Gå til innhold
  • Bli medlem

Leie kano i Oslo/Akershus eller kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte å padle Nordmarka på langs denne sommeren, fra Mylla til Skar. Noen som har gode tips til steder man kan leie kano? Og transport av kanoen på taket av en stasjonsvogn? Har ikke klart å finne noen firmaer som tilbyr transport av kano lengre.

Eventuelt vurderer vi å gå til innkjøp av en kano, men vi er nybegynnere og har ikke peiling på hvor vi skal begynne. Vi er to voksne og 1 hund (ca 30kg) + oppakning for 4-5 dgr. Det blir nok ikke noe elvepadling på oss med det første, så kanoen trenger ikke være til teknisk vanskelige turer. Er Pelican 15,5 kanoen fra XXL til 5999,- feks et greit sted å begynne? Eller hva med denne;

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62426459&page=3&q=Kano&sort=3&ref=fas

Hva er en okey vekt på kanoen for to personer med noen bæreetapper underveis?

Alle tips tas i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har problemer transport av kano så kan en ally fungere. Jeg får i alle fall allyen (15.5 fot) bikkja, bagasje for to (2 x storsekker) inn i octaviaen. Da er allyen pakka sammen i pakksekken og lagt i baksetene.

Du kan leie Ally fra en fyr på finn: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61584902&searchclickthrough=true&searchQuery=leie+ally

 

Kanoen kan også transporteres på taket uten problem. Hvis du bruker jekkestropper for å feste den så er du lurt å ikke dra til for mye da allyen kan bøye seg litt.

Forøvrig er det ikke noe problem å få plass til 2 personer med bagasje og en mellomstor hund (20-30kg) i en 15.5 ally.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte å padle Nordmarka på langs denne sommeren, fra Mylla til Skar. Noen som har gode tips til steder man kan leie kano? Og transport av kanoen på taket av en stasjonsvogn? Har ikke klart å finne noen firmaer som tilbyr transport av kano lengre.

Eventuelt vurderer vi å gå til innkjøp av en kano, men vi er nybegynnere og har ikke peiling på hvor vi skal begynne. Vi er to voksne og 1 hund (ca 30kg) + oppakning for 4-5 dgr. Det blir nok ikke noe elvepadling på oss med det første, så kanoen trenger ikke være til teknisk vanskelige turer. Er Pelican 15,5 kanoen fra XXL til 5999,- feks et greit sted å begynne? Eller hva med denne;

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62426459&page=3&q=Kano&sort=3&ref=fas

Hva er en okey vekt på kanoen for to personer med noen bæreetapper underveis?

Alle tips tas i mot med stor takk :)

Husk en tralle. Det er noen lange strek på grusvei der, f.eks fra katnosa til sandungen og etter Øyungen for å nevne noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere går til anskaffelse av kanotralle, STYR UNNA BILTEMA`s kanotralle eller de som har lignende patent! Hadde en ukes tur fra Damtjern til Øyungen ifjor med Ally og biltematralle som vi hadde modifisert før turen. Denne holder absolutt ikke mål til annet enn å trille kano på gårdsplassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på elva mellan Katnosa-Sandungen i juli. Tror vi kom 2 km på 8 timer med vassande i elva. Allt var vått og det blev en ekstra dag med torkning av klær og sko. Ska aldrig gjøre detta igjen og rekommenderar ikke det till noen.

Ön topic igjen, bli medlem i DNT, fikk leid kano før 250kr/ uka av DNT Ringerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på elva mellan Katnosa-Sandungen i juli. Tror vi kom 2 km på 8 timer med vassande i elva. Allt var vått og det blev en ekstra dag med torkning av klær og sko. Ska aldrig gjøre detta igjen og rekommenderar ikke det till noen.

Ön topic igjen, bli medlem i DNT, fikk leid kano før 250kr/ uka av DNT Ringerike.

Det var vel dette jeg regnet med. Har aldri vurdert det som verdt innsatsen i tid i krefter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! :) De fleste utleiemulighetene er dessverre utleid nå, så det gjelder nok å være tidlig ute.

Endte opp med å kjøpe en brukt Ally 16,5 på finn, prutet ned til en hyggelig pris. Vi styrte unna Biltema-tralla og kjøpte en Femund-tralle på tilbud. Det er vel kanskje en lignende patent? Krysser fingrene for at den fungerer greit ;)

Noen som vet hvor mye vekt en Ally på tralle tåler? Ser for meg at det kanskje ikke funker like bra å trille denne med baggasje oppi som en vanlig stiv kano?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt eksakt vekt jeg har hatt i kanoen, men vil tippe rundt 50kg. Dette har gått helt fint, og jeg har da hatt vekta i midten rett over tralla. Dette gjør også at kanoen blir mer balansert når man trekker den. Du kan sikkert ha 70kg bagasje i kanoen uten problem så lenge du plasserer det på midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere går til anskaffelse av kanotralle, STYR UNNA BILTEMA`s kanotralle eller de som har lignende patent! Hadde en ukes tur fra Damtjern til Øyungen ifjor med Ally og biltematralle som vi hadde modifisert før turen. Denne holder absolutt ikke mål til annet enn å trille kano på gårdsplassen!

Det fins selvfølgelig bedre traller enn Biltema sin, men det er tullball at den bare er egnet på gårdsplassen. Har til sammen mange mil med trilling av både kano og kajakk på sånn tralle. Flere ganger gjennom Nordmarka. Man må imidlertid stroppe den veldig godt fast, slik at den ikke forskyver seg. Det lønner seg også å fjerne "støtta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert fin når man har tom kano på den/lite vekt, i vårt tilfelle var den ikke tom, eller lett :pirate:! Kan jo godt være vi fikk blåmandagstraller? Anywho, kanotralle er genialt for å komme seg ut i marka med gummiyachten. Vår erfaring i forhold til transportettapene var at en dro mens, den andre dyttet bak med nødåra( kort teleskop åre fra biltema, tror den er utgått) som ble bundet fast i det korteste tverrspantet og ned mot topp esing. Denne metoden forutsetter jo selvfølgelig at man er to på tur! Dette gjør at den bakerste personen kan styre tralla unna hull og stein, samt at kroppstillingen ikke blir så aller verst når man må gå bak og dytte på dersom ekvipasjen er av det tyngre slaget.

Vi brukte ett lite sitteunderlag mot hoftebeltet i de verste kneikene slik at man gikk sentrert bak kano og dyttet med magen/ hoftebeltet på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert fin når man har tom kano på den/lite vekt, i vårt tilfelle var den ikke tom, eller lett :pirate:! Kan jo godt være vi fikk blåmandagstraller? Anywho, kanotralle er genialt for å komme seg ut i marka med gummiyachten. Vår erfaring i forhold til transportettapene var at en dro mens, den andre dyttet bak med nødåra( kort teleskop åre fra biltema, tror den er utgått) som ble bundet fast i det korteste tverrspantet og ned mot topp esing. Denne metoden forutsetter jo selvfølgelig at man er to på tur! Dette gjør at den bakerste personen kan styre tralla unna hull og stein, samt at kroppstillingen ikke blir så aller verst når man må gå bak og dytte på dersom ekvipasjen er av det tyngre slaget.

Vi brukte ett lite sitteunderlag mot hoftebeltet i de verste kneikene slik at man gikk sentrert bak kano og dyttet med magen/ hoftebeltet på sekken.

 

Vel, Biltema tralla skal tåle 90 kilo. Hvis du har en kano på 45 kilo pluss bagasje er man jo fort langt over dette. Virker jo som du har hatt langt over dette! Jeg har i alle fall alltid kun trengt å trekke kanoen, aldri noen som må dytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert fin når man har tom kano på den/lite vekt, i vårt tilfelle var den ikke tom, eller lett :pirate:! Kan jo godt være vi fikk blåmandagstraller? Anywho, kanotralle er genialt for å komme seg ut i marka med gummiyachten. Vår erfaring i forhold til transportettapene var at en dro mens, den andre dyttet bak med nødåra( kort teleskop åre fra biltema, tror den er utgått) som ble bundet fast i det korteste tverrspantet og ned mot topp esing. Denne metoden forutsetter jo selvfølgelig at man er to på tur! Dette gjør at den bakerste personen kan styre tralla unna hull og stein, samt at kroppstillingen ikke blir så aller verst når man må gå bak og dytte på dersom ekvipasjen er av det tyngre slaget.

Vi brukte ett lite sitteunderlag mot hoftebeltet i de verste kneikene slik at man gikk sentrert bak kano og dyttet med magen/ hoftebeltet på sekken.

Sånne oppakninger har jeg aldri hatt med på tur. Hadde dere med bilen? Jeg legger sekker osv over vippepunktet og stropper fast tralla godt. Da kan personen foran styre kanoen helt fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen av "elvene"i Nordmarka som er mulig å padle, med unntak av Sørkedalselven fra Åmot grustak, men også her kan det være steinete og lite vann. Kjempefin å padle ned til Bogstadvannet etter regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.