Gå til innhold
  • Bli medlem

Godt turutstyr og klær til barn på 6 og 8?


LilleSprell

Anbefalte innlegg

Har to gutter som nå trenger litt nytt for tur...

Eldste fyller 8 på fredag, og har vært i butikker og prøvd sekk ifht turer/overnattingsturer. Valget falt på osprey ace 38, så denne får han av ene onkelen. Og han yngste har prøvd og ønsker seg en deuter, husker ikke helt hva den het, men ble anbefalt på turlaget.

Men de trenger nye fjellsko (med høy kant og tåle litt vann), nye turbukser og nye turjakker.

Vi bor på vestlandet, så her må vi nok ha noe som tåler godt med vann, og siden de 1. Vokser som ugress og 2. Sliter lett hull på alle klær - så kan ting ikke bære for dyrt heller....

Noen som har anbefalinger???

Har prøvd la sportiva sine fjellsko på eldste, og de likte han - er de noe gode? Eller andre til samme pris som er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4,5-åringen min har La Sportiva, og de er jeg veldig imponert over når det gjelder vanntetthet. Han har vasset i dem uten å bli våt. 

Venners barn er veldig fornøyde med Deuter Fox 30, og jeg kjøpte den i julegave til et barn på 8 år i fjor. Har båret den litt selv når vi er på tur, og den er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at la sportiva kan være et bra valg da!

Deuter fox var en av sekkene han på 8 prøvde, men osprey ace 38 var mer muligheter med ifht justering etc. Og den han likte best på.Fox 30 ble for stor for han på straks 6.. og siden vi venter nr 3 nå, så har vi funnet ut at han kan få den sekken som er mindre enn fox 30, siden nr 3 kan arve den. ;)

Da er det vel bare å finne gode turklær da!

Håper på tips der og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Mammut First Ascent 18 L til 4,5-åringen. Han bærer ikke så tungt likevel, han får akkurat plass til sovepose, ullundertøy og bamsen sin oppi der. Helsport Elg finnes i 20 L og kommer veldig godt ut i tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ungene vokst som ugress og ødelagt det meste av klær, så hadde norrøna vært noe. Men de er vanvittig dyre for å være klær som brukes kort tid.

Skal se litt nærmere på de andre. Gutta har ødelagt hver sin HH bukse og hver sin bergans bukse siste året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Bergans og Stormberg har turklær for barn. Norrøna har klær for ungdom.

 

Norrøna-kolleksjonen starter på 134 cm. 8 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har storebror fått gaver til 8-årsdagen..

La sportiva trango fjellsko

Osprey ace 38 sekk

Osprey drikkesystem

Diverse småting som stor snyltekopp, buff, lue, lett jakke til å ha i sekken...

Et stykk godt fornøyd gutt altså!

Så da er det å se på hva yngste skal få til bursdagen sin... han sliter mye mer på klærne, så der håper jeg på å kunne finne kvalitet/slitesterkt til en billig penge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trapper pants fra Isbjørn.

Vanntette, ufora bukser fra Isbjørn som regntøy over/fjelltøy/vinterklær.

Jakker: Norrøna eller Isbjørn. Isbjørn sin ufora skalljakke er knallgod fjellet/vinterstid.

 

Sekk: Deuter Fox 30.

Sko; La Sportiva Trango 

 

Isbjørnklærne koster! Men hold øynene oppe for salg (20-30 %) samt rimelige priser rundtom (sjekk prisjakt mm!) så blir det ikke så gale når klærne går i arv. Her regner jeg med det meste holder til tre kids (!) og da blir det plutselig veldig billig likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste minus med Isbjørnjakkene; de har ikke stramming rundt hetta. Nå vet jeg ikke hvor heftige turer dere er på, men jeg har i allefall modifisert hettene selv, satt inn malje, sydd ei stoffpølse fast på innsiden av hetta og tredd inn strikk - som på "ånklie" voksenjakker. Nå sitter hetta godt også i motvind. Norrønajakkene har skikkelig opplegg også på barnemodellene, men stoffet er litt mindre holdbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden formen min i alle de år ikke har vært den beste, så er vi ikke på ekstremturer. Eldste blir endel på gruvevandring med faren, og ellers blir vi på teltturer h or jeg både skal klare baby og stor sekk og gubben skal klare stor sekk og evt nr 2 sin sekk neste år, så foreløpig ikke de mest ekstreme. ;)

Lurer litt på å prøve det nye merket sport1 selger; jotunheim. Kun for å se om nr.2 klarer å ødelegge det og eller hva...

Men kanskje eldste skal få seg en norrønajakke siden han nok vil roe ned voksingen og klarer ta vare på klærne nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.