Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig og grei flufiskestang til nybegynner.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter to helger ved et fjellvann der ørreten slurpet i seg all slags fluer på overflaten, men ignorerte sluken/spinnere mine, vurderer jeg å kjøpe ei fluestang. Ønsker noe til en grei pris som fungerer for en som nesten aldri har kastet med flue før (skal ta kastekurs), maks pris 2000 kr for stang og snelle-kombo, gjerne billigere. Er snøreklasse 5 ok for meg?

Tanken er ikke å bli 100% fluefisker, men å kunne bruke det i tillegg til slukfiske. 

 

Har sett litt på denne http://www.salarsport.no/produkt/fluefiske/fluefiske-pakker/guideline-kispiox-kampanje, er åpen for andre forslag. 

 

Anders

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte et slikt sett selv tidligere i sommer da topp på forrige stang brakk. Jeg fisker ikke så mye flue så jeg ville ikke bruke for mye penger på det.

Stang og snelle er helt ok. Stang er litt myk så det begrenser litt lengde på kast men det er en fin stang til nybegynnerbruk til en fornuftig pris.

Har ikke prøvd den så mye enda da vannet ved hytta er vanskelig å kaste flue. Men det lille jeg har testet føles den helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill fra en erfaren fluefisker:

Kispiox-settet i #5 er helt glimrende som nybegynner-sett.

Etter et år eller to bør du skifte snøret, fluesnører blir sprukne og trege etter noen år.

 

To andre tips:

- Stikk innom et sted som selger mye fluefiskeutstyr og spør litt om fluer ( er du i nærehten av Oslo anbefales Nordisk fiskeutstyr, på Lillestrøm finner du Gero).

- Gå på kastekurs som planlagt (BRA ! mange av oss mer erfarne burde drite i egoet og gjøre det selv....) og øv deg et par ettermiddager på en plen eller en strand et sted. Fluefiske er mer teknikk i selve kastinga enn slukfiske, men det trengs kun noen ganske få timer på å bli flink.

IKKE vent med øvingen til du er ute på fisketur, der er det altfor mye som distraherer deg. Når fisken vaker, da skal du bruke det du har øvet på, ikke stå og øve.

 

Skitt fiske!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ser helt greit ut. Fluene i slike sett er ofte ikke toppkvalitet,men utmerket til en nybegynner. Ser at kombo stang,snelle,snøre er billigere hos:

http://www.agdars.no/fiskeutstyr/fluefiske/fluefiskesett-74/kispiox-fluesett.html

 

Lykke til. Øvelse gjør mester. Ikke noe er som å ta fisk på flue :)

 

jenspetter

 

Kjøpte et slikt sett selv tidligere i sommer da topp på forrige stang brakk. Jeg fisker ikke så mye flue så jeg ville ikke bruke for mye penger på det.

Stang og snelle er helt ok. Stang er litt myk så det begrenser litt lengde på kast men det er en fin stang til nybegynnerbruk til en fornuftig pris.

Har ikke prøvd den så mye enda da vannet ved hytta er vanskelig å kaste flue. Men det lille jeg har testet føles den helt fin.

 

Takk for gode innspill folkens. Blir kjekt dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ser helt greit ut. Fluene i slike sett er ofte ikke toppkvalitet,men utmerket til en nybegynner. Ser at kombo stang,snelle,snøre er billigere hos:

http://www.agdars.no/fiskeutstyr/fluefiske/fluefiskesett-74/kispiox-fluesett.html

 

Lykke til. Øvelse gjør mester. Ikke noe er som å ta fisk på flue :)

 

jenspetter

 

 

Kjøpte et slikt sett selv tidligere i sommer da topp på forrige stang brakk. Jeg fisker ikke så mye flue så jeg ville ikke bruke for mye penger på det.

Stang og snelle er helt ok. Stang er litt myk så det begrenser litt lengde på kast men det er en fin stang til nybegynnerbruk til en fornuftig pris.

Har ikke prøvd den så mye enda da vannet ved hytta er vanskelig å kaste flue. Men det lille jeg har testet føles den helt fin.

 

 

Innspill fra en erfaren fluefisker:

Kispiox-settet i #5 er helt glimrende som nybegynner-sett.

Etter et år eller to bør du skifte snøret, fluesnører blir sprukne og trege etter noen år.

 

To andre tips:

- Stikk innom et sted som selger mye fluefiskeutstyr og spør litt om fluer ( er du i nærehten av Oslo anbefales Nordisk fiskeutstyr, på Lillestrøm finner du Gero).

- Gå på kastekurs som planlagt (BRA ! mange av oss mer erfarne burde drite i egoet og gjøre det selv....) og øv deg et par ettermiddager på en plen eller en strand et sted. Fluefiske er mer teknikk i selve kastinga enn slukfiske, men det trengs kun noen ganske få timer på å bli flink.

IKKE vent med øvingen til du er ute på fisketur, der er det altfor mye som distraherer deg. Når fisken vaker, da skal du bruke det du har øvet på, ikke stå og øve.

 

Skitt fiske!

Takk for gode innspill folkens. Blir kjekt dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fluestenger så varierer de i hvor stive de er, og hvordan de bøyer seg, eller aksjon som det visst heter.

Noen bøyer seg bare i toppen mens andre bøyer seg nesten ned i håndtaket.

De som bøyer seg i toppen kalles gjerne for "hurtige" stenger mens de som bøyer seg langt ned betegnes som "rolige" stenger.

Det er en smakssak hva man liker, men det vanligste er å velge stenger i det litt rolige sjiktet, ikke de aller raskeste.

Hvis du er i butikken så kan du ta stanga og sette spissen fast et eller annet sted og så bøyer du stanga. Da vil du se hvordan den bøyer seg.

Så er det fluesnøre. Det må selvfølgelig passe til stanga, og så er spørsmålet om du vil ha flyte- eller sykesnøre, og hvilken tapering snøret skal ha.

Det sår ingen ting i annonsen om snørets egenskaper.

Jeg mener at det er bortkastede penger å kjøpe et billig fluesnøre. Det lages mye dårlige og billige snører. Desverre.

Det første du merker er at snøret glir dårlig gjennom ringene på stanga og det stjeler mye av kraften i kastet og fører til at du ikke får lagt snøret skikkelig ut.

Tapering:

Det er to hovedtyper av Tapering. DT, (Dobbelt tapered) og  WF, (Weight forvoard). Den siste lages også i en variant som kalles Long belly eller Long body.

Sistnevnte er nok kanskje den mest populære, men det er min oppfatning.

De forskjellige snørene har forskjellige egenskaper.

DT er kanskje den som er enklest å håndtere av en nybegynner.

http://lakseelver.no/news-2015/fluesnoret-mitt-forstar-meg-ikke

http://www.bomann-larsen.no/pdf/kortklumper_5.pdf

http://www.hooked.no/tag/fluelineskolen

 

 

Så er det backline og fortom.

Mange fluesnører kommer med en løkke i enden til å feste fortommen i, men den pleier jeg å kutte bort. Jeg synes at den forstyrrer snøret for mye når jeg kaster.

(Men så er ikke jeg noen mester til å kaste, snarere tvert imot.) 

Her er et par knuter som er vanlige å bruke for å feste fortommen.

post-4220-0-70493100-1439279759_thumb.jp  post-4220-0-22170100-1439279769.gif

Jeg bruker utelukkende den siste.

 

Fluefisket og fluefiskeutstyret er en helt egen verden og jeg vil råde deg til å ta en tur innom nettet og sjekke ut noen av de begrepene som jeg har nevnt.

Jeg har denne boken som jeg synes er ganske god.

http://nydalenbokstue.no/produkt/jakt-fiske-friluftsliv/fisk-med-flue-pal-krogvold

Jeg fant også denne på nettet og det kan tenkes at det er samme boken i ny utgave.

https://www.tanum.no/_sport-og-friluftsliv/jakt-og-fiske/fluefiske-fra-a-til-x-p%C3%A5l-krogvold-9788252931211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker selv med flue, men har ikke så god greie på utstyr og hva som er bra eller dårlig. Har heller ikke sjekket linkene over.

 

Men her er hvertfall en link til SkittFiske sin supertilbud side. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Fluestenger-og-sneller

 

Der er det en del pakker til under 2000kr. 9' #5 eller 6 passer vel greit på ørretvann så vidt jeg har skjønt. Om de passer til nybegynnere får noen andre uttale seg om.

 

Jeg kan også si meg enig med flere over. Når du først får fisk på flue, blir ikke fiskevanene dine de samme etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sett fra Vision som heter Zulu:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Fluesett/Vision-Zulu-Outfit-9-5-6-Komplett-fluesett157452-p0000142894

Settet er brukt en 4-5 turer men pent brukt og alltid ligget i tuben.

Det er en 9 fot #5-6 stang. Har byttet til en bedre snøre men orginalsnøret følger også med.

Dette var mitt nybegynnersett og har vært godt fornøyd med det, men siden jeg likte det og fikk det til investerte jeg i dyrere utstyr.

Man får også her det man betaler for :)

Du kan få kjøpe settet for halv pris av tilbudsprisen til Skitfiske, altså 750 kr hvis du er interessert. Hvis ikke anbefaler jeg uansett dette settet om du vil kjøpe helt nytt. (Det ligger ikke ute for salg noen andre plasser)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først får fisk på flue, blir ikke fiskevanene dine de samme etterpå.

Og det er ikke en negativ ting altså Anders. :-) Ser bare litt annerledes på det å fiske etterpå og ikke minst følelsen av fisken blir noe helt annet. Morro etter sjøørret høst, vinter og vår er det og. Vesentlig større fangst på meg og etter jeg startet med fluefiske etter sø 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å starte med et billig sett ved fluefisking, så 2000 i budsjett høres rimelig ut. Blir fort litt mer utsatt og slitt når den er ny enn når du har fått inn teknikken.

 

Har selv hatt 3 fluestenger, akkurat nå en Guideline EXP4 9' #6, som funker utmerket både på havet og på vann. Men siden du kun skal fiske i vann anbefaler jeg en stang i klasse #5. Her kan du gjøre mange gode kjøp, men det beste er å gå i lokalbutikken og høre med de som jobber der og har peiling. Blandt annet hadde jeg snella feil vei da jeg var nybegynner ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er en karbonstang av merket Laser Black Demon som en engelsk kollega tok med fra UK for ganske mange år siden. Stang snelle med to spoler og to snører kom på ca. halve prisen av hva de ville kostet her hjemme. Stanga er ei 10 1/2 fot todelt karbonstang og den blir sjelden med på turer hvor det er nødvendig å gå langt. Sammenlagt er den ca. 1,7 meter.

Like etter at jeg hadde kjøpt den så leste jeg en anmeldelse av denne stanga i Vi menn, og de sammenlignet denne stanga med Hardy demon, bare til en langt lavere pris. 

Men dette er en tidlig generasjon av karbonstenger og i dag burde det være muligå få gode karbonstenger til en overkommelig pris.

En gang jeg fisket etter en sjøørret som drev og hoppet helt inne ved kanten av et svaberg fikk jeg en stor makrell, og det er når du får en sånn fisk at du opplever gleden med fluestang.

Det er kanskje litt bestialsk å beskrive en sånn opplevelse som noe stort. Fisken kjemper jo for livet mens vi stort sett bare gjør dette for sportens skyld.

Men sånn er det bare, Fisk har en del lavere status enn jaktbart vilt på land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange svar gitt. Tydelig at fluefiske engasjerer:) Setter stor pris på hjelpen, veldig hyggelig. Så får vi se om det blir fluefisker av meg:) Avventer litt med å kjøpe enda. Skal snakke med noen av de lokale heltene her og høre hva de mener. Nok en gang tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fluestenger så varierer de i hvor stive de er, og hvordan de bøyer seg, eller aksjon som det visst heter.

Noen bøyer seg bare i toppen mens andre bøyer seg nesten ned i håndtaket.

De som bøyer seg i toppen kalles gjerne for "hurtige" stenger mens de som bøyer seg langt ned betegnes som "rolige" stenger.

Det er en smakssak hva man liker, men det vanligste er å velge stenger i det litt rolige sjiktet, ikke de aller raskeste.

Hvis du er i butikken så kan du ta stanga og sette spissen fast et eller annet sted og så bøyer du stanga. Da vil du se hvordan den bøyer seg.

Så er det fluesnøre. Det må selvfølgelig passe til stanga, og så er spørsmålet om du vil ha flyte- eller sykesnøre, og hvilken tapering snøret skal ha.

Det sår ingen ting i annonsen om snørets egenskaper.

Jeg mener at det er bortkastede penger å kjøpe et billig fluesnøre. Det lages mye dårlige og billige snører. Desverre.

Det første du merker er at snøret glir dårlig gjennom ringene på stanga og det stjeler mye av kraften i kastet og fører til at du ikke får lagt snøret skikkelig ut.

Tapering:

Det er to hovedtyper av Tapering. DT, (Dobbelt tapered) og  WF, (Weight forvoard). Den siste lages også i en variant som kalles Long belly eller Long body.

Sistnevnte er nok kanskje den mest populære, men det er min oppfatning.

De forskjellige snørene har forskjellige egenskaper.

DT er kanskje den som er enklest å håndtere av en nybegynner.

http://lakseelver.no/news-2015/fluesnoret-mitt-forstar-meg-ikke

http://www.bomann-larsen.no/pdf/kortklumper_5.pdf

http://www.hooked.no/tag/fluelineskolen

 

 

Så er det backline og fortom.

Mange fluesnører kommer med en løkke i enden til å feste fortommen i, men den pleier jeg å kutte bort. Jeg synes at den forstyrrer snøret for mye når jeg kaster.

(Men så er ikke jeg noen mester til å kaste, snarere tvert imot.) 

Her er et par knuter som er vanlige å bruke for å feste fortommen.

attachicon.gifpost-1270-1209416679.jpg  attachicon.gifs14-d_noleknute.gif

Jeg bruker utelukkende den siste.

 

Fluefisket og fluefiskeutstyret er en helt egen verden og jeg vil råde deg til å ta en tur innom nettet og sjekke ut noen av de begrepene som jeg har nevnt.

Jeg har denne boken som jeg synes er ganske god.

http://nydalenbokstue.no/produkt/jakt-fiske-friluftsliv/fisk-med-flue-pal-krogvold

Jeg fant også denne på nettet og det kan tenkes at det er samme boken i ny utgave.

https://www.tanum.no/_sport-og-friluftsliv/jakt-og-fiske/fluefiske-fra-a-til-x-pål-krogvold-9788252931211

Hei. Er ny her, men ikke ny innen fluefiske. Har fisket med flue i siden 90-tallet og har til og med utdanning innenfor området. Du blander begreper og tar feil på et par ting her. Stenger som bøyer seg dypt trenger ikke å vær rolig og motsatt, du tenker på hvor kjapt stanga retter seg ut etter et kast. Hvor dyp den er har ingenting med dette å gjøre. Kan få dype stenger som er raske også, feks Sage One. Og for guds skyld ikke sett tuppen fast i noe og bøy stanga, kan være oppskrift på stangbrudd det. Det beste er å enten stikke stanga nedi vann eller knytte på en hyssingstump med et lite lodd på. Du kjenner også om den er dyp om du rister på stanga, den såkalte ristetesten. Men det aller beste er å prøve den med ei line på. En god nybegynnerstang er ei medium rask stang med halvaksjon, altså ei som bøyer seg litt ned i stanga. Disse er tilgivelige på kastefeil og gjør at du ikke mister motet så fort. Dype stenger krever litt teknikk, men er definitivt de morsomste stengene å få fisk på. Du tar også feil angående liner til en nybegynner, DT er IKKE ei nybegynnerline. Vil si en WF line med en middels lang klump på ca 11-12m er best, type Scientific Anglers Air Cel WF. DT liner krever sin mann når man begynner å få litt lengde utafor stangtuppen, men nok om det. Ellers er boka meget god, anbefales fra meg også :)

Du får ok stenger i slike nybegynnersett, men snella og lina er som regel veldig dårlig. Et sted må det spares penger og disse to tingene er som regel det det spares på. Er du på sparepluss, ville jeg ha forhørt meg med en som har peiling og kjøpt noe brukt. Har du ikke det, stikk innom ei sjappe som har det. Altså ikke XXL eller Gsport. Nordisk og Gero er nevnt, men disse ligger rundt Oslo. Er dessverre få butikker med god kompetanse igjen, storkjedene har utkonkurrert de fleste. Har du planer om å konvertere til fluefiske helt, ville jeg ha lagt litt penger i det. Er det bare for å bruke 2-3 ganger i året, ville jeg ha kjøpt et ferdig sett som mange nevner, men bytta ut lina som følger med. Blir fort noen hundrelapper ekstra, men det er verdt det. Er også viktig å kjøpe smøremiddel og smøre lina innimellom, blir fort trått etter noen dager med bruk. Spesielt billigliner som er med i slike sett.

Generelt vil jeg si at det beste tipset er å melde seg på et kastekurs først og så kjøpe noe etterpå. Har du ikke mulighet til det, ta kontakt med noen som er erfaren og be om hjelp, enten butikk eller privatperson. Eller bare gi f og kjøp et ferdig sett og kom deg ut å fisk, valget er heldigvis ditt :)

Du vil fort finne ut at det er like mange meninger om fluefiske som det er fiskere, alle har sine egne meninger om ting. Det viktigste er hva du mener og føler, ikke hva helten i lokalelva sier er bra. Ei fluestang er et redskap og instrument for å få flua på vannet, der er det bare du som kan si hva du foretrekker og vil ha.

Beklager for å vekke denne tråden i live igjen, men som du sier så engasjerer fluefiske :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.