Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompromiss: Vekt vs Nostalgi & stemning


bergen.

Anbefalte innlegg

Er forholdsvis ivrig på å pakke lett, men kjenner meg igjen i trådstarters betrakninger. Som jeg ser det så er mye av kosen knyttet til tingenes historie. Den lette titankjelen har nå vært med på tur i fire år og den har fått sjarm og patina med tiden. Samme med flere andre ting, deriblant en kniv som gjør turen komplett enda jeg knapt har bruk for den.

Skal ikke kimse av minnene som knyttes til tingene våre, men samtidig er det mulig å lage nye minner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og......alt er relativt og avhengig av tur. I sommar var eg på 12 dagerstur med familien min i isbjørnland. Me er tilsaman 6 stykker, men minstetausa vart att hjå besteforeldre i Lofoten, så me reiste 5 stk.  

 

Til tross for at me la ut depot, var 5 menneskje i eit 4mannstelt, ikkje hadde med noko snacks til oss vaksne, var særs disiplinerte på klesmengder, også til borna, vart sekkane første dagane kring 45 og 55 kg. Dei hadde vore 10 kg lettare kvar, hadde ikkje værtilhøva gjort at starten vår vart lenger sør enn planlagt, og me slik bar med oss første depotet i tillegg til utreisematen.

 

Ungane bar 6 ,7 og 9 kg kvar. Gass, kokeutstyr, overnattingsutstyr, utstyr til isbjørnsikring, kommunikasjons/nødutstyr osv for ein familie på 5 så lenge, pluss dei påkravde sikringsdagane frå sysselmannen gjer sitt til at kg aukar uansett. Det me hadde med av luksus var ketchup, syltetøy på plastflaske, svartkjel, ei flaske solbærsirup, kaffi og ein pakke grillpølser til bursdagsfeiring. Kunne kanskje knepe inn 5-6 kg på luksusmaten, men litt må ein unne seg på tur med born over så lang tid, synes eg.

 

Kunne sikkert knepe inn nokre få kg på andre ting og. Lettare rifle, ingen speilrefleks men berre kompaktkamera osv, men eg tvilar på me kunne kutta meir enn 3-4 kg på dette, utan at det hadde gått på bekostning av trivsel og tryggleik. Klesmessig var det akkurat perfekt. Ungane med to ulltrøyer kvar, ein stillongs, tre par sokkar ei varmejakke og skallkle, skallvottar, vottar og lue, kvar si superlette vindjakke. Den siste rein luksus, men du og du, når me fekk så fantastisk vær som me fekk, var det definitivt verdt dei ekstra 600 gr tilsamman. 

 

Dersom me fekk lagt ut depot 1, og hadde redusert dei vekk dei 10 kg med "luksus" vindjakker og svartkjel m.m., hadde vel startvekta vore på kring 35 kg og 45 kg i staden, noko som slett ikkje er verst.

 

Ein kan også velje å sjå det frå andre sia. Hadde me ikkje vore so disiplinerte med kle, sovesystem og matplan, hadde det vegd betydeleg meir. Kvar ein minste luksusartikkel var "vegd og vurdert". Med unntak av glaset med pulverkaffi som sneik seg unna i ompakkinga, og aldri kom over på plastflaske :hyper: Det agregerte nivå til ein familie på lengre tur er enormt! 

 

Dette var imponerende lesning Tessatroll! Jeg syns jeg har vært relativt ambisiøs i planlegging og gjennomføring av turer både med og uten familien, men dette er jo far beyond!

På kanotur kan en tillate seg noe mer luksus enn på andre turer, der trenger en ikke alltid koke fisken i svartkjelen....

Pulverkaffen blir dog pakket i en avlagt "Tyrkisk Pepper" boks.

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slanket pakning senere år med lettvekts telt og sovepose. Men det jeg må ha med på tur er godt liggeunderlag, god og stor kniv og trekopp. Men jeg er ikke så nøye på totalvekt. En helgetur i marka innholder som regel god mat og drikke. Skal som regel ikke gå så langt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 kilo i sekken på en 4 dagers tur om sommeren ?

Skrekk og gru.. :hmm:

Selv på en 4 dagers tur trenger du mye av det samme som en ukes tur, går bare med noe mer mat på en ukes tur. Kan ikke komme på noe unødvendig jeg hadde med, men har ikke letteste telt, sovepose osv. Planen var opprinnelig 5 dagers tur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ingen nostalgiker, så eg har aldri med meg noko for nostalgien si skuld. Eg er mest oppteken av funksjon. Plastkopp er heilt greitt, og Mora lagar dei beste knivane. Kva eg har med meg og kva eg ikkje har med meg, er derimot heilt avhengig av kva formål eg har med turen. Skal eg på jakt, har eg sjølvsagt med meg rifla og den beste kikkerten, ellers har eg med meg ein mindre kikkert. Skal eg fotografere, har eg med meg stativ, kamera og nokre få objektiv har eg med meg uansett. Dersom målet er å koma langt på kort tid, gjeld det i større grad å redusere vekta, for å halde oppe farten over lengre tid utan for mykje slit og ubehag.

Sekk med vekt opp til ei grense, kan eg gå med utan at det bryr meg. Så å slanke vekta under denne grensa, har ingen hensikt dersom det ikkje er ein heilt spesiell grunn for det. Men då er det jo også slik at dersom eg sparar 1kg på noko eg ikkje har stor nytte av, kan eg ta med 1kg av noko anna, meir nyttig.

Eg driv ikkje med lettpakking™, så det eg sparar i vekt, er det eg ikkje har med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et motto når jeg pakker:    Gjerne primitivt, men ikke kummerlig.   

 

Jeg skulle gjerne tatt med kaffekjelen etter bestefar, falset og ,med patina så det holder. Antagelig smidd lokalt omkring 1900.    Men 450 gram!   Da velger jeg i stedet den minste Trangiakjelen

post-6671-0-72296400-1440620825_thumb.jp

Endret av Tom 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var imponerende lesning Tessatroll! Jeg syns jeg har vært relativt ambisiøs i planlegging og gjennomføring av turer både med og uten familien, men dette er jo far beyond!

På kanotur kan en tillate seg noe mer luksus enn på andre turer, der trenger en ikke alltid koke fisken i svartkjelen....

Pulverkaffen blir dog pakket i en avlagt "Tyrkisk Pepper" boks.

 

EirikW

 

Imponerande,  alternativt galskap satt i system  :frantics: jesus. Men me hadde ei kanonoppleving, alle sammen! :D Og turen gav opphav til nye draumar og idear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når man først er på kjøkkenvekta med utstyret synes jeg også det er på sin plass å gå på badevekta med kroppen. Fett er også en del av totalvekta man bærer med seg, og hvis det går så langt at man holder styr på grammene i utstyret med excelark, så synes jeg man bør legge litt omtanke i kroppen også. :)

 

På en måte er det mye sant i dette. Samtidig er det slik, at når man er for tung selv, så blir det ekstra viktig å ikke øke belastningen på knær etc. For egen del så har det hjulpet godt med staver og litt lettere sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur man får ihop 25 kg till en fyradagarstur övergår min föreställningsförmåga. Nu blev det ingen fjälltur iår, eftersom mitt gamla diskbråck gjorde sig akut påmint i början av juli, efter en 18 dagars tur  i Sydalperna. Förra året gick jag däremot 8 dagar i Norge, Fyre till Finse, med en packning på c:a 13 kg. Och nu i augusti-september var ryggen så pass bra att jag kunde gå nio dagar i Alperna, vilket är fysiskt mer krävande (jag sov en natt på hotell och sju i tält, varav sex fri bivack). Även då klarade jag mig med 13 kg, med 6 dagsportioner i säcken,  men jag passerade två orter med mataffärer, och kunde inta extra måltider i en by (landsby) i Österrike och på en stuga i Schweiz. Dessutom kunde jag köpa lite ost på ett par fäbodar.

 

Det får annars bli den mat  jag klarar av att ta med ty sådant jag äter hemma är otänkbart att ta med. Och jag klarar mig utan alkohol, det går bra att njuta av naturen ändå. Det viktigaste motivet att packa lätt har jag redan antytt, jag har haft diskproblem sedan 1999. Jag är förstås inte helt ung, fyllde 71 strax före senaste turen.

 

 Det handlar också om säkerheten på utsatta passager och svåra passövergångar. Packningen ska också vara lätthanterlig på resan (min hemresa krävde en sträcka med buss och fem med tåg). Så de här avvägningarna och motsättningarna  som en del talar om är aldrig riktigt aktuella för mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det mye sant i dette. Samtidig er det slik, at når man er for tung selv, så blir det ekstra viktig å ikke øke belastningen på knær etc. For egen del så har det hjulpet godt med staver og litt lettere sekk.

Jovisst skjønner jeg det. Men når man er inne på å telle gram, så betyr det så forsvinnende lite i forhold til en ti- eller tyve kilos overvekt.. Det er på en måte en refleks av samfunnet vi lever i. Det er enklere å kjøpe seg ut av problemene, enn å justere egen adferd i dagliglivet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst skjønner jeg det. Men når man er inne på å telle gram, så betyr det så forsvinnende lite i forhold til en ti- eller tyve kilos overvekt.. Det er på en måte en refleks av samfunnet vi lever i. Det er enklere å kjøpe seg ut av problemene, enn å justere egen adferd i dagliglivet.

 

Det er omtrent det kona sier når jeg argumenterer for nytt utstyr    :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst skjønner jeg det. Men når man er inne på å telle gram, så betyr det så forsvinnende lite i forhold til en ti- eller tyve kilos overvekt.. Det er på en måte en refleks av samfunnet vi lever i. Det er enklere å kjøpe seg ut av problemene, enn å justere egen adferd i dagliglivet.

Nja... det er nå vel litt å sammenlikne epler og kameler da. Den vekta man har på ribbeina er som regel adskillig lettere å bære med seg enn den som man bare tar med seg på ryggen en tur innimellom. (Ved vekttap er som regel ikke en liten del av tapet muskelmasse.)

 

Forøvrig er vel passe vekt på sekken den som gjør at man får med seg nok til tilstrekkelig komfort og sikkerhet. Hvis sekken da er for tung så får man enten slå av på (komfort-)kravene, trene seg i stand til å bære mer eller kjøpe seg ut via lettere utstyr.

Jeg er ikke vant til å gå på tur med sekk lenger og dermed blir det altfor mye av typen "kjekt å ha" / "mulig at jeg får bruk for det"  når man først kommer seg ut. Jeg har iallfall mye å hente der før det går på sikkerheten løs, og til og med uten å gnage særlig på komfort-faktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... det er nå vel litt å sammenlikne epler og kameler da. Den vekta man har på ribbeina er som regel adskillig lettere å bære med seg enn den som man bare tar med seg på ryggen en tur innimellom. (Ved vekttap er som regel ikke en liten del av tapet muskelmasse.)

 

Forøvrig er vel passe vekt på sekken den som gjør at man får med seg nok til tilstrekkelig komfort og sikkerhet. Hvis sekken da er for tung så får man enten slå av på (komfort-)kravene, trene seg i stand til å bære mer eller kjøpe seg ut via lettere utstyr.

Jeg er ikke vant til å gå på tur med sekk lenger og dermed blir det altfor mye av typen "kjekt å ha" / "mulig at jeg får bruk for det"  når man først kommer seg ut. Jeg har iallfall mye å hente der før det går på sikkerheten løs, og til og med uten å gnage særlig på komfort-faktoren.

Nja, nå var det snakk om slitasje på knær i det innlegget jeg svarte på, og da spiller det mindre rolle hvor kiloene sitter. Men uansett, veier man for mye, så bærer man på for mye. Det kan man ikke snakke seg fra. Om man mister noe vekt i muskelmasse så spiller det liten rolle, for man trenger ikke så mye muskler når kroppen blir lettere. Det er uansett mest fett som forsvinner. Helsestudiomuskelkropper har forresten aldri vært spesielt godt egnet på fjellet..

Men det er alltid mye å lære av å jobbe med reduksjon av sekken. Det viktigste er gjennomgangen for å barbere bort det unødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kg er et kg er et kg - spesielt for knær. Men de fleste som har hatt noen for mye, vet at kroppen lettere tilpasser seg dem man går med til daglig, enn de man tar på seg en gang i blant. Ergo - jeg går heller på tur med mine 10+ på kroppen enn 10+ i sekken.

De fleste av oss med erfaring med for mange vil nok også si at det som regel er lettere å slanke sekken enn seg selv. Det var poenget mitt. Å gå med "både og" av "overvekt" er selvfølgelig verst.

 

At å ta bort det unødvendige er viktigst - der er vi 100% enig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo - jeg går heller på tur med mine 10+ på kroppen enn 10+ i sekken.

Ikke jeg. Om man tenker på at en kropp med 10 kg ekstra også har større potensial for å få trøbbel med hjerte osv.. De færreste av oss tilbringer størstedelen av tiden på tur. Om man tar av de kiloene, så slipper man å gå med dem hele uka, hele året. Da har man ikke slitt så mye på knærne, og har med andre ord mye til gode for de dagene man går med sekk..

Dette ble jo veldig satt på spissen, men jeg står likevel ved mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg. Om man tenker på at en kropp med 10 kg ekstra også har større potensial for å få trøbbel med hjerte osv.. De færreste av oss tilbringer størstedelen av tiden på tur. Om man tar av de kiloene, så slipper man å gå med dem hele uka, hele året. Da har man ikke slitt så mye på knærne, og har med andre ord mye til gode for de dagene man går med sekk..

Dette ble jo veldig satt på spissen, men jeg står likevel ved mitt poeng.

Om 10 kg "mer" er positivt eller negativt vil komme an på mange faktorer - f.eks BMI i utgangspunktet.

 

En person på 175cm kan f.eks være hhv 65 eller 75 kg og ha en normal BMI. Dersom begge disse tenkte personene er i tilsvarende kondisjon er min påstand kort og godt at personen ¨på 75kg ville være mindre skadeutsatt på samme tur enn personen på 65kg + 10kg sekk. Det er jo en grunn til at man f.eks anbefaler fjellsko med stivere ankelstøtte for tyngre sekk.

 

Hvis du legger til grunn at 10 kg automatisk er det som skiller fra ikke helseskadelig vekt til "økt fare for hjerteinfarkt" er jeg enig med deg. Men det er altså ikke det jeg prøvde å diskutere - jeg går utifra en situasjon med forøvrig like forutsetninger mellom tilfellene, altså bortsett fra de 10 kg.

 

Men... nå holder vi vel på å spisse oss utenfor tema...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur man får ihop 25 kg till en fyradagarstur övergår min föreställningsförmåga. Nu blev det ingen fjälltur iår, eftersom mitt gamla diskbråck gjorde sig akut påmint i början av juli, efter en 18 dagars tur  i Sydalperna. Förra året gick jag däremot 8 dagar i Norge, Fyre till Finse, med en packning på c:a 13 kg. Och nu i augusti-september var ryggen så pass bra att jag kunde gå nio dagar i Alperna, vilket är fysiskt mer krävande (jag sov en natt på hotell och sju i tält, varav sex fri bivack). Även då klarade jag mig med 13 kg, med 6 dagsportioner i säcken,  men jag passerade två orter med mataffärer, och kunde inta extra måltider i en by (landsby) i Österrike och på en stuga i Schweiz. Dessutom kunde jag köpa lite ost på ett par fäbodar.

 

Det får annars bli den mat  jag klarar av att ta med ty sådant jag äter hemma är otänkbart att ta med. Och jag klarar mig utan alkohol, det går bra att njuta av naturen ändå. Det viktigaste motivet att packa lätt har jag redan antytt, jag har haft diskproblem sedan 1999. Jag är förstås inte helt ung, fyllde 71 strax före senaste turen.

 

 Det handlar också om säkerheten på utsatta passager och svåra passövergångar. Packningen ska också vara lätthanterlig på resan (min hemresa krävde en sträcka med buss och fem med tåg). Så de här avvägningarna och motsättningarna  som en del talar om är aldrig riktigt aktuella för mig.

25 kilo går fint å få til på 4 dagers tur det. Bare hva man tar med av hyggelig ting. En meitestang og en fluestang med dertil sneller og litt utstyr, slr kamera med lite stativ, kjeler og panner til variert mat, div ferskmat inkl bakepoteter, øks, sag, kniv, en liter vin eller noen pils.

blir fort vekt av slik. Så veier sekken min 4,6 i seg selv.

Men jeg kan også pakke hvertfall 7-8 kilo lettere ganske enkelt hvis jeg kjører tørrfor, bare en liten kjele, dropper sag og øks, kompaktkamera istedenfor slr, mindre sekk.

alt til sin type tur. Jeg liker lage litt god mat å ta en pils eller to i kveldssola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i nærheten av pakkelisten fra 1925, men da jeg gikk gjennom papirene mine kom jeg over en meny - og pakkeliste fra 1981. 

 

 

attachicon.gif20150830_104844.jpg

 

attachicon.gif20150830_105232.jpg

 

Dette er kunst med stor K! Vakkert bilde, blir liksom ikke det samme når man legger pakklista inn på lighterpack.com og excel. Man snakker om nostalgi i denne tråden. Det å fremdeles ta seg til til å skrive slike menyer og pakklister er riktig nostalgi og er med på å bygge opp under spenningen før man endelig skal få dra på årets første langtur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kunst med stor K! Vakkert bilde, blir liksom ikke det samme når man legger pakklista inn på lighterpack.com og excel. Man snakker om nostalgi i denne tråden. Det å fremdeles ta seg til til å skrive slike menyer og pakklister er riktig nostalgi og er med på å bygge opp under spenningen før man endelig skal få dra på årets første langtur.

Denne skal jeg ramme inn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde vekten nede, men er for glad i komfort og ender derfor alltid opp med mye tyngre sekk enn den jevne lettpakker. Har blitt veldig glad i min Hellinox Ground Chair som gjør at jeg sitter svært komfortabelt, og siden jeg fryser lett får en fjellduk alltid plass i sekken. Min pakking bærer nok preg av at jeg prioriterer komfort i camp og i pauser. På en 5 dagers på Hardangervidda i sommer veide jeg hver eneste lille bit og førte inn i Excel, men endte likevel opp med 24 kilo. Har også en forkjærlighet for å ha ei dunjakke tilgjengelig, selv på sommerturer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flera av ovanstående poster nämns det att det är en god ting att gå ner i vikt, men det är ju endast förutsatt att man har en övervikt.

För den som ligger på normalvikt eller på låga normalvärden på BMI kan det vara betydligt hälsofarligare att gå ner 10 kilo i vikt än att gå upp motsvarande.

Alla kan inte gå ner 10 kg i kroppsvikt, men alla med en packvikt på 25 kg för en långhelg (så länge man bär för en person) kan lätta packningen 10 kg. Vilket absolut inte betyder att man VILL eller PRIORITERAR det. Möjligheten finns dock för den som syns packningen är tung och vill göra något med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.