Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva tåler en karabiner?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

I går var jeg ute å klatra teknisk, nydelig!!! Men, kløna som jeg var mista jeg ei slynge m/ en karabiner... :wink: Den falt først ca 5-6m rett ned på en hylle med ryggen først, før den spratt videre over kanten og falt en ytterligere 15 meter ned på nytt fjell før den rullet og falt til ro i lyngen... Av synlige spor er det bare riper i lakken langs ryggen (ingenting på slyngen), og lyden (en lys klingende tone) i karabineren er lik andre karabinere som ikke har vert igjennom en tilsvarendes flygetur...

Mitt spørsmål er: Er det fortsatt trygt å bruke denne karabineren, eller er det lurt å kassere den? Merket er forøvrig rock empire om det skulle ha noe å si...

mvh

kløna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke kaste karabinen din, men den er ikke pålitelig til sikring mer. Merk den med sort tape og bruk den som utstyrskarabin, f,eks et kilerack på den. Jeg har noen slike karabiner med sort tape "dødskarabiner" :wink:

Har funnet etpar karabiner som folk har mista, men stoler ikke på disse. Disse blir "sortelistet" og brukt til utstyrsoppheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var "regelen" at hadde du mistet karabineren ned på stein skulle den kasseres. Det skulle visstnok danne seg mikrosprekker som svekket karabineren. Noen hevder nå at mikrosprekker er en myte, karabineren er like sterk medmindre den har åpenbare sprekker, hakk eller er deformert.

Jeg veit ikke hva jeg skal tro, men det står litt her:

http://www.steepstone.com/diskusjon/diskusjonvis.asp?opprinnelse=80323

http://www.steepstone.com/diskusjon/diskusjonvis.asp?opprinnelse=87642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja det er derfor jeg har lurt litt også, for vet at jeg har hørt diskusjoner rundt det temaet der.

Var derfor litt ute etter erfaringer hos mer erfarne klatrere enn meg selv om hvilke valg dem har gjort, og på hvilke grunnlag.

Har bl.a. hørt at dagens karabinere skal tåle alt, med mindre det er synlig, eller kan høres på lyden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite utdrag fra teknisk informasjon om en karabin fra Petzl.

Det samme er nevt fra alle typer produsenter av karabiner.

Major fall and impact

Do not use this product after a major fall or

a major impact (fall of the product or impact

on the product). Even though no external signs

may be visible, a deformation may restrict its

operation or internal damage may have occurred,

thus reducing its strength. Do not hesitate to

contact PETZL in case of doubt.

En karabin som har blitt utsatt for et slik fall som nevnt, er ikke mye å stusse over. Pensjoner den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid mulig å kjøpe litt penetrerende væske og fremkaller (husker ikke 100% hva det heter) hos en god maskinvareforhandler. Da vil du fort finne ut om det er blitt mikrosprekker i karabinene. Koster vel omtrent det samme som 2 stk gode karabiner. Enkelt å bruke, les bakpå boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye greie på mikrosprekker, men trodde at de primært kunne oppstå ved kaldbøyning av materialet, altså neppe mikrosprekker uten synlig deformasjon eller ved feil i produksjonen ?

At metaller kan bli sprø over tid er kjent og så langt jeg har forstått primært knyttet til legering og herdeprosessen. at utviklingen av sprøhet kan bli påvirket om en karabin faller fra stor høyde virker ikke helt urimelig, men kanskje initsiert av underoptimale forhold ved produksjonen ? ?

Hadde vært interessant om en materialteknolog kunne redegjøre for dette !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel i teorien få mikrosprekker uten synlig deformasjon men neppe ved slag. Tror heller det er noe som oppstår ved strekk belastninger (ved feks. et fall). Det du derimot kan få er bruddanvisninger som kan vokse til sprekker ved gjentatte belastninger. En bruddanvisning er som regel synlig i form av et markert hakk eller en ripe. En bulk derimot virker styrkende.

Utdrag fra metalliske materialer: "Det er fordelaktig å introdusere trykkspenninger i overflaten. Dette kan skje ved kuleblåsing, og man oppnår da en statisk spenningsfordobling som vist på fig. I enkelte tilfeller kan utmattingsfastheten nær fordobles på denne måte".

Kort sagt; en mikrosprekk kan gå rett i brudd, en bruddanvisning går til sprekk ved gjentatte belastninger (her er det snakk om MANGE gjentatte belastninger, tusenvis) og en bulk (sprekkfri sådan) er bare fint.

Hvorfor sier utstyrsprodusentene da at man skal kjøpe nye karabiner hvis man mister de i bakken? Kanskje fordi folk ofte gjør det og det er veldig lønsomt om alle løper å kjøper nytt utstyr hele tiden??

Sikkert noen her som husker mer enn meg om materialteknologi som kan komme med noen innspill eller korrigere meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg kanskje ikke er den mest sikkerhetsfokuserte i alle sammenhenger, så ville jeg overhodet ikke være i tvil her... Jeg ville aldri ha satset livet på denne karabinen. Den kan være helt i orden, men det ville være for jævlig hvis den røk...

Jeg har også noen slike utstyrskarabiner som enten er mistet i bakken eller funnet i fjellet. Tvil om karabinenes styrke er mer enn god nok grunn for kassering/degradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Litt pussig å se dette standpunktet fra din side, Torgeir - du bruker jo ellers å være ganske faktaorientert i denne typen diskusjoner. Men mikrosprekker er kanskje farligere når karabineren står på høykant i selen...?

Erte, erte, erte :D

PS. Lei aldri bil hos Avis, de driver bare med svindel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt bedre å være 100 % sikker enn å være 98 % sikker. :twisted:

100% sikker blir man aldri.

Produksjonsfeil kan forekomme.

Når en riktig brukt karabiner en sjelden gang svikter så er nok årsaken i de fleste tilfeller en materialfeil som har vært der hele tiden.

En karabiner som er deformert etter et fall skal selvfølgelig byttes ut. Viser den derimot ingen tegn på deformasjon så er den nok like god som før fallet.

På den annen side, det er en relativt rimelig livsforsikring å kjøpe en ny og la den potensielt skadede karabineren bli pensjonert og gå over i tjeneste som utstyrskarabiner.

Føre var prinsippet er sunt å følge i de fleste aktiviteter!

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, når en riktig brukt karabiner en sjelden gang svikter, er årsaken i de fleste tilfeller at den er blitt utsatt for belastninger den ikke er dimensjonert for. Dette skjer med jamne mellomrom selv om utstyret blir brukt riktig - nettopp fordi vi aldri kan gardere oss 100% mot at bineren legger seg på tvers, får en piskesnert i veggen e.l. Men dette handler om ekle påfunn fra naturens (eller klatrerens) side, ikke om produksjonsfeil. Produksjonsfeil kan vel også forekomme, men det er altså fullt mulig å utsette en karabiner for "normale" belastninger som den ikke vil tåle. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt og er enig i dine betraktninger, og var nok litt uklar med hensyn til forutsetningene for mine betraktninger.

Sett fra binerens side så er den feil brukt hvis man får den typen belastninger du viser til. Årsaken til feilbruken kan være tilfeldige og utenfor klatrerens kontroll, men de kan like gjerne skyldes feil fra klatreren.

Mitt poeng var at hvis en biner som ikke utsettes for feilbelastninger (av ymse årsaker) likevel svikter, så er det høyst sannsynlig en materialfeil som har vært der siden binerens tilblivelse. Slike feil har den jevne klatrer liten mulighet for å gardere seg mot.

De feilene du viser til kan man redusere sannsynligheten for ved blant annet måten man ter seg på under klatringen.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.