Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel og vinteren.


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg har en billigere sykkel kjøpt på Biltema med felgbremser. Jeg har begynt å sykle daglig hver morgen langs asfalt og skogvei. Det jeg lurer på er om felgbremser duger om vinteren ? Jeg sykler da så mye at jeg vurderer kjøp av bedre/dyrere sykkel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en litt eldre terrengsykkel fra 2008 med felgbremser som jeg bruker til banrehagetransport, til fra butikken og litt vintersykling. På asfalt i Oslo opplever jeg ikke felgbremsene som noen hindring, men du må selvsagt tenke litt mer frem i tid enn med skivebrems. 

Når det gjelder syklene fra Biltema er de kjent for å være dårlig skrudd sammen og tunge. Så du vil jo få større glede av en annen type sykkel. Men på den andre siden utsetter du sykkelen din for mye slitasje på saltede vinterveier, så det er ikke sikkert du har lyst til å kjøpe en pendlesykkel til 20.000 for å bruke den i vinterhalvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte felgbrems i MANGE år før skivebremser til sykkel kom, så det er ikke noe problem. Om du har mulighet til å lagre denne inne i varmegrader ville jeg kjørt den i selvbetjent vaskehall en gang i uka for å spyle av salt og skit så den varer litt lenger. Husk piggdekk og skjermer      :D 

 

Når du evt skal kjøpe en ny VINTERsykkel kan du vurdere ting som navgir og skivebremser.

Tar du den helt ut kjøper du vintersykkel med skivebrems, navgir og remdrift også      :thumbsup:

 

Interbike-2009-50.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hybridsykkel med felgbrems og det verste er slitasje på felgen. Spesielt vinterstid. Jeg har skiftet begge hjulene på grunn av at slitasje etter bremsen. Jeg bruker "doble" felger og de første felgene ble det slitt hull i før jeg skiftet dem. Sikkert lurt å skifte litt før det blir hull, så unngår du at hjulet kollapser.

Jeg har også en Syklocross med mekaniske skivebremser som bare brukes om sommeren, men jeg synes faktisk at jeg har dårligere bremser her enn på hybriden, og så er skivebremsene veldig følsomme for vann. Hvis du sykler i regnvær så skriker mange skivebremser så du vekker opp hele nabolaget. 

Min sønn har en Scott hybrid med skivebremser og når han syklet til skolen, spesielt i den mørke årstiden, så sa han at han kunne se hvordan det kom lys i vinduene rundt ham når han bremset.

Et tips er å være nøye med renholdet, spesielt om vinteren. Jeg pleier å spyle min sykkel med vannslange hver gang jeg parkerer, enten hjemme eller der jeg har jobbet. Siste jobben hvor jeg brukte sykkel var det ikke spylemuligheter ved sykkelparkeringen, men da svingte jeg innom en Statoilstasjon i nærheten. De hadde vannslange i vaskehallen. Det holder med vanlig kaldt vann og spesielt er det viktig å spyle kjede og tannhjul.

En litt bedre vask med varmt såpevann kan du ta en eller to ganger i måneden, hjerne med sånn vokssjampo som brukes på biler. Eller du kan bruke litt bonevoks etterpå.Da holder du sykkelen fin i mange år.

Denne får du på Biltema til ca. kr. 70,-

post-4220-0-93942900-1438673946_thumb.jp

 

Den skitten som legger seg på sykkelen er en blanding av vann, salt, sand og små partikler som kommer fra slitasjen på asfalten etter bilenes piggdekk. Det er ekstra viktig å holde kjede og tannhjul rene. Dette gråsvarte stoffet som legger seg på sykkelen om vinteren virker som fin slipepasta på kjede og tannhjul og under bremseklossene. 

Vær nøye med å bruke tynn kjedeolje om vinteren og rengjør kjede og tannhjul med varmt zalovann og oppvaskbørste. Du kan også bruke felgrens eller motorrens, men Zalo og varmt vann pleier å holde. 

Uansett hva slags sykkel du har så vil du oppleve rust hvis du ikke er nøye med renholdet. En del nye sykler av aluminium har vanlige "svarte" skruer. Vanlig e stålskruer  i kombinasjon med aluminium og vann med veisalt blir garantert rust.

Noen sykkelmerker har begynt å bruke rustfrie skruer. Men det er ikke så mange som gjør dette og en del skruer kan du selv bytte ut med rustfrie skruer fra Biltema.

De har en del skruer i A4 kvalitet til en billig penge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrauliske skivebremser er vesentlig bedre enn mekaniske.

Piping kan man unngå ved å smøre litt kopperpasta på baksiden av klossene. Ofte har klossene et lite blekk på baksiden, pastaen skal mellom blekket og baksiden av klossen. Vær forsiktig så ikke fettet kommer på beleggesiden eller skiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet hele året i mange år, og har som REs slitt ut flere felger med felgbrems. Hydrauliske skivebremser er klart det beste, og krever svært lite vedlikehold.

Jeg hadde valgt å beholde Biltemasykkelen og brukt den som piggdekksykkel på de dagene det er is, snø og slaps. Det er da det slites mest på sykkelen. Utpå høsten kommer alle sykler på salg. Kjøp da en god hybridsykkel, det er perfekt til pendling. Man klarer alltid å finne sykler til halv pris når sportsforretningene skal bytte ut sykler med ski..

Husk forresten å bruke en tynnere olje på vinteren, og heller smøre oftere. Tykke oljer gjør gir o.l. tregere i kulda, og binder mer skitt i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas.

Jeg sverger til åpne gearsystemer, men det er kanskje fordi jeg er vandt til å mekke og vedlikeholde disse.

Gear som sitter inne i navet på hjulet er mer kompliserte, men de skal visst være veldig driftsikre.

Reimdrift på sykkel har jeg ingen erfaring med, men det brukes jo på en del større motorsykler så da burde det vel holde på en vanlig tråsykkel. 

 

Om sommeren pleier jeg å bruke teflonspray på kjedet. Den varer ikke så lenge som olje, men så samler den også mye mindre støv og skitt.

post-4220-0-74030800-1438674805_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Når man sykler om vinteren er det en stor fordel med hele skjermer, Dvs skjermer som går langt ned langs hjulet, ikke sånne løse plastskjermer som henger høyt over hjulet og stopper alt for langt oppe (slik at man får masse sprut på sko og rygg, selv om man har skjerm). Mange sykler har ikke festehull til slike skjermer, så det er lurt å sjekke på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig lest at man ikke skal vaske sykkelen på kalde, fine og tørre vinterdager. 

Kommer vel an på hvordan den skal lagres etterpå. Skal du inn i varmen med den så den tørker er det vel ikke noe problem. Jeg ville derimot ikke gjort det om den skulle stå kaldt. Samme som med bilen på vinteren - vasker ikke om den bare skal parkeres utendørs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar. Jeg begynner å få mer peiling på bremsesystem og vintersykling. Lurer på hvor høyt en må opp i pris på en sykkel med Hydrauliske skivebremser  ?

Ca. 4-5000. Så må du regne å betale minst 1.000 for piggdekk og noen hundrelapper for skjermer. 

Skal du ha en sykkel du skal sykle grusveier og i terrenget med ville jeg brukt litt mer penger, eventuelt prøvd å finne en godt vedlikeholdt sykkel på bruktmarkedet. Du kan også få en fin cyclocross til rundt 5.000 brukt om du leter litt og er litt tålmodig. Ca. dobbelt nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Når man sykler om vinteren er det en stor fordel med hele skjermer, Dvs skjermer som går langt ned langs hjulet, ikke sånne løse plastskjermer som henger høyt over hjulet og stopper alt for langt oppe (slik at man får masse sprut på sko og rygg, selv om man har skjerm). Mange sykler har ikke festehull til slike skjermer, så det er lurt å sjekke på forhånd!

Sjølv foretrekk eg skjermar som heng høgt over hjulet. For vinterbruk byttar eg faktis ut skjermen som sitt på bakhjulet med ein skjerm som er festa i setestammen. Er det for trangt mellom hjul og skjerm, er det eit lite helvete å få hjulet til å gå rundt kvar gong det er litt kram nysnø.

Kombinasjon felgbrems og snø er omtrent like godt som ingen brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok vinteren noe forskjellig på de forskjellige stedene rund om i Norge, og her hos oss er den veldig forskjellig.

Vi har lite snø men til gjengjeld har vi mye regn i lufta og is på veiene.

Jeg sykler med piggdekk hele vinteren og til vintersykling er det ikke bare sykkelen som må utstyres riktig, det må også personen som skal trå.

For å begynne på toppen:

1.  Jeg har ikke trekk på hjelmen som mange andre, men jeg har en lue under hjelmen. Ikke en sånn som gjør at hjelmen sitter høyt oppe på hode som man ofte ser hos barn. Da gjør hjelmen ingen nytte hvis du skulle få deg et ufrivillig møte med asfalten.

Jeg bruker en tynn lue av foret neoprene og den holder hodet varmt samtidig så hjelmen sitter der den skal.

post-4220-0-85504100-1438694942_thumb.jp

2. Så må du ha hansker. Ikke prøv å få tak i vanntette sykkelhansker. Jeg har forsøkt dette i mange år uten å lykkes. Jeg bruker ofte ullhansker når det ikke regner og så har jeg noen hansker i neoprene som holder fingrene noenlunde varme selv om det regner, men de er ikke 100% vanntette.

3. Så må du ha en sykkeljakke som er vanntett. Det finnes en del jakker i Gore Tex som er ganske bra. Eller så må du ha regntøy. Kjøp tegntøy for sykkel så unngår du at buksa ryker i skrittet etter et par uker.

4. Så må du ha overtrekk til skoene. Hvis det bare er kaldt så kan du bruke slike tynne elastiske neoprene sokker.

post-4220-0-11309400-1438694950_thumb.jp

Men hvis du har en del vær som oss her vest, med regn, frost og veisalt så bør du bruke overtrekksokker av goretex eller tilsvarende. De fleste ander tåler ikke veisalt og vekslende vær.

post-4220-0-29568500-1438694961_thumb.jp

 

Lys foran og bak har du sikkert kontroll på selv, men hvis du bruker en sånn lykt som nesten lyser gjennom fotgjengerne som du møter så vær oppmerksom på at den blender møtende fotgjengere ganske ettertrykkelig. Jeg bruker å legge hånda over lykta når jeg møter forgjengere som kommer mot meg. Da unngår du å blende folk som er ute og går aftensturen sin. 

Jeg dimmer ikke for andre syklister uten at de også gjør det. Jeg prøver litt og ser hvordan møtende syklist reagerer, men hvis han bake kjører på med fult lys, så får han det samme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv foretrekk eg skjermar som heng høgt over hjulet. For vinterbruk byttar eg faktis ut skjermen som sitt på bakhjulet med ein skjerm som er festa i setestammen. Er det for trangt mellom hjul og skjerm, er det eit lite helvete å få hjulet til å gå rundt kvar gong det er litt kram nysnø.

Kombinasjon felgbrems og snø er omtrent like godt som ingen brems.

Det kommer an på hvor man sykler, og ikke minst hva slags dekk man har. Etter at jeg sluttet å sykle med offroad-dekk med store knaster, har jeg vært mye mindre plaget av at det henger snø under skjermene. Smale dekk er mye bedre på snøføre, etter min mening.

Men når det er sagt, min kommentar er skrevet utfra min daglige sykling inn og ut av sentrum i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv foretrekk eg skjermar som heng høgt over hjulet. For vinterbruk byttar eg faktis ut skjermen som sitt på bakhjulet med ein skjerm som er festa i setestammen. Er det for trangt mellom hjul og skjerm, er det eit lite helvete å få hjulet til å gå rundt kvar gong det er litt kram nysnø.

Kombinasjon felgbrems og snø er omtrent like godt som ingen brems.

det er det motsatte av hva en annen her nevnte, men det sier seg selv at mye kram snø kan sette seg fast i hjulene og skape problem, men visste ikke at snø reduserer felgbremsenes evne så mye, men der jeg sykler er det godt brøytet om vinteren, så jeg tror kanskje det ikke blir noe stort problem, selv om jeg ikke har noen erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet i fem vintre i Tromsø, uansett vær og føre, med felgbremser og vanlig gir. Aldri hatt problemer med bremseeffekt, og i løpet av 5 år med daglig sykling til og fra universitetet har jeg slitt ut én felg. Men bremseklosser gikk det selvfølgelig en del av. Dette var med en hybridsykkel med smale dekk, piggdekk om vinteren. Sykkelen hadde også hele skjermer nært hjulet. Har aldri opplevd problemer med snø, selv om jeg har syklet gjennom over 20 cm løssnø før veiene var brøytet om morgenen. Jeg vasket sykkelen maks en gang i måneden. I lange stabile kuldeperioder er det bare å la være å vaske, da blir det ikke skittent heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på østlandet har de sluttet å brøyte - de bare salter. Virker som om de ihvertfall satser på bare salt og ikke begynner å brøyte før det er minst 10cm snø. Er et evig sørpe og saltlake helvete å leve i. I bil klarer du deg, men når man pendler med tre forskjellige kollektiv tilbud hver vei med spasering før, mellom og etter blir det mye ødelagt fottøy og stygge, nedsprutede klær ila en vinter.....sykkelen må nok vaskes oftere her nede enn i nord    ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk å kjøpe en sykkel til - og det en uten skjermer som jeg kan bruke om vinteren. Lurer på om det lønner seg å kjøpe en med bredere dekk til vinteren ? med pigger og kanskje dype riller ? da skal det kanskje være mer stabil på vinterføre med litt is og snø ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk å kjøpe en sykkel til - og det en uten skjermer som jeg kan bruke om vinteren. Lurer på om det lønner seg å kjøpe en med bredere dekk til vinteren ? med pigger og kanskje dype riller ? da skal det kanskje være mer stabil på vinterføre med litt is og snø ?

Det er en grunn til at man i rally bruker kjempe smale dekk med dypt mønster i snø-rally og breie dekk med lite mønster i rene asfalt-rally (nå er det vel hybrid etapper i alle rally så rene asfalt-rally eksisterer ikke lenger). Du vil ikke ha breiere dekk om vinteren, med mindre målet er å kjøre oppe på snøen (fat bike).

 

Rally-Sweden_2011-kyn_chung.jpg

 

1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt med brede dekk om man sykler på snø, de blir mindre sporete. På is er antallet pigger minst like interessant. Her i Oslo, så er det veldig avhengig av rutevalg, sykkelveiene er saltet og feid til nesten enhver tid, og man kan bruke smale dekk, hovedveier nesten like så. Sykler man mye på småveiene møter man mye snø, kanskje også pakket snø gjennom hele vinteren, d a er det godt med brede knastedekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om denne sykkelen funker okay på vinterføre, da med piggdekk ?

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel-og-motor/sykler/sykkel-24-28-tom/mountainbike-630071/

Troligen inte.

En cykel som fungerar över tid kostar mer än så. För typ 10 år sedan köpte jag en för 3000 för att ha att cykla till jobbet på. Den höll 2 månader. På torr asfalt.

Mitt intryck är att du måste betala minst 5-6000 för en ny cykel om du skall ha den till mer än att utföra justeringar och reparationer.

 

Dagens tips: Köp en brukt cykel på finn, eller ännu hellre någon annanstans där det inte är så mycket stöldgods. Terrengcykel.no t.ex. Massor av folk köper nya cyklar varje år och det finns massor bra att köpa för rimliga summor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.