Gå til innhold
  • Bli medlem

Ventilasjon i telt


trondlk

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du står på siden av et slikt telt, hvilken vei heller taket? Og den siden som heller, skal da mot vinden. Og det, er det samme som jeg har skrevet. Laveste enden mot vinden, betyr også skråtaket mot vinden. :)

Dette er også noe av poenget med en lav side, d.v.s. mindre vindseil. Mindre vindseil, betyr for meg mindre "kraft" fra vind, som påvirker teltet. Og mot vinden, er det viktig å kunne justere ventilen for innluft. Og det har du bekreftet, at KUN er i den lave enden. Enkel bygningsfysikk, tilsier dette er den rette måten. Og som jeg tidligere skrev, best naturlig ventilasjon får en med lav ventil for "innluft" og høy ventil for "utluft".

Det var slik eg tenkte også, før eg fekk eigne erfaringar med korleis teltet oppfører seg i vind. Eg fann raskt ut at teltet sine eigenskapar i vind er dramatisk forskjellig om vinden kjem frå den eine eller frå den andre enden. Det er ikkje bare storleiken på vindseilet som avgjer korleis teltet taklar vinden, det er minst like viktig korleis teltet tar opp vindkreftene.

Med vinden i mot enden med ventilen, oppfører heile teltet seg som ein kalv på rodeo. Teltduken blafrar og slår slik at det er alt anna enn behagleg å halde seg innandørs. Det er ingen pluggar eller bardunar som er med å roe ned teltbevegelsane. Med ventilenden i le, står teltet rimeleg stødig, i alle fall når det er godt plugga og bardunert. Det var denne erfaringa som gjorde at eg tok kontakt med Helsport.

Svaret fra Helsport er ikkje til å missforstå. I alle fall ikkje ut fra korleis eg stillte spørsmålet. I spørsmålet hadde eg beskrive den eine enden med skråtak like ned til bakken, og den andre enden med den låge vertikale veggen med ventilen.

Med teltduk som ikkje tettar mot bakken, er det innlufting rundt heile teltet, så ventilen i le-enden har nok mindre betydning for totalventilasjonen.

I følge denne tråden, http://www.fjellforum.no/topic/33139-helsport-ringstind-light-2-2014-modell/ ser det også ut til at Helsport har endra seinare modellar slik at den høge ventilen er regulerbar, både i innerteltet og i ytterteltet. Helsport har også forbetra bardunering for at teltet skal takle vinden betre, men fortsatt basert på at vinden kjem mot teltet i enden med den skrå teltduken like ned til bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik eg tenkte også, før eg fekk eigne erfaringar med korleis teltet oppfører seg i vind.

Hva du forklarte Helsport, aner ikke jeg og det er uinteressant. :) Svaret de ga, tyder på riktig ventilering med den laveste enden mot vinden. Og det er et riktig ventilasjons prinsipp!

Jeg har ikke forsøkt teltet, så jeg vet ikke noe om hvordan det takler vinden. (Personlig så tror jeg det takler vinden bra, ut fra bildene). Men det krever jo, at folk kan sette opp telt! Og om nødvendig sette opp flere barduner. Hvor en setter opp telt har også betydning.

At det finnes andre Helsport telt, med justerings mulighet (av ventil åpningen) i begge ender/sider, viste jeg da fra før. Og jeg menr det er en fordel, spessielt på telt med stormmatter nederst. Om det har noe virkning på omdiskutert telt, vet jeg ikke.

Ser ingen grunn til å diskutere dette videre. Selv om vi kunne hatt en lang diskusjon om både vindseil/vindtrykk, vindsug, samt div. andre ting, som påvirkere en konstruksjon. Undrer andre folk, som kan de selv ta kontakt med Helsport. Men, still entydige søprsmål! Og forsikre dere om hvilken ventil, som skal være mot vinden! Da er det ikke til å missforstå. :) Jeg er 100% sikker på hva, som er rett prisnipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til korleis teltet taklar vind, er også åpningen (teltdøra) laga slik at den einaste fornuftige måten å sette opp Ringstind, er med den låge ventilen i le. Eg kjenner teltet mitt så godt, at eg veit kva som fungerer og kva som ikkje fungerer. Og svaret frå Helsport var heller ikkje til å missforstå, og var ei bekrefting på at eg var kome fram til riktig konklusjon i forhold til korleis Helsport har konstruert teltet.

At det går ann å stille spørsmål ved kva Helsport har tenkt når dei plasserer ein låg ventil i le, er ei heilt anna sak. Eg veit ikkje kva dei har tenkt.

Linken i forrige innlegget mitt var ikkje henvist til andre modellar, men at den høge ventilen var regulerbar i seinare versjonar av same modell, altså nyare versjonar av Ringstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.