Gå til innhold
  • Bli medlem

Ventilasjon i telt


trondlk

Anbefalte innlegg

Er i prosess med å se på flere ulike telt, både enmann og tomanns. Skal primært brukes til turer alene på Hardangervidda o.l Informasjon om vekt og andre egenskaper er lett tilgjengelig på nett. Har sett på flere telt fra bl.a. Hilleberg og Helsport.

Det jeg likevel savner er mer objektiv informasjon om hvordan en riktig luftgjennomstrømming helst skal foregå. Mens Helsport på noen av sine telt får inn luft i luker nede i teltet, for så å slippe disse ut mer oppe i teltet, har Hilleberg i sine Soulo, Jannu og Allak luftstrømmene kun i toppen av teltet. På Allak er det ikke mindre enn to luker i toppen av teltet (selv på soverommet hjemme sover man ikke i gjennomtrekk).

Kan egentlig to så ulike prinsipper fungere like bra mht luftens vandring teltet? Og hva er best for brukeren? Er dette telt som har vidt ulikt bruksområde, f.eks at Hilleberg er mer egnet i høyereliggende kalde vindområder, for å unngå at luften kommer rett inn mot kroppen til dem som sover?

Få deres erfaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg har Helsport Ringstind 2 som jeg er meget godt fornøyd med. Ikke noe å si på ventilasjon i dette teltet. Skulle jeg ha valgt nytt telt nå til soloturer, hadde valget falt på Helsport Reinsfjell 2. Årsak: To åpninger som gir mulighet for full gjennomlufting, i tillegg til lav vekt og stabil konstruksjon. Det finnes mange andre tilsvarende telt på markedet.

 

På mitt Ringstind funger ventilasjonen best når lufta kommer inn i fotenden, for så å frakte bort den mer fuktige lufta i andre enden av teltet. Det er vel også meningen med Helsport Airflow II. På dager med opphold og fint vær åpner jeg inngangspartiet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Ringstind 2 som jeg er meget godt fornøyd med. Ikke noe å si på ventilasjon i dette teltet. Skulle jeg ha valgt nytt telt nå til soloturer, hadde valget falt på Helsport Reinsfjell 2. Årsak: To åpninger som gir mulighet for full gjennomlufting, i tillegg til lav vekt og stabil konstruksjon. Det finnes mange andre tilsvarende telt på markedet.

Det finnes to utgaver av Reinsfjell 2: Vanlig utgave (3kg) og Superlight (2 kg). Disse har sannsynligvis ganske ulik ventilasjon, bl.a. har Superlight mye mindre myggnetting enn vanlig utgave, på dager det er behov for mer luft inn i teltet og med mye småkryp i luften. Om natten kan man heller ikke justere nettingen på Superlight helt opp, for enda bedre kontroll av luftstrømmene. Kommentar til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det finnes to utgaver av Reinsfjell 2: Vanlig utgave (3kg) og Superlight (2 kg). Disse har sannsynligvis ganske ulik ventilasjon, bl.a. har Superlight mye mindre myggnetting enn vanlig utgave, på dager det er behov for mer luft inn i teltet og med mye småkryp i luften. Om natten kan man heller ikke justere nettingen på Superlight helt opp, for enda bedre kontroll av luftstrømmene. Kommentar til dette?

Det var derfor jeg skrev Reinsfjell 2 og ikke Reinsfjell 2 Superlight da IKKE superlight versjon synes å ha bedre ventilasjon gjennom større luker.

Nå er det ikke så stor forskjell på størrelsen på ventilasjonslukene, hvor stor betydning dette har vites ikke. Det er flere brukere her som har Reinsfjell 2 Superlight - kanskje noen av dem kommer på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg skrev Reinsfjell 2 og ikke Reinsfjell 2 Superlight da IKKE superlight versjon synes å ha bedre ventilasjon.

Nå er det ikke så stor forskjell på størrelsen på ventilasjonslukene, hvor stor betydning dette har vites ikke. Det er flere brukere her som har Reinsfjell 2 Superlight - kanskje noen av dem kommer på banen.

Håper dere med Reinsfjell 2 Superlight kommer på banen, og som gjerne har erfaring med andre telt fra før også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan egentlig to så ulike prinsipper fungere like bra mht luftens vandring teltet? Og hva er best for brukeren?

 

Ja. Er lukene store nok, får ein nok luft. Vintertid kan nok låge luker ha ei ulempe, men Helsport-telt vert jo brukt då også. Eg har i alle fall bare gode erfaringar med ventilasjon i fleire ulike Hillebergtelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För att få maximal ventilation är det bäst med flest möjligt ventilationspunkter, på ett tält med en eller ett par högt placerade ventiler går det alltid placera pinnar eller annat som håller upp glipor i duken vid marken och på så sätt ger fler punkter där luft kan strömma.

Det är svårare att skapa ventiler högt upp, det enda alternativet är att öppna dörrens draglås ett stycke.

Därför skulle jag rekommendera en eller ett par högt placerade ventiler för att maximera ventilationen.

Har man innertält och sovepåse blir problem med trekk väldigt små, detta vad jag har erfart.

Det är helt säkert individuella skillnader här, när det gäller mina bästa lösningar så är mina ledordet, det är inte bästa lösningen för alla. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to netter i Jannu, og opplevde ventilasjonen som mangefull sammenlignet med min Keron. I Keron lar jeg innerdørene kun ha myggnettingen i begge ender. Det gir god lufting, særskilt dersom teltet står i vindretningen. 

 

For egen del plages jeg ikke om det er god trekk i teltet, noe som sikkert andre ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall merket at telt med bare 1 åpning ikke ventilerer like godt som telt med åpning i hver ende.

Hvilket telt har du? Har du forsøkt som LightDan skriver, og fått bedre luftstrøm på teltet ditt ved å skape flere ventilasjonsåpninger nede (løfte opp duken på teltet med en stein e.l i praksis)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket telt har du? Har du forsøkt som LightDan skriver, og fått bedre luftstrøm på teltet ditt ved å skape flere ventilasjonsåpninger nede (løfte opp duken på teltet med en stein e.l i praksis)?

Nå har jeg en HB Kaitum med 2 åpninger. Før det brukte vi en Nallo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Reinsfjell superlight, og har ikke opplevd kondens i den ennå. Såklart den kan bli litt kald om det er kjølig natt. Men nå har jeg ikke hatt den ute i de verste regndagene ennå da :) Jeg har heller ikke sett så nøye på light versjonene, så tørr ikke helt å sammenligne dem to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Reinsfjell superlight, og har ikke opplevd kondens i den ennå. Såklart den kan bli litt kald om det er kjølig natt. Men nå har jeg ikke hatt den ute i de verste regndagene ennå da :) Jeg har heller ikke sett så nøye på light versjonene, så tørr ikke helt å sammenligne dem to :)

Si meg...hvor mange lag består dørene i Superlight teltet av? Det normale i telt er vel 2 lag: 1 myggnetting og 1 (gul) heldekkende med glidelås. Hvis det er fastmontert myggnetting i Superlight som del av døren, klarer man vel bare i begrenset grad styre kulde og varme?

Klart du bør tørre sammenligne... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg...hvor mange lag består dørene i Superlight teltet av? Det normale i telt er vel 2 lag: 1 myggnetting og 1 (gul) heldekkende med glidelås. Hvis det er fastmontert myggnetting i Superlight som del av døren, klarer man vel bare i begrenset grad styre kulde og varme?

Klart du bør tørre sammenligne... ;)

 

det er bare 1 lag, altså myggnetting og den gule delen er i ett liksom, så får ikke lukka eller åpna noe mere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare 1 lag, altså myggnetting og den gule delen er i ett liksom, så får ikke lukka eller åpna noe mere :)

Uten at jeg kjenner teltet ditt, tviler jeg på at du har rett i, at den gule innerduken og myggnettingen er en del. Det er to deler og det er to forskjellige glidlåser. Dette er vanlig på Helsports telt. Den ene for å åpne begge dukene og den andre, åpner kun den gule innerduken. Så, jeg tror du bør sjekke en gang til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det å lufte riktig i telt, er en kunst og en må forsøke seg frem under ulike forhold med eget telt. Og det er stor forskjell på telt og hvor god lufting det er mulig å få. Det er gjerne noen kompromier som er tatt, for å utvikle forskjellige telt, til forskjellige formål.

 

Men det er en fordel å forstå prinsippet. Prinsippet som det diskuteres, er såkalt "naturlig" ventilasjon (ikke mekanisk). Og den mest effektive ventileringen da, er (min.) en ventil lavt nede (mot vindretning), i en side og (min.) en høyt oppe på motsatt side (le-side). Varm luft kan inneholde mer fukt, enn kald luft. Varm luft stiger og bringer fukt med seg. Og en luftstrøm, i en retning, er en fordel, samt at en kan kontrollere luftstrømmen bedre. I så måte tror jeg tunelltelt, har en fordel i fuktige omgivelser. Også når det er snakk om å fjerne fukt fra klestørk i innertelt. Fjærning av fukt i yttertelt, kan det være mer avhengig av ventiler som ventilerer forteltet.

 

Det er forskjell på kuppeltelt og tunelltelt, når det gjelder luftemuligheter. Tunelltelt (med tetting nederst) blir omtrent som lavvo og det gir noen begrensninger. Tetter ikke tunellteltet nede ved bakken, kommer det også inn luft (også fukt) der, og vil stige mot toppen av teltet og forhåpenligvis ut øvre ventil. Dette kan være gunstig i enkelte tilfeller, hvis en får en svak trekk på innsiden av all ytterduk. (samme på tunelltelt, som ikke tetter mot bakken). Problemet er helst ved høy luftfuktighet ute og vind. Blåser det da for mye, hjelper det kanskje ikke å stenge ventil (helt/delvis) på vindsiden og en mister varme i innerteltet og ytterteltet blir som ute.

   

Men jeg tror at den største forskjellen ligger i om teltet har "storm matter" nederst på ytterteltet. Eller ytterduk går tilnærmet ned til bakken, eller om det er 4 - 5 cm klaring rundt hele teltet. Men alle har sine fordeler og bakdeler.

 

Uansett - så er det ikke en metode for å ventilere alle telt, på en god måte. En må kjenne teltet og dets svake og sterke sider. Og så utprøve dette selv, under vekslende forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Superlight-teltene er det bare et lag, @Tiur3. I utgangsdørene er det vanlig teltduk. I innterteltet er det innerduk med en liten del myggnetting øverst (så vidt jeg husker).

I så tilfelle en dårlig løsning, uten justeringsmulighet! Kanskje Helsport har inngått et kompromi her, for å spare vekt. Men hvor mange gram sparer de på det? Må være vekten av noen cm, med glidlås det da., For 3 - 4 dm2 med innerduk/myggnetting, er da knap mulig å veie.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Nammatj (2-mannsversjonen veg 3kg, sjølv har eg erfaring med 3-mannsversjonen som veg litt meir) har i alle fall veldig god lufting, med moglegheit for å stenge att det meste dersom ein ikkje vil ha lufting. Med ventilane åpne er det mogleg å opphalde seg i teltet, også i sol. Det er 1 stor ventil i kvar ende. Dette er slik eg foretrekk luftinga i telt.

Eg har også god erfaring med luftinga i Hilleberg Soulu, men erfaringa er begrensa til bruk i regn og vind. Eg har aldri brukt dette teltet i høg temperatur, men det har eg heller ikkje plan om å gjera. Eg kan forestille meg at luftinga kan vera i dårlegaste laget i sol og varme utan å ha oppe døra. Einaste ventilen er del av toppen av døra, men veldig fleksibel ettersom det kan stengast heilt att eller åpnast opp heile vegen ettersom det er same glidåls som døra. Men det er bare tak over øverste del som skal fungere som ventil.

Helsport Ringstind 1 (riktignok under 2kg) har eg også erfaring med. Teltet slepp gjennom mykje luft, både under duken og i låg ventil på le-sida og høg ventil mot vinden. Den høge ventilen er ikkje mogleg å regulere verken i ytterteltet eller i innerteltet. Med mykje vind, vert det også mykje ventilering, så det er ikkje det lunaste teltet i vind. Men det er eit telt som taklar vind dårleg på andre måtar også, så ikkje noko eg kan anbefale på vindutsatte turar. Teltet er fullstendig ubrukeleg i snø, men til sumarbruk er ventileringa heilt grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Ringstind 1 (riktignok under 2kg) har eg også erfaring med. Teltet slepp gjennom mykje luft, både under duken og i låg ventil på le-sida og høg ventil mot vinden. Den høge ventilen er ikkje mogleg å regulere verken i ytterteltet eller i innerteltet.

Lav ventil skal være mot vind og høy ventil, skal være på "le side"! Da er det heller ikke så viktig å regulere den høye ventilen, da det er her ut-luft skal komme.

Men det er i dårlig vær, en får testet om teltet er godt eller ikke! Så sprutregn, vind med kuling og kanskje liten storm (i kastene), da får en testet både telt og kunskaper om hvordan sette opp telt.

Nå er det vel ikke meningen at en skal oppholde seg i fjelltelt på varme sommerdager. Men luftingen bør være tilfredstillende, for varme morgener. Ellers er det tidlig til sengs, så er en oppe før det blir for varmt. :) Tunelltelt egner seg vel dårlig med tanke på mye kram sne. De er vel 3 sesongers telt, selv om jeg vet om folk som har brukt de på vinteren fordi det ikke var annet å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind er slik laga at heile teltet fungerer svært dårleg dersom vinden kjem mot enden med den låge ventilen. Dette kommenterte eg i eit spørsmål til Helsport, og svaret eg fekk var "For å oppnå best mulig ventilasjon bør du plassere teltet med skråtaket mot vinden."

Dersom du kjenner til korleis Ringstind ser ut, vil du forstå at den låge ventilen endar i le. Dette er også einaste måten å sette opp teltet dersom det skal takle vind, og slik at det skal gå ann å bu i teltet medan det bles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke på Hardangervidda, alene og i tildels skiftendevær, regn, vind, sol og mygg...

Konklusjon: Hilleberg Allak eller Helsport 2 Reinsfjell??

Noen ville kanskje sagt Soulo nå, men det er for lite til alt annet enn å sove. Og ikke mer enn 95 cm høyt innvendig (minst 100 cm trengs).

Med tunelltelt mister man en del av utsikten. Samt mer plasseringsvennlig med et kuppeltelt.

Såååå...valgets kvaler dette (men kommer nok opp i 3 kg uansett om man vil ha en viss kontroll på ventilasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind er slik laga at heile teltet fungerer svært dårleg dersom vinden kjem mot enden med den låge ventilen. Dette kommenterte eg i eit spørsmål til Helsport, og svaret eg fekk var "For å oppnå best mulig ventilasjon bør du plassere teltet med skråtaket mot vinden."

Da tror jeg du missforstår svaret. :) Men det var da et dustete svar, som kan missforståes.

Hvis du står på siden av et slikt telt, hvilken vei heller taket? Og den siden som heller, skal da mot vinden. Og det, er det samme som jeg har skrevet. Laveste enden mot vinden, betyr også skråtaket mot vinden. :)

Dette er også noe av poenget med en lav side, d.v.s. mindre vindseil. Mindre vindseil, betyr for meg mindre "kraft" fra vind, som påvirker teltet. Og mot vinden, er det viktig å kunne justere ventilen for innluft. Og det har du bekreftet, at KUN er i den lave enden. Enkel bygningsfysikk, tilsier dette er den rette måten. Og som jeg tidligere skrev, best naturlig ventilasjon får en med lav ventil for "innluft" og høy ventil for "utluft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke mer enn 95 cm høyt innvendig (minst 100 cm trengs).

Med tunelltelt mister man en del av utsikten. Samt mer plasseringsvennlig med et kuppeltelt.

Kjøp nå et telt som er høyt nok innvendig, til at du kan kle av og på deg i sittende stilling. Liggende, er da unødvendig knotete. Og sørg for at teltet har brukbare ventilasjons muligheter. Har ingen formening om teltene du nevner, da jeg ikke kjenner dem.

Det du nevner om utsikt, ville jeg ikke lagt vektpå. Jeg tror jeg aldri jeg har beundret utsikten, fra innsiden av et telt. Utsikten ser jeg på fra utsiden. Men, det er meg. Jeg tilbringer mest mulig tid på utsiden av fjelltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.