Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig sommertur.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg pleier å si at det er så fint å gå på do på jobb, for da får jeg betalt, men å kunne skrive turrapport på jobb er jo helt genialt :) lykke til som pensjonist, satser på at NAV dekker deg så vi får høre om Blåfjellenden i tiden fremover og!

Det har funket det, og timebetalingen har vært god....

Det blir nok nye turer til Blåfjellenden fremover også.

(Det likevel først og fremst for egen del jeg lager et lite notat fra turene, hukommelsen er ikke hva den en gang var, men det har den da heller aldri vært.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg skrevet på jobb? Dette er ikke Hellas. Eller er det kanskje det..? Mange spørsmål, få svar. Men god rapport.

Nei dette er ikke Hellas, men vi er på god vei til å bli som dem hvis prognosene holder og oljeprisen ikke stiger betraktelig.

Men dette landet har jo så mye penger i dette "oljefonnet" som de snakker om, men problemet med det er at uansett hvem som styrer så skal ikke disse pengene brukes, men spares til fremtidige generasjoner. Fortsetter det på denne måten så kommer vi nok til å "spare oss til fant" en dag. 

 

Men så lenge fjellet ligger der det ligger så kan vi i hvert fall stole på at vi kan få oss en tur i ny og ne.

Jeg har nettopp sendt av sted gjestene fra Sverige som kom akkurat da jeg hadde tenkt meg på tur, men nå håper jeg å komme i vei på onsdag.

Planen er å kjøre til Lysebotn og forsøke å sykle opp til Nilsebudammen. Det skal være ca. 20 km anleggsvei, men selv om det nok er en del flere høydemeter så skulle det vel gå på et vis.

Fra Nilsebudammen går turen videre inn mot Stakken. 

Jeg beregner å prøve om fisken biter i elva mellom Nilsebuvatn, Storhellervatn og Stakkavatnet og hvis været tillater det så blir det telt.

Hvis været holder seg så er planen å gå videre over til Nilsebu for å fiske i Storådalen.

Turistforeningen kjører bil fra Lysebotn til Nilsebudammen, men de forlanger drosjetakst begge veier så da frister det litt å heller prøve sykkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til hvor mye penger som er tilgjengelig i det fondet. Da ofrene etter Madoff skulle ta ut penger, så ble bløffen avslørt. Hva skjer når vi vil hente ut verdier fra disse skakkjørte økonomiene i EU? For det er jo der "pengene" befinner seg.

 

Nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg skrevet på jobb? Dette er ikke Hellas. Eller er det kanskje det..? Mange spørsmål, få svar. Men god rapport.

Hadde det vært Hellas, hadde jeg vært pensjonist i en god del år allerede.

Og de siste månedene før jeg avslutter et langt yrkesliv (nesten 50 år - gudbedre....) tar jeg det ikke så høytidlig.

 

Takk også for tilbakemeldingen. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å kjøre til Lysebotn og forsøke å sykle opp til Nilsebudammen. Det skal være ca. 20 km anleggsvei, men selv om det nok er en del flere høydemeter så skulle det vel gå på et vis.

Fra Nilsebudammen går turen videre inn mot Stakken. 

Jeg beregner å prøve om fisken biter i elva mellom Nilsebuvatn, Storhellervatn og Stakkavatnet og hvis været tillater det så blir det telt.

Hvis været holder seg så er planen å gå videre over til Nilsebu for å fiske i Storådalen.

Turistforeningen kjører bil fra Lysebotn til Nilsebudammen, men de forlanger drosjetakst begge veier så da frister det litt å heller prøve sykkelen.

Det er lettere å sykle ned veien fra Nilsebudammen enn opp.... (Ta med lykt - det blir mørkt i tunnelen.)

 

Om det er fisk som er målet, kan du jo ta inn på Nilsebuhytta og sette ut garn. Det er en plass i sør rett under stien fra Heiafjellet/Klegjadalen ved en bekk, hvor det alltid blir tatt fisk...

 

Eller som en fra Årdal sa det, "sett garnet rett over Storånå..."

(Ikke helt lovlig, men det er litt for mye småfisk i Nilsebuvannet.)

 

Storhidlervannet er reknet for å være et godt fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli litt off-topic, men jeg er veldig interessert i å høre mere om hvordan den anleggsveien til Nilsebudammen er. Jeg vurderer også en sykkeltur der, men da sammen med ungene (som kun er 5 år).... Blir det litt for tøff tur? Hvor starter denne anleggsveien? Hvor mange høydemeter må forseres? Hvordan er veien (humpete?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli litt off-topic, men jeg er veldig interessert i å høre mere om hvordan den anleggsveien til Nilsebudammen er. Jeg vurderer også en sykkeltur der, men da sammen med ungene (som kun er 5 år).... Blir det litt for tøff tur? Hvor starter denne anleggsveien? Hvor mange høydemeter må forseres? Hvordan er veien (humpete?)?

Vi kan gjerne skille dette ut som en tråd om veien til Nilsebu...

Veien er, med unntak av det siste stykket asfaltert i 2012 (tror jeg). Det er helt greit å sykle, men på grunn av høydeforskjellen ca 730 meter, så blir det tyngre opp enn ned.

Tidligere kjørte Turistforeningen "buss" opp og ned for en (forholdsvis) rimelig penge. Jeg tror ikke dette gjelder i år.

Da er det 750,- for turen om du er en eller 5. (Med unger så kan det være greit å kjøre det er tross alt 2 mil opp.)

 

Det er omtrent like langt inn til både Stakken og Nilsebu fra dammen (til Nilsebu starter stien i Klegjadalen.) Ca 2 timer, men dette er "gamle" timer, så beregn omtrent samme tid som fra Hunnedalen til Tomansbu. eller Sandvatn.

 

Stien gjennom Klegjadalen over Heia-akslå og ned til Nilsebu er enkelte plasser bratt. I regnvær er det i tillegg sleipt, da tar det mer tid.

 

Stien fra Nilsebu til Stakken på nordsiden av Nilsebuvannet går over Snetonå (har ingen ting med snø å gjøre men "på snei"), som også er litt luftig, men helt grei å gå. Den ser verre ut enn den er.

(Jeg synes det er mer luftig en plass rett over fjellet og på vei ned mot Svaberdalen.)

Eller går turen på nordsiden forbi Storhidler og nær Storhidlervannet, som burde ha fisk.

 

Stien går også over Kannekleiv og forbi en litt utydelig dyregrav på vei ned mot Dyrgrovstjønn. og videre mot Stakkavannet og Stakken.

(Navnet Stakken kommer av en knaus like bak den gamle hytta, som likner en "stakk" - høy på staur.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.