Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel og vinteren.


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt denne sykkelen i et år, og den funker bra. Men kjørt nesten bar epå asfalt. En annen ting jeg lurer på er hvis jeg kjøper piggdekk, er det slik at en må ta av tannhjulene eller kransen som det mulig heter, for det skal jo være på piggdekkene også ? Det kan jeg kanskje gjøre selv (sett på YubeTube) men med hvilken spesialverktøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kransen(tannhjulene) kan man vel skru av når bakhjulet er tatt av. Det kan vel kjøpes verktøy til å ta kransen av og over på det andre dekket ? Det er kanskje ikke noe hokkus bokkus med det ? Ser et klipp på YouTube hvor det skal være relativt enkelt å overføre, det er vel moe med at man knipser inni hvert enkelt tannhjul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bytte kransen (kasetten) for å bytte dekket. Du bytter bare dekket, ikke hjulet. 

Jeg tror at om du ikke skal sykle så veldig langt så kan en sånn sykkel fra Jula sikkert være "grei nok" så lenge du bare skal sykle asfalt til og fra jobb. Men sykler fra Jula og Biltema er kjent for å være dårlig skrudd sammen. 

 

Anbefaler piggdekk med ISP-pigger. Vær klar over at de koster like mye som sykkelen din... 

Jeg ville byttet kjede, girwire og bremseklosser før vintersesongen. Alt dette finner du videoer på Youtube som forkalrer hvordan du gjør. Og byttet kjede minst en gang i løpet av sesongen. Biltema er billigst på slitedeler. Du kan selvsagt få et verksted til å gjøre det, men igjen, det vil koste det samme som sykkelen din... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om denne sykkelen funker okay på vinterføre, da med piggdekk ?

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel-og-motor/sykler/sykkel-24-28-tom/mountainbike-630071/

Problemet med å kjøpe sykkel på steder som Jula og Biltema er at de ikke har verksted hvis noe skulle være galt med sykkelen etter noe tids bruk.

Du kan jo høre med Jula om de har avtale med et sykkelverksted eller hva de gjør hvis du kommer tilbake med en reklamasjon.

Det er ikke alltid at de dyreste tingene er de beste, men de billigste er som regel dårligst.

Det er ofte en grunn til at de kan selge en sykkel så billig som dette. Mye av prisforskjellen sitter i gearet. Shimano har gearsystemer som koster fra et par hundrelapper og opp til flere tusen. Jeg kjenner ikke til den typen gear, TZ, som står på denne sykkelen og det er derfor vanskelig å si om det er noe som vil vare en stund eller ikke.

Ut fra beskrivelsen så er det ikke så lett å si hva som gjør denne sykkelen så billig, men jeg vil tro at det kanskje er med denne som med sykler fra Bilteme. 

Hvis du bare sykler på vei og passer på å holde den ren og parkere den inne når den ikke brukes så holder den nok en stund, men jeg vil tro at den tåler lite før den begynner å ruste på skruer og kanskje også i sveisene på rammen hvis ikke denne er av aluminium.

Jeg kjøpte en gang en billig sykkel til å bruke til og fra jobb. Det var en TWS. Den holdt et par år og så begynte problemene. Jeg holdt liv i den et par år til med deler fra Biltema, men da festet for gearskifteren bak knakk så var det ikke noe mer jeg kunne gjøre. Da var det umulig å få justert gearet og da måtte det bli ny sykkel.

Jeg kjøpte en BROS Sonic hybrid og hvis jeg ikke husker feil så kostet den et sted mellom 5- og 7000 kroner. Den er nå over ti år gammel og jeg har skiftet alle roterende deler minst en gang. Sykkelen er fremdeles like god som ny teknisk sett, og rammen som er av aluminium er også uten skader av betydning. 

Men nå er jeg en sånn type som liker å mekke og holde ting i orden.

 

Jeg ser at det nevnes skifte av kassetten bak og det gjør du bare når den er utslitt. Hvis du må skifte hjulet så flytter du bare kassetten over på det nye hjulet. Ofte kan det være en fordel å skifte både kassetten og drevet fremme når du skifter kjede. Hvis kjedet er slitt så er som regel tannhjulene også slitt. Hvis du bare skifter kjede så vil du merke når kassetten er utslitt. Da begynner kjedet å hoppe over noen tenner når du sykler og da er du nødt til å skifte kassetten.

Spesialverktøy til å demontere kjede, kassett og krank kan du kjøpe hos Biltema. Da sparer du en del penger, og du som ikke lever av å skru på sykler vil aldri merke forskjell på dyrt og billig verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt med brede dekk om man sykler på snø, de blir mindre sporete. På is er antallet pigger minst like interessant. Her i Oslo, så er det veldig avhengig av rutevalg, sykkelveiene er saltet og feid til nesten enhver tid, og man kan bruke smale dekk, hovedveier nesten like så. Sykler man mye på småveiene møter man mye snø, kanskje også pakket snø gjennom hele vinteren, d a er det godt med brede knastedekk.

Dekk med knaster er bra på godt gammeldags snøføre, men sånn som det er i Oslo så er det mye bedre å sykle på smale dekk. Som 7thomas nevner lenger opp her, så får man bedre veigrep med smale dekk på vinteren. Brede dekk fører til at man lettere blir liggende oppå slaps og snø, mens et smalt dekk lettere går gjennom og ned til asfalten. I snøsesongen så brøytes det på sykkelfeltene også, men i løpet av kort tid så ender slaps fra bilene inne i sykkelfeltet, og da blir det gjerne et 5 cm tykt lag med mer eller mindre frossen snø/slaps.

Etter å ha gått fra tradisjonelle offroad-dekk med pigg til smale hybrid-dekk med pigg så har jeg fått mye bedre veigrep og mye mindre følelse av å "flyte oppå" snø og slaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt det samme med snøføre som det er å kjøre bil på ørkensand.

Da amerikanerne begynte å involvere seg i oljeproduksjon i araberlandene  kom de med store firehjulstrekkere med brede dekk, mens araberne kjørte Toyota pickup med høye smale dekk. De smale dekkene hadde et helt annet grep på sanden siden du får et mye høyere trykk på den delen av dekket som er i kontakt med sanden, mens de brede amerikanske dekkene fordeler trykket på en mye større flate og resultatet blir at de seilte rundt som om det var is de kjørte på.

Nå kjøres det turer med turister i noen ørkenstrøk, men de kjører på brede dekk med lite luft i. Dette øker ikke fremkommeligheten så mye, men du får litt følelsen av å fly over sanden.

På norske vinterveier er det nok bedre med smalere dekk enn med brede grovmønstra dekk. Jeg har kjørt hybridsykkel med piggdekk i mer enn ti år og det går helt glimrende.

Her hos oss så har vi mer is enn snø, og etter et par stygge fall på glatta så ble det piggdekk. Grovmønstra dekk sklir like godt som andre dekk på hardtråkket snø og is.

Mitt råd er ganske enkelt:

Kjøp piggdekk med en gang. Ikke vent til du opplever at sykkelen bare forsvinner under deg og du går i asfalten som en sekk.

(Stå på en kjøkkenkrakk eller stol og fall fremover med strak kropp og hendene på ryggen. Da møter du gulvet med 25 til 30 kilometers fart. Dette kan sammenlignes med fall fra sykkel på glatta.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk med knaster er bra på godt gammeldags snøføre, men sånn som det er i Oslo så er det mye bedre å sykle på smale dekk. Som 7thomas nevner lenger opp her, så får man bedre veigrep med smale dekk på vinteren. Brede dekk fører til at man lettere blir liggende oppå slaps og snø, mens et smalt dekk lettere går gjennom og ned til asfalten. I snøsesongen så brøytes det på sykkelfeltene også, men i løpet av kort tid så ender slaps fra bilene inne i sykkelfeltet, og da blir det gjerne et 5 cm tykt lag med mer eller mindre frossen snø/slaps.

Etter å ha gått fra tradisjonelle offroad-dekk med pigg til smale hybrid-dekk med pigg så har jeg fått mye bedre veigrep og mye mindre følelse av å "flyte oppå" snø og slaps.

Min erfaring med Oslos vinterføre er at de salter intensivt før de begynner å brøyte. Når de brøyter begynner de med bilveien og dytter slapset og snøen opp på fortauet. Utover dagen/ kvelden kommer de å brøyter fortauene sånn at man normalt kan spasere til bussen på holka hjem etter endt arbeidsdag, men på morgenen vasser man i snø og slaps til langt opp på støvelskaftene. Fettern min er helsårssyklist i Oslo og pendler daglig mellom bosted på øvre Økern og arbeid på Grønland. Han klager fælt på at de ofte bare salter og ikke brøyter med en gang. Samme om det er blitt en såle av hardpakket snø, (såkalt snøføre fra gamle dager) som er helt ok å kjøre på, så begynner de å salte istedetfor å brøyte som bare resulterer i at sålen smelter og det blir svære vanndammer og slaps.

 

Bare for å få klaget litt ekstra her altså   :D

 

Det er vel litt det samme med snøføre som det er å kjøre bil på ørkensand.

Da amerikanerne begynte å involvere seg i oljeproduksjon i araberlandene  kom de med store firehjulstrekkere med brede dekk, mens araberne kjørte Toyota pickup med høye smale dekk. De smale dekkene hadde et helt annet grep på sanden siden du får et mye høyere trykk på den delen av dekket som er i kontakt med sanden, mens de brede amerikanske dekkene fordeler trykket på en mye større flate og resultatet blir at de seilte rundt som om det var is de kjørte på.

Nå kjøres det turer med turister i noen ørkenstrøk, men de kjører på brede dekk med lite luft i. Dette øker ikke fremkommeligheten så mye, men du får litt følelsen av å fly over sanden.

På norske vinterveier er det nok bedre med smalere dekk enn med brede grovmønstra dekk. Jeg har kjørt hybridsykkel med piggdekk i mer enn ti år og det går helt glimrende.

Her hos oss så har vi mer is enn snø, og etter et par stygge fall på glatta så ble det piggdekk. Grovmønstra dekk sklir like godt som andre dekk på hardtråkket snø og is.

Mitt råd er ganske enkelt:

Kjøp piggdekk med en gang. Ikke vent til du opplever at sykkelen bare forsvinner under deg og du går i asfalten som en sekk.

(Stå på en kjøkkenkrakk eller stol og fall fremover med strak kropp og hendene på ryggen. Da møter du gulvet med 25 til 30 kilometers fart. Dette kan sammenlignes med fall fra sykkel på glatta.) 

Når det gjelder kjøring i løs sand og snø er det liten tvil om at brede dekk med lavt trykk egner seg best når målet er å ikke sette seg fast. Det er ikke det som er problemet når man sykler på vinteren i Norge.

 

Eksempel er ørkenrally hvor lastebiler og 2WD biler har lov til å ha luftregulering fra førerplass. 4WD bilene må ut for å justere manuelt.

Motorsykler kjører med så lavt dekktrykk at man må ha felglåser som låser slange og dekk så de ikke spinner på felgen når dekket har motstand mot underlaget.

 

Kjører selv masse motorsykkel på løst underlag og med for høyt dekktrykk er det litt som å kjøre slalom uten stålkanter, mens med lavt dekktrykk har man feste i svingene.

Grunnen til at man bruker smale dekk i vinterrally er for å "kutte" gjennom det løse på toppen så dekket får grep på det harde under.

 

På Island, hvor reglene sier at man kan kjøre hvor man vil så lenge det er snø på bakken, spesialbygger de biler for å kjøre oppe på snøen... her til sydpolen:

 

arctictrucks-southpole02.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien for å bruke et hvilket som helst sykkelverksted. Å reklamere på en sykkel til 1.000 kroner hadde jeg ikke giddet. Sannsynligvis er det billigste man kan gjøre å kjøpe slike sykler, bruke dem et år, gi de bort og kjøpe en ny. Eneste ulempe er at de er sykt tunge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigsykler er bruk og kast, ikke spesielt miljøvennlig sånn sett - et paradoks iom at sykling dras fram som et miljøkort. Kjøp heller en god kvalitetssykkel du kan ha i mange år. Jeg har fortsatt min Miyata Elevation 500 som ble kjøpt for bla konfirmasjonspengene mine i 1991, alt av roterende deler er jo bytta noen ganger så strengt tatt er det bare lillafarga (!), styret, ramma og gaffel, bremse- og gearspakene som er originalt. Det var en svindyr sykkel den gang og noe av det letteste terrengsykkelalternativet, men tilhører nok den motsatte enden av skalaen der i våre dager;-) Men jeg trenger fortsatt ikke en ny sykkel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.