Gå til innhold
  • Bli medlem

Frukt på tur


Fillilura

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Multer, blåbær, tyttebær...

Jepp, fra slutten av juli i lavlandet og til langt ute i september på fjellet, så er det masse blåbær. Bare å ta med seg en bærplukker. Jeg var ute på tur igår og i skogen på ca 500 moh, ,så var det masse bær. Gikk fort å plukke selv uten bærplukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man litt fett på kroppen, trenger man faktisk heller ikke spise noe dersom man holder intensiteten lav. Har selv gått 7-fjellsturen i Bergen (35 km og 2400 stigemeter) ila vel 8 timer og på fastende mage - spiste en god kveldsmat dagen før, en god middag etter turen, og ingen mat i mellom. Drakk kun vann, der jeg hadde én flaske som var tilsatt Seltin for å ikke gå tom for elektrolytter, og én flaske med rent vann som jeg etterfylte underveis. Det var faktisk helt uproblematisk.

 

Da jeg nylig gikk opp Soleibotntind, tenkte jeg å gjøre omtrent det samme eksperimentet (men med kaffe og mat på toppen, da) - men ombestemte meg etter å ha gått ca halvparten av det bratteste stykket. Da kjente jeg tydelig at energien begynte å dale (det er en helt annen følelse enn melkesyre, bare så det er sagt), så jeg tok en rask stopp og spiste et eple og et marsipanbrød. Gikk deretter opp til toppen i samme tempo.

 

Mener å ha lest et sted (har ikke funnet ut hvor, så ta det med en klype salt) at fett på kroppen kan frigjøre rundt 60 kcal pr kg fett pr time - driver du med en aktivitet som krever feks 1200 kcal pr time og du allerede har brukt opp alt av glykogen, trenger du altså å ha 20 kg fett på kroppen å hente energi fra. Har du ikke så mye, vil kroppen tvinge deg til å redusere aktivitetsnivået ditt. Og det var vel det som skjedde med meg ved Soleibotntind, fasting og aktivitet hadde tømt glykogenlagrene og når det ble brattere og jeg ikke satte ned tempoet, forbrukte jeg helt opp mot grensen for hva fettlagrene mine kunne levere.

 

Da var det god med ekstra energi i form av sjokolade og frukt, gitt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 8/26/2015 at 22.22, Fillilura skrev:

Jeg er passe avhengig av fersk frukt og MÅ ha det hver dag.

Nå skal jeg i midlertidig på telttur med et par overnattinger og lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan få med meg frukt. 

frukt holder bra..mn vet med beeswrap holder de enda litt lengere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått heter det tomat ketchup fordi det også en gang i tiden ble laget banan ketchup.

Det er nøyaktig hva bananer blir til om de oppbevares i sekken et par dager.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.