Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trollhetta 75


Anbefalte innlegg

Kjøpte en Bergans Trollhetta 75 som skal overta for Alpinisten på de fleste turer. Har kun testet den i nærområdet enda men med tilnærmet alt jeg trenger for en langhelg på fjellet. Vekten ble 13,4kg, blir vel ca 15kg på en helgetur. Meget behagelig med denne vekten, hoftebeltet sitter godt og er noe minder enn på Alpinist uten å være spinkelt.

Virker meget romslig, ser ingen problem for meg på ukestur eller mer på den mildere årstid, selv med mitt relativt store telt. (Bergans Kompakt 3)

Bra med lommer, 2 utvendig på lokket 1 innvendig. Ekspanderende lommer på begge sider av hoftebelte som er enkle å komme til uten å ta av sekken, på høyre side har lommen glidelås i bunn hvor den kan utvides med en mesh/netting del slik at den kan brukes for drikkeflasken. Stor mesh/nettinglomme på innsiden av hele frontåpning. På utsiden er det åpne mesh/netting lommer fine for å ha klær etc lett tilgjengelig.

Lokket kan brukes som hoftesekk, sitter faktisk overaskende bra. Kan også utvides til sekk ved å åpne en glidelås, dette er mer en nødløsning og kunne for min del vært kuttet ut.

Sekken virker solid, og det burde den da også være da den ikke er laget for lavest mulig vekt. Eneste jeg er skeptisk til er mesh/netting lommene dersom sekken blir behandlet røft.

Enkel justering av høyde, gjort på under 30sek. Justerte min fra nr 5 til nr 4 etter første prøvetur da den ble litt for lang for mine 173cm. Sitter nå perfekt. Er også enkel justering av høyde på både toppstrammer og brystreim.

Positivt

-Romslig

-Lett å organisere, bra med lommer og god tilgang til hele sekken.

-God bærekomfort

-Lett å justere lengde

Negativt

-Ikke av de letteste

-Usikker på hvor mye Mesh/netting lommer tåler i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også gått til innkjøp av Trollhetta 75 sekken. Den er nylig brukt på en ukestur på hardangervidda med telt, og jeg er foreløbig veldig fornøyd.

 

Sekken virker veldig solid, og etter en uke på tur med tungt innhold fremstår den fremdeles som ny. Jeg har stappet alt mulig rart i mesh nettingen som er både bakpå og på sidene av sekken, og den har nå noen mindre skader, som også er det eneste jeg finner av skader på sekken. (Skal sies at jeg har virkelig stappet alt mulig rart i den nettingen).

 

På det meste veide sekken min rundt 26kg, dette var helt i smertegrensen av hva sekken er laget for, og det var vanskelig å få den til å henge skikkelig på hoftene. I store deler av turen måtte jeg ha teltet utenpå sekken pga store matmengder og en kompis som hadde pakket litt i overkant. Jeg synes stroppene som er på sekken fra før er litt for dårlig laget til for å bære utenpå sekken, og man burde kjøpe ekstra stropper hvis man må bære noe tungt utenpå sekken. (Litt som forventet kanskje?)

 

Topplokket som kan gjøres til hoftebelte/sekk fungerte overraskende bra, men det er begrenset hvor mye vekt som er behagelig å bære på 1,5cm tykke reimer. Hvis man pakker smart med pauseutstyr i topplokket, så er det lett å løsne og å ha alt til pausen klart fra første sekund man har satt seg ned. Fungerer også veldig bra til fiskeutstyret når man går rundt vannet på jakt etter vak og gode fiskeplasser :)

 

Det store plusset som jeg opplevde med sekken er Spine bæresystemet, der rammen ikke er helt stiv, men har ledd som gir mer bevegelse i rygg og skuldre samtidig som det er relativt lik belastning på skuldrene. Tror jeg ble betraktelig mindre sliten i skuldre og rygg siden jeg kunne bevege meg mer naturlig når jeg gikk.

 

Alt i alt en god sekk, men så er det jo også mange gode alternativer i denne prisklassen. Hvis lommeboken ikke strekker til så har jeg hørt at lillebroren Glitterting også skal være grei. Den er noe spinklere, har ikke like mange fiffige løsninger og lommer, men har det samme deilige Spine bæresystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt matglad :P

Ble rett og slett bare så mye. Pakket godt med brensel og maten ble kanskje i overkant tung siden det var så mye jeg hadde lyst på, pluss at vi pakket for 8 dager slik at vi kunne ta livet som det falt seg. Skal også sies at jeg bar mesteparten av "fellesen" til to personer, det trakk det nok litt opp.

 

Med bære/bo/sove på 6kg og forbruk (mat+drivstoff) på nærmere 8kg så synes jeg at jeg klarte meg greit på resten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.