Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kajakk-kjøp


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe meg kajakk og kan i utgangspunktet tenke meg å ikke bruke alt for mye penger og gjerne kjøpe noe brukt. Det ligger jo mengder med kajakker på Finn, men jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal se etter. Jeg ser at det ofte anbefales å prøve, men jeg synes ikke det er greit å dra i butikken og bruke masse ressurser hos dem på å finne ut av hva som passer meg, for deretter å handle på finn. Jeg er dessuten usikker på om jeg vet nok til å forstå hva som faktisk "passer meg"/er viktig. Derfor spør jeg her: Hva bør jeg se etter/konkrete tips på modeller som bør passe?

 

Jeg skjønner at jeg må si litt om forutsetningene for at det skal være mulig å svare, så her kommer en kort oppsummering:

Jeg padlet en del i et par år før jeg fikk barn, det vil si for 10 år siden. Solgte kajakkene da jeg ble alene med barn, og tok først opp igjen padlingen i fjor. Da tok jeg våttkort og padlet en ukes tid med datteren min. Har også padlet litt i år, men det begrenser seg veldig når vi må leie. Nå har hun fått egen havkajakk og jeg ønsker meg en jeg også. Den kommer ikke til å bli brukt daglig eller ukentlig, kajakken blir til turbruk. Det blir vel noen helgeturer og kanskje en ferieuke i løpet av sesongen. Kajakken må ha lastekapasitet til det og selvsagt fungere greit i en del sjø og vind. 

 

Sånn helt praktisk: Jeg er 173cm /70-75kg  og relativt sterk. Det må være mulig for meg å håndtere kajakken praktisk, dvs få den på taket på bilen osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale Wildernes 145 mener jeg den heter. Super stabil både i rolig og urolig sjø. Kan stå i setet og padle den som et sup brett. Stor bagasje plass i tre vanntett rom. Vertikalt ror bak. Skal jeg ha meg ny kajakk blir det uten tvil en ny slik. Elsket den i tiden jeg hadde den. Hardplast kajakk som tåler mye juling. 

8f796-imgp3673.jpg?w=600&h=395

 

a973b-dscf7463.jpg?w=600&h=446

Masse plass å pakke utvendig og om ønsket. Med sitt litt eskimo-look i utforming glir den nydleig i vannet. Bør prøves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padler litt havkajakk selv og synes det er vanskelig å gi spesifikke råd vedr. type og merke.  En ting som er verdt å tenke på:  Ikke velg en kajakk med større volum over vannflata enn du trenger.  Balanser behov for volum opp mot vindegenskaper.  Mange opplever at kajakken blir bedre å padle fullastet enn "tom".  En kajakk som ligger stille vil legge seg med bredside mot avdrift, mens en kajakk i bevegelse forover alltid vil søke opp mot vinden.  Jo mere kajakk som er over vann, jo mere avdrift i vind.  (Du har padlet endel og vet sikkert dette fra før.) Lengde og spring er også viktige egenskaper for hvor manøvrerbar kajakken er. Er du typen som liker å leke rundt skjær og holmer i litt sjø, blir det :ikke for lang/bred og mye spring og skeg heller enn ror.  Er du som meg som er litt "stiv" og pysepadler er en lang og litt bred kajakk med lite spring og ror tingen. Røffli ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prøve kajakken er nok det beste tipset du får. Dumt å kjøpe en kajakk som viser seg å være ubehagelig for din kropp å sitte i, for eksempel. Og så er dette med stabilitet og hvordan man oppfatter bevegelsene på den litt individuelt. Jeg var på et kurs en gang der to damer prøvde de to samme kajakkene, hver sin dag. Etter helgen hadde de nøyaktig motsatt oppfatning av dem begge. ;)

Men om du skal kjøpe på Finn vil det jo gå an å høre med selger om det går an å få prøve den før pengene overleveres, så uansett greit å få eliminert en del alternativer, og pekt seg i retning av type. Og kjøper du brukt feil er det kanskje lettere å få igjen pengene enn om du kjøper nytt, også, så det er kanskje ikke så kritisk punkt med prøving i dette tilfellet. :)

Hva padlet du slags kajakk før? Har du prøvd datteren din sin og hva syntes du evt. om den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill: 

 

@tomvom:  I utgangspunktet tenker jeg meg turpadling mer en lek.

 

@miamaria: I "gamle dager" padlet jeg VKV Måken og en jeg ikke en gang husker hva het. I senere år har jeg padlet diverse leiekajakker, både enkle og doble. Typisk solide plastbåter, jeg husker ikke merker/modeller. Datteren min sin kommer jeg ikke ned i, så den får jeg ikke prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, en så liten datter ja. Men der ser du – hadde ikke vært å lurt å kjøpe den uprøvd da, i hvert fall. ;) He he he.

 

Har du gjort deg noen tanker om sånt som ror/skeg, glassfiber/plast og sånt? Jeg ser her at det er mange som kjøper for eksempel Tahe Reval Midi i plast, den fungerer fint for mange og er ikke så dyr. Mange liker også Arrow-båtene, men de har kommet så nylig i plast at de er antagelig verre å finne tak i brukt. Glassfiber kan man få tak i – men oftest med skeg.

 

Er du først åpen for skeg-kajakker, kan dette være et alternativ?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=63612115&searchclickthrough=true&searchQuery=kajakk
- De er det en del damer som liker tror jeg.

 

Av rorkajakker tror jeg at jeg kjenner flest damer på din størrelser som trives i Arrow play/nuka, og tahe marine wind-kajakkene. (Det har nok med at de er tilgjengelig i den lokale butikken, sånt varierer litt rundt om.) Da tenker jeg turpadling. 
Blant nybegynnerne er det mange som har Hasle Excursion 500 har jeg sett i sommer.
http://www.arnehasle.no/index.php/kajakker/hasle-excursion-500-kajakk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrow båtane som Miamaria her nevner er blandt dei eg meinar eg har nevnt til deg før. Bakdelen er som sagt at det er litt tidleg for å få tak i dei i bruktmarknaden. Om du tek kontakt med ein padleklubb, så kan du sikkert få prøve ulike kajakkar, slik at du har nokre referansar når du leitar internett/finn.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye kajakker som kommer inn i kajakkhotellet der jeg holder til er Seabird Expedition. (selges på kajakkoutlet)

Alle gamle og gode kajakker på samme plass er Hasle Expedition. 

Har Hasle, men ville idag gått for Seabird pga sittekomforten. Den er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du kikker på brukt så ihvertfall vurder prisen opp mot en splitter ny Seabird så du ikke betaler for mye for en brukt en.

 

http://www.kajakk.net/nor/frontpage

 

Det er kjempepriser på Seabird, og Expedition LV burde være i din "størrelse" ca. Med en outlet i Vestby burde det være mulig å sitte litt i den og inspisere først også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mine anbefalinger ift kajakkjøp er:
1) Ta Grunnkurs Hav slik at du lærer de viktigste redningsteknikkene (mulig du kan de fra før, så da kan du kanskje skippe dette puktet)

2) Meld deg inn i en klubb eller noe slikt slik at du får padlet noe før du kjøper. Prøv gjerne flere kajakker (folk flest lar deg gjerne prøve yndlingskajakken sin)

3) Hvis klubben din har en saklig kajakklån-ordning, kan du kjøpe åre og vest lenge før du kjøper kajakk

4) Styr unna "stødig kajakk med stor cockpit for lett inn- og utstigning", de blir fort kjedelige og tungmanøvrerte når du får litt erfaring

5) Pass for all del på at kajakken du kjøper ikke er for stor for deg (veldig vanlig førstegangskjøpfeil, spesielt for kvinner)

 

NB: Seabird Expedition som selges land og strand i store mengder er IKKE rigget for åreposeredning, så skal du padle en del alene og skal bruke årepose til egenredning, bør du rigge kajakken for det (ikke så vanskelig egentlig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg har våttkort, padleklær, vest og åre, men mangler spruttrekk, pumpe og årepose. (det solgte jeg med tidligere kajakk). 

 

Budsjett er ikke definert - det er vel mer "det jeg må gi for noe som er godt nok". Definisjonen av "godt nok" er vrien, begrenset nedad av at jeg vil ha gode padleopplevelse og oppad av at kajakk bare blir en av mange aktiviteter og at jeg dermed også bare får begrenset tid til padling og heller ikke får voldsom erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrow Nuka og Play er nevnt, og kan anbefales trygt. Fine, morsomme kajakker. :)

Med tanke på din høyde/styrke tenker jeg at du fint kan gå for plast og at den er hånterbar alene på biltak mm, men personlig er jeg glad i glassfiber både pga vekt men også rep-muligheter, følelse i vannet mm. Ofte en smakssak. 

 

Valley-båtene er veldig poppis, spes Etain og Avocet - finnes i både glassfiber og plast. Ofte brukte kursbåter men også av mer erfarne. Ligger en Nordkapp ute på Finn nå. :) Siden du skal pakke for to, ville jeg hatt lastekapasitet i bakhodet, samt at bakluka er oval og stor. Eldre Nuka'er har bare liten rund bakluke, og det vanskeliggjør pakkinga. 

Jeg har selv valgt å beholde en Lettmann Eski 525 selv om den er altfor stor for meg, rett og slett pga pakkvolumet når jeg skal dra alene på tur med to barn (og det ene barnet sitter i lasteluka bak meg...) Såvidt jeg husker har ikke lillekajakken til Kiddoen din lasteluker/tette skott? Kan anbefale Tsunami SP der. ;)

 

I det rimelige segmentet vil jeg dra frem SeaBird; spesielt Scott LV eller MV. MV finnes også i plast. Og når du er der nede, prøv en Quanik med det samme, så har du gjort det. Har sett at SBD har kjørt vinterpriser på kajakkene sine, gjerne 50 % av vanlig pris. Om du holder litt igjen og Scott'en passer kan du gjøre et kupp. ;) Ser mange anbefaler Expedition, men sjekk ut roret og spes sittestilling - setet/ryggstø er ikke optimalt, men det kan enkelt drilles og fikses til. 

 

Kontakt OPK eller Nøklevann og høre om de har prøvedager. Ofte har padleklubbene kajakkene sine til prøving for ferskinger. Mye å lære der. 

 

Lykke til! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Nordkappen er ikke dum. Den kommer jo med ei god åre og takstativ. (Som kan selges for litt om man ikke har bruk for det, så blir kjøpet billigere.) Ser ut som utstyret er en del brukt, men likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ullsokk: brukt Tsunami ble kjøpt inn i høst, og det er en stor forbedring for Snuppa. Er vel litt lastekapasitet der, men jeg trenger nok en del i min kajakk også. Vil kunne dra på ukestur, og da blir set fort en del å dra på...

Skal Google forslagene deres i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Tsunami til snuppa! Et godt kjøp. Kan også tipse om grønlandsåre for barn fra Thygesen - snuppa mi fikk et helt nytt syn på padling etter å ha gått over til "tannpirker". ;) Uendelig mye bedre!   (og når jeg er i gang - VPG har god vinterpris på tørrdrakt for barn/jr. Vi kjøpte største størrelse, den passer greitt selv om den er for lang, holder i mange år. :) )   

 

Ukesturpakking for to i en Tsunami og grei voksenbåt er ingen problem. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Tsunami til snuppa! Et godt kjøp. Kan også tipse om grønlandsåre for barn fra Thygesen - snuppa mi fikk et helt nytt syn på padling etter å ha gått over til "tannpirker". ;) Uendelig mye bedre!   (og når jeg er i gang - VPG har god vinterpris på tørrdrakt for barn/jr. Vi kjøpte største størrelse, den passer greitt selv om den er for lang, holder i mange år. :) )   

 

Ukesturpakking for to i en Tsunami og grei voksenbåt er ingen problem. :D

Ja, grønlandsåre er bra. Det fikk hun i fjor sommer. Har liggende tørrdrakt-søk til henne på Finn, der er det mye å finne som er lite brukt. Regner med å kjøpe en mot jul/bursdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[....]

NB: Seabird Expedition som selges land og strand i store mengder er IKKE rigget for åreposeredning, så skal du padle en del alene og skal bruke årepose til egenredning, bør du rigge kajakken for det (ikke så vanskelig egentlig).

 

Hva mener du med rigging i dette tilfellet? Det går fint ann å ta åreposeredning uten strikk og annen styggedom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Strikk fungerer ikke, men line langs dekket. Men, selvfølgelig, har du trent og er rimelig kraftig i klypa trenger du det ikke. Min erfaring er at folk som stiller på Grunnkurs Hav med Seabird Expedition sliter mer med åreposeredning enn de som har kajakker med mer hensiktsmessig rigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mest om øvelse med den båten man har.. 

Jeg var på rullekurs for noen år siden med Dubside (legende innen eskimorulle). Han har en setning han gjentar igjen og igjen: Aldri skyld på utstyret. Så rullet han uten åre i en skikkelig plastbalje..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå likevel ingen hemmelighet at en del ting er mye enklere med noen båter. Spesielt om man vet at man ikke skal padle så mye (og dermed ikke kommer til å øve så kjempemye heller), så kan det være lurt med en båt der man ikke trenger allverdens øvelse for å få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå likevel ingen hemmelighet at en del ting er mye enklere med noen båter. Spesielt om man vet at man ikke skal padle så mye (og dermed ikke kommer til å øve så kjempemye heller), så kan det være lurt med en båt der man ikke trenger allverdens øvelse for å få det til. 

Du har selvsagt rett i at noen båter er enklere å mestre enn andre, men man kan jo lure på hva man skal med kajakk dersom man ikke har tenkt å bruke den noe særlig, og ikke har tenkt å bli bedre til å padle? Det fins båttyper som er veldig enkle, men hvor man knapt blir en bedre padler.

Jeg ville valgt en båt med lav primær- og høy sekundærstabilitet. Etter min mening utvikler man seg best som padler i en slik kajakk. De fleste kajakker som selges til nybegynnere er dessverre motsatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg kan jo oppdatere her. Det ble en Arrow Play, og jeg endte med en demo-modell med senkekjøl og ror. Ser for meg litt tauing og assistanse til 9-åringen, så da tror jeg ror er en stor fordel. :)

Nå teller vi ned til Kr Himmelfart og gleder oss til en langhelg med padling!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Ble det i glassfiber eller plast? Uansett tror jeg du kommer til å få det fint på tur i den. :) Å kjøpe demobrukt har jeg også gjort, da får man nesten ny til brukt pris. Kjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.