Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp ASAP - Feilsøk Primus Omnifuel


J Jevne

Anbefalte innlegg

Har brukt en primus omnifuel uten problemer siden sommer 2014. Alltid fungert som en drøm. Hele tiden kjørt på renset bensin fra sportsbutikk og har vært stabil og fin. 

 

Siste turen trodde jeg selgeren i sportsbutikken solgte meg renset bensin, men viste seg å være rødsprit (?!). Forvarmet som vanlig og det kommer rikelig med "væske" ut fra dysen og fyller bunnen. Men i det forvarmingen drar seg mot slutten og jeg skrur på styrken, så brenner det blå flamme i kanskje 5-10 sekunder (i det som ser ut til å være resten av hva jeg har sluppet ut av bensin under forvarmingen. I det dette forbrenner, så går ikke flammen over i gass, men det står bare og "pumper ut" det som fremstår som oksygen eller i det minste ikke tennbar væske ut fra dysen. 

 

Trodde jeg hadde noen feil i dysen, men har nå prøvd tre forskjellige og også forskjellige typer brennstoff. Sist nå, 4-takts fra Felleskjøpet. 

 

Skal på tur i morgen, har en backup, men skulle gjerne sett om dette var noen man kunne fikset akutt?? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søkeord:    "Dyse til Primus Omnifuel" på nettet.    Der kom det opp at det er tre dyser:  Gass 45, Bensin 37, Parafin 28.      Jeg har brukt omnifulen i mange år, men erfaringsmessig brenner den dårlig på gass og rødsprit.

Når flammen dør ut etter kort tid høres det ut som om brenneren ikke er varm nok.

 

Jeg vet ikke hvilken kvalitet den rødspriten du har fått.     Men billig rødsprit har et mye høyere innslag av fett enn rødsprit av god kvalitet, og kan føre til tette filtre.    Dette gjelder også lampeolje..

 

Det første jeg ville ha gjort var å skru fra hverandre primusen  og rengjøre godt med renset bensin.     Deretter trekk pusten godt og blås, for å se at det ikke er et fremmedlegeme som blokkerer.  

 

For å være sikker på god gjennomstrømming av drivstoff, ta ut filteret som sitter rett ved regulatoren.    Fjern det, koble til drivstoffslangen og prøv igjen.      Og dropp å sette det på plass.

 

Forvarm med bensin.   

 

Jeg vet ikke om jeg engang tør å si det, men har du skrudd regulatoren på pumpa helt opp, og står står pumpa i "on" posisjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for (lyn)raskt svar! 

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg har ikke gjort vedlikehold. Men skal få tatt en gjennomgang når ungene er i seng nå. Prøvde å finne gode "vedlikeholdsvideoer" på nett, men syns det var sparsomt. Pumpen virker til å være i orden, så det må være noe med selve brenneren. 

 

O-ringen ligger fint på plass i munnstykket hvertfall. 

 

"Jeg vet ikke om jeg engang tør å si det, men har du skrudd regulatoren på pumpa helt opp, og står står pumpa i "on" posisjon?"

 

CHECK! :) hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for (lyn)raskt svar! 

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg har ikke gjort vedlikehold. Men skal få tatt en gjennomgang når ungene er i seng nå. Prøvde å finne gode "vedlikeholdsvideoer" på nett, men syns det var sparsomt. Pumpen virker til å være i orden, så det må være noe med selve brenneren. 

 

O-ringen ligger fint på plass i munnstykket hvertfall. 

 

"Jeg vet ikke om jeg engang tør å si det, men har du skrudd regulatoren på pumpa helt opp, og står står pumpa i "on" posisjon?"

 

CHECK! :) hehe

Og resultatet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.