Gå til innhold
  • Bli medlem

Brød på tur


Omnilite

Anbefalte innlegg

Mange er glad i brødskiver, også når de er på tur, men på en tur med noen dagers varighet uten mulighet for å kjøpe ferskt brød, blir dette raskt kjipt og tørt. Brød tar selvsagt litt plass, men det er ikke temaet her.

Mange matretter har blitt til ved et "uhell", og ved et uhell har jeg funnet en brødtype som holder lengre enn vanlig brød, og ikke er av typen loff. Etter å ha besøkt ett av Mesterbakerns bakerier under prøveproduksjnen for ett nytt bakeri, fikk jeg med noen brød hjem. Ett av disse ble liggende noen dager lengre enn det normalt ville gjort og jeg var litt sulten på kvelden, så jeg tenkte at jeg skulle gi det en sjanse. På litt lengre turer har jeg før brukt Polarbrød, men det er styr å få tak i frosne og de blir også kjipe etter hvert.

Jeg har hatt denne typen brød i 10 dager uten at det ble tørt og kjipt, det smaker faktisk bedre 3dje dagen enn når det er ferskt. Lar det ligge i original posen og tar kun en brødpose over. Går også å skjære det opp i butikken uten at det forringer holdbarheten nevneverdig.

Kjøpes på Rema.

Hvilke erfaringer har andre med brød på tur?

post-13618-0-66010000-1440778630_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har denne sommaren prøvd den nye turbrødblandinga frå Møllerens (Turistforeningen og Mølleren i lag typ). Den er fin å steike brød av på tur. Lagar berre nok deig per dag til så mange rundstykker ein vil ha, slenger dei på steikepanna som tynne runde leivar, gjennomsteikt på kort tid. 

 

Elles et eg stort sett berre knekkebrød på tur, unnateke på vinteren, då har eg med polarbrød med kvitost og dansk salami, pakka parvis to og to, for lett tining på innerlomma. Inntas til lunsj saman med rett i koppen suppe eller liknande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår uansett ferdig oppskjært brød eller å skjære de opp sjøl i butikken, slik og med hel skorpe rundt så holder brød seg opp til 9-10dager på tur. Det må sies at jeg ikke er så kresen på brødet mitt så jeg takler fint brød som ikke er superferskt. Dog ikke mugg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Gå til baker med egen produksjon og handle dansk rugbrød. Holder utmerket og metter mer enn de luftige fabrikk/enzymbrøda du får i dagligvarehandelen. Alternativt bak ute, som nevnt over. Ville uansett gått for havregryn og kokt grøt, kan gå en hel dag på det, en gave fra oven. Kan blande inn både nøtter og tørka frukt for å piffe den opp. Kanel om du er jålete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uansett gått for havregryn og kokt grøt, kan gå en hel dag på det, en gave fra oven.

Heldiggrisen! :-) Jeg holder kanskje en time på det før sulten og de sure oppstøta gjør seg meldende.. Paradoksalt nok går jeg lenge på risgraut, det er jo i utgangspunktet mer næring i havre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at havregrøt holder veldig kort tid. På en ukestur for et par år siden gikk jeg en dag bare på havregrøt. Da måtte jeg ha påfyll etter bare to timer og det ble litt travelt siden jeg da måtte frem med kokeutstyr hver annen time.

På denne turen hadde jeg også med et ferdig oppskåret brød. Et av den typen som selges ferdig oppskåret og pakket i plastpose. Den femte dagen var det så surt at det ble mat for sauene som beitet i området.

Jeg har også hatt polarbrød med på tur, men jeg synes ikke at det holder lengre enn vanlig grovt brød. Både på tur og hjemme så mygler polarbrødet etter bare noen få dager. Polarbrød kjøper jeg helst frosset og så oppbevarer jeg det i kjøleskapet. Jeg spiser ikke så mye polarbrød selv om jeg en gang vant en tur til 20 000 kroner i en av deres konkurranser.

Mitt siste forsøk er å vakuumpakke brød i porsjonspakker. Seks skiver lagt sammen to og to med Jarlsberg, brunost og svensk hårost (Präst, en gave fra svenske feriegjester.) 

post-4220-0-50778600-1440828860_thumb.pn

Jeg dro ut på tur onsdag 12 august og matpakkene ble laget tirsdag kveld. Fremdeles ligger det en pakke med påsmurte brødskiver på mitt kjøkken som ikke er åpnet. Det eneste som jeg kan se er at det er begynt å bli litt trykk inne i pakken. Dvs. at den ikke er så sammenklemt som den var da den var nypakket. 

post-4220-0-56361200-1440828972_thumb.jp

 

Nå er resultatet testet og brødskivene både luktet og smakte helt greit. Ingen tegn til at brødet eller osten var ødelagt på noen måte.

Ja osten var kanskje litt tørr i kanten, men kanskje resultatet hadde vert enda bedre hvis brødet hadde vert pakket uten smør og ost.

post-4220-0-54811000-1440829151_thumb.jp

 

Jeg skal gjøre et nytt forsøk , men da bare med brød. Resultatet kommer om en uke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er holdbarheten på surdeigsbrød noe bedre enn rene gjærbrød, og grovbrød bedre enn finere brød.

Surdeigsbaking er ikke for alle, men jeg er veldig glad i det (både fine og grove brød). Baker du et grovt et, gjerne med mye rug, holder det veldig godt. Husk å ha nok vann i deiga, og å la alle hele korn trekke i kokvarmt vann på forhånd.

Hvis du vil steke brød på tur, er det flere muligheter. Bruk stekepanne eller en flat stein på bålet, og lag flatbrød/pitabrød. Heller tynne enn tykke, så unngår du deigete senter. Oppskriftene kan varieres I den uendelige, og man trenger ikke engang hevemiddel. Mel (finere er lettere å jobbe med) , ca 1-2% salt ift melvekt, og vann til deg er grei å jobbe med (typisk 65% av melvekt). Jobb deig sammen, vent 20 min (autolyse) så mer av vannet absorberes, og stek på stein eller I panne. På en skikkelig varm stein vil flatbrød blåse seg litt opp og vanndamp, og du har nystekt pitabrød.

Kjøper du på butikk er det få ting som slår dansk eller tysk rugbrød (scwartzbrot, pumpernickel, osv.). De smaker ikke som "vanlig" brød, men varer evig (mange uker I kjøleskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager selv pumpernikkel eller dansk rugbrød (samme oppskrift, men forskjellen er steikinga) på surdeig, og brødet inneholder bare rug, ikke hvete. Med ett slikt brød har du mat i mer enn ei uke, og det er like godt. Siden du skal ha det på tur, så bør brødet kuttes i skiver før avreise. Dette fordi det helst skal lagres kaldt for å være lett å skjære i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med Vestlandslefse.     Deler dem i to og putter dem i en isboks.     Del dem på tvers av rillene.     Før bruk, dynker du dem i vann og legger dem i en plastpose.      Vent, 10 - 15 minutter, ta dem ut og sammen med smør og sukker (og gjerne kanel)    er dette god kaffemat, og som selvstendig måltid.      Utmerket når du trenger noe ferskt.

post-6671-0-68235900-1440872282_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He du prøvd byggrynsgraut?

Hmmm, det har jeg ikke prøvd på tur - det skal jeg jaggu prøve! Ikke tenkt tanken før. Jeg har sovi itimen og ikke fått med meg at det finns byggrynsgraut før jeg så Fjordland sin *sånnflautfjesikonher* Men det er godt så det skal jeg forsyne meg lære meg å lage! Takk for mat du satte meg på tanken! ;-)

(Uttrykksikoner har jeg knapt, står at det er aktivert men funker kanskje ikke på sånn datafjøl? Data er ikke min greie...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det har jeg ikke prøvd på tur - det skal jeg jaggu prøve! Ikke tenkt tanken før. Jeg har sovi itimen og ikke fått med meg at det finns byggrynsgraut før jeg så Fjordland sin *sånnflautfjesikonher* Men det er godt så det skal jeg forsyne meg lære meg å lage! Takk for mat du satte meg på tanken! :wink:

(Uttrykksikoner har jeg knapt, står at det er aktivert men funker kanskje ikke på sånn datafjøl? Data er ikke min greie...)

 

Jeg kan ikke spise havregrøt til frokost på tur, fordi jeg klarer ikke å få i meg nok av det før jeg blir møkkalei konsistensen. Jeg husker jeg leste i en av bøkene til Lars Monsen at han selv hadde blitt leei, men på en senere tur prøvde seg igjen, og hadde med 30 porsjoner - én til hver frokost på en månedstur. Tror han la igjen 29 av dem på ei hytte :)

 

 

Byggrynsgrøt og annet som har en annen konsistens enn havregrøt, går det bedre å spise. I tillegg har jeg eksperimentert med grøt av andre kornsorter (f.eks hel rug), og ser ikke noen grunn til at det skulle være noe dårligere. Prinsippet for disse gryns-grøtene er den samme: koke de hele gryna møre, deretter tilsette litt (valsa/"vanlige") havregryn bare for å binde det sammen til grøt, og ikke en masse av hele korn.

 

Prøv dette på tur. Oppskrift til én porsjon for en energirik frokost:

1,5 dl / 120 g hele gryn (bygg, rug, hvete, havre...)

1,5 dl / 60 g havregryn (lettkokte)

Vann til hele gryn

1/4 ts (1-2 g) salt

750 ml melk (vann+tørrmelk)

evt 1/2 ts kanel og 1 ss honning/sukker, rosiner, osv.

 

Ha gryn i kaldt vann om kvelden og la stå over natta, eller hell over kokende vann og la stå en time

Sil av vannet, ha gryn, salt og melk i kjela. Kok opp og putre inntil gryna er møre ( ca 15 minutter). Grøten vil fortsatt være tynn, for det er bare hele gryn og melk.

Ha nå i de lettkokte havregryna, og putre i 2-3 minutter, så er konsistensen riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ferdig oppskåret brød der skivene tørkes? Blir hardt som knekkebrød, men smaker fortsatt brød. Veldig bra å knekke opp i småbiter og ha litt melk og sukker på. Som et alternativ til dette evige havregrynet altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ferdig oppskåret brød der skivene tørkes? Blir hardt som knekkebrød, men smaker fortsatt brød. Veldig bra å knekke opp i småbiter og ha litt melk og sukker på. Som et alternativ til dette evige havregrynet altså. :)

Kavring med melk og sukker er et godt barndomsminne! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt axa fruktmusli som utgangspunkt for frokostgrøten på lengre turer. Sukker og kanelblanding som tilbehør. Vi har vel ulik toleranse for hvor fort vi blir sultne igjen, men jeg kan gå noen timer før jeg etterfyller med Loganbrød eller fyrstekake, begge disse har god holdbarhet.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt axa fruktmusli som utgangspunkt for frokostgrøten på lengre turer. Sukker og kanelblanding som tilbehør. Vi har vel ulik toleranse for hvor fort vi blir sultne igjen, men jeg kan gå noen timer før jeg etterfyller med Loganbrød eller fyrstekake, begge disse har god holdbarhet.

EirikW

Fyrstekake, den var ny for meg, men den skal garantert prøves ut i nermeste fremtid.

post-4220-0-80809100-1441088332_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par turene jeg har vært på har jeg kjøpt små pakker med rugbrød,pumpernickel, havre eller energibrød.

Fordelen med disse, er at de kommer i små pakker, har lang holdbarhet, metter godt, og smaker godt i forhold til f.eks. polarbrød(jeg synes polarbrød er triste greier).

Den typiske havregrøt frokosten har jeg erstattet med müsli, en dagsrasjon er ca 90g müsli pluss 60g tørket frukt som bananchips og tørket ananas/papaya/cantaloupe/mango. Med ønsket mengde tørrmelk som blandes i forkant smaker det ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød på tur for meg er dette:

gallery_1310_426_1207617.jpg

Alltid ferskt og så lettspist og godt at energiinntaket blir stort nok, så jeg ikke må spise en haug med de nye små-Real'ene om kvelden. Pleier å ha med 250g mel/dag. Ferdig brød inneholder jo endel vann, så det er litt vekt å spare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.