Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye telt fra Hilleberg.


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Annonse

Er på utkikk etter ett nytt stort familie/basecamp telt. Er vel ganske sikker på et komplett atlas ligger i kjelleren før vinteren. Det Stalon teltet er flott, men nok litt overkill.

Men hadde vært konge med det. Lurer på hva det tåler av vind og snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på Niak'en. Kunne tenkt meg et lett telt som vil være romslig for soloturer i sommerhalvåret. 

Eneste jeg er usikker på er Kerlon 600-duken. Trenger nemlig et tresesongstelt som vil bli brukt mye over tregrensa.

Har kjent på Enan-teltet, og synes duken virker sjukt tynn. Noen her inne med Enan som har brukt teltet på vidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raggsokk Helsports dukar i Superlight-serien har 33% högre rivstyrka än Kerlon 600, och Helsport har inte unikt starka sil-nylondukar bland lättviktstält heller.

Ser man på Cuben fiber så får man ca 6 gånger starkare duk när vikten per kvadratmeter är densamma. Cuben är ett dyrt material såklart, men å andra sidan ska det jämföras med ett Hillebergstält, jag skulle gissa Niak hamnar på runt 7000 kr, det får man mycket bra Cuben-tält för! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raggsokk Helsports dukar i Superlight-serien har 33% högre rivstyrka än Kerlon 600, och Helsport har inte unikt starka sil-nylondukar bland lättviktstält heller.

Ser man på Cuben fiber så får man ca 6 gånger starkare duk när vikten per kvadratmeter är densamma. Cuben är ett dyrt material såklart, men å andra sidan ska det jämföras med ett Hillebergstält, jag skulle gissa Niak hamnar på runt 7000 kr, det får man mycket bra Cuben-tält för! :-)

 

@LightDan Har faktisk ikke tenkt på cubenfiber-telt. Så det var interessant :D  Har du link til noen kjente produsenter? Evt. merker/modeller du kan anbefale? Må være telt som tåler bruk på høyfjellet i sommersesongen. Helst tomanns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Hyperlight mountain gears ultraMid. Er vel nærmeste du kommer rolls royce blandt cubenfiber telt

https://www.hyperlitemountaingear.com/hiking-climbing-shelters/mids/ultamid-2-person.html

Ellers lager vel MLD og zpacks også cubenfiber telt. Drømmen må være at enten hilleberg eller helsport bretter opp armene og produserer denne(bla litt lenger ned): http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=93859&startat=100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raggsokk Helsports dukar i Superlight-serien har 33% högre rivstyrka än Kerlon 600, och Helsport har inte unikt starka sil-nylondukar bland lättviktstält heller.

Ser man på Cuben fiber så får man ca 6 gånger starkare duk när vikten per kvadratmeter är densamma. Cuben är ett dyrt material såklart, men å andra sidan ska det jämföras med ett Hillebergstält, jag skulle gissa Niak hamnar på runt 7000 kr, det får man mycket bra Cuben-tält för! :-)

 

Hvordan er slitestyrken (sammenlignet med silnylon)? Med et telt til 7000 ønsker man i alle fall at det varer en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raggsokk du fick redan några av de mest kända producenterna av @Svandal.

Cuben har som sagt väldigt bra rivstyrka, så de tål mycket vind.

Cuben är dock mindre segt än silnylon, så de tål stick och gnag sämre än motsvarande vikt på silnylon. När det gäller rivstyrka, som är det viktigaste på ett tält så motsvarar grovt räknat Zpack tält med 0.51 ounce/squareyard (ca 17 g/m2 om jag minns rätt) ca dubbelt så hög rivstyrka som Kerlon 1200 och 0,74 oz/sqyd (ca 24 g/m2) som de flesta andra brukar är runt dubbelt så rivstark som Kerlon 1800.

Tack vare att Cuben är mindre segt bör evt golv i Cuben vara på 1,0 oz/sqyd eller mer, annars får man vara väldigt rädd om det.

Här är länkar till zpacks och MLD.

http://www.zpacks.com/

http://www.mountainlaureldesigns.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er slitestyrken (sammenlignet med silnylon)? Med et telt til 7000 ønsker man i alle fall at det varer en stund!

Cubenfiber har svært sterk rivestyrke, men er mindre motstandsdyktig mot friksjon og skarpe gjenstander på bakken enn nylon. Som taket på et telt vil nok cuben holde lenger enn nylon, men som bunn vil nok nylon tåle mer. Hvor tykke materialer som blir brukt spiller også en viktig rolle. En fordel med cubenfiber er at det er svært lett å reparere småskader. Man får kjøpt cubenfiberteip som man legger over hullet som er sterk og tett.

 

Pris og holdbarhet har ikke alltid en helt klar sammenheng i teltverdenen. Et standard Helsport Fjellheimen-telt er billigere enn superlightversjonen, men vil være betydelig mer holdbart. Tynnere og lettere (og mindre slitesterke) stoffvarianter kan mange ganger koste mer penger enn en mer slitesterk utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er slitestyrken (sammenlignet med silnylon)? Med et telt til 7000 ønsker man i alle fall at det varer en stund!

Svårt att ange exakt, det beror naturligtvis på hur det utsätts för sol och vind, men många har använt Cubentält 2-300 nätter och de fungerar fortfarande utmärkt.

Har till och med läst recensioner där de har varit använda över 400 nätter, så de går inte sönder i första taget. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svårt att ange exakt, det beror naturligtvis på hur det utsätts för sol och vind, men många har använt Cubentält 2-300 nätter och de fungerar fortfarande utmärkt.

Har till och med läst recensioner där de har varit använda över 400 nätter, så de går inte sönder i första taget. :-)

Jeg tror det kan være viktig å påpeke at dette ofte er amerikanere som telter på offisielle velholdte teltplasser og ikke nødvendigvis den samme typen friluftsliv som vi bedriver i Norge der vi gjerne er ute etter villmarksopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være viktig å påpeke at dette ofte er amerikanere som telter på offisielle velholdte teltplasser og ikke nødvendigvis den samme typen friluftsliv som vi bedriver i Norge der vi gjerne er ute etter villmarksopplevelsen.

 

Det er ikke mitt inntrykk. Ut i fra hva jeg har lest virker det som de fleste som er villige til å investere i cuben fiber - tarper og telt er de som vandrer på de lange rutene der over, som for eksempel CDT og PCT, og der er det nok av villmark og utfordringer. Må også sies at disse gjerne er erfarne og vet hvor det lønner seg å sette opp tarp/telt ut i fra forholdene som gjelder til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være viktig å påpeke at dette ofte er amerikanere som telter på offisielle velholdte teltplasser og ikke nødvendigvis den samme typen friluftsliv som vi bedriver i Norge der vi gjerne er ute etter villmarksopplevelsen.

Ja, det är en faktor som gör att det är svårt att avgöra hur länge något håller, slitage är individuellt.

Den kända långvandraren Andrew Skurka hade ett MLD-tält på sin långvandring i Youkon, Alaska och var borta närmare 6 månader.

Han har antagligen campat på platser där det aldrig varic campat förr 90% av nätterna eller mer. :-)

Det finns dock många i Skottland som har olika Cubentält och är nöjda med dem, högländerna där har liknande väder som norska fjällheimen.

Pluss såklart en del som använder dem här i de nordiska länderna, jag ska ge mig ut i skiftet augusti/september på Rondanestien med ett Zpacks Hexamid Solo, då blir det en god del skog men också en del fjäll, och jag har fullt förtroende för tältet! :-)

Är man orolig för starka vindar är nog MLD trailstar något av det bäst skyddande man kan få tag på, och Hyperlite Mountain Gears UltaMid är också otroligt vindtåligt och tål dessutom stora snömängder, också då jämfört med fullviktstält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at fleirtalet av dei som skryt mest av utstyret sitt, overdriv grovt både i kor mykje det er brukt og kor ekstreme forhold det er brukt i. Inntrykket mitt frå mange utstyrsvideoar på nettet, er også at tre og busker står mykje rolegare på film, enn korleis tre og busker oppfører seg i naturen i tilsvarande vind.

Eigen erfaring med amerikansk lettvektstelt (ikkje kuben) som, i følge anbefalingar på nettet, skulle takle vind serdeles godt, vart blåst i filler heime på plenen. Så eg er skeptisk til å bruke slikt på tur, Hilleberg sin Kerlon 600 og Helsport sine superlight-telt inkludert. Med så tynn duk, er kvalitetskontrollen usedvanleg viktig, for små avvik i duktjukkelsen kan raskt rdeusere rivestyrka til duken betrekteleg. Det er nok også grunnen til at prisen vert så høg i forhold til tjukkare (og sterkare) duk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raggsokk Helsports dukar i Superlight-serien har 33% högre rivstyrka än Kerlon 600, och Helsport har inte unikt starka sil-nylondukar bland lättviktstält heller.

Ser man på Cuben fiber så får man ca 6 gånger starkare duk när vikten per kvadratmeter är densamma. Cuben är ett dyrt material såklart, men å andra sidan ska det jämföras med ett Hillebergstält, jag skulle gissa Niak hamnar på runt 7000 kr, det får man mycket bra Cuben-tält för! :-)

Jeg har mye utstyr i cuben (pakkeposer, tarp osv) men har enda ikke funnet et kuppeltelt i cuben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye utstyr i cuben (pakkeposer, tarp osv) men har enda ikke funnet et kuppeltelt i cuben.

Här finns ett exempel, det går välja olika golvalternativ. Med Cuben (Let-it-por) ytterduk och det grövre Silnylon-golvet blir det runt ett kilo för detta, beroende på vilka tältstänger, pinnar och barduner man väljer.

http://bigskyproducts.com/big-sky-mirage-2p-tent.aspx

Det finns några fler kupoltält i olika storlekar på samma sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kända långvandraren Andrew Skurka hade ett MLD-tält på sin långvandring i Youkon, Alaska och var borta närmare 6 månader.

Han har antagligen campat på platser där det aldrig varic campat förr 90% av nätterna eller mer. :-)

Det finns dock många i Skottland som har olika Cubentält och är nöjda med dem, högländerna där har liknande väder som norska fjällheimen.

Jeg burde kanskje presisert at jeg hovedsakelig tenkte på teltbunnen når jeg snakket om velholdte teltplasser. Skurka brukte en bunnløs pyramidetarp, og da spiller det ikke så stor rolle hva man ligger på. Jeg har ingen tvil mot at cubenfiber tåler mye vind. Hvis ikke ville man ikke brukt de som materiale i seil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje presisert at jeg hovedsakelig tenkte på teltbunnen når jeg snakket om velholdte teltplasser. Skurka brukte en bunnløs pyramidetarp, og da spiller det ikke så stor rolle hva man ligger på. Jeg har ingen tvil mot at cubenfiber tåler mye vind. Hvis ikke ville man ikke brukt de som materiale i seil.

Han brukte ett nätinnertält under myggsäsongen, men om han hade silnylon eller Cuben i botten vet jag faktiskt inte.

Sim tidigare nämnt, ska man ha Cuben i botten bör det i varje fall vara 1,0 eller grövre, då är det ganska så segt, men vikten börjar närma sig en 40D silnylonduk. (Som Helsport har i sina bunndukar i Superlight-serien om jag husker riktigt.)

Detta föles mer gediget än silnylon, men detta är inte fakta, bara min objektiva syn på det. Jag har större förtroende för min bunnduk i 1,0 Cuben än för Helsports. Detta hindrar dock inte att jag tar turer på fjället med mitt Helsporttält.

Lappar för reparation är dock med båda tälten vid fjällvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.