Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsfjell 2 / Reinsfjell superlight 2 og hund?


Kristian den ukristne

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med noen av disse med relativt stor hund? Frister veldig med 2 innganger/fortelt, men med bare 65cm på det bredeste er jeg skeptisk til hvordan plassen er til en Boxer på 34 kg.

 

Er nesten så jeg heller vurderer Storsylen X-Trem 2+, selv om det da bare har en inngang.

 

For/bakdeler med å heller velge Storsylen X-Trem 2+ slik jeg ser det:

 

Positivt

 

-Større fortelt.

-Litt bedre takhøyde.

-Større innvendig plass.

-Sterkere materialer. 

-Egnet for vinterbruk.

 

Negativt

 

-Vekt

-1 inngang

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et amerikansk telt som ligner på Reisnfjell. Litt bredere inne i hodeende og litt smalere i fotende. Noen cm dypere yttertelt.

Jeg har brukt det mye sammen med Siberian Husky jeg hadde. Hun var litt mindre enn en boxer på 34 kg en stor til å være SH tispe. Jeg hadde som regel sekk og lagringsbagasje i ett fortelt. Så hadde jeg klespose, støvler etc i fortelt jeg brukte til inn/utgang. Bikkja hadde jeg liggende i innertelt. Unntak var et par ganger hun var våt og ble henvist til ene yttertelt istedenfor sekken.

Syntes det fungerte fint. Dog er mitt på maks bredde 12cm bredere enn Reinsfjell, mulig det utgjør en liten forskjell som er vesentlig hvis du skal ha hund inne.

 

Du kan jo og se om du finner et Storsylen brukt. Det ble laget i versjon som ikke var xtrem. Det var litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inte erfarenhet av just dessa tält, men om din hund får plats eller inte beror väldigt mycket på sovvanor.

Min flatcoated retriver lägger sig ner och kryper ihop och ligger oftast stilla under nästan hela natten, på ca 40 cm på det bredaste.

En hund som far runt mycket, vill ligga utsträckt eller rör sig mycket i drömmarna behöver naturligtvis mycket mer plats.

Jag skulle inte tveka att ha MIN hund i ett Reinsfjell 2 (vanligt eller Superlight).

Du känner din hund, det gör inte jag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte Ringstind ble jeg advart mot superlight av selgeren som hadde bikkje på rundt 30 kg - han erfarte at bikkja tråkka hull i bunnduken i innerteltet. Det er ikke noe problem om du aldri har bikkja i innerteltet, men verdt å tenke på om du har det en og annen gang.

 

Bikkja trenger neppe mer plass en 65 cm for å sove / oppholde seg i teltet (hvor stort er bilburet om du har det?). Bikkja vår ville nok foretrukket et 'eget' lite fortelt uten bagasje fremfor å ligge sammen med støvler, sokker, sekk og primus - dog med nesa i nærheten av mat og godbiter. Greit å kunne fyre og lage mat uten at bikkja ligger oppi også da. Og så kan den få lov til å være glad uten at ting ødelegges / fyker rundt.

 

 

Det ligger et reinsfjell ligger på outlet'n nå btw.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ du kan vurdere er FjellrevenAkka Dome 2. Veier noe mer med sine 3,6 kg, men da har du et meget romslig telt. Er 130 cm innvendig og har 2 fortelt på 80 cm. Høyden er 105 cm. Virker som det har meget slitesterke materialer, spesielt i bunnduken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom kanskje ikke klart frem, men vil ikke ha hunden inn i innertelt om jeg ikke må. Korthåret pels setter seg fast i alt av klær og utstyr.

65 cm er jo ikke så lite men det er jo bare ytterst i spissen, skrår i både tak og vegger så reell liggebredde blir jo en del mindre. Hvordan hunden ligger varierer jo men liker å ligge på siden med beina strak ut, men om det ikke er sommertemp så kryper den jo veldig sammen.

Reinsfjell 2 som ligger i outlet til Helsport er jo ett kupp, selv om vekten på Superlight frister mer. Men begynner å bli skeptisk til superlight etter å ha lest om sømmer som rakner og bunnduker som det går hull på.

Fjellreven akka dome så jo greit ut, men ser få som bruker fjellreven telt for tiden? Om det er en grunn til det, eller bare tilfeldig vet jeg ikke.

Storsylen 2+ i ikke X-trem utgave hadde jo fungert greit om det er noe nevneverdig vekt å spare på det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eg har reinsfjell 2 og hund på 20kg den god plass i sitt eget yttertelt,og så god kontakt med meg siden solid stor myggnetting dør.Mitt beste telt om ser bort i frå holmeslet backwood2 men det meir som telt nær bilen på grunn av tyngden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.