Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Rogaland


IFrantzen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er en venninnegjeng som ønsker å dra på telttur i Stavanger/Sandnes området. Vi tenker på en natt i telt, og det må være mulig for å dra kollektivt eller med sykkel, da vi ikke får transport. Evt. kollektivt og resten sykkel :) Selve gåturen tenker vi kan være et par-tre timer :)

 

Noen ideer til fine teltplasser? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkleste om det skal være med offentlig transport fra Stavanger, vil være å ta buss til Prekestolhytta og gå derfra mot Moslivarden, eller vannene nedforbi.

Både Røssdalen og Fidjadalen og Madlandsområdet har fine teltplasser, men helt umulig å nå med buss.

Ellers vil jeg også nevne Noredalen/Frafjordhatten området, som er like vanskelig å nå med buss.

(Jeg har ellers "drømt" om en telttur til Tverromdalen vest av Vådlsndsnuten i Madland. Tenk å vokne der en strålende sommermorgen.)

Tre timer med fullt utstyr er tungt, og opp bakkene tilFidjadalen og Madland, kan bli en utfordring. Så Røssdalen blir kanskje det beste alternativet. Det gjelder å få til transport...

Båt, og drosje er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste om det skal være med offentlig transport fra Stavanger, vil være å ta buss til Prekestolhytta og gå derfra mot Moslivarden, eller vannene nedforbi.

Både Røssdalen og Fidjadalen og Madlandsområdet har fine teltplasser, men helt umulig å nå med buss.

Ellers vil jeg også nevne Noredalen/Frafjordhatten området, som er like vanskelig å nå med buss.

(Jeg har ellers "drømt" om en telttur til Tverromdalen vest av Vådlsndsnuten i Madland. Tenk å vokne der en strålende sommermorgen.)

Tre timer med fullt utstyr er tungt, og opp bakkene tilFidjadalen og Madland, kan bli en utfordring. Så Røssdalen blir kanskje det beste alternativet. Det gjelder å få til transport...

Båt, og drosje er en mulighet.

 

Tusentakk :) Blir det en lang tur, så blir det nok heller å ta med presenning å lage gapahuk, ellers er det ikke et problem med tungt utstyr da vi er ganske vant å gå fjellturer med tung sekk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi er en venninnegjeng som ønsker å dra på telttur i Stavanger/Sandnes området. Vi tenker på en natt i telt, og det må være mulig for å dra kollektivt eller med sykkel, da vi ikke får transport. Evt. kollektivt og resten sykkel :) Selve gåturen tenker vi kan være et par-tre timer :)

 

Noen ideer til fine teltplasser? :)

E90 er en buss som går langs E39 fra Stavanger til Egersund og videre langs RV44 til Sokndal. I Bjerkreim, Egersund og Sokndal er det massevis av turer og mange muligheter langs veien også (ikke så langt å gå hvertfall). Det er ikke veldig mange turer som er lagt inn merket på nettet, men jeg er lokalkjent så dersom det er av interesse kan du sende meg en PM så kan jeg komme med noen forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 er en buss som går langs E39 fra Stavanger til Egersund og videre langs RV44 til Sokndal. I Bjerkreim, Egersund og Sokndal er det massevis av turer og mange muligheter langs veien også (ikke så langt å gå hvertfall). Det er ikke veldig mange turer som er lagt inn merket på nettet, men jeg er lokalkjent så dersom det er av interesse kan du sende meg en PM så kan jeg komme med noen forslag.

 Kom gjerne med noen gode forslag?!

 

Jeg er interessert i tips til gode nybegynnerturer, med utgangspunkt i Stavanger. Det kompliseres av at jeg for det første ikke har bil så det må kunne gå an og reise dit kollektivt, og for det andre at jeg har hund -slik at noe kollektivtransport utgår. Tog er greit, og jeg antar at E90 bussen var et godt tips , for det er vel en vanlig kolumbusrute?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det går an å ta båt fra Stavanger til Hommersåk. Da kan man gå over Lifjell og Dalsnuten, fortsette over Gramstad til Ulvanutane. Så tar man toget fra Sandnes til Stavanger.

Eller man kan starte på Gramstad/Sandnes og gå Dalsnuten, Lifjell og telte i Bymarka. Så går man til Hommersåk og tar båten til Stavanger.

Det er vel den greieste nybegynnerturen i området som er lett tilgjengelig? Om ikke så veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med buss fra Sandnes til Lauvvik. Så båt fra Lauvvik til Flørli. Så opp trappene eller stien og du er midt i et flott turterreng.

Bussen går fra Sandnes frdag ettermiddag og koresponderer med hurtigbåt til Lysebotn.

Fra flørlli kan du gå til Blåfjellenden på lørdagen og videre til Frafjord ved Månafossen på søndagen. Det går buss fra Frafjord til Sandnes søndag ettermiddag.

Du kan selvfølgelig bruke telt i stedet for hytter.

 

Med forbehold om at rutetider kan være endret siden jeg tok denne turen sist.

post-4220-0-78523900-1441702692_thumb.jp

post-4220-0-56471400-1441702801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kom gjerne med noen gode forslag?!

 

Jeg er interessert i tips til gode nybegynnerturer, med utgangspunkt i Stavanger. Det kompliseres av at jeg for det første ikke har bil så det må kunne gå an og reise dit kollektivt, og for det andre at jeg har hund -slik at noe kollektivtransport utgår. Tog er greit, og jeg antar at E90 bussen var et godt tips , for det er vel en vanlig kolumbusrute?!

Det er egentlig mange gode muligheter i Stavanger og omegn, også Egersund hvor det går tog fra Stavanger.

Med utgangspunkt i togstasjonen er jeg ganske sikker på at det er flere turer du kan legge ut på derfra.

En fin fjelltur for nybegynnere er faktisk også Naså i Lund kommune, en drøy time med toget fra stavanger, til stasjonen på Moi, derfra kan du begynne turen uten videre transport og gå til toppen av Naså med utsikt over hele Lund og mot store deler av flekkefjord og andre veien mot Egersund.

Om du vil ha med noen på turen så send meg gjerne en melding i innboksen her, så blir jeg gjerne med deg.

Er det din Papillon/Phalene på bildet? Herlig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med buss fra Sandnes til Lauvvik. Så båt fra Lauvvik til Flørli. Så opp trappene eller stien og du er midt i et flott turterreng.

Bussen går fra Sandnes frdag ettermiddag og koresponderer med hurtigbåt til Lysebotn.

Fra flørlli kan du gå til Blåfjellenden på lørdagen og videre til Frafjord ved Månafossen på søndagen. Det går buss fra Frafjord til Sandnes søndag ettermiddag.

Du kan selvfølgelig bruke telt i stedet for hytter.

 

Med forbehold om at rutetider kan være endret siden jeg tok denne turen sist.

I følge rutetabellen er det ikke buss på søndagsettermiddag lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info: Jeg gikk Blåfjellenden-Flørli i slutten av august. Synes stien var litt vanskelig å se til tider. Merkingen var litt gammel og T-ene svake. Skilt var knekt og mange av pinnene lå flatt på marken. Kan være det er letttere motsatt vei.

Ruten er delvis merket fo et par år siden, men merkingen viser ikke særlig bra enkelte steder. Miljømaling holder ikke like lenge som gammel bengalakk.

Skiltet du viser ti er egentlig overflødig, stien mot Langavatn er lagt om.

Siden stolpen og skiltet likevel er der, har ingen fjernet dette. ( men skiltet som viste vei mot Langavaten er fjernet. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiltet du viser ti er egentlig overflødig, stien mot Langavatn er lagt om.

Siden stolpen og skiltet likevel er der, har ingen fjernet dette. ( men skiltet som viste vei mot Langavaten er fjernet. )

 

Gjelder det flere skilt rundt omkring? Før denne sesongen er det nemlig mange år siden jeg gikk i fjellet etter "T-ene". Jeg har en tendens til å vimse litt og blir lett forvirret av slikt.

 

Har alltid med kart og kompass :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi er en venninnegjeng som ønsker å dra på telttur i Stavanger/Sandnes området. Vi tenker på en natt i telt, og det må være mulig for å dra kollektivt eller med sykkel, da vi ikke får transport. Evt. kollektivt og resten sykkel :) Selve gåturen tenker vi kan være et par-tre timer :)

 

Noen ideer til fine teltplasser? :)

Ikke så mye gåtur, men jeg har to kanoer i Lutsivannet som blir alt for lite brukt. Hvis det er av interesse så går det helt sikkert å få til en ordning.

Det er sikkert noen teltplasser ledige innover i dette vassdraget nå på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det flere skilt rundt omkring? Før denne sesongen er det nemlig mange år siden jeg gikk i fjellet etter "T-ene". Jeg har en tendens til å vimse litt og blir lett forvirret av slikt.

 

Har alltid med kart og kompass :-)

STF vil skifte ut de fleste skiltene rundt om. De nye er i metall og vil få en fargekode for vanskelighetsgrad. De vil ellers stå slik de har gjort til nå.

 

Opp gjennom årene er en del stier lagt om, for eksempel i Storådalen ved Nilsebu, mellom Melands-grønahei og Eiavatn, mellom Blåfjellenden og Sandvatn og sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten.

 

Det kan lønne seg å anskaffe siste utgave av kartene for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.