Gå til innhold
  • Bli medlem

Tcomf på gammel sovepose


nesning

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk,

for å starte friluftslivet på alvor har jeg tatt den tunge avgjørelsen å sende min ærverdige Ajungilak Igloo sovepose i (fortjent) pensjon.

Den ble kjøpt en gang i begynnelsen av 90`tallet og har alltid holdt meg koselig varm, også i noen kuldegrader.Den er blytung og mye lesing i lettpakkingtrådene har også gjort sitt. Men nå har jeg brukt posen bare i nærheten av sivilisasjonen, dvs. på campingplasser, aldri på fjellet.  Som dere skjønner, har jeg altså ingen erfaring med overnatting på fjellet, men jeg tror at en pose (eller en quilt som frister veldig å prøve) med lignende egenskaper som min gamle, hadde vært midt i blinken. Denne posen var sikkert ett populær modell i sin tid, så spørsmålet er om noen har noen kommentarer angående temperaturgrensen som kan sammenlignes med quilten jeg har funnet på nett  (jeg vet at det er vanskelig fordi individuelt). Siden jeg ikke har tenkt å bruke mye tid på bekymringer om dunposen blir våt (bikkja skal få lov å sove i telt og hun blir ALLTID våt), fant jeg en interessant quilt fra Enlightened Equipment med syntetisk fyll (Prodigy heter den). Den finnes i bl.a.  -1C og -6C. Og der ligger problemet mitt. Hvilken skal velges? Koster jo lite i forhold til ett hangarskip men likevel kjedelig å bestille feil. Kanskje noen kjenner til alternativer?

 

Tusen takk på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har en EE Revelation, och tvekar inte att rekommendera den, Prodigyn är identisk, förutom att den har syntetisk isolering.

Quilt löser för min del flera nackdelar (för mig) med sovsäck. Den klaustrofobiska känslan när säcken snott sig runt kroppen, huvan som späder på detta och den ger också fördelen att man kan välja hur nära kroppen man vill dra den.

Detta är en väldig fördel, man kan sova i kläder utan att isoleringen trycks ihop genom att dra åt den lösare under sig och därmed mer effektivt boosta värmen. Grunnet detta skulle jag välja den lite kallare, -1 grader, eller kanske till och med +5.

Detta är naturligtvis avhengig om du är en varm, normal eller kall sovare.

Som varm sovare har jag valt +10-alternativet som fungerar för mig också på fjället. Sover du kallt bör du kanske välja -6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig god forklaring som gjenspeilet akkurat mine tanker og vurdering om å velge en quilt.

Jeg blir nok ingen lettpakker i første omgang, men prøver å tenke vekt når jeg kjøpe nytt. Så tanken med å bruke klærne man uansett har i sekken er lurt. Det jeg også liker med denne modellen er å kunne åpne fotdelen helt når det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja 7homas,

dette underlaget står helt på toppen av ønskelista mi. Men hver gang jeg leker med tanken og kikke på det, får jeg bare ett stønn til svar fra finansministeren min.

Fra før har jeg ett oppblåsbar Thermarest underlag som er minst 25 år gammelt. Det er like fint men ryggen min er mye eldre og ønsker seg noe tjukkere under seg. Og noe lettere selvfølgelig... 

Slitestyrken på det gamle underlaget derimot er det ingenting i veien med. Jeg liker å dra det ut av teltet og nyte dagen uten å måtte bry seg om kvister, småstein osv. Tviler litt på om dette er mulig med de lettvektsutgavene i dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et første genersjons Therm a rest fra ca 1990. Mange lapper på det, men det funker fortsatt. Bodde på det i nesten ett år i 2005/2006.

Fikk bra pris på Xtherm på beli.se, men da hentet jeg det i Strömstad (Poste restante). Gratis frakt innen Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.