Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sovepose/system for en som sover på magen


admonish

Anbefalte innlegg

Når jeg gikk til innkjøp av en Helsport Alta pose for noen år siden så kom jeg ikke engang til å tenke på at det kanskje fantes soveposer/systemer som passer til de av oss som sover på magen. Det at den atpåtil veier omtrent 2 kilo gjør at jeg har bestemt meg for å oppgradere.

 

Er altså ute etter et sovepose/system som:

- Veier under 1 kg

- Comfort temp på rundt 0 grader

- Komfortabelt for en magesover

 

Har sett på dette og syns det virker interessant:
http://www.sierradesigns.com/product/backcountry-bed-800-2-season

 

Takker for alle innspill!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quilt har gjort sovandet så mycket skönare för mig som sover ofta på magen, men också snur mig mycket i sömnen.

För mig är huvan en stor plåga, gillar du inte den heller så finns gott om andra märken som tillverkar quiltar. För den som gärna vill kunna svepa in huvudet verkar ju Sierras vara en guldklimp.

Enlightened equipment är antagligen de lättaste du kan hitta, Katabatic gear har vad som ser ut att vara ett suveränt system för att hålla kyla/drag ute kalla nätter och Cumulus har billiga varianter, så finns det gott om andra märken också.

Med quilt, använd gott isolerande liggunderlag och en liner/lakan/underställ, gärna i silke för viktens skull, så du inte ligger med hud direkt mot liggunderlaget, det kan upplevas som ganska klamt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För mig är huvan en stor plåga, gillar du inte den heller så finns gott om andra märken som tillverkar quiltar. För den som gärna vill kunna svepa in huvudet verkar ju Sierras vara en guldklimp.

 

Glemte å nevne at jeg alltid bruker pute og da er en liten hette greit å ha slik at ikke puten sklir bort.

Men skal sjekke ut muligheten for en quilt, virker som et fristende alternativ. OutgearLabs skryter veldig av Katabatic Gear.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sover ikke jeg på magen, så vet ikke hvilke utfordringer man har. Er det først og fremst at man trenger ekstra bredde til armene? @LightDan liker tydeligvis quilt, og er magesover. Jeg kan se for meg at Backcountry bed kan være god til å holde hendene og armene innafor, siden den er laga som et badekar.

 

Vekta er oppgitt til over 1 kg. Det trenger ikke være avskrekkende, men mitt komplette sovesystem til 0 grader komfort veier under 1 kg. Det inneholder 2/3 oppblåsbart liggeunderlag (Thermarest Neoair Xlite Xsmall), 2/3 tynt skumunderlag, pute (Exped UL pillow) og quilt (Katabatic gear palisade). Jeg ligger alltid med trøye på, så jeg trenger ikke et laken til liggeunderlaget. Skumunderlaget brukes både som underlag utafor teltet til pause, samt som de nederste 2/3 av soveunderlaget. Den midterste tredelen overlapper med det oppblåsbare, under rumpa, og underlagene festes til hverandre med en tynn snor, som i tillegg brukes til å holde quilten på plass. Puta festes også med en tynn snor. 

 

Dette oppblåsbare liggeunderlaget er kanskje for spesielt interesserte, siden det ikke er bredt nok til å kunne hvile armene på når man sover på ryggen, men det finnes noen som er brede og korte. Det er langt nok til å gå forbi rumpa, og under beina trenger man ikke så tykt underlag, for der blir det ikke så mye vekt. Hvis det oppblåsbare revner, har jeg i det minste 2/3 skum.

 

 

 

 

 

 

post-12053-0-55347000-1440267801_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@andynb

 

Takker veldig for omfattende svar. Ja det er nettopp til armene at jeg trenger noe ekstra plass da jeg ligger med hendene rundt puta og albuene stikkende utover.

 

Mente du på at den oppgitte vekta på Backcountry Bed 800 2-season var på over 1kg? Om jeg ikke leser feil så er den oppgitt til rundt 900gram.

 

Sitter her og sterkt vurderer quilt. Katabatic Gear ser ut til å ha den beste patenten på feste til liggeunderlag. Zpacks virker til å gi mest varme per gram. Enlightenment Equipment ser ut til å gi mest bang for the buck. Cumulus virker også interessant men de tilbyr ikke modellene sine med ekstra bredde (med mindre jeg har oversett det). Sendte dem en mail før helga om custom quilt men har ikke hørt noe enda.

Har for øyeblikket et Thermarest ProLite 4 som jeg har bestemt meg for å beholde til det ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg hadde sett på spesifikasjonene til 800 fb 3-sesongs. Du har rett, den du refererer til er 900 g.

 

Jeg tror nok at en quilt er bedre for magesover enn en tradisjonell pose vil være, siden man over overkroppen kan brette en quilt ut litt som ei dyne, og dermed få mer bredde. Gode festemuligheter og/eller stropper justere bredden er lurt uansett rygg- gller magesover, men sikkert viktigst for dem som beveger seg mye i søvne. Dette er en av quiltens fordeler (at man har mer bevegelsesfrihet), men da må også quilten være godt festa så man ikke lufter ut hele tida.

 

Jeg kan se for meg at det er noe større mulighet for luftstrømming gjennom posekragen for magesovere, siden armene ut av posen/quilten nødvendiggjør en større åpning i kragen. Sånn sett virker Backcountry bed genial, fordi hender også holdes innafor. Blir litt teoretisering fra min side, men kanskje noe å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg kan se for meg at det er noe større mulighet for luftstrømming gjennom posekragen for magesovere, siden armene ut av posen/quilten nødvendiggjør en større åpning i kragen. Sånn sett virker Backcountry bed genial, fordi hender også holdes innafor. Blir litt teoretisering fra min side, men kanskje noe å tenke på :)

 

Det er nettopp det jeg liker med Backcountry Bed, at ingenting kan skli utenfor. Om man ser på vekt/varme forholdet så er det jo ikke så imponerende på denne men om komforten skulle være endel bedre så er det stort pluss hos meg. Prisen syns jeg er litt stiv, men kan få 20% av på en av nettbutikkene jeg fant. Da havner prisen på omtrent 3500kr ferdig importert.

Noe annet som trekker ned på denne er jo at den ikke er like alsidig med tanke på temp. Den blir nok ganske varm i kjernen på en sommernatt. Da er jo en quilt uhyre mye mer praktisk.

Nesten så jeg bare må kjøpe en av hver, prøve begge 1 gang og selge den jeg liker minst. Bare synd at soveposer ikke akkurat holder seg godt i verdi på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Den 20. august 2015 at 21.52, koffar2 skrev:

Etter jeg begynte å bruke quilt har jeg virkelig blitt klar over hvor plagsom en hette på en sovepose egentlig er.

Jeg bruker en pute med strikk rundt liggeunderlaget og da holder den seg på plass

Tips til en bra pute å ha med seg på tur?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ViktorS skrev:

Tips til en bra pute å ha med seg på tur?:)

Det kommer nok litt an på hvilken temperaturer du skal bruke den i.

Selv har jeg en UL variant fra Exped, og den blir fryktelig kald når minusgradene drar seg til. 

Bortsett fra det er den helt grei å sove på, tar liten plass og veier lite. 

 

Vurderer en downpillow fra Exped for turer under 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Walle skrev:

Det kommer nok litt an på hvilken temperaturer du skal bruke den i.

Selv har jeg en UL variant fra Exped, og den blir fryktelig kald når minusgradene drar seg til. 

Bortsett fra det er den helt grei å sove på, tar liten plass og veier lite. 

 

Vurderer en downpillow fra Exped for turer under 0 grader.

Så litt på downpillow i går :) den ser utrolig snop ut!:)

denne sammen med en cumulus quilt 350/450, burde funke fint også bittelitt over i de kalde blå.

klarer dog ikke bestemme meg for om jeg skal ha 350/450:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg backcountry bed. 3 sesongsversjon i large. Har ikke fått testet den enda i felt riktignok men så vidt testet den hjemme. Er god plass i den så jeg som er 187cm kan gjemme meg helt under dynefliken. Min utfordring er at jeg sover mye på magen, i tillegg virker det som jeg snur meg en del om natta men kun i en retning. Hjemme så kommer oveemadrass lenger og lenger ut. Det gjør at jeg som regel våkner med soveposen delvis opp ned. Men største problem er at det blir for trangt i en sovepose til armene. Har de som regel under hodet og i posen blir vinkel i albuledd så krapp at jeg stadig vekk våkner med en eller to numne armer. Det jeg håper på at backcountry bed skal hjelpe meg med. Etter prøveligging ser jeg jeg at det er adskillig mer bredde å gå på for armene.  Backcountry bed har lite isolasjon i ryggen men en slisse som man trer inn underlaget. Satser på at det hjelper mot rotasjon av posen. Skal legge ut en utstyrserfaring på den når jeg har fått testet den i praktisk bruk.

siden backcountry bed ble nevnt i tråd her første gang har det også kommet en 2 sesongs versjon i 850 kvalitet som har en komfort for menn på ca 0 grader.  Vekt er 0,7-0,8 kilo avhengig av størrelse. Den var ikke aktuell for meg da jeg trengte noe som gikk litt mer ned på minussiden. Har en fin sommerpose jeg kan bruke når det er sommer, da er det greit å ligge meg armer utenfor posen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den backcountry bed-saken så snedig ut altså!:) men er ute etter noe som pakker mindre og er lettere... Men damn altså! Med den der så hadde nok til og med jeg sovet som en prinsesse :)

 

hva ble totalprisen på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, ViktorS said:

Tips til en bra pute å ha med seg på tur?:)

Jeg har prøvd en del forskjellige oppblåsbare puter, men ble ikke overbevist av noen før jeg fikk meg Klymit Pillow X: Jeg har tidligere fått vondt i øret når jeg ligger på siden pga harde oppblåsbare puter. Pillow X former seg etter hodet (derav "X"), og sentrerer seg aldeles kjempemessig uansett om du sover på rygg eller siden. 56 gram, så ikke den aller, aller mest ultralighte puta, men kjempesvær og digg:
pillowx_1.jpg MD-10195_20150813135932_6bc0b136aeaf7b15
Nå tilgjengelig på Massdrop* til US$ 21.24, altså ca. 170 norske kroner inkludert frakt: Nesten gratis, det. Også i special edition maroon/rødbrun, da! 

*(skamløs ref-link, jeg får snart forundringspakke :drool:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste puta jeg har med på tur er den jeg får når jeg putter en genser eller en fleecejakke inn i soveposetrekket eller hengekøyetrekket. Null jåleri og passe varm og myk. Perfektemento ;-)

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magesover, sprellesover, bred-sover... Derfor har jeg en alta wide, som tar altfor mye plass og er gode 2,3kg eller noe...

har sett på mange alternativer, deriblandt:

-backcountry bed

-Cumulus Quilt

-Diverse andre quilts

-soveposer generellt.

det jeg er på jakt etter en ganske "enkelt":

Behagelig måte å sove bredt og sprells på. Må kunne ligge med bøyde knær, ha mulighet for å ta på ekstra plagg uten at det blir trangt (får klaustrofobi veldig lett i soveposer). Samtidig vil jeg holde vekta så lav som mulig, men i allefall rundt 1kg, og greit pakkvolum.

 

Backcountry bed virker meget bra, liker løsningene, men er for trang nedover beina, i tillegg får jeg ikke plass til min synmat 7lw i lomma... Så da utgår denne!

da står jeg egentlig igjen med Nemo Nocturne 15/30. Som jeg plutselig oppdaget nå når jeg leste skikkelig igjennom denne tråden.

15/30 er vel respektive -1/-9 (ca) grader celsius. Og det er her jeg stusser... Skal bruke denne til vår/sommer/høst i finnmark. Her er jo ikke sommerene våre plagsom varme, så da tenker jeg at -9 kam være bra! Men samtidig må den ikke bli for varm i 10-15 grader heller... Så da med pose som går ned til -1, så burde jeg jo ikke fryse i denne i de tre varme årstidene. 

Og blir det for kaldt for -1, så er det jo mye plass i denne posen til ullundertøy og kanskje fleece/dunjakke.

 

er det noen her inne med erfaring med nemo nocturne? Både ang hvor man burde handle, og generell bruk av denne?

og skal man ha en -1 eller -9 pose til mitt bruk?

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.