Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen - Light vs Superlight


finfyr

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av et langt lettere 4-mannstelt enn Wiglo som vi har idag. Vi er veldig godt fornøyd med wigloen, men synes det er noe tungt å dra med seg. Var i helgen på tur alene med en av barna, og da ble det litt overkill å ha med det store tunge teltet. Har sett på Helsport sine telt og det frister naturligvis med et Fjellheimen Superlight, mtp vekten.

 

Prismessig liten forskjell på de to teltene, så er det slik at den største forskjellen er en kilo i sekken? Eller er det også andre forskjeller en bør være klar over. 

 

Ser ikke helt hvordan vi skal få plass til våre Synmat 7 LW i et slikt telt, men det får en finne en løsning på. 

 

Er det evt. andre telt vi bør se på, som alternativ til de to som er nevnt?

Takk for alle innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt to voksne og to barn i superlight 4 (2 og 5 år), og det er ikke akkurat superplass - men det går. Har også vært på tur med to andre voksne og det går greit (men uten boltreplass) så lenge ikke alle insisterer på LW-underlag. Kan være en idé med stropper som fester flere underlag sammen til et stort, så kan man være 2 voksne og 2 barn som deler tre underlag

Teltet virker solid nok til å tåle en støyt om det plasseres godt, men det er selvsagt ikke noe telt for vinterstormer. Forteltet er relativt romslig, og takhøyden funker greit for en på 1.80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett (du må gjerne sjekke det selv på Helsport sine sider) er liggebredden i fotenden 175 centimeter. Om du legger underlagene maksimalt i hodeenden vil du tyne noen ekstra centimeter, siden teltet smalner av mot fotenden. LW-underlagene er 65 brede. MULIG du får plass til 3, men jeg tipper 2 + 1 vanlig i alle fall går. Har hatt 1 LW + 2 M, og la merke til at det var litt plass igjen. Stropper fra Exped eller Thermarest tror jeg uansett er lurt. Har kjøpt men ikke testet. Du kan jo ta med underlagene i butikk og teste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ser bortifra utfordringene med for store liggeunderlag, er det andre ting en bør tenke på når det gjelder valget mellom disse to? 

En kilo er jo ikke allverdens med tanke på at det vi har nå også veier det doble av det tyngste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light har 2 innganger, adskillig bedre lufting, flere bardunefester, annen glidelås, bedre plugger og mer robust ytterduk.

Superlight er et nisjeprodukt med de svakheter det fører med seg for å spare vekt.

Når det er sagt, kan det allikevel være ypperlig på mange turer bare man kjenner til begrensningene vs. et "normalt telt".

Hilleberg Nallo 4 GT er ett annet alternativ.

MSR Papa Hubba 4 er veldig lett (2670 gram) med tanke på liggebredden som er hele 236 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

700,- kroner ekstra for å spare 1,1 kilo er jo en grei deal. Går an å bruke det som solo/duo-telt også når vekta bare er 2,4 (det er i alle fall en del av grunnen til at jeg kjøpte Superlight). Teltene er oppgitt til å ha samme vannsøyle, men vet ikke hvilken bruddstyrke de ulike stoffene har. Bunnduk , innertelt og stenger er identiske. Vil tippe at bruksområdene med tanke på vær er relativt like - altså 3-sesongs og ikke de mest eksponerte plasseringene i sterk vind (ser at Helsport markedsfører Lighten som et helårstelt, men det er kanskje litt i overkant).

 

Edit: luftingen i Superlighten er grei så lenge man "jekker opp" duken i fotenden med en pinne eller en 20-30 cm. stang. Det er lagt opp til at man skal kunne gjøre det - burde egentlig fulgt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, flere muligheter om en går opp en kilo. Og med to barn så kan det kanskje være greit å ha litt robus utstyr. Og snart kan de jo også bære mer selv. 

Men 10 000,- for et telt, relativt kostbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjellheimen light, og er kjempefornøyd. Vi gikk en 1 ukers telttur i snø/sol/regn og teltet tålte alt perfekt. Har nå kjøpt bunnduk da jeg fikk en liten rift pga stein. Tenker bare å bruke den på kortere turer eller når jeg skal være på samme plass over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt light utgaven i sånn ca 150netter. Året rundt. Og er veldig fornøyd.

I mitt hode er light utgaven det perfekte telt, om du kun skal ha 1 telt.

Ellers tenker jeg at det beste "settet" er reinsfjell superlight til sommerbruk, fjellheimen light til vår/høst og svea til pulkturer. :)

Jeg foretrekker Helsport, siden de er lettere å få tak i til en god pris, ref outleten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende teltet fra MSR Papa Hubba. Om vi bytter ut barnas Synmat LW med M så får vi plass til alle fire liggeunderlagene. 

Noen med erfaringer med det teltet

 

Jeg er også veldig interessert i Papa Hubba men har ikke funnet noe særlig annet en demovideo fra MSR. Neste år trenger vi nytt familietelt og da ser jo dette veldig lovende ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.