Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Jolly Roger kajakkene til XXL?


whistler

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med f.eks. denne:

http://www.xxl.no/sport-og-ballspill/vannsport/bat-kajakk-og-kano/kajakk/jolly-roger-crunch-gt-3l-rudder-kajakk/p/1097118_1_style

Flytter fra innlandet til kysten. For å veie opp litt for tapet av turterrenget jeg er vant til kan jeg tenke meg å prøve meg på litt kajakkpadling, både for treningens del og kanskje blir det til at jeg tar med teltet og tar noen overnattinger. Ønsker meg derfor en forholdsvis rimelig, men ålreit kajakk til dette formålet. 

 

Eventuelt andre tips tas i mot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet ikke hvor i landet du flytter, men om det er i nærheten av Stavanger så ville jeg tatt turen til www.utinaturen.no og snakket med de som jobber der, da får du veldig god hjelp til å velge den rette kajakken til akkurat deg og dine behov. Du kan også teste alle kajakkene i sjøen rett utenfor butikken, som jo er veldig praktisk før du velger deg en du vil bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvor i landet du flytter, men om det er i nærheten av Stavanger så ville jeg tatt turen til www.utinaturen.no og snakket med de som jobber der, da får du veldig god hjelp til å velge den rette kajakken til akkurat deg og dine behov. Du kan også teste alle kajakkene i sjøen rett utenfor butikken, som jo er veldig praktisk før du velger deg en du vil bruke penger på.

Takker så mye for godt tips men flytter bare innad i Vestfold, til Tønsberg, så det blir litt langt unna :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil si kajakken er litt kort og dermed best for mindre personer. Keyhole cockpit legger begrensninger på hvor knærne må være, så da bør man sjekke at den passer til dine bein. En slik løsning "låser" knærne og dermed hoftene, som gjør effektiv padlestil vanskelig da kroppsrotasjon hindres, men for rulle er det jo fint. 55 cm bredde er okei både for trim ("smalt" åre isett)og for tur (stabilitet), men sier ingenting om primær stabiliteten som du som nybegynner vil like. Derimot nevnes v-skrog, og dersom den er reell kan den være primær er lav, men sekundær er bedre. Det er mange tilbud på høsten og som Dal-Z nevner er det å få veiledning og prøvesitte båtene essensielt. Like i nærheten av deg, så har jo Seabird Design utsalg, hvor man får mye kajakk for penga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gir mye padleglede for penga:

http://www.kajakk.net/nor/shop/kajakk/havkajakk.p/scott-mv-hdpe

Ville heller gått for en kajakk med skeg (senkekjøl) enn med ror. Man blir en bedre padler, og det er mindre som kan gå i stykker. En kajakk som er beregnet for ror er konstruert slik at den blir vanskelig å padle uten.

I motsetning til PTG synes jeg det må være knestøtte i en havkajakk. Prøv å rulle uten.. Man trenger ikke låse hoftene. Når man padler en kajakk uten ror kan man i tillegg bruke beina mye mer aktivt mot fotstøttene, og dermed få mer rotasjon i overkroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig Lompa, og whistler kan like godt få vite at det er to skoler i kajakk verden rundt dette, med utspring fra forskjellige miljø. En skeg gir mer, men krever også mer dersom det skal bli riktig morsomt, da styringa kommer av aktiv årebruk og kanting av kajakken, og det krever mer av båtkonstruksjon for at skal være vellykket å få effekt av kanting. Vi kjører 30-40 stk igjennom nybegynnerkurs hvert år, hvor vi tilbyr en blanding av båter med og uten skeg/ror. Alle må prøve uten ror, og noen tar det lett, andre blir frustrerte. Ut fra det vil jeg si at dedikasjonen til de fleste er at vi anbefaler med ror, hvor man slipper å være kanteekspert for å styre seg hit og ditt. Og ved trening er ror det mest effektive, da man kan holde ideel kroppsposisjon ved svinging (det er en grunn til at man ser få med skeg på mosjonsløp). Jeg er også utstyrsansvarlig i klubben (hvorav 44 flattvannskajakker til medlemmene) og vi har betydelig større feil på de som kun har skeg. dette skylder mye bruker feil (bøyer rorbladet, så det sitter fast i "inni båten", men også utrolig mye dårlige løsninger for å ta ut og inn roret. På kajakker til 15 000 kr er det fortsatt innskruinger i plast av snor m.m. og det svikter etter mye bruk, eller kasser som lett tetter seg med gress/tare eller har dårlige mekanismer for å få bladet ut, så det må tas ut manuelt. For båter med ror både over og under, er det veldig lite feil, men av feil så er det underliggende som ryker først pga påkjørsler av stein eller hard håndtering på brygga. Sparkebrett og pedaler har vi mest slark og litasje som kommer over tid. Vi har en serie fra Struer, som er ca 30 år gamle, men fortsatt going strong, selv om vi de seinere år har valgt flere båttyper rettet mot tur og hav.

Når det gjelder effektiv bruk av beina, så har også Seabird variantene, en kombinasjon av sparkebrett (hvor man trykker fra med hælen) og styring (med tådelen). Har det selv på en egen båt og det fungerer brukbart. Skal man gå for skeg, som er ett smalere valg, MÅ man investere i båt som man vet har en konstruksjon som støtter dette. Erfaring er at mange kajakker selges med skeg fordi det også er blitt ganske populært, men de fleste billigbåter er ikke konstruert for dette. For gode skegbåter bør man satse på noe engelsk, men da snakker vi om helt andre priser. Jeg nevner heller ikke krav til konstruksjon angående rulle, da 99% av de som padler ikke har rulling som formål når det kjøper sin første kajakk, og heller ikke har en rulle som sitter på nybegynnernivå. Da er kravet årepose/selvredning og kameratredning, som også er "kravet" ift våttkortstigen fra norsk padleforbund. Tvert imot er det mange som foretrekker litt åpen kockpit så de ikke får "klaus" av å sitte fast dersom de velter, så det blir derfor feil å anbefale dette for meg. En virkelig god rullebåt har også mye laverebakdekk, men vil da i mindre grad støtte ønsket om god bagasjeplass mtp overnatting som ble nevnt her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte ord PTG. whistler ta kontakt med meg for prøvepadling, bor på Nøtterøy og er vel over gjennomsnittet padlegal, har båter med og uten ror men  foretrekker ror.

Det er som PTG sier to leire for padling i Norge og under en kjøretur til Nordnorge så fikk jeg sønnen min til å telle kajakker vi så på taket av biler og kort fortalt så var det ca 80% med ror og de resterende 20 uten, Elvekajakker var ikke telt med. Vi hadde eget skjema så det ble ganske vitenskapelig kan du tro, antall tunneller og gule biler ble også telt, bra tips for å holde poden i aktivitet.

Da reagerte den ene leiren i Norge såklart og sa at de var ute å padlet........

 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To skoler var litt i minste laget, synes jeg. ;) Selv padler jeg en hjemmelaget vestgrønnlandskajakk som jeg må vrikke meg inni. Den har verken skeg eller ror.. 

 

Du har mye bredere grunnlag enn meg @PTG, så jeg skal ikke argumentere for mye, men den kajakken jeg lenket til er opprinnelig av britisk design og har relativt lavt bakdekk. Jeg tror det er den eneste billigkajakken med disse egenskapene. 

 

Jeg nevnte ikke rulling fordi dette er noe folk må kunne, men fordi det er så utrolig gøy å leke med båten på den måten. Man blir en veldig mye bedre padler av å holde på med dette, og mestringsfølelsen er enorm når man tar sin første rulle. Vanlig egenredning er det man må kunne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Mye bra fra PTG! Struer kajakker for ever! Har padlet mange modeller fra de.

 

Men er det kajakk klubb i nærheten, så meld deg inn, prøv de ulike klubb-kajakk typer og ta våtkort i klubben.

Samtidig får du sikkert noe kompiser å padle med!

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To skoler var litt i minste laget, synes jeg. ;) Selv padler jeg en hjemmelaget vestgrønnlandskajakk som jeg må vrikke meg inni. Den har verken skeg eller ror.. 

 

Du har mye bredere grunnlag enn meg @PTG, så jeg skal ikke argumentere for mye, men den kajakken jeg lenket til er opprinnelig av britisk design og har relativt lavt bakdekk. Jeg tror det er den eneste billigkajakken med disse egenskapene. 

 

Jeg nevnte ikke rulling fordi dette er noe folk må kunne, men fordi det er så utrolig gøy å leke med båten på den måten. Man blir en veldig mye bedre padler av å holde på med dette, og mestringsfølelsen er enorm når man tar sin første rulle. Vanlig egenredning er det man må kunne.

VI har noen i klubben også som er på ditt nivå :-). Særlig ser rockhopping spennende ut. Sjøl har jeg også bygd en båt, men turde ikke ta det helt ut, så det ble en turbåt med tegninger fra Bjørn Thomassen. Najad. Strippbygg, og i 12-13 år har den vært primærbåten for helge/ukesturer. Vi padles !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fabelaktig flott klubb i Tønsberg med faste turer hver torsdag såkalte lav terskel turer hvor alle kan bli med.Vi for tiden ikke noe eget klubbhus men holder på å få lov til å bygge et kajakk skur i  disse dager, ute på Fjærholmen. Lompa regner med at det er en skrivefeil at man må kunne rulla, det er selvfølgelig ikke påkrevet. Egenredning derimot er en god ting å kunne.

whistler om du er interessert så kan jeg tilby deg våttkort kurs også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa regner med at det er en skrivefeil at man må kunne rulla, det er selvfølgelig ikke påkrevet. Egenredning derimot er en god ting å kunne.

 

Eventuelt en lesefeil...?

Jeg har verken skrevet eller ment at man må kunne rulle. Det jeg har skrevet er at det er både nyttig og gøy, og at man blir en bedre padler av å prøve. Egenredning og kameratredning er det man MÅ lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fabelaktig flott klubb i Tønsberg med faste turer hver torsdag såkalte lav terskel turer hvor alle kan bli med.Vi for tiden ikke noe eget klubbhus men holder på å få lov til å bygge et kajakk skur i  disse dager, ute på Fjærholmen. Lompa regner med at det er en skrivefeil at man må kunne rulla, det er selvfølgelig ikke påkrevet. Egenredning derimot er en god ting å kunne.

whistler om du er interessert så kan jeg tilby deg våttkort kurs også.

Høres veldig bra ut! Det er jeg veldig interessert i. Tar kontakt så fort jeg får hode over vannet med flyttingen her ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.