Gå til innhold
  • Bli medlem

STF (DNT Forening) Nå bikker det over…


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det var trafikk på linje med Karl Johan på en lørdag ettermiddag. Det må være lov å spørre: Har STF utviklet seg til å bli en seriøs miljøtrussel?

 

Stavanger turistforening åpnet i dag et nytt hotell - stor flott selvbetjeningshytte på Kvitlen

Og det var masse folk som tok stien opp fra Bjordal til Kvitlen. Det var så pass masse folk at stien ble sørpet og oppgått - nettopp slik noen her på Fjellforum mener er helt feil. Her var det ikke langt mellom folk som pustet og peste oppover bakkene. Det var så avgjort ikke plassen for den som søkte ensomhet.

 

Denne dagen var det likevel helt rette turen for svært mange.

 

Det er fra enkelte klaget på at STF (som en ansvarlig DNT forening) lager for stor hytter (Prekestolen), de er ikke miljøbeviste, de maler røde t er, og stiene blir alt for mye tilrettelagt. Eller alt på en gang…..

 

Over 450 mennesker stemte for ny hytte, tilrettelagt sti og for røde t er, ved å ta turen til Kvitlen i dag.

450 mennesker møtte opp til offisiell åpning av ny hytte. Og det 2-3 timer inn i fjellet. Opp bratte lia, hengende i tilrettelagte kjettinger og over elver på bruer laget av STF folk.

 

For mange må en tur på 5-6 timer til sammen være en utfordring, men sjelden har jeg møtt så mange blide og fornøyde folk på en gang.

 

Og det passer å gjengi hva en far sa til sin sønn etter å ha inspisert den nye fine hytta. Han sa: "Vi må tilbake å ta en overnatting på denne hytta. Som medlem av STF er vi medeiere. Flott, ikke sant?"

 

En opplevelse som dette, betyr mye. Og gjør i hvert fall meg sikker på at det arbeidet STF gjør, er riktig og viktig.

 

(Selv om det muligens kan finnes noen skjønnhetsfeil som kan pusses på.)

post-1073-0-91109900-1440357849_thumb.jp

post-1073-0-63022200-1440357884_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert. Så får vi håpe at de som benytter hytta følger hyttereglene og ikke bruker den som sin egne private hytte. Spesielt gjelder dette mht. alkohol som jeg mener ikke hører hjemme på en DNT hytte i det hele tatt. STF selv er ikke enig i dette, de ønsker f.eks. på Kvitlen å "todele hytta....som vil gjøre det lettere for ulike grupper å tilpasse seg hverandre". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Så får vi håpe at de som benytter hytta følger hyttereglene og ikke bruker den som sin egne private hytte. Spesielt gjelder dette mht. alkohol som jeg mener ikke hører hjemme på en DNT hytte i det hele tatt. STF selv er ikke enig i dette, de ønsker f.eks. på Kvitlen å "todele hytta....som vil gjøre det lettere for ulike grupper å tilpasse seg hverandre".

For 30-40 år siden kunne en røke så mye en ønsket på hyttene, men det var forbudt å,drikke alkohol.

I dag er det stikk motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trafikk på linje med Karl Johan på en lørdag ettermiddag. Det må være lov å spørre: Har STF utviklet seg til å bli en seriøs miljøtrussel?

 

(....)

 

Og det passer å gjengi hva en far sa til sin sønn etter å ha inspisert den nye fine hytta. Han sa: "Vi må tilbake å ta en overnatting på denne hytta. Som medlem av STF er vi medeiere. Flott, ikke sant?"

 

En opplevelse som dette, betyr mye. Og gjør i hvert fall meg sikker på at det arbeidet STF gjør, er riktig og viktig.

 

(...)

Fantastisk! Det er kjekt at så mange setter så stor pris på denne nye hytta. Jeg tror det kommer til å bli mange flere som går ruta Høgaleitet - Tomannsbu - Støle - Kvitlen - Bjordal nå fremover! Spennende!

 

Supert. Så får vi håpe at de som benytter hytta følger hyttereglene og ikke bruker den som sin egne private hytte. Spesielt gjelder dette mht. alkohol som jeg mener ikke hører hjemme på en DNT hytte i det hele tatt. STF selv er ikke enig i dette, de ønsker f.eks. på Kvitlen å "todele hytta....som vil gjøre det lettere for ulike grupper å tilpasse seg hverandre". 

Alkoholfritt på hyttene?

Der er jeg ikke enig med deg, men som før: Det må være lov å være uenige. :)

 

Personlig mener jeg at det er riktig av STF å følge "normen" i samfunnet, det er akseptert å drikke alkohol i samfunnet og da er det greit å drikke på hyttene. (Les: Det er forskjell på å nyte et glass eller to og å ha en fest. Fest er ikke akseptabelt i så henseende.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.