Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus International


Roger Auestad

Anbefalte innlegg

Har en tilnærmet ubrukt Primus.(Fyrt opp 3-4 ganger) Det står Optimus International på lokket(Blått). Begynt å komme bittelitt smårust bak på lokket ellers pen.

 

Er dette noe en entusiast er intresert i eller gjør den seg best på hylla.? .Er selv fornøyd med omnifuelen , å tenkte å selge eller å bytte

 

bort denne hvis noen er intreserte men kjenner ikke så mye til disse typene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var vekten som var mitt ankepunkt på denne, da jeg desverre ikke har nok entusiasme for dens gamle sjarm,Så er det nok noen som gir den litt kjæl å regelmessig bruk som den nok fortjener.

Jeg fikk en pm av en kar her på forumet som ville kjøpe den. Så den er i utgangspunktet solgt..

Men har denne sitt opphav fra forsvaret ? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen bilder.. Har lett litt rundt på nett , kan denne være fra svensk forsvar..?

Nej jag tror inte att den är framtagen för Svenska försvarsmakten, fel färg - den borde vara mörkgrön. All försvarsmateriel är märkt, exempel här.

Här ser du ett som är inköpt av civilförsvaret, rätt färg och uppmärkt med deras tecken.

http://www.fotogenforum.se/fotogen/phpBB3/viewtopic.php?f=34&t=663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 111 T (Triple fuel)

Dette er en sivil utgave, men forsvaret brukte også denne uten å lakkere om.

 

I utgangspunktet en parafinprimus, den kan kjøre nogenlunde greit på bensin, muligens med struperør (i posen).

Ved å bytte til en større dyse og bruke struperør kunne den også gå på rødsprit.

 

Det har vært litt rot med delenummer og struperør så hvis man skal kjøre på noe annet enn det den primert er beregnet for så må man nok prøve seg litt frem.

 

Denne modellen ble også levert med 2 ulike pumper.  Pumpepakning: O-ring, eller lærkopp. Lærkoppen er i dag anerkjent som et hakk bedre enn O-ringen.

Selve brenneren ble etterhvert dyr å produsere og ble avløst av Cobra modellen som noe tyngre og mer klumpete, men fortsatt brukbar.

 

Det er helt umulig å gi en verdivurdering, men bruksmessig så går den greit utenpå dagens 111. Legger vi det til grunn blir jo verdien ekstrem.

Forsvaret solgte paller av disse rundt årtusenskiftet da soldat 2000 skulle få en ny og bedre utrustning.  Når det gjelder primus så endte de med å kjøpe tilbake primusser til vesentlig høyere pris enn de hadde solgt dem for.  :hyper:

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe , God Norsk foretningssans altså :hyper:  .

Det lå en ekstra dyse også oppi, men må vell nødvendigvis bytte dyse mellom drifstofftype som du nevner altså Rødsprit . Regner da med at røret som også ligger oppi er struperøret . Artigt når folk har så inngående kunnskap , faktiskt så jeg kjenner på primus manien når jeg surfer rundt på nett å leter :hyper: .

Takker så mye for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.