Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel og justering av gear.


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk med sykkel, men har sett mye på nettet/YouTube om vedlikeholde og reparasjoner. Men skjønner ikke helt justering av gear. Det er da to alternativ etter det jeg forstår. Det er stramming av vaieren, men også skru på skruene H og L. Men hva skal man gjøre av de to hvis gearet ikke funker ? Kan man kjenne på vaieren at den er for slakk ? Hvor skal man begynne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville først verifisert at det ikke er for mye motstand i strømpene. Mulig å olje (eller bytte) strømpene dersom vaieren ikke beveger seg forholdsvis fritt. Fremdeles ikke ok? Sikkert tilstrekkelig å stramme vaieren litt. Normalt å måtte stramme vaieren av og til da den kan strekke seg litt.

 

Limit justering endrer seg normalt ikke med mindre bakgiret har fått seg en smell eller lignende.

 

Tilnærmingen blir en litt annet fra "scratch", altså når man eksempelvis bytter hele bakgiret. Da pleier jeg å først montere på nytt bakgir uten å feste vaier. Bakgirets øverste "pulley" (tannhjul) skal da sett bakfra være i linje med minste tannhjul på kransen. Juster inn/ut med H limit til korrekt. På samme måte skal du ikke med hånden bevege bakgiret lenger opp enn øverste tannhjul på kransen. Bakgiret bør når du beveger det med hånden stoppe akkurat slik at øverste pulley på bakgiret er på linje med øverste tannhjul på kransen (L limit).

 

Det å flytte et "hakk" på girskifteren på styret drar akkurat nok vaier til å flytte bakgiret et kranstannhjul. Dermed viktig at bakgiret starter og avslutter nøyaktig på nederste og øverste tannhjul på kransen - da blir nok resten riktig også.

 

Dra vaieren stram med hånda før du fester den. Godt mulig tilstrekkelig. Eventuelt må du stramme den litt til med justeringsskruen. Gitt riktig limit vil gir normalt fungere korrekt såfremt du får byttet riktig mellom de to nederste kranstannhjulene. Skal slippe seg ned på nederste med et knepp og flytte seg opp til nest nederste ved giring et hakk opp.

 

I tillegg ofte "b -tension" justering. Denne justerer (vinkel/)avstand i høyderetningen mellom øverste pulley på bakgiret og kranstannhjulene. Øverste pulley skal ikke komme i kontakt med tannhjulene. Justeres gjerne med kjedet på minste tannhjul i front og største bak.

 

Ingen fasit, bare min måte å gjøre det på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å skjønne litt, at hvis det hoppes over et gir eller ikke vil gire, så må man justere med vaieren. Det er kanskje slik at hvis vaieren er for slakk, så går den ikke i gir, mens hvis den hopper over et gir, er vaieren for stram ? Det andre at  hvis den ikke er i riktig stilling på øvre og nedre klinge, så må man juster  L og H skruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om vi er helt på linje. Limit begrenser hvor langt det er mulig å bevege giret en gitt retning uavhengig av hvor slakk/stram vaier er. Du kan eksempelvis løsne vaieren på bakgiret for å sjekke H limit. Gir opp på letteste i tillegg til å forsiktig dra i vaieren (til bakgiret ikke lenger beveger seg oppover) for å sjekke L limit.

 

Som tidligere nevnt er ikke limit noe som normalt endres av seg selv. Har du fått en smell i bakgiret? Har personen som monterte sykkel for deg ikke justert limit riktig. Nei på begge? Limit er sannsynligvis korrekt fra før.

 

Juster limit først dersom du ser behov for justering/sjekk. Deretter sørger du for å stramme vaier korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovjustering av vaier gjøres ved å løsne klemma på bakgiret. Så strammer du vaier og setter fast klemma igjen.

Så skal finjusteringa gjøres ved å skru på justeringsskruen/mutteren der vaier går inn i giret på styret.

 

Alt dette er lett og vise....vanskelig å forklare med ord. Så få en kompetent person til å vise deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.