Jump to content
IGNORED

Feilsøking av Kovea Supalite / Weber gass

belowyn
 Share

Recommended Posts

Jeg har en "Safari Chef" bærbar gassgrill, bruker den i camp til grilling og steking av morgenfrokost til 4-6 personer på fjellet ca i en uke en gang i året. Temperaturen varierer fra 2-15 grader.

http://www.cadaceurope.com/products/product.php?pid=261 Boksen står oppreist skrudd inn fra bunnen av grillen. I prinsippet er det en stor gassbrenner med diverse plater for varmefordeling.

Til den har jeg alltid brukt Biltema eller Jula gass, det fungerer fint helt til 3/4 av innholdet er brukt opp. Da synker effekten såpass at det tar mye lengre tid å få maten ferdig.

For å bruke opp gassen flytter jeg da boksen over til en Omnifuel og kjører denne i opp-ned modus for vann og kaffekoking, da får jeg brukt opp hele boksen.

En kamerat hadde med seg en Weber boks i år, og når du sier det så synes jeg at det var merkbart mindre futt i den boksen, vi prøvde sågar å varme den opp med et T-lys som vi satte delvis under (med stor forsiktighet selvsagt). Dette har vi aldri gjort med noen av de andre boksene, og jeg har brukt 5-7 bokser i året de siste årene på denne måten.

Det kan altså være at det er mindre propaninnhold i Weber boksen, og at når den er brukt opp blir det dårlig fordamping i boksen. Tar jeg ikke feil så blir gassboksen i Weber griller for engangsgass skrudd inn liggende, slik at de da kjører "Liquid feed mode", da er egentlig ikke blandingsforholdet så viktig.

Det jeg ville gjort var å skaffe en ny boks fra Jula/Biltema og prøve denne, så virker det forhåpentligvis.

Når du rister boksen så vil mer gass fordampe, det kan forklare at det er mer futt like etterpå.

• Like 1

Annonse