Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turbukse....sein høst.


Knupp'n

Anbefalte innlegg

Siste to årene har jeg brukt Lundhags Traverse på mine turer. Vært fornøyd med buksa, og det jeg har å utsette på den er at den fort blir våt, og at jeg liker de store lommene sitter mer på siden enn foran på lårene. Flere av mine turer kommer nå til å komme nokså seint på høsten(sept-nov), så lurer på om det er fornuftig og tenke mer på en skallbukse. Turene kan bli ganske lange med tung sekk, så vekt betyr ganske mye for meg. Hva ville dere brukt....kun en skallbukse, eller den jeg har kombinert med en regnbukse?

Skallbukser puster vel dårligere, men slipper til gjengjeld  å stoppe og ta av sekk for å finne frem regnbukse når regnet setter inn.

På overkroppen går det i lett tøy + skalljakke med god lufting som fungerer helt fint. Det er buksa jeg er mer usikker på  :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker sjelden skallbukse da min erfaring er at det blir for tett og man blir våt innenfra istedet for utenfra.

Jeg bruker stort sett Norrøna Svalbard året rundt, med unntak av de varmeste dagene. Veldig behagelig bukse som fungerer så lenge det ikke er veldig vått. Har også en gammel Bergans Breheimen som jeg syntes er en fantastisk god bukse, særlig på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjelden skallbukse da min erfaring er at det blir for tett og man blir våt innenfra istedet for utenfra.

Jeg bruker stort sett Norrøna Svalbard året rundt, med unntak av de varmeste dagene. Veldig behagelig bukse som fungerer så lenge det ikke er veldig vått. Har også en gammel Bergans Breheimen som jeg syntes er en fantastisk god bukse, særlig på vinteren.

Er vist mange som er fornøyd med Norrøna Svalbard som turbukse virker det som....redd for skallbukse kan bli klamt, så jeg for se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven keb bukse og bergans helium regnbukse I sidelommen på sekken!

Vet at dette er en knall turbukse, som ikke slites så lett ut. Hvordan synes du den tåler regn ?

Min Traverse funker dårlig der....synes det er greit at en turbukse tåler noe ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Lundhags Treverse og er meget godt fornøyd med denne. Svært lett å gå med og med gode luftemuligheter. Ulempen er som du sier at den blir fort våt. Jeg har gjerne med en Arc Teryx Beta bukse i Gore Tex Pro Shell i sekken som holder meg tørr i flere timer i regn, spesielt når man går i tett skau, kjerr, kratt eller lignende, er denne buksa god. Ulempen er at den er kostbar i innkjøp. Kvaliteten er utmerket og jeg har hatt min i flere år og den har vært mye i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vist mange som er fornøyd med Norrøna Svalbard som turbukse virker det som....redd for skallbukse kan bli klamt, så jeg for se. 

 

Min erfaring er at skallbukser med membran lett blir klamt, ja. Jeg bruker Svalbard Flex1 mye, det er ei ypperlig bukse hvis det ikke pøsregner - men den tørker fort. Den virker også slitesterk. På varme sommerdager blir den gjerne for varm, da er min favoritt Norrøna Fjørå. Lett og ledig, god lufting på lårene (med myggnetting!), men blir fort gjennomvåt i regn, og er ikke så slitesterk som Svalbard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to sterkeste kandidatene ser ut til og bli Norrøna svalbard flex1 og Fjellreven keb....da jeg ser mer og mer bort ifra skallbukser.

Fortsatt noen hybrid utgaver som jeg sjekker ut litt.

Flott forum....takker for innspill, som gjør det mye lettere for meg å finne rett turbukse   :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Traverse (flere) og er fornøyde med de, men de trekker vann. Det er selvsagt mulig å impregnere de, men da puster de dårligere.

Fjellreven KEB er en "invertert" Traverse, der på en måte stretch panelene har "byttet plass".

 

Jeg foretrekker å bruke Traverse i det lengste, altså jeg er optimist og håper på at det slutter å regne, har alltid en regnbukse i sekken, men har selvsagt blitt våt også.

 

 

Lårings er en greie som ser het corny ut på bilder, men så lenge du ikke har en navlekort jakke fungerer sammen med skalljakker/regnjakker og poncho.

De puster som en skorstein gjennom åpningen i toppen av beina.

Skal skaffe meg dette til turbruk snart som jeg skal ha liggende i sekken i stedet for regnbukse.

Grunnen til dette er at jeg har brukt en del lårings i jobbsammenheng der det har vært krav om "synlighetstøy" på beina på anleggsplasser, jeg kunne brukt gule arbeidsbukser, men i stedet har jeg brukt gule lårings i regntøystoff tredd utenpå olabukser. Disse har jeg da brukt når det IKKE regner sommerstid inne og ute. I utgangspunktet trodde jeg det skulle være temmelig klamt, men det er faktisk ikke, de ventilerer så godt at det egentlig ikke er klammere med enn uten. 

Fås på magasinet i grønn og Camo og koster ikke all verden, de gule derimot (kjøpt på Swedol), kan gi assosiasjoner til gamle musikkvideoer med Village People...

 

http://www.magasinet.no/bekledning/regntoey-poncho/dovrefjell-laarings-groenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha et tett plagg så kjøper man et membranplagg, vil man ha et helt tett plagg kjøper man et regntøysett. Turklær i anna tekstil blir ikke vanntett uansett hvor mye du impregnerer de, klammere ja; men ikke noenlunde vanntett. En vanlig vindbukse/turbukse må en altså akseptere å bli relativt fort våt i når det regner eller etter et regnfall.

Jeg har løst problemet med vanlig turklær og et regntøysett. Med et regntøysett kan jeg sitte på huk uten at de tørre plagga under blir våte over knærne pga presspunkt der eller sitte på en stein uten å bli våt i rompa, med membranplagg blir en våt på presspunkter da fukten blir pressa gjennom ol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to sterkeste kandidatene ser ut til og bli Norrøna svalbard flex1 og Fjellreven keb....da jeg ser mer og mer bort ifra skallbukser.

Fortsatt noen hybrid utgaver som jeg sjekker ut litt.

Flott forum....takker for innspill, som gjør det mye lettere for meg å finne rett turbukse   :thumbsup:

Og ut fra den prioriteringen er jeg temmelig sikker på at du har tilholdssted i innlandet og ikke på Vestlandet.

Vi her borte har nok mer tro på Gore-Tex og andre membraners fordeler. Mulige at fordelen først kommer fram i vestlandsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teste noen bukser idag...bl.a Norrøna Svalbard. Om jeg finner en bukse fra Klättermusen (Gere), så er jeg spent på den også (hørt mye bra om den).

Ellers har jeg tenkt å prøve noe Grangers impregnering nederst på buksebeina, når det er vått i gress/lyng/kjerr.

Kommer til å prøve låringser som Omnilite har god erfaring med. Holder deg tørr, og god lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ut fra den prioriteringen er jeg temmelig sikker på at du har tilholdssted i innlandet og ikke på Vestlandet.

Vi her borte har nok mer tro på Gore-Tex og andre membraners fordeler. Mulige at fordelen først kommer fram i vestlandsvær?

Hehe....stemmer nok det. Tilhold Hedmark fylke. Vet hvordan vestlandsværet kan være, så det går nok sikkert mer av membran-bukser der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette er en knall turbukse, som ikke slites så lett ut. Hvordan synes du den tåler regn ?

Min Traverse funker dårlig der....synes det er greit at en turbukse tåler noe ihvertfall.

blir det regn så er det på med helium regnbuksa, gidder I å drive å impregnerer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet helium på en 3 ukers tur nå, veldig lett og ha på, men som alle andre pustende plagg puster den ikke veldig mye, den er nok ikke alt for robust heller men er greit fornøyd, ved skiftende Vær så bretter jeg den opp og blir som en shorts utenpå keb buksa som jeg hovedsakelig bruker nå, funker fint, blir ikke så varmt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet Svalbard flex1, men den passet meg ikke så bra, så den blir det ikke. Skal også innom xxl  å sjekke, i løpet av de nærmeste dagene.

Foreløbig ser det ut til å bli Fjellreven(keb) eller Klattermusen(gere) jeg ender opp med. Meget gode turbukser begge to, ifølge mange....+ regntøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bukse i samme kategori som Svalbard er jo Arcteryx Gamma AR. Har den også, og er veldig fornøyd med den. Litt større i størrelsen enn Norrøna, så det kan jo hende den passer bedre (om du er mellom størrelser i Svalbard-buksa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bukse i samme kategori som Svalbard er jo Arcteryx Gamma AR. Har den også, og er veldig fornøyd med den. Litt større i størrelsen enn Norrøna, så det kan jo hende den passer bedre (om du er mellom størrelser i Svalbard-buksa).

Faktisk ikke sett noe på Arcteryx, pga litt høye priser (synes jeg). Men Gamma AR utgaven ligger jo under flere andre aktuelle i pris jo. Denne må sjekkes nærmere....bra jeg har noen uker på meg til å velge.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.