Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund til fjell og by


Lisajakobs1

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er et par tidlig i 20 årene som har veldig lyst på hund. Vi bor nå i Oslo og kommer til å bo her de neste 6 årene på grunn av studier. Vi er begge tidlig i studiene så vi ser ikke for oss å få hund på 2-3 år men jeg døyver savnet med å passe hunder, og å se på hunderaser, derfor denne posten :-)

Vi er ganske aktive, løper iallefall 2-3 ganger i uka og er veldig glad i å være ute i tillegg til dette. Vi er ofte på telttur og liker oss godt på fjellet. Et av kravene er at hunden skal kunne være med på fjellturer over flere dager (hytte-til-hytte ol.), og gjerne kunne bære litt kløv. Vi har sett på alt husky, pointer/ Vorsteh til shiba inu.

Et annet krav er at hunden må trives i en leilighet (53 kvm) i byen, og tåle at det er litt lyd og bystøy rundt den. Vi bor ikke midt i byen, og har store parker i relativ nærhet. Men tenker at de store hundene som husky og pointer faller ut på disse kravene?

Vi er forresten positive til å gå på jakt, selv om vi ikke har noe erfaring med dette. Vi har tidligere passet en münsterlander og trivdes veldig godt med denne rasen, men vet ikke hvor godt de trives med kløv? Og akkuratt denne hunden er ganske stresset når vi går tur nærmere sentrum. Men det kan vell komme av at den ikke er så vant til det?

Ellers er vi åpne for det meste utenom veldig mye pelsstell, så gjerne en korthåret rase.

Lisa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere ikke er fremmede for litt sære hunder, så vil jeg anbefale whippeten, funker til alt, men må jo ha dekken på de kalde og sure dagene da :) Men mine bærer kløv, trekker på ski og trives med alt fra lite til mye trim. Bare den har noe mykt å ligge på når den sover, så er den happy! :) Funker forresten godt som soveposevarmer også :P

 

Pointern ville jeg ha lagt litt bort hvis dere ikke har tenkt til å jakte, mest fordi de fleste oppdrettere selger utelukkende til jaktfolk, men også fordi dette er en jakthund, og har en del instinkter :) Whippeten har også det, men ikke i like stor grad, pointern har også mye større radius under slipp, enn whippetene. Noe som gjør atter jeg ikke syns det er like kult å slippe våre pointere i hundeparker feks :P

 

og apropos om hundene funker i by eller ikke, kommer an på hva de vokser opp med :) pointern min fungerer helt fint som byhund :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lundehund. Den kan ikke bære allverdens i kløven, men kløve kan den. Fantastisk turhund som kommer seg frem over alt. Funker bra i byen og tar liten plass inne :) I tillegg er det jo norsk kulturarv og dere er med å redde rasen :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å foreslå Norsk Buhund sia det er en av flere norske hunderaser som er truet av utrydning fordi de er ikke så populære, ikke fordi de er spesielt sære, eller noe. Men fordi folk er ikke så oppmerksom på at vi har flere flotte nasjonale raser. De kan bære sin egen mat, de har god pels og tåler vinter. Ikke for store og ikke for små. Men så så jeg at du ikke ville ha hund som røyter så mye, da bortfaller Buhund og Husky - har hatt Buhunder, Siberian Husky og en Grønsky (Grønlandshun-Siberian Huskymiks) og disse rasene røyter. Mye!

Jeg er tilhenger av mulighet for å ha hunden ute når den vil, kanskje spesielt om det er en nordisk eller polar spisshundrase og da med hundehus. Litt usikker på kun leilighetsliv i by med de nevnte rasene, men med god tilvenning og ofte ut så kan det gå - sjøl om jeg er skeptisk(fordi jeg ikke har noen erfaring i å venne en hund til et leilighetsliv uten egen gårdsplass). Det ville jeg vært uansett rase, det betyr ikke at det er det samme for dere! Men husk at spisshunder er sta og er mer dyr enn en Labrador og kan være mer utfordrende å trene, men langt fra umulige å trene da - skal jo ikke skremme dere! Helt da ;-)

Dere nevner jakt, dere sier ikke hva type. Både Buhund og Husky kan brukes på elgjakt feks, Huskyen brukes som sporhund/ledhund ikke som løshund. Buhund som begge deler. Buhund kan også brukes som skjellende fuglehund på skogsfugljakt, altså ikke som en Setter som tar stand. Buhunden er nok mer kjent som gjeterhund, men på en gård måtte den også kunne brukes til litt av hvert.

Hvis dere har litt erfaring fra Kleiner/Grosser Münsterländer fra før så ville jeg kanskje ha anbefalt de sia du skriver dere liker rasen. Kanskje greit å begynne med en rase dere har litt erfaring med?

De kan også brukes med kløv, det kan alle hunder bare de tilvennes og trenes suksessivt opp med de vektene som er tilpasset hundens kroppsvekt. Kan være lurt å være oppmerksom på mulighet for ising i pelsen ved og på undersiden av potene, men bare å klippe litt så pelsen er i ok lengde uten at den samler is. Disse skal være allsidige stående fuglenhunder, om det er den type jakt dere tenker, på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Er det ikke litt mye låt i buhunden til å ha i ei leilighet i Oslo? Mener den står seg bedre i områder der det er lengre mellom naboene og lage spetakkel mot ubudne gjester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er endret ved avl, før var det jo behov for en hund som varslet om folk på lang avstand før de kom til gården, nå passer det dårligere og dermed er det instinktet dempet gjennom avl - men det tar lang tid å få bort ryktet. Samtidig så er også trening viktig. På generelt basis ville jeg unngått en byleilighet uten gårdsplass/hage med enhver spisshund, men her gjelder vel også trening og tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt om shibaen, siden du nevner den. 

Shiba er en flott rase til tur, og de har blitt veldig populære i Oslo den siste hunden (altså - de fleste funker fint i leilighet). 

Kan bære litt kløv (men begrenser seg litt da de er små hunder - min veier 10 kg, så han bærer stort sett ikke mer enn sin egen mat og godis) 
Er det et must å ha hunden med på joggetur ville jeg nok vurdert en annen rase. Mange shibaer elsker å være med å jogge, men de har såpass sterk vilje at mange ikke gidder - selvom de holder joggefart på turer ellers  :getlost:

Vet om noen shibaer som fungerer på jakt, og det er også mange shibaer som er godkjente ettersøkshunder. 

Pelsstell - røyter helt sinnsykt til tider, men ellers trenger den ikke annet enn en dusj en gang i blant. 

 

Ellers er jeg nødt til å nevne at de fleste shibaer ikke er helt som andre hunder, så hvis det er en rase dere vurderer - les dere mest mulig opp rundt den. Mange kan aldri ha shibaene sine løse (jaktinnstinkter), det er en del samkjønnsaggresjon, og de er særdeles sta ("ja, jeg kan gjøre som du sier, men jeg gidder ikke.") 
 

Jeg er absolutt shibafrelst og angrer ikke et sekund, men jeg elsker alle særheten deres som gjør de litt annerledes  :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt sett så er alle typer spisshunder stae med sterk egenvilje og sterke instinkter, er det et must å ha bikkja løs ville jeg valgt andre raser. Uansett respekter båndtvangen, det er det beste for alle parter. Samtidig så kan en lettere unngå at hunden roter seg borti orm og blir bitt. Det virker som mange ikke tenker på den muligheten. Og skjer det og hunden rekker å bli dårlig nok og man ikke veit hva som er skjedd fordi en ikke hadde tilstrekkelig kontroll på hunden og oversikt over hva som har skjedd, så blir det vanskeligere å hjelpe og situasjonen mer akutt enn nødvendig. Godt mulig jeg er paranoid når det gjelder orm. Men jeg brant meg på å bruke flexiline en gang og bikkja var langt foran meg og jeg ukonsentrert med skravling med vennene bak meg da bikkja ble ble bitt av orm - med kort band så kunne jeg både ha sett ormen og fått trukket til meg hunden med en gang! Ingen garanti for noe men mye større sjanse for å unngå bitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i leilighet uten utemulighet med 2 relativt store og mosjonskrevende hunder (en BC/golden og en Drent) Det fungerer bra det, så lenge de får trimmen sin (det funker nesten bedre enn å ha utemulighet for da MÅ jeg ut, og jeg MÅ aktivisere dem). Men jeg innrømmer jo glatt at det er veldig lett når jeg reiser hjem på besøk på gården og bare kan åpne døra og slippe dem ut for å lufte seg om morgenen. Det blir nok en enebolig med hage på sikt for å si det slik. 

Ut i fra egen erfaring hadde jeg nok holdt meg unna de fleste spisshunder i leilighet ... det er generelt mye lyd i dem, og ja det er helt sikkert individuelle forskjeller og gode muligheter for å trene vekk mye som for de fleste andre hundetyper. Men det kan hende naboene er lei hundeglam før dere kommer så langt. Jeg grøsser ved tanken på å ha elgbikkja til brutter'n i leiligheten over en lengre periode. Selv om han er aldri så fin, og begynner å roe seg ned nå som han er nærmere 2 år. 

 

Nå sa du jo at dere ikke var så interessert i pelsstell så da faller forsåvidt det neste poeng bort .. uten utemulighet hadde jeg ikke valgt en rase som foretrekker trappa i snøvær framfor det å ligge foran peisen.

 

Jeg personlig har alltid hatt en forkjærlighet for gjeterhundgruppen (helt til jeg nå brått bestemte meg for at jeg skulle prøve meg på fuglehundtrening) 
Stort sett lettlærte, intelligente hunder (vær obs. på at de lærer uvaner like fort som gode vaner) som er med på det meste. 
 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder som kan passe dere. Kanskje ikke de mest tynnpelsa da man kan klare seg lenger uten dekken når det begynner å bli kaldt. Størrelsemessig så er det mer hva dere gjør med hunden som er viktig enn størrelsen på leiligheten: Får de nok aktivitet ute så vil de være rolige inne. Jeg har bodd med en shiba på 12kg og en akita på 30kg på en 30kvm. leilighet uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yikes, dobbelpost... MEN!

Det skal være Euro Dog Show på Varemessehallen på Lillestrøm fre-søn (oversikt over hvilke hunder som stiller hvilken dag står på nkk.no), det er et kjempefint sted for å se på forskjellige hunderaser dere er interessert i. Noen raseklubber vil også ha stand hvor de informerer om sin rase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sjekk ut Eurasier :) vi har en tispe på 22kg som bærer 7kg kløv uten å tenke over det. Rolig i kanoen, vært med på flere 2000 meters toppturer såvel som ukesmarsjer.

Vokst opp på 40kvm midt i sentrum uten hage. Tåler kulde, tjukk underull.

Ikke kjempeglad i å trekke, men suser unna til tider.

Merk: selvstendig rase, ikke så veldig førerorientert, men det er førstegangs hund for oss, så vi er ikke mestere på trening ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å planlegge, og i god tid, hvilken rase dere vil gå for. Ser dere har passet en münsterländer, vet ikke om det var en kleiner münsterländer eller en grosser münsterländer.

For min del har jeg en grosser. Hun er ca 60cm høy. Vi har bodd mange steder under mine studier, alt i fra 15 kvm til 100 kvm. Både i leilighet med folk og trafikk rundt, og ute på landet uten noen naboer. Så lenge hun har fått mental og fysisk stimuli har hun vært helt eksemplarisk å ha med på de ulike stedene. Og hun har ikke brukt å varsle på lyder utenfor, men det kan noen av denne rasen gjøre.

Når det gjelder kløv så er hun veldig passende til det. Hun bærer nå ca 4-5 kg, og egenvekten hennes er 20 kg.
Hun er ganske vant til å gå i by, så stresser lite der. Snill mot andre mennesker og hunder, så det har gått fint. Minuset med grosser er at det er sjeldent kull i Norge, men det er planlagt noen til neste år i Norge og Sverige, og kanskje om 3 år i Norge igjen (langt frem i tid, så fremdeles usikkert). Bare spør om du lurer på noe mer om rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at dere vil ha hund Lisa, det er en fantastisk venn både på tur og ellers.

 

Men dere er jo i starten av livet og det har jo hendt at folk i din alder får unger, både en og flere. Det første du skal tenke på er praktisk i det daglige, så skal det jo fungere på tur og i forhold til interesser også.

 

Jeg tror en stor hund over 50 kg vil bli i meste laget. Tenk hvis du får to unger, og skal ha de og vogn og varer med i bilen dere har! Da blir det trangt. En hund rundt 25-30 kilo gir god nok trekk-kraft til at det monner, både ift kløv og pulk. Den tar også mindre plass i bilen.  En hund på 15-20 blir litt puslete på nyttelast i pulk og kløv.

 

Det beste jeg kan råde deg til er å møte opp på hundeutstillinger og snakke med kennelklubben og de raseklubbene du finner interessant. Det er så mange flotte raser som kan passe dere, men mitt råd er å tenke på hverdagene også. Det er jo flest av dem. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Eurasier :) vi har en tispe på 22kg som bærer 7kg kløv uten å tenke over det. Rolig i kanoen, vært med på flere 2000 meters toppturer såvel som ukesmarsjer.

Vokst opp på 40kvm midt i sentrum uten hage. Tåler kulde, tjukk underull.

Ikke kjempeglad i å trekke, men suser unna til tider.

Merk: selvstendig rase, ikke så veldig førerorientert, men det er førstegangs hund for oss, så vi er ikke mestere på trening ;)

 

Absolutt alt dette kan jeg si meg enig i. Skulle tro vi hadde akkurat samme hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ting jeg ville si til trådstarter. Men så sjekket jeg hennes reaksjon på at mange har tatt seg bryet med å svare på hennes spørsmål. Ikke et pip! Hun var aktiv på forumet senest 18/9 og hadde innlegg i andre poster den 30/8.

Det gjør meg bare litt trist, jeg kommer over det. Men nå må jeg forsøke å huske min gamle hovedregel: Ikke svar i tråder dersom det ikke er noen av de med mange posteringer, hvis ikke trådstarter har vært inne og kommentert de første innleggene. At jeg kunne glemme det. Makan !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått tur med rottweilertispe. Lettere, noen mener og at rottweilertispene er mye "mildere" enn hannhunder. Poenget er at rottweilertispen var full av energi, ikke intressert i å jakte på noe som helst, laget et lite stille "voff" når hun fikk syn på noe hun ville vi skulle bli oppmerksom på. Ikke en hund for vinterfjellet kanskje, men en nydelig eksemplar av en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.