulitjelma i vinter, gått 6 måneder, fremdeles ikke fått svar, så det er jo et og annet som tyder på at Hilleberg her kun følger bransjepraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel også litt en konsekvens av lettvektsjaget. Tynnere og lettere materialer har mindre marginer og blir fortere utslitt. Har nok av denne grunnen skiftet ut mine lettvekttelt etter 8-10 år. Rett og slett fordi jeg ikke vil ha noen ubehagelige overraskelser i høyfjellet eller på vinterføre. Det hender nok at jeg "bruker opp" de gamle teltene noen år til på snilt sommerføre. Skal du ha telt som varer livet ut, søk på det nederlandske merke "de Waard", men vær forberedt på at det blir tungt å bære. 350g/m2 bomull og stålstenger... :sweat:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre for å ta denne. Teltet er brukt i ti sesonger. Som ein del av ein "teltpool" med som regel 2-3 andre telt. Anslagsvis har eg brukt dette teltet 10-15 døgn i året. Eit meir sikkert estimert er det egentlig  ikkje så lett å gjere. Det blir vel 100-150 bruksdøgn på 10 år? Eg reiser ein del på tur og fører ikkje nøyaktig reknskap på kor mange døgn dei ulike telta blir brukt. Mulig dette er vanleg praksis hos andre.

 

Er ikke mye brukt i så fall, etter min mening.  Du tørker teltet helt før du pakker det ned? Fuktighet som fanges slik kan vel bryte ned duken.

 

 

Enig der Tor Magne, men eg innser og at eg har gjort ein tabbe som har brukt teltet i dagslys :wink:

Bruker man teltet i dagslys, er man et villdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.