Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgbrems - ny pest og plage


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Fysj, ekle insekter :s

Men man skal være bra døv om man ikke hører en sånn svær fysakk komme summende opp til øyet ditt, setter seg og legger larver..

 

Den spruter larvene ut.ref http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1627687.ece.

 

 

Svevde foran ansiktet

- Det var sjokkerende og veldig ubehagelig, sier Malin Hallgren tilÖstersundsposten.se.

Kvinnen fra Bjursås utenfor Falun i Sverige var på en skogtur med familien i 2009 da episoden skjedde.

- Jeg satt og plukket bær. Plutselig så jeg denne fluen svevende en desimeter foran ansiktet mitt.

Fluen og Malin stirret på hverandre. Plutselig sendte fluen i vei en stråle rett i øyet hennes.

Krypende små hvite larver

- Jeg kjente at det gjorde vondt. Siden kikket datteren min i øyet og så noe som krøp omkring der, sier Malin Hallgren.

Bevegelsene kom fra små, hvite larver med svart hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at jeg så en sånn på fluefisketur i helga som var. Først trodde jeg det var en humle men den hadde liksom litt feil størrelse på kropp og vinger. Dette var i Nordmarka,men skal ikke si det sikkert. Den fløy litt rundt meg,men plaga meg ikke noe mer enn det

 

Reine den 8.passasjer den skapningen her. Ikke noe særlig.

 

Du føler deg sikkert fin nå, men .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinbremsen har vært tallrik i fjellet i tusenvis av år, og jeg kjenner opptil flere mennesker som har vært på fjelltur uten å bli plaget av den. Da skal vi vel klare oss i skogen også.. ;)

Ja. Reinbremsen formerer seg annerledes leste jeg - men samme møkka. Festbremser er det uansett!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Reinbremsen formerer seg annerledes leste jeg - men samme møkka. Festbremser er det uansett!

Det fins to typer reinbrems. En som setter seg på ryggen og nakken til reinen, og legger eggene ned i huden. Det er veldig plagsomt for reinen når disse er blitt store og skal ut igjen.. Men ikke så plagsomme som den andre typen, som kryper inn i nesa og legger eggene der. Denne typen oppfører seg på samme måten som elgbremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en slik en i Tromsø i juli. Litt småbrisen og klar til Buktafestivalen fant vi ut at det var en hybrid av en veps og humle, men så artikkelen når den var i Dagbladet og forsto hva vi hadde sett. Ekkelt, ekkelt innsekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en slik en i Tromsø i juli. Litt småbrisen og klar til Buktafestivalen fant vi ut at det var en hybrid av en veps og humle, men så artikkelen når den var i Dagbladet og forsto hva vi hadde sett. Ekkelt, ekkelt innsekt..

Nå er vel sjansen langt, langt større for at det var en reinbrems dere så i Tromsø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel sjansen langt, langt større for at det var en reinbrems dere så i Tromsø..

Det er meget mulig, har ganske dårlig peiling på insekter, men det skal sies at det liknet på begge. Sannsynlig er det jo hvis Elgbremsen kommer sørfra og Reinbrems nordfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt tyder på at elgbremsen kjem frå nordaust (fyrste observasjon i Noreg var i Pasvik). Og observasjonane har vore få, og det er truleg heller ikkje det heilt store talet med elgbrems. Reinbrems (både svelgbrems og hudbrems) har vore i Noreg til alle tider er talrik alle stader det er rein, både i nord og sør. Det er også ein god del tilfeller av menneske som har vorte infisert av reinbrems, men det er særleg i nord der fleire menneske lev nærare reinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.