Gå til innhold
  • Bli medlem

Cumulus comforter L500. Quilt.


tusjmann

Anbefalte innlegg

Førsteinntrykket er meget bra. Jeg har ikke hatt noen dunprodukter med så bra spenst før, men det sier kanskje mer om meg. Når dunet har fått est ut, så minner den om tykkelsen på vinterposen min Nanok -20. At denne bare har comfortgrense på 1 grad tviler jeg på. Denne skal jeg klare å varme meg i langt kaldere omgivelser.500g førsteklasses dun og totalvekt på 700g. Den er 140 bred, hvilket er nok til å surre den rundt seg og fortsatt ha god plass. Lengden er 225cm! Kanalene er tverrgående, hvilket betyr at man riste dunen dit man vil ha den til en viss grad. En slik quilt vil ha mange bruksområder for en familiefar som meg, men først og fremst erstatter en ajungilac kompakt sovepose på 1.5 kilo som har vært trofast følgesvenn på mange turer. Comforteren har hemper langs sidene og snøring oppe og nede, dette gjør at en enkelt kan simulere en sovepose, eller tilpasse den annet bruk.

Neste helg kommer generalprøven med 4 dager til fjells. Det blir veldig lenge å vente kjenner jeg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Etter første fjelltur er det bare lovprising om løsningen og Cumulus sine dunprodukter. En kompis av meg hadde Comforter XL utgaven med seg, den var gigantisk, men den er jo også beregnet til 2.
Vi hadde frostnatt den første natta, det merket jeg ikke noe til. Resten av turen var på pluss siden, men siste natta blåste topphatten på lavvoen seg skjev, så det rant vann inn på quilten. Dunet kollapset ikke, så enten er quantumtrekket tett nok, eller så fungerer faktisk hydrofobisk dun. Jeg ble i alle fall ikke kald. 

 

Jeg merket at quilten var veldig varm, og at den kanskje kan bli i varmeste laget oppover plusskalaen, men på en annen side er det veldig enkelt å regulere med en quilt. Størrelsen på L500 er stor, ikke noe problem og tylle seg inn, en kunne tilogmed kanskje klart seg med noe mindre. Men vektbesparelsen er liten, og bruksområdet kraftig redusert.

 

Jeg sov riktignok med klær på. Noe på grunn av ren skjær latskap, men også fordi det jeg har lest at det kan være klamt å ligge rett på liggeunderlaget.

 

På turen var jeg både drita og fornøyd :).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg er 183cm og drøyt 80kg. Var ikke noe problem å trekke dyna helt over hodet... Jeg er meget fornøyd :-). De dedikerte quilten til cumulus mistenker jeg for å være perfekt tilmålte for gramjegeren, comforteren har ekstra i bredde og høyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er 183cm og drøyt 80kg. Var ikke noe problem å trekke dyna helt over hodet... Jeg er meget fornøyd :-). De dedikerte quilten til cumulus mistenker jeg for å være perfekt tilmålte for gramjegeren, comforteren har ekstra i bredde og høyde.

 

Høres glimrende ut for meg. Er selv 178cm men sover veldig bredt :pinch: så ekstra høyde og bredde passer ypperlig.

Hvordan opplever du festemekanismen til liggeunderlaget? Er stuffsacken egnet til å komprimere quilten eller gjør det seg med en tredjeparts kompresjonspose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg festet den ikke til underlaget i det hele tatt. Det er som skrevet hemper oppover langsidene, og stramming i topp og bunn. Det fulgte også med noen meter elastisk snor som sikkert kan brukes på en kreativ måte. Digg å bare bruke den som stor dyne. Er det kaldt, så kan du surre deg helt inn.

Sruffsacken er grei, men det er ikke en komprimeringsbag, det drar med seg litt ekstra vekt med stropper også, så det blir en smak-/vurderingssak. Det fulgte også med oppbevaringspose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min L430 for ca en mnd siden og er superfornøyd:) Tror faktisk jeg skal kunne bruke den langt nedover den blå siden av gradestokken. Pakkposen droppet jeg, stapper den bare i klesposen på tur. Dynen er rikelig stor så hunden er snar med å stjele en flik. Kan ikke bli sint på henne heller, som fuglehund så vet jo hun at dun er digg:) Forrige tur ble det veldig fuktig i teltet men quilten kollapset ikke slik som turkompisen sin sovepose. Anbefales på det varmeste!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Virker fristende å kunne ha en dundyne med seg:) kjekk å ha i lavvoen for å brette rundt seg hvis det blir litt kjølig. Jeg tenderer også litt til å få litt klaus inni soveposer...

fikk ikke til å linke fra telefonen, men hvis du søker på cumulus quilt 350, så ser du hvordan denne kan festes under underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. august 2015 at 20.28, tusjmann skrev:

Jeg festet den ikke til underlaget i det hele tatt. Det er som skrevet hemper oppover langsidene, og stramming i topp og bunn. Det fulgte også med noen meter elastisk snor som sikkert kan brukes på en kreativ måte. Digg å bare bruke den som stor dyne. Er det kaldt, så kan du surre deg helt inn.

Sruffsacken er grei, men det er ikke en komprimeringsbag, det drar med seg litt ekstra vekt med stropper også, så det blir en smak-/vurderingssak. Det fulgte også med oppbevaringspose.

Har du vekt og str når den er i pakkposen?

 

vurderer sterkt en slik en. Er sykt mange bruksområder for en slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en slik kan jeg bruke 3 sesonger, på vinteren surrer jeg den rundt soveposen for ekstra isolosjon.

skal bestille i kveld. Skal finne en måte å feste den rundt underlaget, men at jeg fortsatt har god plass på min synmat 7lw(65cm bredt), og med fotboksen snurpet i hop, ser jeg for meg mange gode, uklaustrofobiske netter med denne :) tror det blir conforter 430 på meg, kaaanskje 500L eller hva den het. Må ta en vurdering i kveld:) må finne mg ei høvelig lett pute også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pute = klær i pakkpose...

Har hatt gode netter i den i minusgrader, men da lå jeg med klær på. I motsetning til en sovepose, så ligger man rett på underlaget. Det kan bli klamt, så noe klær er best å ha på uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har nå 6 netter ute i min cumulus comforter L430:)  har ingnting å utsette på denne. Har aldri sovet så behagelig i telt/lavvo før. Ikke klaustrofobi, lett å lufte:) sist tur var veeeldig våt og klam, mye kondens på ytterduken, og synøig damp fra pusten min, samt av kroppen min. "Posen" klarte seg utmerket :) har hydrofobisk dun i min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViktorS skrev:

Har nå 6 netter ute i min cumulus comforter L430:)  har ingnting å utsette på denne. Har aldri sovet så behagelig i telt/lavvo før. Ikke klaustrofobi, lett å lufte:) sist tur var veeeldig våt og klam, mye kondens på ytterduken, og synøig damp fra pusten min, samt av kroppen min. "Posen" klarte seg utmerket :) har hydrofobisk dun i min:)

Hvor kjøpte du fra ?  og er hydrofobisk dun standard ?

Virker som en pose jeg kunne trengt nå som konto renner over av feriepenger :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke standard nei. Bestilte rett fra cumulus i polen. Levert på døra på 36 timer eller noe :-) sendte de en mail om hva jeg ønsket, og de fikset det!:) god service, kjapp levering, og veldig fornøyd med "posen". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blei tillegget i pris for den duna da ? Og det blir vel moms og fortollingsgebyr også

Trur jeg må ha det hvis det virker. Har skydd dun da jeg ofte har turer med lang varighet på finnmarkskysten. Og der kan naturen være lite raus med tørkedager i blant...

Bruker en gammel Mammut Alpine UL Winter i dag og kan da lette endel gram også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Litt gammel tråd, men jeg tenkte jeg kunne svare på siste spørsmål.

Jeg er i ferd med å bestille meg en Comforter M400, og malier litt med Cumulus. Prisen på hydrofobisk dun er 40 euro ekstra for denne som har 400 gram dun. Jeg vet ikke om dette er med eller uten moms. Quilt/comforter med hydrofobisk dun må bestilles på e-mail.

Når det gjelder moms, så trekkes det fra 23% polsk moms, så norsk moms blir bare et tillegg på 2% i forhold til pris på nettsiden. De tar 15 euro i transport (+25% moms). Tollgebyr kommer i tillegg og varierer mellom de forskjellige transportørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.