Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på tur


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vurderer å kjøpe en Bouvier Des Flandres for å bruke den til familiehund og turkamerat. Er det noen som har erfaringer med denne rasen fra langturer på fjellet (kløv) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en kamerat som har drevet litt med opdrett på denne rasen, og også hatt med seg hund på tur. Som turkamerat har den fungert meget bra, men han har ike brukt kløv på den. Men denne rasen har jo en rimelig stor størrelse, så kløving burde ikke være noe problem.

Bare sjekk grundig med flere oppdrettere før du handler, og pass på at det ikke er for mye innavl og at det er seriøse folk. Men husk at en privatperson som oppdretter kan være like bra om ikke bedre enn en "masseprodusent".

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til EinarW:

(Blir førstegangseier)

-Og Bouvieren tåler både varme og kulde på fjellet? -Den takler å bli bindt fast utenfor teltet på natten?

-Fungerer den bra i en barnefamilie?

Ellers så har Kennel Frerub i Hell fått valper nå. Bra oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om kennel Frerub, så det kan jeg hverken fraråde eller tilråde deg.

Er du førstegangseier så er det ennå mer viktig at du ikke forhaster deg.

Tenk godt over hvilken hund du vil ha, hvordan du skal "bruke" den, hvilken plass har du til den osv...

Har du god plass? Har du uteplass til den?

Om den tåler kulde og varme har vel litt med hvordan du har "oppbevart" :lol: den, med tilvenning kan mange hunder tåle å ligge ute i kulde. Det samme gjelder med å binde den fast utenfor teltet, har du vendt den til dette fra tidlig alder, er det ikke noe problem.

Ikke forhast deg ved kjøp, er vel det beste rådet jeg kan gi deg...

Om det er flere ting du lurer på kan du også sende mail [email protected] så skal jeg svare så godt jeg kan.

Jeg skal ikke påberope meg å være noen verdensmester på hundehold, men har lært meg litt av både feilsteg og omvendt.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal bruke den som familie-hund (dvs. omgang med barn og forholdsvis vanlige gåturer) og som en hund j kan ta med på kortere og lengre turer i skog og fjell. Har hørt og lest at bouvieren skal være en nogså grei hund å ha med å gjøre. Jeg ønsker ikke en myk golden retriver, men heller ikke en krevende rottweiler. Jeg ønsker mellomtingen og en hunderase som ikke alle har. Også at den orker krevende turer,noe som bør gå bra med bouvieren med tanke på at den har vært brukt som trekkhund og gjeter/vokter-hund tidligere. Ellers så har j normalt stort hus med ca. 1 mål tomt (og har naboer.) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Interressant tema, jeg har også omtrent samme behov. Vi er endel ute på tur og ønsker å anskaffe oss en grei familiehund. Jeg er selv oppvokst med hund i huset, men har null peiling på det med å ha hund på tur. Vi har eget hus og hage.

Min sønn har allergi, men det er ikke mange hunder han reagerer på. Hadde vært fint å prøve på en hund som ikke akkurat er kjent som 'allergifremkallende'. Vi måtte selvsagt prøve ut dette før vi kjøper hunden.

Viktige faktorer for oss:

-'Familiehund'. Har barn. Husky er vel ikke noen 'familehund'? Jeg vil ikke ha Rottweiler feks.! Kona er glad i litt roligere og helst litt mindre hunder (litt skvetten, men slik er livet...). Tror husky hadde skremt vannet av henne, jeg tør nesten ikke foreslå det selv om jeg kunne ha lyst :?:

-Ønsker at hunden kan trekke pulk. Evt kløv. Hvor mange kg er realistisk å legge i pulken ca. for forskjellige hunderaser? Fint om jeg kan få høre om deres erfaringer. Hva med kløv, samme forhold? Jeg ønsker ikke å ta livet av hunden for selv å slippe lettere unna. Turene skal være gøy også for hunden. Etter å ha sett på feks. Finnmarksløpet har jeg inntrykk av at noen hunder blir utsatt for ekstreme påkjenninger som grenser til dyremishandling....

-Ønsker at hunden tar minst mulig plass. Er det fortsatt mulig å klare seg med stasjonsvogn her? Eller må jeg opp i 'kassebil' klassen? Er trekking av pulk og kløv veldig avhengig av størrelsen på hunden? Hvilken type hund har dere erfaring med?

-Må tåle litt kulde. Har sovet ute under åpen himmel i -20. Det må også hunden tåle det. Hvordan gjør dere dette? Ligger bikkja kanskje imellom soverposene og med noe ullklær o.l. over? Dersom hunden skal tilpasses kulda, hvor lenge må dette pågå? Etter en varm norsk sommer vil det måtte ta endel tid før hunden tilpasses -20, eller? Må dette gjøres fra hunden er valp eller kan jeg starte kulde tilpassning når den er voksen? Det er vel ikke alle hunder som kan tilpasses -20? Dette må vel henge sammen med hvor tykk pels de har?

Fint om dere kan gi meg også noen tips. Jo mere dere skriver omderes erfaringer, jo bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bouvier des flandres regnes som allergivennlig,har vaktinstinkt,har tjukk pels som gjør at den skal takle norsk klima godt,har vært brukt som trekkhund,har en kvadratisk kroppsform og mye muskler som gjør den godt egnet til kløv,Str. på bouvier: 30-40 kg. og 59-68 cm i mankehøyde

Men hvis det er en ren turhund du tenker på,så er spisshundrasene best egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Siberian Husky du har på profilbildet ditt Einar?

Hvordan egner den seg til tinderangling?

Er den allergi-vennlig?

Nei det er det nok ikke Lyngve, det er en Alasken Malamute. En rase som er litt større og kraftigere enn Husky, men til gjengjeld er den mye roligere og familievennelig rase(jeg har barn).

Tinderangling!? Ikke aning, da jeg har en smule høydeskrekk når det blir litt for bratt... 8)

Men av det jeg har fått oppleve av den hittils, så foter den seg meget bra i ulendt steinete terreng(den er bare ett år gammel)

Men tinderangling på vinteren, vil den kanskje få problem med om snøen ikke er for hard, den veier 45kg(vanlig for hann) og tråkker lett igjenom.

Ellers er det en kanonhund til turvenn og om du ikke har dårlig tid, kan bære mye på kløv, og dra tungt i pulk, men er ikke for stort tempo på den.

Ligger ute hele året gjennom, lager lite lyd(fare om den setter seg fast eller noe lignede når den er utenfor syn). Ikke noe problem å sette den fra seg en plass i bånd og så gå videre selv, og slipper da en masse bjeffing og syting når en forsvinner.

Den jeg har er meget rolig og avbalansert, selv mot andre hannhunder(rasen er kjent for å være litt hard mot andre hanner)(tips, sosialiser mye med andre hannhunder når den er valp og i oppveksten)

Allergivennlig er den sikkert bare på den måten at den ligger ute hele året... :?:

Angående allergi, så er det gjort tester på hundehold og barn/allergi, og det viser seg at barn som har mye kontakt med hunder fra tidlig alder ikke er så utsatt for allergi som andre.

En skal også huske på at om en har allergi ikke nødvendigvis er allergisk mot hund. Noen tåler også fint hund selv om dem er allergisk mot hund, bare den ikke er våt, først da får dem utslag.

Til Guttpåtur:

Når det gjelder kulde og hund/ligge ute, vil nok en hund klare seg fint bare den er vant til å ligge ute hele tiden. Alle raser vil nok ikke klare seg ute, men med tilvenning vil de fleste klare ganske mye kulde. Når jeg var liten hadde vi en bastard som var mye labrador i og dermed ikke noe underull, og heller ikke var langhåret, denne låg ute hele året, og hadde ikke noe problem med å klare 10minus, den hadde selvfølgelig en plass der varmen den produserte selv ikke forsvant i løse luften... :wink:

Andre hunder med underull vil kunne klare seg ute i meget kaldt vær uten hundehus, så lenge dem tilvennes dette.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.