Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne igjen bilder på PCen


Tom42

Anbefalte innlegg

Etter hjemkomsten fra en tur på Hardangervidda har jeg slurvet med å navngi bilder jeg kar importert fra kameraet, og nå finner jeg dem ikke igjen.     Men jeg vet de ligger "et eller annet sted", for jeg har sett dem.    Jeg har søkt på 2015, Ex og MP, uten resultat.     Dette er ganske tragisk for meg fordi dette er bilder fra et kjært sted som jeg nok aldri? vil komme tilbake til.   Er det noen hjelp å få?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan nok løses, om bildene på harddisken så skal de nok finnes der. Vet du hvilken mappe bildene ligger i? 
Det skal være mulig å søke slik at du finner alle bildene som ligger på harddisken, og da vil du nok skulle kunne se bildene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg hadde gjort var å sjekke i mappen "bilder" om kamera automatisk importerer bilder hit --> sorter på dato, eller hva med å koble til kamera på nytt og se hvilken mappe filene på kamera blir importert til? Det er vanligvis den samme hvis man ikke aktivt går inn for å endre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg hadde gjort var å sjekke i mappen "bilder" om kamera automatisk importerer bilder hit --> sorter på dato, eller hva med å koble til kamera på nytt og se hvilken mappe filene på kamera blir importert til? Det er vanligvis den samme hvis man ikke aktivt går inn for å endre det. 

Det har jeg også gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut i fra at det ikke hjalp da :P, hva med å skrive filendelsen (tar du bilder i jpg?) skriv .jpg i søkefeltet på startmenyen. 

Det var en god ide, for der fant jeg mye, men ikke det jeg søkte, dessverre.     Prøvde også på bmp.    Negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være så vanskelig å finne igjen bilder...
Om senarioet er at de ikke ligger på Harddisken, Har du de ikke på minnebrikken?

 

Eventuelt ville jeg tatt minnebrikken ut av kamera/pcn og brukt filgjenoppretting for å få tilbake filene. da må du ikke ha brukt minnekortet mye etter at du importerte de du vil finne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være så vanskelig å finne igjen bilder...

Om senarioet er at de ikke ligger på Harddisken, Har du de ikke på minnebrikken?

 

Eventuelt ville jeg tatt minnebrikken ut av kamera/pcn og brukt filgjenoppretting for å få tilbake filene. da må du ikke ha brukt minnekortet mye etter at du importerte de du vil finne igjen...

Filtergjenoppretting-   Hvordan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de er tatt i jpg? Så ikke kamera ditt er satt til å ta RAW. Da kan du søke etter *.cr*

Nå er jeg ikke sikker på noen ting lengere.      Prøvde*.Cr*    Dessverre uten napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkla lösning, om du har en kamera som använder sig av .jpg som filändelse, installera Google Picasa. Det programmet söker igenom din dator och visar de bilder du har där. Sedan så har du ett bra program för att hantera ditt bildbibliotek.

 

När det gäller RAW-format så är det olika beroende på vilket kameravärke man har. Canon har CR2, Panasonic har RW2, Nikon har NEF......

Vet du inte vilken typ av fil din kamera använder så titta på någon av dina gamla bilder!

 

Återskapa filer från minneskortet? Eventuellt så fick du med en värdekupong när du köpte ditt minneskort, gör det när jag köper av märket Sandisk. Gjorde du det så har du en möjlighet där att ladda ned ett program som de gjort och återskapa det som fanns på minneskortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kamera er det du har? @Tom 42

Fra wikipedia:

 

Universelt .DNG Canon .CRW of .CR2 Fuji .RAF Hasselblad .3FR Kodak .KDC Minolta .MRW Nikon .NEF Olympus .ORF Panasonic .RW2 Pentax .PTX of .PEF Samsung .SRW Sony .ARW Sigma .X3F

 

Så ut i fra merket ditt må du søke etter raw format - med * foran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

under filmappe velger du søkefeltet og legger inn "datemodified + de aktuelle datorangen for når du tok bilder eller la dem inn, eks som viser alt fra 11.aug-21aug:            datemodified:‎11.‎08.‎2015 .. ‎21.‎08.‎2015

må huske på at søket bør dekke hele c: driven da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett nytt bilde med kameraet. Last dette inn slik at du ser filnavnet. Dette inneholder garantert et nummer. Så prøver du å søke etter et filnavn som har lavere nummer (i forhold til hvor mange bilder du tok ) bruk resten av filnavnet også. (altså bare endre nummeret).

Hvis klokke/dato ikke er korrekt på kameraet, kan et datosøk ikke fungere fordi dato på filene kan være feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Bilene er nok på din disk (pc) et sted. Men det enkleste ville vel vært å laste dem ned på nytt, hvis du ikke har slettet dem i kameraet.

Og er de slettet, ville jeg begynnt på samme vei Omnilite foreslår. Ta et nytt bilde (med samme kamera) og når du har åpnet programmet som overfører bilde filene, vil det se en adresse (bane) til stedet/katalogen bildet skal lagres, hvis du ikke endrer på noe. (Bare godtar programmets forslag). Så før du "klikker" på "Ok" (eller "lagre") vil du SE adressen. Da har du noe, å søke etter. Eller du kan søke deg frem, ved å åpne alle "mappene/katalogen i adressen.

Dette var en metode jeg benyttet for noen år tilbake, da jeg hadde lastet ned bilder og tydeligvis "ikke var helt med" og styrte prosessen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner visst å bli forvirret.   Det va en som sendte meg et PM.    Kan du sende PMet på nytt.    JEg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg slettet ditt tilbud.

 

 

Neste alternativ er visst å gå inn igjen og ta de bildene jeg vet jeg leter etter, men jeg hadde nok ikke kommet 200 meter av gårde før akillesen hadde satt stopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så gjør vel også Windows Media Player et søk etter bildefiler på hele disken.

Start opp den å la den jobbe. Så kommer det en meny i venstre side hvor du har bl.a Music, Video, Pictures.

Jeg har funnet noen bilder som jeg savner på WMP, men hvordan får jeg kopiert dem og lagt dem i riktig mappe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noen bilder som jeg savner på WMP, men hvordan får jeg kopiert dem og lagt dem i riktig mappe?

 

Høyreklikk på ett av bildene inne i WMP, trykk så på "Åpne filplassering" (eller lignende.  Har engelsk utgave på jobb PC'en og der står det "Open file location")

Da finner du mappen bildet (og forhåpentligvis bildene) er lagret i og kan kopiere de derfra og til ønsket mappe/plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter hjemkomsten fra en tur på Hardangervidda har jeg slurvet med å navngi bilder jeg kar importert fra kameraet, og nå finner jeg dem ikke igjen.     Men jeg vet de ligger "et eller annet sted", for jeg har sett dem.    Jeg har søkt på 2015, Ex og MP, uten resultat.     Dette er ganske tragisk for meg fordi dette er bilder fra et kjært sted som jeg nok aldri? vil komme tilbake til.   Er det noen hjelp å få?

Stor takk til de mange forslag, men i fremtiden nytter det nok ikke å gi meg det inn med teskje, her er det visst kun intravenøst som hjelper.

Jeg måtte til slutt sende maskinen til verksted og fikk den tilbake formatert.... Men til tross for at jeg hadde tatt backup av alle bildene som lå på C: klarte jeg ikke å åpne de (selvfølgelig).

Jeg prøvde å laste et slikt bilde og legge det ut ifm dette innlegget, men ble avvist. Under bildet stod det: #8050001 osv

Hva gjør jeg nå om disse "uerstattelige" bildene er borte for alltid? Jeg tok jo ettertrykkelig farvel med vann 1307 i år også, og sa det samme som i 2006 og 09. Farvel, for siste gang. Men nå som bare de gode minnene strømmer på, blir det nok at jeg inviterer Lizz på nok en tur, men ikke glemmer kirurgens pekefinger: "Aldri mer støvler". Men jeg har gått på joggesko før, så "time får shov" eller noe i den gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.