Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på en ukes tur når matvarene er begrenset


Lijenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ekstrem matintolleranse og kunne godt tenke meg en ukes tur på vidda. men trenger litt hjelp for å få det til. 

Det jeg spiser går mest i proteiner og fett.

I grunnen lettest å si hva jeg kan spise en hva jeg ikke kan spise.

Egg, kjøtt, fisk, noen typer bacon, olivenolje, smult, brokkoli, blomkål, stangselleri agurk, salat, blåbær, rips, bringebær og molte, oliven mandler og endel nøtter ja dette er vel det meste jeg kan spise. Men hvordan kan jeg få det ned i volum og hvordan kan jeg få det til å holde så lenge i sekken?

til daglig går det med 36 egg på 6 dager også går det ca en liter oliven olje på en uke. så må jeg jo lage middag til dette og sikkert øke inntaket av mat

HAr du/dere noen tips så jeg kan få gjort det jeg virkelig har lyst til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fett går det ikke an å gjøre så mye med. Så den literflaska olivenolje kommer du nok ikke unna. Tenk på å fjerne vann fra maten. Ferske matvarer inneholder masse vann. Både fisk, kjøtt og grønnsaker kan jo tørkes.
Skjært opp i tynne skiver i stekeovn på lav varme og med åpen dør går det på noen timer. Gidder du ikke bruke så mye tid på dette finnes det jo tørrfisk i små nette poser og beef jerky å få kjøpt i handelen.  Ferdig tørket men kilosprisen er ganske motbydelig. En del lager fortsatt hjemmelaget tørrfisk så om du kljnner noen er det jo en mulighet der.
Egg kan også tørkes på samme måte for å lage eggepulver. Et tynt lag smøres utover, settes i ovnen og når det er tørt kan det skrapes av og blir et fint pulver. Bær og sånt kan det jo hende du finner underveis også nå etter hvert. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett går det ikke an å gjøre så mye med. Så den literflaska olivenolje kommer du nok ikke unna. Tenk på å fjerne vann fra maten. Ferske matvarer inneholder masse vann. Både fisk, kjøtt og grønnsaker kan jo tørkes.

Skjært opp i tynne skiver i stekeovn på lav varme og med åpen dør går det på noen timer. Gidder du ikke bruke så mye tid på dette finnes det jo tørrfisk i små nette poser og beef jerky å få kjøpt i handelen.  Ferdig tørket men kilosprisen er ganske motbydelig. En del lager fortsatt hjemmelaget tørrfisk så om du kljnner noen er det jo en mulighet der.

Egg kan også tørkes på samme måte for å lage eggepulver. Et tynt lag smøres utover, settes i ovnen og når det er tørt kan det skrapes av og blir et fint pulver. Bær og sånt kan det jo hende du finner underveis også nå etter hvert. :)

Men hvordan skal en tørke kjøtt og grønsaker? For utenom i stekeovnen. Hvor store stykker og hvilken varme? Kiloprisen til tørrfisk er jo formidabel og Beef Jerky kan jeg ikke spise for det er ikke et reint nok produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tørket brokkoli ved å kutte i smp biter, koke til spiseferdig og deretter tørke. Jeg bruker et tørkeapparat, men stekeovnen oppnår det samme. Blomkål har jeg kokt ferdig og most til blomkålpuree. Første gang tørket jeg hele pureen på et bakebrett og tok det med som suppe, men det løste dårlig opp. Ved siste forsøk har jeg kjørt den tørkede pureen i en blender, slik at det ble pulver. Dette legges i en ziplockpose, sammen med tørket skinke eller kalkun brødpålegg. Tørke skrivene enkeltvis og kuttet i små firkanter. Karri en en gog smakstilsetning i turmat, men du får bruke det du tåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve å lage hjemmelagde mueslibars. Bland nøtter, havre, tørkede bær sammen, evt med litt olje. Tilsett gjerne sukker om du tåler det. Trykk godt sammen i en flat skal og stek i ovnen. Jeg husker ikke hvilken temp, men søk på nettet. Når du tar den ut av ovnen, må den gjerne trykkes sammen igjen, slik at den blir kompakt. Skjæres i mueslibar stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du si hva du ikke kan spise? Jeg har mange allergier og en del intoleranser selv og vil gjerne ha noen å utveksle ideer og erfaringer med. Selv kan jeg overhodet ikke spise gluten, alle kornsorter, mais, soya, erter, løk, nøtter, eggehvite, gjær. Spiser havregryn på tur siden jeg ikke blir såå dårlig av de. Enkelte grønnsaker kan jeg tåle varmebehandlet men ikke rå, men intoleransene er egentlig uvesentlige siden reaksjonene på enkelte av de er så små at jeg kan gjøre slike unntak innimellom.

Siden jeg ikke kan spise en eneste ferdigpose, tørker jeg en del mat. Det er helt ok egentlig, men herregud det hadde vært lettvint med en realpose i ny og ne! Jeg lager og energibarer, krydderblandinger, frokostblandinger, "brød" og slikt selv, spiser mye hurtigris og tørket kjøtt og spekepølser om jeg ikke orker å tørke noe på forhånd. 

Forøvrig syns jeg ikke det er nødvendig å være så kvasse, for det finnes allergikere som er så plaget. Men det er viktig å skille mellom allergi og intoleranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ekstrem matintolleranse og kunne godt tenke meg en ukes tur på vidda. men trenger litt hjelp for å få det til. 

Det jeg spiser går mest i proteiner og fett.

I grunnen lettest å si hva jeg kan spise en hva jeg ikke kan spise.

Egg, kjøtt, fisk, noen typer bacon, olivenolje, smult, brokkoli, blomkål, stangselleri agurk, salat, blåbær, rips, bringebær og molte, oliven mandler og endel nøtter ja dette er vel det meste jeg kan spise. Men hvordan kan jeg få det ned i volum og hvordan kan jeg få det til å holde så lenge i sekken?

til daglig går det med 36 egg på 6 dager også går det ca en liter oliven olje på en uke. så må jeg jo lage middag til dette og sikkert øke inntaket av mat

HAr du/dere noen tips så jeg kan få gjort det jeg virkelig har lyst til å gjøre.

Se litt på lenken: Tørke mat. Om det jeg har skrevet er av interesse vil du se hvordan du kan tørke egg der, i tillegg til bønner i tomat, gulrot og løk. Om du kan spise tomat finner du ferdig tørkede tomater hos Meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til spørsmålet fra Lijenta: Vet ikke om dette er til hjelp, men noen ganger når jeg går tur har jeg knapt med mat med, men har gjerne en spekpølse + litt mandler og nøtter i sekken som jeg spiser litt av i ny og ne. Føler at dette gir både energi og metthetsfølelse som varer lengre enn raske karbohydrater. Ellers så blir det å gjøre som polfarere og andre villmenn gjør når de legger ut på langtur, spise seg litt opp slik at man har litt ekstra fett på kroppen før man går, da tåler man vel bedre litt ensidig/fattigslig kosthold en stund.

Endret av Henrik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake kjøpte jeg meg et apparat som skulle kunne tørke all slags mat, og det var mange fine lovord å finne om denne maskinen her på forumet. Men jeg beklager å måtte si det: "Waste of time and money". Jeg endte opp med å gi den bort til en her på forumet som tydeligvis var mer interessert i tørket mat enn meg.

 

Med utgangspunkt i det du beskriver at du kan spise så kan du lett lage deg mye god mat.

Hvis du skal ha mat med på en ukestur så kan du f.eks. prøve å vakuumpakke en del ting. F.eks. brød og grønnsaker i porsjonspakker. Grønnsakene kan godt være så hele som mulig siden de utvikler en del gass som blåser opp pakken etter et par dager. Hvis du bruker grønnsaker som ikke er skrellet eller kuttet opp så blir denne gassutviklingen mye mindre. 

Brød holder ikke en hel uke. Jeg forsøkte en gang å ta med et ferdig oppskåret brød med ekstra lang holdbarhetsdato, men den 5. dagen var skivene så sure at de ble kastet og forhåpentlig vis spist av sauer eller andre dyr, eller kanskje de rett og slett ble til kompost.

Kjøtt og fisk holder mye lenger hvis du steker eller koker det hjemme og vakuumpakker det før det blir kaldt.

Egg med helt skall holder vanligvis fint en uke, men hvis du er redd for å knuse dem så er det bare å koke dem hjemme før du drar. Da holder de garantert en uke.

Ikke vær redd for å spise mat som "har gått ut på dato". Mange matvarer holder mye lenger enn det som står på pakken og husk at matvarer som er merket "best før" ofte holder seg bra både uker og måneder etter den best før datoen som står på pakken. Best før angir bare den tiden produsenten garanterer varen 100%. 

F.eks. så har honning nærmest ubegrenset holdbarhet i lukket emballasje, men mattilsynet forlanger datomerking og Norges Birøkterlag og Honningsentralen anbefaler best før 18 måneder etter høsting.

Mat er ofte det tyngste du har i sekken på en ukestur og det finnes en del poser fra f.eks. Toro, hvis du kan spise det, som med litt fantasi og tilsetninger kan gi god mat. F.eks. Bergensk fiskesuppe + et par nyfiska ørret blir kjempegod mat. Gul ertesuppe med hjemmelaget fårerull og litt ekstra timian er et lite herremåltid.

Ellers er jeg litt svak for indrefillet. Det trenger ikke være så dyrt som det høres ut til. Du får førsteklasses indrefillet fra Uruguay eller Argentina til like over 200,- pr. kilo hos Rema 1000. Skjær den i tynne skiver og stek skivene raskt i olje på litt høy temperatur i en stekepanne. Så kutter du diverse grønnsaker i tynne biter og gir dem samme behandlingen. Vakuumpakk kjøtt og grønnsaker hver for seg og de vil holde fint i flere dager i ryggsekken. Når godsakene skal spises så blander du dem bare med en ferdigkjøpt saus, østerssaus, voksaus eller hva som helst med god smak. Spises med ris eller nudler hvis du kan ha det.

Jeg vet ikke om du kan spise havregryn, men havregryn kan lett erstatte en del brødmat. Havregrøt kokt på vann med en liten klype salt og lit sukker, rosiner og gjerne også litt gresskarfrø, solsikkefrø etc. gir en bra start på dagen. Det finnes også porsjonspakker med havregrøt, men jeg personlig synes de er litt små. Det går lett både to og tre pakker til frokost.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/tester/article753266.ece

post-4220-0-60686000-1438394929_thumb.jp

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Brød kan holde seg 8-9dager på tur om du ikke skjærer de opp på forhånd, så slipper du å dra med bakterier fra andre som har brukt brødkappen før deg på butikken på turen også ;-) Men brødet må ha skorpe rundt hele seg og ikke de deigete brødene med mangel av skorpe på sidene for de mugner raskere eller faktisk raskt på tur i sommervarmen.. Har prøvd og lært på den harde måten.

Havregraut hadde vært førstevalget for meg hvis jeg holdt lenger enn tre kvarter-en time på det tapetlimet... Risgraut funker dog bedre for meg. Dette er vel nok individuellt for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ekstrem matintolleranse og kunne godt tenke meg en ukes tur på vidda. men trenger litt hjelp for å få det til.

Det jeg spiser går mest i proteiner og fett.

I grunnen lettest å si hva jeg kan spise en hva jeg ikke kan spise.

Egg, kjøtt, fisk, noen typer bacon, olivenolje, smult, brokkoli, blomkål, stangselleri agurk, salat, blåbær, rips, bringebær og molte, oliven mandler og endel nøtter ja dette er vel det meste jeg kan spise. Men hvordan kan jeg få det ned i volum og hvordan kan jeg få det til å holde så lenge i sekken?

til daglig går det med 36 egg på 6 dager også går det ca en liter oliven olje på en uke. så må jeg jo lage middag til dette og sikkert øke inntaket av mat

HAr du/dere noen tips så jeg kan få gjort det jeg virkelig har lyst til å gjøre.

Det kan hende det fortsatt ikke funker for deg, men fitnessguru har en beef jerky som er veldig ren. Det smaker bare spekeskinke og har 20g protein på 40g vekt.

Innholdet er: filet mignon (96%), salt, dried natural spices, antioxidants (sodium ascorbate), preservatives (sodium nitrite, potassium nitrate). Vi pleier ete store mengder av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.