Gå til innhold
  • Bli medlem

Noobie spørsmål om gassboksbruk.....


RTMZ

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har vært på en kjempefin telttur i sommer men opplevde å gå 'tomt' for gass alt for fort.....

 

Dag 1: vi brukte primus (optimus vega) til å koke vann (800ml)

Dag 2: vi kokte vann (400ml) til frokost. Da vi skulle lage lunsj var gassboksen tom... eller... kanskje ikke det, fordi det følte som om det var masse igjen i boksen, det gikk bare ikke an å tenne primus (det var varmt nok ute)

 

Heldigvis hadde vi en ekstra gassboks med oss. Jeg trodde at problemet kunne være at jeg oppbevarte de separat og at den kanskje hadde lekket en del selvom den ikke følte tom.. Gassboks 2 har jeg ikke separert fra brenneren og den varte i 4.5 dager. Gassboksen kjente fortsatt ikke tom men det var for lite trykk til å varme opp vann.

 

Dette var første gangen jeg brukte primus og lurer derfor på hva man skal gjøre og om dette var normalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan muligens være litt forskjell på ventilene i gassboksene, det kan være at når du skrur koblingen på så dytter den ikke ventilen i boksen helt åpen. Det skal tydelig komme et "fizz" når den åpner. Så pass på at du skrur igjen så hardt som du tør.

Siden du sier du ikke fikk tømt den boksen som virket helt antar jeg at du hadde boksen stående med ventilen opp. Da vil effekten minke fordi det blir mindre og mindre lettfordampelig propan igjen og det er mest butan som ikke fungere så godt når det er kaldt.

En brenner som Vega kan kjøre boksen opp-ned, ca et halvminutt etter den er tent, snu boksen opp ned og sett den på "vingene" på ventilen, da går det flytende gass inn i brenneren, dette gjør både at det blir mer futt og at du får tømt boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Den 13/08/2015 at 11.20, Omnilite skrev:

Det kan muligens være litt forskjell på ventilene i gassboksene, det kan være at når du skrur koblingen på så dytter den ikke ventilen i boksen helt åpen. Det skal tydelig komme et "fizz" når den åpner. Så pass på at du skrur igjen så hardt som du tør.

 

Siden du sier du ikke fikk tømt den boksen som virket helt antar jeg at du hadde boksen stående med ventilen opp. Da vil effekten minke fordi det blir mindre og mindre lettfordampelig propan igjen og det er mest butan som ikke fungere så godt når det er kaldt.

 

En brenner som Vega kan kjøre boksen opp-ned, ca et halvminutt etter den er tent, snu boksen opp ned og sett den på "vingene" på ventilen, da går det flytende gass inn i brenneren, dette gjør både at det blir mer futt og at du får tømt boksen.

Litt sent svar men takk likevel :-) Men hvordan kan det være at gassboksen er tom etter en dag når jeg tar av brenneren? burde ventilen ikke lukke automatisk? Har forøvrig også prøvd å snu boksen, men da sluttet brenneren bare.....Kanskje den ikke var varm nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig.... Når jeg snur gassboksene så klarer jeg alltid å brenne dem helt tom.

Men gassboksene varer jo ikke så lenge, så jeg fyrer stort sett med parafin om sommeren også.

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Trodde jeg fant svaret på mitt skikkelige nybegynnerspørsmål her.. Men nei..; når man har koblet sammen gassboks og brenner, må de da sitte sammen til boksen er tom, eller skal man ta de fra hverandre mellom hver gang de brukes? Har en eldgammel(12-år?) ubrukt primus Himalaya brenner med slange og bruker vanlig primus gass (med skrugjenger).

brenneren kommer med oppbevaringspose som indikerer at de skal oppbevares hver for seg, men dumt om gassboksen da tømmes..

 

og mens jeg er igang; har en Bålkjele eaglesharp stål med kobberbunn (ubrukt). OK å bruke den på gassbrenner eller bør den bare brukes på bål? Kan en bruke kjeler om hverandre, Dvs en dag bål og så på gassbrenner?

Sånn er det når en har brukt termos i alle år...sikkert ultradumme spørsmål men spør nå likevel :)

 

 

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke være sammenkoblet nei. Er ofte greit å koble disse fra hverandre, og gassen tømmes ikke når du skrur disse fra hverandre. Det vil komme en liten puff, og det lukter litt gass, men dette er helt ufarlig. 

Du kan stort sett bruke det samme på bål som på primus. MEN, dette gjelder ikke aluminium, som kan smelte på bålet/glørne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først jeg tenkte på var at boks var brukt i kjølig vær, kaldere enn ca 3-4 grader. Så har propanen blitt brent opp først. Men du sier jo at det var varmt.

Har opplevd enkelte gassbokser som ikke virker helt som de skal. En powergas boks som effekt ble svakere og svakere helt fra start. Måtte etterstramme kobling til boksen hele tiden og jeg tok i ganske hardt etterhvert. Etter litt bruk så ble det nesten ikke futt i den uansett. En annen boks som ikke virket, hadde heldigvis et par stk i bilen og testet før jeg skulle gå heldigvis, ellers vært uten gass. Så siden det tester jeg alltid boksene før jeg setter en teipbit på så jeg vet de er i orden. 

Stålkjeller og panner kan fint brukes på brenner. Dog er stålet ofte tynt så du får ofte en hotspot i midten som er varmere enn hva jeg opplevere med alupanne. 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjelen jeg har er med kobberbunn så burde være ok.  Er det noen kjeler/panner som er "best"?  Første tur med telt og behov for Brenner blir nok gjerne 1 natt for å teste om dette er noe for meg så har ikke tenkt å investere før jeg ser at dette vil brukes mer.  Antar jeg tester ut real etc. så I første omgang er det bare vannkoking - til jeg evt blir mer avansert?

Hvor mye gass bruker man egentlig?  Ved kun å koke vann antar jeg en "halv" boks burde vare en del dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.