Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske fra kajakk


lusa

Anbefalte innlegg

Hva er deres erfaringer med hva som er fungerende fiskeutstyr ved fiske fra havkajakk?

 

Jeg padler og jeg fisker. Som regel ikke på samme tid, men litt for ofte ønsker jeg å gjøre det også. Til nå har jeg brukt ganske provisorisk utstyr til dette, alt etter hva jeg måtte ha tilgjengelig. Gjerne brukes nederste del av en femdelt stang, uten at det oppleves som noen ubetinget suksess.

 

Jeg har lyst til å skaffe meg noe eget utstyr til fisking fra kajakken, og jeg har vært innom tanken på alternativer som

A) en billig teleskopstang som jeg kan bruke u-utfoldet, og

B) en isfiskestang.. 

 

(Det er altså ikke en sånn überstabil fiskekajakk som er spesielt egnet for formålet, så en fire meter lang stang er ikke veldig hensiktsmessig).

 

Hvis noen av dere har erfaringer eller ideer om hva som kan være bra, mindre bra, ubrukelig eller helt forkastelig tåpelig blir jeg glad :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk en helt vanlig fiskestang på 7-9 ft. Kil korken ( håndtaket) fast mellom skrittet og sete, og la stanga støtte seg på fremre del av cockpit slik at den blir stående ganske oppreist uten å komme iveien for padlingen. Har selv gjort det slik i alle år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg en isfiskedings for det. Har ikke brukt den ennå, for jeg fant løsningen på å få dorg til å funke. Rett og slett en flat bit med cellfoam som jeg surrer fast, og fester krokene i istedenfor den drittgummigreia som enten krokene ikke sitter fast på eller som de gjør og så ramler hele driten løs istedenfor. Med en foambit å sette dem i så funket dorg helt greit.

 

Så den der isfiskedingsen... Er det noe for den der karmatråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker endel ifra havkajakk med slukstang og begynner å tenke på lukket/semilukket snelle da bøylen på den åpne haspelsnella ofte tar tak i skjørtet og skremmer både meg og fisken:)  Kjøpte et stangfeste og monterte det ned i rommet bak cockpit.  Greit både til dorg og oppbevaring mellom fiskeplasser.

Jeg liker å ha tett cockpit under fiske, men det er jo en smakssak. Gøy er det håkke som!

 

PS: et par sorte kroker som opphengere før en blank sildesluk i maktrelltida er forferdelig morsomt;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe en vanlig harpe. Ta av kroksett og søkke, og bind på et par-tre meter tynnere snøre i enden. Så er det bare å bruke ønsket sluk eller flue. Jeg foretrekker flytende wobblere til sjøørretfiske. De flyter opp når man stopper kajakken. Gjerne ei flue en meter før wobbleren.

 

Jeg slipper ut 15-20 meter snøre, og stikker harpa inni vesten og padler i vei. Snøret er ikke i veien for noe, og jeg kjenner det rykker når det er fisk på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar dere! Man kan alltid stole på ekspertforumet. :)

 

Rett og slett en flat bit med cellfoam som jeg surrer fast, og fester krokene i istedenfor den drittgummigreia som enten krokene ikke sitter fast på eller som de gjør og så ramler hele driten løs istedenfor. Med en foambit å sette dem i så funket dorg helt greit.

Hva er det snakk om her egentlig Miamaria, er det gummiranden på en harpe du har erstattet med cellfoam? Eller har du mekket til noe med en løsning der cellfoamen sitter på selve kajakken?

 

 

Jeg fisker endel ifra havkajakk med slukstang og begynner å tenke på lukket/semilukket snelle da bøylen på den åpne haspelsnella ofte tar tak i skjørtet og skremmer både meg og fisken:)  Kjøpte et stangfeste og monterte det ned i rommet bak cockpit.  Greit både til dorg og oppbevaring mellom fiskeplasser.

Jeg liker å ha tett cockpit under fiske, men det er jo en smakssak. Gøy er det håkke som!

Stangholder nedi dagluken? Kommer ikke den litt i veien for øvrig tilkomst og oppbevaring i luken da? Dagluken har jeg som oftest hyppig i bruk til diverse "under padling"-formål..

Godt poeng med lukket snelle forresten!

 

 

Det enkleste er å kjøpe en vanlig harpe. Ta av kroksett og søkke, og bind på et par-tre meter tynnere snøre i enden. Så er det bare å bruke ønsket sluk eller flue. Jeg foretrekker flytende wobblere til sjøørretfiske. De flyter opp når man stopper kajakken. Gjerne ei flue en meter før wobbleren.

 

Jeg slipper ut 15-20 meter snøre, og stikker harpa inni vesten og padler i vei. Snøret er ikke i veien for noe, og jeg kjenner det rykker når det er fisk på. 

Dette skal jeg helt klart teste, Lompa. God beskrivelse - det virket veldig enkelt og hensiktsmessig. Gleder meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gummiranden har skapt så mange skumle situasjoner med snøre og kroker flagrende alle veier, at den har jeg gått helt bort ifra. Har ikke laget noe permanent, jeg bare tok med meg en flat bit da jeg skulle ut sist. Når jeg nærmer meg krokene (da treffer jeg på en snuer), så legger jeg den mot flata, og så snurrer jeg snøret videre oppå den. Da ligger den fast, og krokene settes greir fast på den. Helt enkelt, men funket veldig mye bedre enn den gummigreia. (Helt sikkert en måte å gjøre det enda bedre på, men dette var stor forbedring på enkleste måte)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker for øvrig ikke å fiske med mange kroker på harpa fra kajakken. Det blir for komplisert når det biter på alle krokene. Det skjer av og til med makrell og småsei. En gang fikk jeg seks makrell samtidig. Da jeg løftet dette opp i kajakken ble det et salig virrvarr av sprellende fisk og løse kroker. Jeg tenker med gru på hva som hadde skjedd om jeg hadde gått rundt da. Egenredning er vanskelig nok, om ikke man må gjøre det med fire kroker i låret..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Ser for meg at det potensielt kan føre med seg unødig dramatikk ja Lompa :D

Nå er det lenge siden jeg har fisket med harpe da, og det har jeg for det meste drevet med nordpå. Innbiller meg at jeg kanskje ikke vil være like "plaget" med at for mange fisk hiver seg på her på vestlandet som nordpå... 

Jeg får forske litt på hva som fungerer og ikke. På kajakktur er jeg uansett sjelden på jakt etter de helt store mengdene med fisk.. Som regel har jeg fått nok til middagsmat lenge før jeg er lei av selve fiskingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker for øvrig ikke å fiske med mange kroker på harpa fra kajakken. Det blir for komplisert når det biter på alle krokene. Det skjer av og til med makrell og småsei. En gang fikk jeg seks makrell samtidig. Da jeg løftet dette opp i kajakken ble det et salig virrvarr av sprellende fisk og løse kroker. Jeg tenker med gru på hva som hadde skjedd om jeg hadde gått rundt da. Egenredning er vanskelig nok, om ikke man må gjøre det med fire kroker i låret..

Det er nettopp det som er saken. :) Får man makrell, biter det som oftest på mange samtidig. Drar man alle opp samtidig er det med livet som innsats… (Jeg burde egentlig ha filmet en sånn seanse, for jeg har prøvd det et par ganger og det er rimelig heftige greier.) Med den ordningen jeg har nå så er imidlertid ikke dette et stort problem.

1. Jeg får fisk.

2. Jeg snurrer opp snøret på harpa.

3. Snueren dukker opp, jeg legger inn foamen og snurrer videre så den blir fast.

4. Først makrell kommer.

5. Jeg løsner den, fester kroken.

6. Bløgger fisken og legger den i posen

7. Tar opp neste fisk, gjentar 5 og 6.

8. Gjentar 7.

– Det går bare godt, null problem sist jeg var ute og brukte denne metoden.

Store sei på samtidig er for øvrig enda verre enn noen makreller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ligger stille og fisker, eller kaster med flue, så legger jeg ut en åre på hver side. Siden jeg padler med grønlandsårer så flyter de, og jeg trenger ikke årepose. Årene blir festet i riggingen foran og bak mannhullet (eller cockpiten, om man vil si det på norsk..).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er jo ofte det beste, jeg trer en god stang (2,5meter) rett og slett ned i vesten så den står på skrå ut foran skulderen.

Mellom vesten og kroppen for de som ikke skjønte det.....

Tilslag gjøres da enkelt ved å bøye seg hurtig frem. Fisker man med wobbler så er det bare å legge seg litt fremover mens man padler og så sette seg opp så får det som henger etter en ganske så naturlig gange. Helt gratis og det fungerer på alle kajakker, morsomt med fire makreller på en gang :D :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som bruker noe form for støtte, f.eks åreposer og utrigger løsning? Og som fungerer.. :-)

Når jeg pilker med litt tung sluk/pilk eller fisker med bunnsnøre og det blir litt meter mellom meg og fisken, stabiliserer jeg jeg kajakken med årepose og åra festet enten til selvredn.fester eller dekkrigging.  Har jeg tenkt å kose meg lenge og prøve på litt grov fisk, fester jeg ei 10L plastkanne full av vann til åreposen. Da kan du herje voldsomt alle veier og vannet behøver du jo ikke ta med hjem , hvis du ikke vil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lusa: jo,klart at  stangholderen tar litt plass, men har endel "myke pakker" som går greit rundt holderen.  Jeg synes ikke det er noe heft. Gevinsten er stangholder nærme nok til at det er praktisk.  Noen havkajakker har litt rom mellom dagsturlukeveggen og cockpitkant.  Det har ikke min. Det hadde nok vært beste plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser du har fått mange forskjellige forslag her. Du skriver i ditt startinnlegg ingenting om hvilken fiskemetode du foretrekker, om du fisker i salt eller ferkvann og etter hvilke arter.

Jeg fisker i innlandet og hovedsakelig med "dorgemetode" og har feste for stangholder montert på fordekket. Selve stangholderen settes av og på i et håndgrep, den oppbevares under snorer eller nett eller legges igjen hjemme om jeg ikke skal fiske.

Jeg foretrekker ei kort stang på 6-7ft. med multiplikatorsnelle, en liten hendig håv får plass mellom beina og det er mest praktisk uten sprutetrekk.

Bruker selvfølgelig åresnor men det andre sikres eventuelt med flytehjelpere, flere snorer kan være uheldig ved kantring.

Lykke til med fiskinga, det tilfører en ny dimensjon til padlinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker for øvrig ikke å fiske med mange kroker på harpa fra kajakken. Det blir for komplisert når det biter på alle krokene. Det skjer av og til med makrell og småsei. En gang fikk jeg seks makrell samtidig. Da jeg løftet dette opp i kajakken ble det et salig virrvarr av sprellende fisk og løse kroker. Jeg tenker med gru på hva som hadde skjedd om jeg hadde gått rundt da. Egenredning er vanskelig nok, om ikke man må gjøre det med fire kroker i låret..

 

Derfor du bare skal nøye deg med stang og wobbler, lompa  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor du bare skal nøye deg med stang og wobbler, lompa  :D

Hadde jeg bare funnet en god løsning for å feste stanga, så hadde jeg brukt vanlig stang. Den kommer i veien for effektiv padling. Den eneste måten å få det til skikkelig på er å ha den stående, men da mister jeg den største fordelen med å sitte så lavt, nemlig at snøret ligger i vannet. Med høy stangføring tar wobbleren eller flua "snarveier" mens man svinger kajakken inn og ut langs land. Med et tykt snøre liggende i vannet så følger det båten i mye større grad. Jeg kan derfor runde en odde og få wobbleren til å ta samme vei. Med stanga stående rett opp er sjansene mye større for at sluken går på land på odden..

Dette har jeg brukt mye tid på å perfeksjonere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, litt sent men her er mitt favorittutstyr. ABU ispilkestang for sjøfiske,ambassadeur 4600 og wobbler. Rapala X-rap for saltvann eller møresild. Ved dorging legger jeg stangen under en strikk eller to slik at snella stopper i strikken når fisken biter på. Tuppen bakover mot livet. Fordelen er at du har kontroll på fisken med så kort stang, lite moment. Bruker ikke håv eller klepp. Det er enklere å klemme hodet på fisken mot siden på båten, så opp på dekk. En teleskopstang på tur i tillegg så kan du fiske fra land med samme snella.

IMG_0992.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.