Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur-bøker som fenger små barn?


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

hei,

 

jeg bygget selv mye av interessen for friluftsliv gjennom å lese Lars Monsen, Børge Ousland og Helge Instads bøker da jeg var i tenårene. 

 

Nå har jeg to ganske små barn på 3 og 5 år, og jeg ser at de er veldig opptatte av bøker og har både stor interesse for å skjønne hvordan verden er og har stor fantasi og innlevelse. Så tanken har streifet meg å prøve å lese noe friluftsliv-rettet for de. Utfordringen er at det er ganske små, så det er sikkert lurt å treffe med en bok som er tilgjengelig for de mindre. 

 

Er det noen som har noen bøker å anbefale?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt lett å svare på denne. Vi har lest og leser mye, og leken og turopplevelsen er ofte påvirket av det. Fram til nå (8 år) er det lite klassisk friluftlitteratur vi har lest.

 

Vi har hatt enorm glede av skjønnlitterære bøker der naturen spiller en stor rolle. De handler kanskje ikke om tur, men det er mye friluftsliv der likevel. Det beste eksempelet jeg kommer på i farten er Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte inneholder også mye tur, for ikke å snakke om Røvet av vikinger-bøkene til Torild Thorstad Hauger. Jeg skal ta en titt i bokhylla etter flere titler i kveld.Disse er nok i overkant for 3-åringen, men det er i alle fall eksempler på hvordan bøker har inspirert oss.

 

Ellers har vi diverse faktabøker om ting hun har interessert seg for oppigjennom, og mye av det har gitt turinspirasjon og/eller ting å snakke om på tur. Hun var veldig interessert i vulkaner en stund, og samler fortsatt stein på stein på stein. En annen perioden var det vikinger som var mest spennende, og de var jo også mye ute i naturen. Dermed ble det spikking av sverd, buelaging og mye annet moro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Karsten og Petra på tur: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=10019135

 

Eller:

 

Kari Grossman sin Malvin: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5169990

 

Ellers er jo Reven og Grisungen hysterisk morsomme bøker for både barn og voksne, og de lever et slags villmarksliv ute i skogen. I hvert fall hvis man ser litt stort på det... Lydbøkene der forfatteren leser selv har reddet mang en biltur for oss:http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5597418

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til bøkene jeg har nevnt over har vi hatt glede av blant annet:

 

Billedbøker:

* Gubben og katten Fisketuren (tror det er en som heter teltturen også)

* Gruffalo

* Jeg er ikke søt

 

Mer krevende bøker, muligens ok for 5-åringen nå eller senere:

* Bjørn Ouslands bøker om Nansen og Amundsen (Nordover -  med Nansen mot Nordpolen osv)

* Roald Dahl - Bittesmåene

* Berit Brænne - Gutten fra Storlidalen

* Thor Larsen - Espen i isen

* Maria Parr - Tonje Glimmerdal

* Josefine Ottesen - Heltemot og kråkelort (serie)

* Linn Stokke - Trollet Trym og den hemmelige farven

* Per Olov Enquist - Fjellet med de tre grottene

* Øivind Berg - Barnas (f eks Livet i fjæra)

* Leif Hamre - Operasjon Arktis

* CS Lewis - Narnia - bøkene

 

De færreste av disse bøkene er faktabøker, men mange handler om reiser inn i det ukjente og om opplevelser i en mektig natur. Jeg tror barn kan lære mye om friluftsliv, natur og tur av fortellinger også. 

 

Og så drister jeg meg til å nevne min egen bok med fortellinger om turer med min da ca 6 år gamle datter: Utejenter. Det er mulig den kan fungere for ungene, særlig hvis du hopper over avsnitt med planlegging og sånt og fokuserer på det som handler om henne.

 

Jeg planlegger forresten å introdusere Pelsjegerliv og Jack  London ganske snart. Tror det bør slå an.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt: Jack Londons Når Villdyret våkner og Ulvehunden har flotte naturskildringer som fenget sønnen min da han var åtte.

James Fenimore Coopers serie med blant annet Den siste Mohikaner. Huckleberry Finn... Naturskildringer satt inn i en skjønnlitterær fortelling fenger ofte.

Ser man litt større på det så handler Hobbitten og Ringenes Herre også om å være på tur. Blant annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg leste gamle bøker om polfarerne i barneårene. Ble også fascinert av gamle bøker av forfattere som Torbjørn Tufte, Hans Lidmann. Svartkjel- og pipelitteratur. Mye av det eldre mytiske synet på naturen finner du i disse skildringene, som plastikk-generasjonen til Monsen og diverse moderne fluefiskere er helt blotta for. Vil også anbefale pionérskildringene til de første tindebestigerne. Alt trenger ikke å være drøvtygget av en pedagog for å gjengis i egen form til de små. Mange sier at bøker blir utdaterte. Skitprat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste lest "Vinter uten nåde" av Børge Ousland til ungene. Ikke det du tenker på som barnebok, men ungene sitter som klistret, høydepunktet er når polfarerene blir forfulgt i dagsvis av en sulten isbjørn, og Ousland tilslutt skremmer den bort med å skyte pistol i dens retning på kloss hold... "les det igjen, pappa". 

Enig i @Landsem i at det ikke trenger å være spesielt tilrettelagt for barn.

 

Jeg har også fortalt skrøner om en mann som het "Lars" som gikk tur i tre år på tvers av Canada, med "ulvehunder" som ulte til virkelige ulver om kvelden, ungene blir store i øynene :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davy Crockett ble flittig lest av meg i sin tid...! En flerbinds-serie for barn, husker ikke forfatteren. Hos mine barn (5 og 6 år) er nå Newton-bøkene særs populære (basert på tv- programmet). Ikke turbok, men tar jo for seg ulike ting man kan se og oppleve ute på tur. Her forleden leste vi- til stor undring og latter- om fluelarva som ble til en liten eller stor flue avhengig av hvor mye bæsj den spiste som larve☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.