Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivi bag


Eiska

Anbefalte innlegg

Etter noen lange økter på internettwebben har jeg satt meg i den delikate posisjonen at jeg har lyst på en bivi bag, eller bivY bag som noen insisterer på at det skal skrives. Men hvilken?

Jeg har klart å koke utvalget ned til to typer, og mitt håp er at noen her inne på dette (fantastiske) forumet har førstehåndskunnskap til en eller begge modellene:

Alternativ nr 1:

Zpacks Splash Bivi: http://www.zpacks.com/shelter/bivy.shtml

Jeg liker vekten på denne, samt at den har en sentral glidelås som gjør det lett å komme inn/ut. Men hvilken størrelse er passe? Jeg er ca 180cm, men soveposelengden er jo normalt mye lengre (195cm..?). Er det da like greit å gå for large..? Og er det plass til en vinterpose i dun og et neo air underlag?

Alternativ nr 2:

Mountain Laurel Design Superlight Bivy: http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?products_id=30

...og da i utgaven med cuben fiber bunn. Denne virker litt romsligere, men spørsmålene angående størrelse (large) og plass til sovepose/liggeunderlag er de samme.

Et annet spørsmål som gjelder begge posene er hvor glatt stoffet i bunnen er. Er det sånn at når man rigger seg til på en snøflekk (som ikke er et ukjent fenomen vinterstid) så tilsvarer det å stroppe seg fast på en kjelke i vill ferd utfor nærmeste bakke? Med andre ord: er bunnduken så glatt at man sklir unna, eller er det friksjon nok til at man blir liggende?

Primært bruksområde er tinderangling/alpinklatring, så muligheten for å kunne binde seg inn i standplass bør være til stede.

Så: er det noen der ute som kan hjelpe meg videre??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er målet med bruk av en sånn bag? Droppe teltet for en enkelt finværsnatt og plugge baggen fast i snøen med teltplugger i stedet, oppe på en topp?

Etter en natt i baggen vil det antagelig være så mye kondens i soveposen at en natt nr. 2 blir kald pga redusert isolasjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...kondens ja, godt poeng! Det primære bruksområdet er på turer jeg vil pakke så lett som mulig, med andre ord droppe telt. For eksempel lengre ryggtraverser eller link-ups, eller de gangene jeg overnatter ved innsteget på lengre klatreruter. Eller for den saks skyld hvis jeg vil ha en kort overnattingstur i heia! Ser for meg typisk en overnatting, maks to.

Vil ha en bag som kan beskytte underlaget (som er av den oppblåsbare typen) mot sand, grus og stein, og skjerme soveposen for vind og fokksnø e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Ordene klaustrofobisk og bivi-TELT gjør meg egentlig uinteressert. Jeg har opptil flere små lette en-duks telt, så der er jeg godt utstyrt. Teltene blir for øvrig mye brukt, men nå vurderer jeg altså noe som kan gjøre en overnatting under åpen himmel litt mer komfortabel.

Bivi-bagene jeg har sett meg ut (i linkene over) pakker ned til størrelsen av en kaffekopp, og veier ikke stort mer enn en sjokoladeplate, så det er utvilsomt et spesialisert produkt med et noe snevert bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at slike lettvekts materialer er lite slitesterke, og det terreng en vanligvis bruker slike bivy'er, leverer alt annet en skånsomme plasser...
Jeg hadde aldri kjøpe en som ikke er vanntett overalt, og hadde gjerne hatt et innbindingspunkt i bivy'en slikt som BD sin:

http://eu.blackdiamondequipment.com/en/tents-and-bivys/big-wall-hooped-bivy-BD810209_cfg.html#start=16

Men det går selvsagt an å bare la tauet gå gjennom åpningen, men jeg har opplevet at tauet da leder ganske så mye vann ned i bivy'en - ofte er jo tauet festet i veggen over deg...

Om materialene er glatte - JA! så når du finner en snøflekk er det om å grave/tilrettelegge slikt en ikke sklir utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med BD Twilight selv, men kritieriene var ikke helt de samme.

 

Tiltenkt benyttet vinterstid, men kan jo regne også om vinteren. Ønsket dermed av bivy burde tåle minst en natt med regn uten at jeg blir våt på innsiden. Dessuten ønskelig med en bivi det er mulig å lukke helt/variere ved skikkelig drittvær vinterstid.

 

For øvrig har jeg benyttet noe borrelås på pose og bivy slik at jeg kan hindre utpust i å bevege seg nedover mellom bivy og sovepose.

 

Synes selv bivi vinterstid er helt ok såfremt været tilsier at jeg kan ha øvre del helt åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på en lett bivy selv. Både til overnatting og istedenfor vindsekk på soloturer uten telt. 

Har du sett på Cumulus sine? 

 

De har en på 140 gram og en på 235 gram :-) 

 

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/shield-bivi?gid=69&vid=7

 

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/ultralight-bivi?gid=69&vid=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne gi en liten forsvarstale til bivy-bags, som er mye utskjelt og misforstått.

 

Min erfaring med bivy-bag er en pent brukt USMC gore-tex bivy kjøpt på ebay, den er slitesterk, vanntett, pustende og billig. 

 

Går vi ikke på tur for å være i naturen? Leter du ikke etter fine leirplasser? Hender det at du timer turen til et tidspunkt hvor det er meldt klarvær? Hvorfor legger du deg da inne i et nylonhus når du endelig er kommet frem til leiren?

 

Hva er da bedre enn å legge seg i bivy-posen ved et lite bål om kvelden, ligge og se på solnedgang, stjerner, nordlys og kanskje til og med skimte noe dyreliv? Jeg lå selv i en bivy-bag inatt, det var stjerneklart, og plustelig oppdaget jeg nordlyset danse derborte i nord, hadde jeg ligget i teltet hadde jeg kanskje gått glipp av hele skuet? Også utrolig praktisk å ligge ved bålet i posen omkvelden, kanskje får du tatt noen natur-bilder mens du sitter i posen.

 

Når det da er tid for å sove er det bare å legge seg ned, kanskje ta en titt på stjernene der opp før søven tar deg. Kommer det en regndråpe eller blir det lyst for tidlig, så ruller jeg hode-enden på bivyen opp slik at den dekker hodet, siden jeg sover på siden er det ikke klaustrofobisk, jeg ligger med nesa mot glidelåsåpningen, lukker øynene og glir avsted i drømmeland. Om morgenen er det bare å rulle seg til siden og sette en fyrstikk til bålet, uten å forlate posen, og se på soloppgangen mens kaffen putrer i kjelen.

 

Bivyen er fin til å beskytte posen mot trekk og mot duggfallet, samt hindrer at du faller av underlaget eller at du er uheldig kommer borti bløt lyng med posen. 

 

Det er klart at det kan bli upraktisk med en bivy-bag i nedbør, derfor har jeg med en liten nylon tarp, som jeg setter opp i som en pyramide, så kan jeg flytte meg inn dit om været snur. Det er sikkert også trivelig å kunne flykte inn i et innertelt hvis det er mye mygg, noe som ikke er så aktuelt på denne tiden av året.

 

Så kan man såklart si at 1 kg bivy + tarp og  plugger på kanskje 500-800 gram, til den vekten kunne du tatt med et telt, men til det vil jeg svare at ikke alt handler om vekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.