Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med GoLite Shangri-La 1 (splittet fra Hvor har du vært på tur i dag?)


rune1974

Anbefalte innlegg

Annonse

@rune1974 : Jepp, det er et GoLite Shangri-La 1 jeg kjøpte brukt for noen måneder siden her på Fjellforum :-)

 

post-16230-0-42401900-1439314586_thumb.j

 

Som du ser brukte jeg innerteltet (som jo er myggnett med bunn) denne gang, sammen med et Thermarest Xtherm Max liggeunderlag. Jeg visste at det var "snille" teltforhold ved Reppavatnet, ellers hadde jeg nok hektet et Biltema liggeunderlag i skumplast på utsiden av sekken - da hadde jeg lagt det helt underst, for å beskytte både bunnduk og Xtherm. Droppet det denne gang, og fikk med meg alt jeg trengte i en 34-liters ryggsekk uten å hekte noe utenpå   :thumbsup:

 

Har så langt brukt innerteltet alene (ved varme netter) eller yttertelt + innertelt sammen. Har ennå ikke prøvd yttertelt + kun bunnduk, eller ytterteltet helt alene - men i riktig vær og omgivelser går det helt sikkert greit.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rune1974 : Jeg er i tvil om GoLite mente at stavene skulle inn i innerteltet, selv om jeg har sett YouTube-videoer fra en amerikaner som gjør dette. Slik jeg oppfatter det, har mitt innertelt ikke tilstrekkelige forsterkninger som tyder på at stavene skal inn. Derimot har innerteltet kroker i de øvre hjørnene, som passer til løkker på samme sted i ytterteltet. Tror derfor at GoLite mente at man først satte opp ytterteltet, og deretter hektet innerteltet på plass i løkkene. :-)

 

Problemet er at man blir sur og forbannet av det. Å få på plass krokene i løkkene øverst i "mønet" er en skikkelig krøkkete møkkajobb - det tar mye tid og bannskap :-). Derfor mekket jeg en alternativ løsning, der jeg satte på et "stavfeste" på innerteltet som kan ligge mellom stav og yttertelt (eller brukes uten ytterteltet, siden jeg har inkludert bardunliner).

 

Dermed legger jeg ut ytterteltet og setter ned et par staker, så legger jeg innerteltet under, tar fram stavene og setter opp begge teltene samlet. Når jeg skal ta det ned, kan jeg velge om jeg tar av ytterteltet først, eller om jeg slakker litt og vipper festene for innerteltet av stavene og pakker det sammen først. Har funket knall så langt :-D

 

Edit: Fikk ikke med meg at du hadde 2-ern, @rune1974 :-) Det kjenner jeg lite til, så jeg aner ikke om det jeg skrev ovenfor er overførbart til ditt GoLite, dessverre.

Endret av steingrd
Splittet fra opprinnelig tråd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.