Gå til innhold
  • Bli medlem

En jungel av gåstaver!


lusa

Anbefalte innlegg

Hei folk!

 

Tanken om å bruke gåstaver har aldri før så mye som streifet tankene mine, men snart bærer det til spanskesiden av Pyreneene der jeg har sett meg ut en distanse som er av det alpine slaget. Med på lasset følger en lang type som tidvis er plaget med passelig slarkete ledd. Jeg er interessert i å minimere risiko, så nå snuser jeg på gåstaver. Ikke bare til ham, men til meg selv også i grunn.

 

Det finnes så mye, og dette med staver er så fremmed for meg. Er det noen som har meninger eller anbefalinger å komme med?

 

Det vil være daglige opp- og nedstigninger på opp imot 1600-1700m, mye terreng vil være hardt med fjell, stein og grus. Det vil selvfølgelig være mykere terreng nedi dalene innimellom også. 
Jeg er 177 og han er 195 cm. Ryggsekkene vil være tyngre enn de bør, men håper vi kan holde dem på rundt 15 og 18 kg. Vi er godt vant med å gå lange turer med sekk, men denne gangen regner jeg med at belastningen på knær og ledd blir ekstra stor.

 

Jeg antar teleskopvarianter er påkrevd slik at de er fleksible nok. Men de må være solide i festene også. Hvilke merker/typer er bra? De kan ikke være slarkete/skranglete eller gli i leddene ved belastning, da havner de vel i første og beste søppelboks..

Hva med tuppene? Jeg har skjønt at tupper av tungsten (svensk) skal være gode greier, men det er virkelig ikke alle steder det spesifiseres hva tuppen er laget av engang!

 

Ja.. beklager at dette ble litt langt.

 

Takker og bukker på forhånd for deres ekspertise! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det är en del ting som kan underlätta vid köp av stavarna.

Det första är fasta eller teleskop.

Teleskop rekommenderas då ni ska gå mycket upp och ner.

Längden bör antagligen vara 125 cm för dig och 135 cm för typen. Vid gång uppför, korta dem 5-10 cm och vid gång i nedöverbacke förläng 5-10 cm.

Sedan är det aluminium eller carbonfiber/kolfiber. Aluminium är tyngre, oftast billigare och vid för stora påfrestningar böjs de vanligtvis. Carbon är lättare och dyrare i de flesta fall, och de knäcks ofta och går av om man har oturen med sig.

En böjd aluminiumstav går ofta böja hjälpligt tillbaka, de bör man satsa på om det är kritiskt med stavarna, t.ex om man har tält som sätts upp med vandrinsstavar. Det är dock inte så farligt att mista en stav om ni är två stycken.

Därmed får ni prioritera vikt och pris lika högt som hållfastheten.

Det får bli upp till er hur ni prioriterar där.

Så låsning.

Aluminium tycker jag fungerar bäst med låsen som har ett litet handtag som ställs i öppen position, sedan lossar och fäster staven i önskad höjd genom att skruva och låser fast den stabilt med det lilla handtaget. (Vet inte vad låstyperna heter!)

Carbon är mer rigid och man får inte samma effekt av det lilla handtaget, på dem föredrar jag lås med en gummikork/plugg som expanderar när den skruvas åt. (Köp gärna med en extra plugg i reserv.)

Detta skulle jag satsa på för att minimera risken att det glider i lederna.

Topp och botten till sist, handtag och spetsar. Handtag är vanligtvis kork eller plast. Mycket en smaksak, men är det kallt och man har aluminiumstavar isolerar korken bättre.

Stavar med fast längd är det bra att ha förlängda handtag på, de är vanligtvis ca 25 cm långa, då kan man justera höjden på greppet.

Tungsten i spetsen har de flesta stavar utom de av den sämsta kvaliteten, men det som man får ta ställning till är trugor. (Heter det så på norska?) Utan truga blir staven smidigare att dra framåt i varje steg, men det ökar också risken att fastna mellan stenar eller i sprickor och böja/knäcka staven. Små trugor är fint sommartid och på hårt underlag, stora (vinter)trugor passar bra om man ska gå där det är snö eller mjuk mark, åt träskhållet.

Blir det lite av varje kan man ha med sig både och så man kan byta vid behov.

Hoppas detta hjälper, så ni kan söka i bara en liten avgränsad del av djungeln! ;-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde på teleskopstenger bør stilles inn med albuen i 90 grader og underarmen parallelt med bakken når dere går i flatt terreng. Lengden bør kortes i oppoverbakke og økes i nedoverbakke. Dette er grunnen til at de lages i teleskopvariant. Han bør ha en gåstav som minst kan justeres til å være 145 cm lang.

 

Vekt på staver er viktig, men det bør ikke gå utover funksjon. Det er viktig med behagelige håndstropper og håndtak og en solid festemekanisme.

 

Jeg ville også unngått staver med demping med mindre man skal kun gå på hardt underlag. Det er noen merker som klarer å få til velfungerende demping, men som regel stjeler demping krefter og gjør stavene tyngre.

 

Av låsemekanismer så finnes det to varianter. Skrulås og klikkelås (usikker på hva det egentlig heter). Skrulåsen regnes ofte som litt mer slarkete enn klikkelåsen med mindre det er spor i stavene som holder den på plass. Klikkelåsen veier gjerne litt mer og er lettere å justere i farten.

38_225048_765.jpg

 

 

Kan sterkt anbefale helinox som merke. De lager staver i DAC-legering av titan/aluminium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde gåstaver for første gang i 2005. Det er kun de siste årene jeg virkelig har gått over til å bruke disse. Jeg bruker noen billige Masters staver. Disse er laget av aluminium. De er noe tunge, forholdsvis solide og grepet er greit. Svakheten er først og fremst skrulåsen. Det tar for lang tid å regulere lengden på staven med denne om man går i kupert terreng. 

 

Når det er sagt så har stavene blitt helt uvurderlige for meg etterhvert. Ikke fordi at jeg går fortere, men fordi de flytter belastning fra knærne og hofter, opp til armer og overkropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt teleskopstaver fra McKinley i mange år. De er rimelige, av aluminium og har skrufester. Da jeg kjøpte mine første for snart ti år siden, (har de enda) så var de av de absolutt letteste av aluminiumsstavene på markedet. De kan bøyes, men tåler utrolig mye belastning før det skjer. Skrufestingen har også fungert bra for mine tidvis rundt tresifrede kilo. Trinsene har jeg aldri brukt. men spissene er av metall og slites ned. Jeg har slipt opp igjen kryssprofilen et par ganger og bruker "gummiknottene" som følger med så ofte som mulig. Som et relativt rimelig og trygt alternativ så kan jeg absolutt anbefale dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt teleskopstaver fra McKinley i mange år. De er rimelige, av aluminium og har skrufester. Da jeg kjøpte mine første for snart ti år siden, (har de enda) så var de av de absolutt letteste av aluminiumsstavene på markedet. De kan bøyes, men tåler utrolig mye belastning før det skjer. Skrufestingen har også fungert bra for mine tidvis rundt tresifrede kilo. Trinsene har jeg aldri brukt. men spissene er av metall og slites ned. Jeg har slipt opp igjen kryssprofilen et par ganger og bruker "gummiknottene" som følger med så ofte som mulig. Som et relativt rimelig og trygt alternativ så kan jeg absolutt anbefale dem.

Jeg kan også anbefale disse McKinley stavene. Med et minimum av stell er det beste stavene jeg har hatt.

Jeg bruker stavene veldig hardt i vårt ulendte terreng - og jeg er ganske tung selv, så derfor får de kjørt seg en del. Jeg har ikke selv kjøpt Titanstaver - men observerte 2 stangbrudd på forholdsvis lette personer på Aconcagua - de hadde lettere staver av ukjent merke.

Nå har jeg observert at McKinley har endret på de 3 delte modellene, men de som de solgte tidligere var i hvert fall gode. Det er Intersport som fører disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! 

Hjertelig takk for gode svar, og til særlig LightDan for ekstra grundig innføring!  :-)

Trugor heter forresten trinser på norsk. Vi sier truger bare om de vi har på føttene:   258_7138.jpg?lm=1438684756000

 

Må si jeg liker tanken på Helinox-staver ettersom andre produkter derfra har imponert meg før. Prisen er litt mindre trivelig enn på mange andre, men de virker ihvertfall ganske kvalitetsmessige. 

 

Isåfall tenker jeg at følgende kan være greie valg:

Meg: Helinox Ridgeline DL135 

Han: Helinox Causeway DL145 

 

Men disse veier rundt 450g per par! Er ikke det vel mye? Vi er jo vant til å gå med hendene frie og ekstra energiforbruk/treningseffekt er ikke det vi er på jakt etter på denne turen ihvertfall. Usikker på hva jeg kan spare inn vekten på isåfall. Teleskopvarianter er et must, og det samme tenker jeg egentlig om "klikkelås". Av vekthensyn skulle jeg gjerne hatt karbon, men er redd det ikke er robust nok. Med mye hardt terreng ser jeg for meg at slike fort kan ødelegges. - Men ja, det letteste er antakeligvis å heller prioritere å minimere vekten på ryggsekkene :)

Kanskje det forresten er lite strategisk å skaffe oss ulike modeller? Det viktigste er at han har ekstra støtte, så hvis en av hans staver skulle bli ødelagt vil jeg jo at det skal fungere fint for ham å overta en av mine..

Et annet spørsmål. Hva er greien med damemodeller? Er de kortere? Lettere? Er det fargene? (Næringslivet går virkelig inn i oppgaven om å produsere lilla og rosa produkter til kvinner, som om det var en menneskerett (eller i det hele tatt ønsket *sukk*)).  Damemodeller virker på meg mest som et påskudd for å lage atter en modell som varierer helt minimalt fra de andre stavene på markedet..?  :logik: 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som RTMZ har jeg også disse stavene

 

Realtivt godt fornøyd med Silva stavene, men jeg har ikke prøvd noen andre. Det første jeg gjorde var å fjerne de "tunge", svære håndløkkene. Fikk bare gnagsår i henda av dem og følte det mer som en begrensing enn noe annet å sitte fast i staven. Etterhvert byttet jeg ut hele håndtaket med disse. Foreløpig har jeg ikke blitt helt fortrolig med de nye grepene, men jeg har bare brukt dem på en tur.

 

Fant ut den harde måten at man bør ta de fra hverandre og tørke av dem etter endt tur for å hindre at aluminiumen korroderer under lagring.

En annen ting er at det er mye enklere å justere om man (etter å ha skrudd opp) først dytter det minste leddet innover noen cm for å bryte "låsingen" før man forsøker å dra de fra hverandre.

 

Opplever at de sklir litt så man må justere tilbake til korrekt lengde en gang i timen eller så i flatt fjellterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også relativt fornøyd med Silva sine. Solid konstruksjon og ganske lette (Silva veier 422 g) og en fornuftig pris ikke minst. Å betale 1000 kroner ekstra for noe som er hundre gram lettere blir litt waste of money tenker jeg. Foretrekker kork-materiale i handtaket da plast blir vel kjølig etter min smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har disse rimelige stavene som de fra Silva og McKinley, hvilket bruk er det dere har disse for?

Jeg har sett for meg at slike staver er mer egnet for flatere terreng og turer der de kanskje ikke blir belastet så mye, men her tar jeg kanskje feil? 

I alle tilfeller er robusthet og fleksibilitet viktig for meg. Og jeg vil hverken at de skal skrangle eller gli i leddene..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun staver i ulendt terreng. Bruker aldri staver på vei. Har brukt de på ekspedisjoner også.

Jeg foretrekker skrustramming av flere årsaker. Når man blir kjent med det strammer man akkurat passelig - slik at om man overbelaster staven sklir den litt inn i stedet for å knekke. Jeg har hatt 2 kostbare staver med Flip-Lock patenten, og de er begge knekt ved denne låsen.

Det kan lønne seg å sjekke at de 3 delene går inn i hverandre slik at man ikke trenger å låse den øverste delen på et fast punkt men at det står cm mål både på overdelen og underdelen. Det gjør staven sterkere at overgangen mellom stikkene fordeles slik at mest mulig av staven blir "dobbel" begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg: Helinox Ridgeline DL135 

Han: Helinox Causeway DL145 

 

Men disse veier rundt 450g per par! Er ikke det vel mye? Vi er jo vant til å gå med hendene frie og ekstra energiforbruk/treningseffekt er ikke det vi er på jakt etter på denne turen ihvertfall. Usikker på hva jeg kan spare inn vekten på isåfall. Teleskopvarianter er et must, og det samme tenker jeg egentlig om "klikkelås". Av vekthensyn skulle jeg gjerne hatt karbon, men er redd det ikke er robust nok. Med mye hardt terreng ser jeg for meg at slike fort kan ødelegges. - Men ja, det letteste er antakeligvis å heller prioritere å minimere vekten på ryggsekkene :)

Kanskje det forresten er lite strategisk å skaffe oss ulike modeller? Det viktigste er at han har ekstra støtte, så hvis en av hans staver skulle bli ødelagt vil jeg jo at det skal fungere fint for ham å overta en av mine..

På Causeway-staven kan du godt velge skrulås og spare 50 gram med mindre det er viktig for deg å spare tid på å justere høyden. De har spor rundt staven som gjør at den kan tåle mer vekt enn en klikkelås som kun bruker friksjon. Det tar litt mer tid å justere (det tar ikke objektivt sett lang tid, men tidsbruken føles litt mer ubeleilig), men det er en del vekt spart. Jeg to par gåstaver. Causeway og et par Komperdell i karbonfiber på 180 g per par. Jeg foretrekker å bruke Causeway-staven som veier 40 gram mer. Jeg ville ikke være redd for å ødelegge staven om du velger helinox. Jeg har ikke prøvd Ridgeline, men Causeway-stavene er rimelig bombesikre og kanskje noe av det mest solide man får innen gåstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dem (Silva) overalt. Fjell, skog, grusvei, som teltstenger til Tarptent Stratospire 1 og for kjøre hengekøya i porch-mode.

Modifisert med Gossamer gear håndtak veier Silva-stavene tilsammen 368gram (uten trinsene som jeg tok av før første tur og aldri har brukt. Samme med gummiføttene)

Jeg, i likhet med RoyN, kjøpte de i utgangspunktet pga at de hadde kork i håndtakene som ikke er så kaldt å holde i når det er ned mot null grader, men fortsatt for varmt til å bruke hansker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle innspill!

Kjell Iver har et perlegodt poeng om strammeordning.

 

Som vanlig gjør informasjon ethvert valg vanskeligere. Det frister også å gå for rimelige Silva-staver når dere skryter sånn av dem, og når jeg dessuten ikke aner om dette er noe vi kommer til å bruke i fremtiden. 

Så.. akkja. Jeg må vel gruble litt mer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja!

Hjertelig takk for gode svar, og til særlig LightDan for ekstra grundig innføring! :-)

Trugor heter forresten trinser på norsk. Vi sier truger bare om de vi har på føttene: 258_7138.jpg?lm=1438684756000

Må si jeg liker tanken på Helinox-staver ettersom andre produkter derfra har imponert meg før. Prisen er litt mindre trivelig enn på mange andre, men de virker ihvertfall ganske kvalitetsmessige.

Isåfall tenker jeg at følgende kan være greie valg:

Meg: Helinox Ridgeline DL135

Han: Helinox Causeway DL145

Men disse veier rundt 450g per par! Er ikke det vel mye? Vi er jo vant til å gå med hendene frie og ekstra energiforbruk/treningseffekt er ikke det vi er på jakt etter på denne turen ihvertfall. Usikker på hva jeg kan spare inn vekten på isåfall. Teleskopvarianter er et must, og det samme tenker jeg egentlig om "klikkelås". Av vekthensyn skulle jeg gjerne hatt karbon, men er redd det ikke er robust nok. Med mye hardt terreng ser jeg for meg at slike fort kan ødelegges. - Men ja, det letteste er antakeligvis å heller prioritere å minimere vekten på ryggsekkene :)

Kanskje det forresten er lite strategisk å skaffe oss ulike modeller? Det viktigste er at han har ekstra støtte, så hvis en av hans staver skulle bli ødelagt vil jeg jo at det skal fungere fint for ham å overta en av mine..

Et annet spørsmål. Hva er greien med damemodeller? Er de kortere? Lettere? Er det fargene? (Næringslivet går virkelig inn i oppgaven om å produsere lilla og rosa produkter til kvinner, som om det var en menneskerett (eller i det hele tatt ønsket *sukk*)). Damemodeller virker på meg mest som et påskudd for å lage atter en modell som varierer helt minimalt fra de andre stavene på markedet..? :logik:

Trinser... då har jag lärt ett nytt ord idag! :-)

Dammodeller gissar jag på kan vara lite mindre diameter på handtagen, och eventuellt något tunnare material, då damer generellt väger lite mindre.

Hittar du stavar som ligger gott i handen, så bry dig inte om det står herr eller dam på dem (har själv ofta skor i dammodeller, då jag har små fötter. Försöker dock undgå de rosa!) :-)

Det ni bör tänka på för att kunna fördela stavarna om någon går sönder är att det är mest praktiskt om ni har sådana som fungerar i båda händerna, några modeller har högerhandsgrepp respektive vänsterhandsgrepp.

Det är väl ingen fara att gå med olika modeller i händerna om det skulle krävas, men pröva att hitta några med lång justeringsväg så båda kan använda dem.

Det begränsar en del om de ska kunna justeras mellan 115-145 cm (från dig i uppförslut till typen i nedförsbacke.)

450 g för ett par är ok, det går möjligen få alu-stavar under 400 g paret, men då får man nog satsa på skruv-lock, inte flip-lock.

"Totaltröttheten" menar många blir lägre med stavar, då benen, som oavsett står för det mesta arbetet avlastas en del, men 450 g stavar kan säkert kompenseras genom att titta noga igenom packningen innan avresa och tömma ut alla "bra att ha"-saker och saker man kan använda alternativer till, som att använda zip-off byxor istället för att ha med både byxor och shorts eller (sommartid) skippa vantar/handskar och använda extrasockarna på händerna vid behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dem (Silva) overalt. Fjell, skog, grusvei, som teltstenger til Tarptent Stratospire 1 og for kjøre hengekøya i porch-mode.

Modifisert med Gossamer gear håndtak veier Silva-stavene tilsammen 368gram (uten trinsene som jeg tok av før første tur og aldri har brukt. Samme med gummiføttene)

Jeg, i likhet med RoyN, kjøpte de i utgangspunktet pga at de hadde kork i håndtakene som ikke er så kaldt å holde i når det er ned mot null grader, men fortsatt for varmt til å bruke hansker

368g er inkl. ca 50-60 cm duct tape som er surret rundt den ene staven. Ikke måttet bruke av den enna, men du vet aldri når behovet måtte dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Byttet ut mine gamle Masters staver med et par Black Diamond Trail Mountain. Disse har flip-lock, og jeg oppfatter det som mye mer praktisk enn den gamle skruelåsen på Masters. Så får vi se om de er like solide som de gamle er.

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.