Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø Tomannsbu?


Brekke

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke tatt turen til Tomannsbu så langt i år. Det er helt sikkert en god del som likevel har tatt turen. Forrige uke sto det en god del biler på parkeringsplassen.

 

Det vil antakelig fortsatt være en fonn eller to som må forseres. Jeg tror det ligger litt snø i bunn av de to bakkene opp av Øyarvannet på vei inn.  (Det gjør det hvert år...) Men lite utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite til ingen snø inn til Tomannsbu nå. Vi har vært der tre uker i sommer og anbefaler absolutt å ta turen.

Det er ingen plasser hvor du må gå over snø nå, det er en liten snøflekk rett ved Øydevann, men den kan du gå rundt ved å gå 5 meter høyere i terrenget.

 

God tur!

 

Statusbilde fra rundt hytta for 2 uker siden:

IMG_1794_zpsnineyzal.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiskt! 

3 uker må ha vært ein drøm. Skal klamra meg til mine 5 dager eg:)

Takk for god innfo og ikkje minst status bilde!

Ingen tvil om at her er det bare å gleda seg til ferie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begyner på Støle rekner eg med (favorit hytte). Videre til Tomannsbu. Mulig Tomannsbu til Blåfjellenden. Vil helst avslutta på Støle igjen. 

Har ikkje fastsatt noe enda:) 

 

Hoho: Tomannsbu lør-søn = telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeforholdene er gode, men de var nok bedre i fjor. Det er ca 10-13 grader kaldere i vannet der oppe i år enn i fjor på samme tid. Så fisken står rimelig stille på dypt vann for tida. Vi fikk ikke noe fisk i Djupevann (det som er ved hytta), men det er masse fisk der også.

 

Ved å ro/gå ned til Kilen, som er det neste vannet (følg stien mot Støle ca 1 km) så fikk vi fisk. To flotte på 300 og 350 gram. God middag.

Videre nedover i Vassvollvatten skal visstnok være enda mere fiskelykke. :)

 

God tur! Gi rapport etter endt tur. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begyner på Støle rekner eg med (favorit hytte). Videre til Tomannsbu. Mulig Tomannsbu til Blåfjellenden. Vil helst avslutta på Støle igjen. 

Har ikkje fastsatt noe enda:) 

 

Hoho: Tomannsbu lør-søn = telt

 

Går du fra Skreådalen da?

Blir nok en fin tur. :)

 

Tomannsbu i helgene går fint, selv om det kan bli folksomt da. Det er jo uansett en stor hytte. Det er 31 sengeplasser der, men i fjor på den mest folksomme helga var vi 65 overnattende, det gikk så fint så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen snø på vei inn til dette området, kom nettopp hjem. Overnattet i telt litt vekk fra Tomannsbu men så det varrimelig folksomt. Anbefaler støvler eller gode fjellsko med høye gamasjer, det er ekstremt gjørmete å oppgått langs stien. Fikk forresten en god ørret i Djupevatn...ny rekord for meg ihvertfall :-)

 

11326149_854377894677445_91551602_n.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice:)

Fjellsko skal brukes:)

Men @Erik Haaland du har ikkje tilfeldigvis bilde av snøre du brukte for å få fisk?

Eg har fåt ny stang mangler å bytte sen. Men snøre kunskapen er ikkje tilstede...

 

Må bare sei takk for gode tilbakemeldinger her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen snø på vei inn til dette området, kom nettopp hjem. Overnattet i telt litt vekk fra Tomannsbu men så det varrimelig folksomt. Anbefaler støvler eller gode fjellsko med høye gamasjer, det er ekstremt gjørmete å oppgått langs stien. Fikk forresten en god ørret i Djupevatn...ny rekord for meg ihvertfall :-)

 

11326149_854377894677445_91551602_n.jpg

Fantastisk! :) Hvor langs vannet stod du når du tok denne?

 

Kan også nevne at jeg mellom Djupevatn og Store Langevatn skremte opp en gigantisk Hubro med et vingespenn på minst to meter. 

 

Ved den røde prikken

 

Utrolig, det er så fantastisk når man ramler over slike funn som det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....du har ikkje tilfeldigvis bilde av snøre du brukte for å få fisk?

Eg har fåt ny stang mangler å bytte sen. Men snøre kunskapen er ikkje tilstede...

 

Etter å ha brukt en billig 6 fots todelt stang med haspelsnelle i årevis (koster 199,- noname) med et snøre jeg ikke aner størrelsen på, så brukte jeg denne gangen en nyinnkjøpt Abu Garcia Cardinal Combo Villmark (6 fot teleskop) som har 0.25 snøre. Kunne sikkert satt på tynnere snøre men det kastet langt nok med den 7gr brun Lillauren sluken jeg brukte (en sluk jeg har fått mesteparten av ørreten med opp gjennom). Jeg satser som du skjønner mer på slukvalget enn å legge mye penger i stanga :-) 

 

Kan ellers også nevne at jeg traff en sauebonde oppi heie som også kunne anbefale Indra Skredåvatn som godt fiskevann med over kilosfisk.

 

Lykke til :-)

 

Fikk ikke veid fisken men godt over kiloen var den ihvertfall, så det "billige" utstyret fungerer fint og så slipper jeg knotinga med todelt stang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe når eg sier ny, så blir det ny stang i forhold til forige(todelt stang). Så den nye er godt brukt(arvegods-teleskop). 7gr brun Lillauren kjenner eg til, så den er god:)

Indra Skredåvatn skal søkes opp:) 

Godt det er mye jobb, så siste arbeidsuke vil gå fort:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.