Gå til innhold
  • Bli medlem

Laika kløv


Golden123

Anbefalte innlegg

Annonse

Har kjøpt en Laika originalkløv grønn som jeg bruker på Oskar, min hvite gjeterhund. 

 

ouzcItY.jpg?2

 

Oskar ser ut til å trives kjempegodt med kløven, og virker ikke til å ha noe som helst ubehag ved å ha den på, han blir glad når han ser den siden han skjønner at en lengre tur er nær :)

 

Nå har jeg ikke mye erfaring med andre kløver, men hørte at Laika var høy kvalitet, og det er absolutt den oppfatningen jeg også har av kløven etter å ha kjøpt den selv.

Det er store og gode lommer på den, i tillegg til mulighet til å feste ting oppå kløven med reimer.

 

Jeg har jo en hunderase med lang rygg, og liker derfor godt å se hvordan Laika kløven sitter godt langt fram på ryggen, uten å være så langt fram at den er plagsom for Oskar. På den måten blir mesteparten av belastningen på skuldrene over forbeina, og ikke på hans lange rygg. 

 

Oskar er bare 18 mnd gammel, så går enda ikke med full vekt. Foreløpig bærer han med alt sitt eget utstyr og mat på tur(tilsvarer ca 5-7kg med kløvens egenvekt).

Jeg øker vekten på kløven hans sakte men sikkert, og neste høst når han er godt trent og fyller 2 år satser jeg på at han skal klare å bære en maksvekt på 12-13kg, altså ca 33% av egen kropsvekt, ved turstart når det er nødvendig. 

 

Foreløpig har jeg ikke noe negativt å si om kløven, liker den veldig godt, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har fått en Kennel klöv, den fungerar bra. Den har lommer som lutar framöver, så packvikten hamnar över frambenen och inte över ryggen. Den må packas med vikten likt fördelad i lommene, annars glider den över åt den tunga sidan, detta förhindrar att lasten snedfördelas och belastar fel på hundens rygg.

Nackdelen jag sett är dels att den är lite stor, vilket beror på att den köptes när hunden var ett halvår och min hund visat sig vara lite mindre än rasstandard, så en storlek mindre klöv står på att-köpa-listan.

Det fastnar också mycket gjörme och hundhår på den, jag önskar ofta att materialet vore enklare att vaska av.

Det är bara denna jag har erfarenhet av, så jag kan inte jämföra den med andra märken.

Inte helt vad du frågade efter, Laika är en klöv som många har goda erfarenheter av, men tänkte det kunde vara bra att få annan input också.

post-14793-0-17613400-1438692447_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laika kløven er vel moe av det beste du får, per kroner og øre. Slik har ihvertfall jeg vurdert det.  Seleverkstedet sine osv er nok hakket bedre, men de koster jo også det dobbelte.

 

Jeg har også en Golden. På 5 år og som veier 32 kg. Tror det er 30liters laikaen jeg bruker og den sitter veldig fint. Han har aldri fått gnagsår noen plass og han tar den alltid på med iver og glede. 

Har hatt kløven i 3,5 år nå og den har vært mye brukt. Og du kan se at den er brukt, men glidelåser, spenner, sømmer og borrelås funker problemfritt. 

 

Den kan trygt anbefales herfra ihvertfall :)

 

 

 

post-11141-0-04432900-1438691204_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Kom over innlegget her, og lurte på en ting. Var på tur i 2 måneder i fjor sommer, og etter ca en måned på tur fikk bikkja gnagsår. Har snakket med et par andre ekspedisjons folk gjennom internett, og de mente at det var vanlig etter en stund på tur. Hu er korthåret, så jeg tenkte kanskje at det hadde noe med det å gjøre. Bruker non-stop Amundsen kløv. Hun får gnagsår på buken bak høyre forbein. Er så kjedelig å måtte bære kløven itilegg til egen sekk på 30kilo når du er i villmarka. Setter pris på alle tips og råd. 

IMG_20180724_135456_181.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 4.3.2019 den 9.28, Pat the viking skrev:

Kom over innlegget her, og lurte på en ting. Var på tur i 2 måneder i fjor sommer, og etter ca en måned på tur fikk bikkja gnagsår. Har snakket med et par andre ekspedisjons folk gjennom internett, og de mente at det var vanlig etter en stund på tur. Hu er korthåret, så jeg tenkte kanskje at det hadde noe med det å gjøre. Bruker non-stop Amundsen kløv. Hun får gnagsår på buken bak høyre forbein. Er så kjedelig å måtte bære kløven itilegg til egen sekk på 30kilo når du er i villmarka. Setter pris på alle tips og råd. 

IMG_20180724_135456_181.jpg

Er det der mageplaten ligger den får gnagsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pat the viking skrev:

Ja, det er det... Skikkelig frustrerende 

Nesten det jeg regnet med. Har hørt om flere med samme problemet. Den mageplaten er en dum løsning fra Non-stop sin side. Har du prøvd å padde mageplaten med saueskinn?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.