Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Whisperlite universal på parafin


Hardy

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring?

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en MSR Whisperlite universal og akter å brenne den hovedsaklig på parafin (Jeg liker ikke bensin pga sikkerhetsmessige årsaker). Har akkurat kommet ned etter ei drøy uke på fjellet og er ikke heeeelt fornøyd. Saken er at jeg ikke klarer å forvarme den tilstrekkelig (Jeg forvarmer med rødsprit) til at den starter å brenne blått umiddelbart etter at man skrur på drivstofftilførselen etter at forvarminga er ferdig utbrent. Den brenner med en stor, gul flamme ei stund før den går over til å brenne skikkelig med blå flamme. 

 

Jeg har prøvd å forvarme med rødsprit to ganger før jeg starter den opp, men også det ser ikke ut til å hjelpe.

 

Jeg fikk også problemer med at den begynte å sote litt etterhvert. Jeg brukte coop tennvæske som brensel på turen. 

 

 

I dag testet jeg mer. Jeg prøvde litt med bensin og da var det selvfølgelig ingen problem å få drivstoffet skikkelig forgasset og blå flamme umiddelbart etter forvarming. Jeg prøvde også en annen type parafin (da jeg tenkte at det kanskje bare var coop tennvæske som var dårlig parafin) men med akkurat samme resultat som med coop tennvæske. Både mtp manglende forgassing av brenselet og etterhvert soting. 

 

 

Er det noen her som vet om det i det hele tatt er mulig å klare å forvarme MSR Whisperlite universal godt nok til at den starter opp med fullstendig forgassing av parafinen og blå flamme umiddelbart etter forvarminga? Når man brenner den på parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

MSR Whisperlite Universal skal kunne brenne gass,renset bensin og parafin. Den leveres med 3 dyser. 1 for gass.1 for renset bensin og 1 for parafin. Bruker du riktig dyse? Skal være merket UK?

Parafin krever ofte noe mer forvarming enn renset bensin.

Lykke til!

 

mvh

 

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kuttet ut parafin på min MSR Whisperlite for mange år siden. får ikke parafin varm nok, og på vinteren er det nesten umulig å få den varm nok til å brenne parafin skikkelig. Da blir det etter min mening farligere med parafin enn bensin med tanke på teltbrann om man  ønsker å koke i forteltet. Men om du skal bruke parafin tror jeg du trenger skikkelig kvalitet. Om parafinen ikke er ren nok har den og en tendens til å sette for mye avsetninger i overføringsslangen-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kuttet ut parafin på min MSR Whisperlite for mange år siden. får ikke parafin varm nok, og på vinteren er det nesten umulig å få den varm nok til å brenne parafin skikkelig. Da blir det etter min mening farligere med parafin enn bensin med tanke på teltbrann om man  ønsker å koke i forteltet. Men om du skal bruke parafin tror jeg du trenger skikkelig kvalitet. Om parafinen ikke er ren nok har den og en tendens til å sette for mye avsetninger i overføringsslangen-

Helt samme erfaring her. Etter hvert får du ujevn flamme, som shocker, men har brukt bensin i alle år uten problem. Bare på Svalbard at vi fikk takk i "flyparafin" og den gikk så det suste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte min Whisperlite pga at den ikke er noe glad i parafin, måtte fylle skåla 3-5 ganger med rødsprit for å få den til å brenne skikkelig, og da på sommeren. Parafin er nok bare nødfuel på denne dessverre, den er nok laget for bensin uansett hvor mye multifuel det reklameres for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte parafin/lampeolje på denne i mange år, alltid med godt resultat. Forstår ikke behovet for å bruke rødsprit til forvarming, all den tid den er utstyrt med veke og kan forvarmes med parafinen en alt har med seg. 

 

Har gått over til miljøbensin, det fungerer enda bedre. 

 

Mht sikkerhet er det jo lekkasje som er et evt problem. Er utstyret i orden er den risikoen relativt lav.

 

-Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisperlite på 4-takts rensa alkylatbensin fungerer 100%. Har brukt min hardt over noen år nå på dette drivstoffet. Temperaturer over 20 minus - null problem. Aldri prøvd på parafin eller andre typer drivstoff, og kommer heller ikke til å gidde å gjøre det ut fra hva man leser om dårlige erfaringer fra flere. Anser sikkerhetsrisikoen ved bruk av bensin på Whisperlite som særs lav. Hadde det vært en så stor risiko som noen skal ha det til, ville man nok ikke anbefalt bensin som drivstoff til den heller.  Bare å peise på med bensin, mann! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har etterhvert blitt mange varianter av whisperlite på markedet, det var i utgangspunktet en bensinbrenner, og all erfaring fra multifuel brennere er at de fungerer best på et drivstoff, men takler de andre i ulik grad.  Gass og bensin går antagelig like bra på samme dyse. Parafin i nødsfall, diesel i aller ytterste krisesituasjon.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt riktig dyse ja.

 

Kom akkurat inn fra en ny tur og denne gangen hadde jeg nok fått tak i renere parafin enn coop tennvæske. Fikk heller ikke denne til å brenne med blå flamme straks etter forvarminga, men jo bedre kjent jeg ble med primusen jo bedre fikk jeg likevel teken på den og når den er blitt varm så brenner den som bare juling på parafin. 

 

Hvis man forvarmer den med parafin så soter hele primusen ned fullstendig, brukte derfor rødsprit. 

 

Skal teste den vinterstid på parafin også før jeg gjør noen total konklusjon.

 

 

Tenkte ikke dette skulle være noen parafin vs. bensin diskusjon. Som sagt så har jeg testet den veldig bra på bensin, men jeg har altså som hensikt å slutte med bensin. Jeg har brukt renset miljøbensin i mange år på min tidligere Omnifuel så jeg vet godt hvordan egenskaper den har. 

 

Er ute etter folk sine erfaringer på denne med parafin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg testet ut denne ytterligere på parafin og konkludert med følgende:

Skåla som forvarmingsbrenselet ligger i er ganske enkelt for lita for å oppnå tilstrekkelig høy temperatur to komplett fordamping av parafin når man forvarmer kun på rødsprit. Rødspriten brenner ganske enkelt opp for fort, før man når fordampningstemperaturen til parafin. Skåla burde være større. 

Hvis man forvarmer med hovedsaklig rødsprit og litt parafin så går det derimot veldig bra straks man er blitt kjent med brenneren. Man åpner da ventila mellom 1/4 og 1/2 omdreining og man vil få den blå flammen med en gang. Da unngår man et HV-bål, men det krever at man har blitt litt kjent med denne primusen. Da brenner den parafin helt utmerket. Men det blir noe unødig soting da man må bruke litt parafin også til forvarming.

Endret av Øuar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvorfor bruke rødsprit til forvarming ?  Kan du ikkje bare åpne krana , å sllippe ut litt parafin, Så lukke krana igjen .. Fyre på, Og la en varme seg...  kanskje slippe på litt mer parafin før det slokner igjen....ett par ganger liksom... Så brenner den helt fint etter ei lita stund..  Dette har vertfall funka fint for meg.  

Bensin er selvfølgelig ennå bedre.  Men sjølvsagt meir risikabelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Håvard Mårstøl skrev:

Hvorfor bruke rødsprit til forvarming ?  Kan du ikkje bare åpne krana , å sllippe ut litt parafin, Så lukke krana igjen .. Fyre på, Og la en varme seg...  kanskje slippe på litt mer parafin før det slokner igjen....ett par ganger liksom... Så brenner den helt fint etter ei lita stund..  Dette har vertfall funka fint for meg.  

Fordi at da soter hele greia ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tubb skrev:

Ta bort rensenåla.

Den lager så mye ugang at den burde helst vært meget kostbart ekstrautstyr :)

 

Har ikke prøvd det enda nei, men på hvilken måte mener du at det skal bli bedre da? Det er jo kun forvarminga jeg har hatt problemer med. Man skulle ikke tro at rensenåla har nå å si da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den har mye å si. Den ligger der å fucker opp tilførselen, uansett fuel.

Om du tviler på mitt tips før en tur. Så ta å legg alt i fryseren for en test :)

Det merkelige er jo at denne dysen i teorien burde krympe ved minusgrader (som alle metaller). Men når man prøvesjekker i hustemperatur fungerer alt, men når minusgraderne melder seg blir ting verre :S

Jeg lå å fyra i 2 dager før jeg skjønte at denne var problemet..

 

Endret av Tubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tubb skrev:

Jo, den har mye å si. Den ligger der å fucker opp tilførselen, uansett fuel.

Om du tviler på mitt tips før en tur. Så ta å legg alt i fryseren for en test :)

Det merkelige er jo at denne dysen i teorien burde krympe ved minusgrader (som alle metaller). Men når man prøvesjekker i hustemperatur fungerer alt, men når minusgraderne melder seg blir ting verre :S

Jeg lå å fyra i 2 dager før jeg skjønte at denne var problemet..

 

 

Tviler ikke på at det har betydning for strømninga igjennom dysa nei. Skal helt klart teste det ut.

Men altså: Var det under forvarming og oppstart av Whisperlighten du hadde problemer eller hadde du kontinuerlige problemer under hele fyringa mens du hadde rensenåla i? Når jeg har fått den varm nok så brenner den perfekt på parafin med rensenåla i.

 

Jeg har enda ikke fått testet den i skikkelig kulde, men det var under 10 minus på forrige tur.

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Øuar skrev:

 

Tviler ikke på at det har betydning for strømninga igjennom dysa nei. Skal helt klart teste det ut.

Men altså: Var det under forvarming og oppstart av Whisperlighten du hadde problemer eller hadde du kontinuerlige problemer under hele fyringa mens du hadde rensenåla i? Når jeg har fått den varm nok så brenner den perfekt på parafin med rensenåla i.

Nei. Det skjer ikke hele tiden.. Det skjer når det er kaldt. Og du kan kanskje riste på kald brenner og se forskjell (såframt ikke rensenåla sitter fast).

Jeg skal ikke si dette er ditt problem. Men det er definitivt et problem med disse brennerne (fordi metall -messing og stål har forskjellig ekspandering i kulde). Så vært interessant å høre om du fant ut av det :)

Burde vel vært minst 5 år i fengsel for å utelate noen fra varme en vinterdag i telt :smile:

 

 

Endret av Tubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tubb skrev:

Nei. Det skjer ikke hele tiden.. Det skjer når det er kaldt. Og du kan kanskje riste på kald brenner og se forskjell (såframt ikke rensenåla sitter fast).

Jeg skal ikke si dette er ditt problem. Men det er definitivt et problem med disse brennerne (fordi metall -messing og stål har forskjellig ekspandering i kulde). Så vært interessant å høre om du fant ut av det :)

Burde vel vært minst 5 år i fengsel for å utelate noen fra varme en vinterdag i telt :smile:

 

Men hva er det som skjer med din i kulde? Problemer med oppfyring etter forvarming eller mer eller mindre kontinuerlige problemer når du har rensenåla i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skkert er som beskrevet; dysen brenner ikke som normalt i kulde. Og dette tross forvarming og alle heksekunster på fuel.

Du får forvarme så mye du vil..Men..

Jeg gidder ikke svare deg mer før du har forsøkt som foreslått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tubb skrev:

Det som skkert er som beskrevet; dysen brenner ikke som normalt i kulde. Og dette tross forvarming og alle heksekunster på fuel.

Du får forvarme så mye du vil..Men..

Jeg gidder ikke svare deg mer før du har forsøkt som foreslått :)

Jeg skal prøve uten rensenåla i også ja, men jeg tror nok at vi har hatt forskjellige problemer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare bensinversjonen av whisperlite, en skikkelig gammel fra før shaker jet. Det jeg har hørt er at kjøring med svak varme ble vanskeligere med rensenål.

For Optimus Nova som bare er gammel, så funker det bra å forvarme med parafin. Fullt trykk på flaska, åpne for fullt og lukke etter at det har kommet parafin i 4 sekunder. (Veke i skåla) Det soter ille, men fyrer. Etter 5-10 min på full fres har sotet blitt borte. 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.