Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer og modifisering av Helsport Ringstind Superlight 1-2


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Annonse
20 minutes ago, Per Fredrik said:

Fant denne linken, Hilleberg Akto i oppimot 70Mph vind, da brak stanga, konstruksjonen er vel ikke så fundamentalt forskjellig fra Ringstind?

Helsport Superlight tåler nok betraktelig mindre enn 70 mph. Fjellheimen (bruker samme stenger) ga helt etter på 60 kmh (under 40 mph).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nimrad skrev:

Helsport Superlight tåler nok betraktelig mindre enn 70 mph. Fjellheimen (bruker samme stenger) ga helt etter på 60 kmh (under 40 mph).

Det som forundrer meg med den testen, er at teltet reiser seg igjen etter å ha vært i kontakt med bakken på midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Helge1980 skrev:

Begge de bildene fra vindtesten fra helsport er vel vind inn fra fotenden?

Nå ble jeg usikker da det ikke er noe text, men hvis du ser på videoene så bøyer teltstanga seg mye mer med vinden inn fra fotenden. Så da tror jeg testen viser vinden inn fra begge retninger. Arealet på teltduken er vel større fra fotenden og opp til stanga enn arealet ved hode enden. Derfor har jeg trodd at det er bedre med hode enden mot vinden, men jeg vet jo ikke da dette ar langt utenfor mitt fagområde. Jeg er ikt ingeniør og økonom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Per Fredrik skrev:

Nå ble jeg usikker da det ikke er noe text, men hvis du ser på videoene så bøyer teltstanga seg mye mer med vinden inn fra fotenden. Så da tror jeg testen viser vinden inn fra begge retninger. Arealet på teltduken er vel større fra fotenden og opp til stanga enn arealet ved hode enden. Derfor har jeg trodd at det er bedre med hode enden mot vinden, men jeg vet jo ikke da dette ar langt utenfor mitt fagområde. Jeg er ikt ingeniør og økonom. 

Legg merke til den svarte "snora" nede på høyre side, så vil du se at vinden kommer fra fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at på grensen til orkan er det mange telt som sliter. Høyden og profilen er nok veldig viktig. Fjellheimen SL er 15 cm høyere enn Ringstind, og Ringstind vil nok greie seg bedre i praksis. Normalt er det noe vegetasjon som demper vinden jo nærmere bakken du kommer. Men ser jo at på Stortinden og Patagonia at fortelt er valgt bort, begge er også ganske lave, aerodynamiske i formen slik som Ringstind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal være for sikker i denne saken, så er min tanke at en brattere vegg, som hode enden har, være en større brems for vinden. Dette vil slik jeg ser det gjøre at vinden må presses fortere vekk og dermed også med større kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Helge1980 skrev:

Uten at jeg skal være for sikker i denne saken, så er min tanke at en brattere vegg, som hode enden har, være en større brems for vinden. Dette vil slik jeg ser det gjøre at vinden må presses fortere vekk og dermed også med større kraft.

Jo det var slik jeg tenkte, men så tenkte jeg at kanskje den lille glippen mellom teltduken og bakken vil lette vindpresset på hode enden. Håper noen som har mer peil enn meg kan løse dette for hvis det blåse under duken i hode enden vil ikke inne teltet kunne legge seg på  ytter  teltet. Da har vi et problem mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Drar opp denne tråden igjen jeg. Har blitt fristet til å teste ut Ringstind Superlight 2, spesielt etter å ha lest denne tråden, på sommerturer på fjellet. Jeg ser at vanlig Ringstind 2 har 3 pluggfester med strammere ved hodeenden. Hadde det vært tilstrekkelig å få sydd på et ekstra pluggfeste på midten og fått på strammere på de to eksisterende? Eller slik som vist i første post? Har også sett noen som har fått sydd på en stoffbit med bardunfeste midt på duken i hodeenden? Vet ikke hva som vil funke best, noen erfaringer? Vil ikke ligge med duken i ansiktet eller høre på veldig mye unødvendig blafring i duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Hilleberg Akto, Enan og Ringstind SL 1-2. Har solgt alle. Av disse var absolutt Eanan best, kun 8 plugger. Skulle jeg bruke alle festene til Ringstind ble det 16 stk.  Store rette flater gir utfordringer, hvis du vil kan du komme å prøve mitt Zpacks Duplex. Tror det er telt du er ute eller til sommerbruk. Vil du ha dobbelt duk er Helsport trolltiden også kjempebra, har det også, 1,3 kg der gir utrolig mye telt for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ringstind 2 Light og fikk sydd på ekstra bardunfeste nederst i hodeenden. Stooooooor forskjell og absolutt anbefalt. Som det sies her så er Ringstind kresent på underlaget, men jeg har alltid klart å finne meg en passende sted enten om det er i fjellet eller i skogen. Om du er veldig opptatt av perfekt form på teltet ville jeg vurdert noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte mitt Ringstind 2, men kjøpte igjen Ringstind Pro 2 (2017-modellen) til forholdsvis billige 2 990,- på XXL. Koster vanligvis 4 290,- men nå er det nede igjen i 3 000,- på XXL. Denne modellen har det omtalte pluggfestet i hodeenden. Jeg liker teltet, men enig i alt som er skrevet angående krav til underlag og mange plugger. Når teltet først står på et rett nok underlag og ferdig bardunert, synes jeg at teltet fungerer bra.

Har ingen planer om modifiseringer, velger heller Exped Orion Extreme II hvis jeg trenger mer robust telt.

Edit: I mitt hode er ønske om modifisering av et telt et tegn på at man ikke er helt fornøyd med det.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Memento mori skrev:

Har hatt Hilleberg Akto, Enan og Ringstind SL 1-2. Har solgt alle. Av disse var absolutt Eanan best, kun 8 plugger. Skulle jeg bruke alle festene til Ringstind ble det 16 stk.  Store rette flater gir utfordringer, hvis du vil kan du komme å prøve mitt Zpacks Duplex. Tror det er telt du er ute eller til sommerbruk. Vil du ha dobbelt duk er Helsport trolltiden også kjempebra, har det også, 1,3 kg der gir utrolig mye telt for pengene. 

Takk for tilbudet, men Duplex er ikke et telt jeg er ute etter, blir for kaldt og luftig (antar jeg siden jeg følte det i mitt ultamid med innertelt). Uansett så har jeg et TT StratoSpire 1 liggende som jeg kunne brukt hvis jeg ønsket det. Trolltind har ingen vestibule, ikke en liten en gang, så ikke helt for meg. Mulig at jeg bare holder  meg til Nallo 2GT :P

 

38 minutter siden, northern_fov skrev:

Jeg har Ringstind 2 Light og fikk sydd på ekstra bardunfeste nederst i hodeenden. Stooooooor forskjell og absolutt anbefalt. Som det sies her så er Ringstind kresent på underlaget, men jeg har alltid klart å finne meg en passende sted enten om det er i fjellet eller i skogen. Om du er veldig opptatt av perfekt form på teltet ville jeg vurdert noe annet.

Godt å høre at det hjelper! Krever den et veldig flatt område? Måtte ha det med min stratospire, ellers ble ikke duken stram (eller så var jeg dårlig på å sette den opp!). Er ikke så pirkete, men greit å høre hva andre syntes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Julie_G skrev:

Takk for tilbudet, men Duplex er ikke et telt jeg er ute etter, blir for kaldt og luftig (antar jeg siden jeg følte det i mitt ultamid med innertelt). Uansett så har jeg et TT StratoSpire 1 liggende som jeg kunne brukt hvis jeg ønsket det. Trolltind har ingen vestibule, ikke en liten en gang, så ikke helt for meg. Mulig at jeg bare holder  meg til Nallo 2GT :P

 

Godt å høre at det hjelper! Krever den et veldig flatt område? Måtte ha det med min stratospire, ellers ble ikke duken stram (eller så var jeg dårlig på å sette den opp!). Er ikke så pirkete, men greit å høre hva andre syntes!

Mja, relativt flatt. Utfordringen oppstår der terrenget rundt teltet er lavere enn bunnduken som gjør at man presser ytterteltetteltet ned mot innerteltet. Dette er dog et størst problem i fotenden fordi bardunene her er nødvendige for å reise teltet. Bardunene i hodeenden er mest for å stabilisere og stramme ytterteltet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, northern_fov skrev:

Mja, relativt flatt. Utfordringen oppstår der terrenget rundt teltet er lavere enn bunnduken som gjør at man presser ytterteltetteltet ned mot innerteltet. Dette er dog et størst problem i fotenden fordi bardunene her er nødvendige for å reise teltet. Bardunene i hodeenden er mest for å stabilisere og stramme ytterteltet.

Godt beskrevet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sydd på fem ekstra pluggfester på Helsport pro 1, Helsport gjorde dette gratis. God erfaring med dette i sommer. Teltduken blafrer ikke mye og dessuten blir det bedre plass i forteltet når teltduken strammes. God avstand mellom duken i innerteltet og ytterteltet. Jeg har også Ringstind Superlight 1-2 som jeg skal sende inn til Helsport i vinter for fem ekstra pluggfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 12.08, Julie_G skrev:

Drar opp denne tråden igjen jeg. Har blitt fristet til å teste ut Ringstind Superlight 2, spesielt etter å ha lest denne tråden, på sommerturer på fjellet. Jeg ser at vanlig Ringstind 2 har 3 pluggfester med strammere ved hodeenden. Hadde det vært tilstrekkelig å få sydd på et ekstra pluggfeste på midten og fått på strammere på de to eksisterende? Eller slik som vist i første post? Har også sett noen som har fått sydd på en stoffbit med bardunfeste midt på duken i hodeenden? Vet ikke hva som vil funke best, noen erfaringer? Vil ikke ligge med duken i ansiktet eller høre på veldig mye unødvendig blafring i duken.

Ligger et Ringstind Superlight 2 i Outleten til Helsport nå. Hadde gått for dette om jeg ikke hadde et Ringstind light alt. Kanskje du kunne fått sydd på ekstra pluggfeste også? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har nå kjøpt meg et Ringstind 1-2. Skulle gjerne fått testet det først for å se om det er nødvendig med modifikasjoner, men nå er det en tid på året som det er greit å få sånt gjort, sånn at jeg ikke trenger å sende det inn midt i sesongen. Så jeg tenker vel at når andre har erfart et behov, så kan det være like greit å bare få det gjort nå. Samtidig har jeg jo kjøpt det fordi det er lett, så jeg vil jo ikke ha vekten for mye opp heller.

- Hva vil dere anbefale konkret at jeg ber dem om å fikse? Hva er liksom "musts"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, som jeg skrev i sept.2017 har jeg fått sydd på fem ekstra pluggfester. Av disse er det min erfaring at det ekstra pluggfeste nede ved hode enden er et must for å holde ytter- og inner duken fra hverandre under spesielle forhold når det regner. Av de resterende fire bruker jeg alltid det ekstra feste ved forteltet, Forteltet blir større og det er tryggere å bruke primus i forteltet ved dårlig vær når jeg må lage mat "innendørs". De andre tre ekstra pluggfestene bruker jeg ikke så ofte. Jeg har også montert footprint, det er ikke nødvendig det heller, men jeg synes fordelene er mange. Bardunene fra stang kanalen og hode enden var samlet da jeg fikk teltet så disse har jeg splittet, synes teltet står bedre da. I tillegg har jeg i vinter byttet teltstang så den jeg har nå har en diam. på 9 mm i steden for 8,5 mm som er den originale. Så får jeg se hvordan dette funker til sommeren. Plugger har jeg også byttet, det var "spikerpluggene" som var med. Alt i alt så veier dette nå rett under 1,4 kg. Ganske stor vektøkning, men allikevel et lett telt i en liten pakke.

For en tid siden var det en tråd her om hvilken ende som skulle opp mot vinden. Det jeg har kommet til er at fotenden skal opp mot vinden, dette er også i tråd med det Helsport sier. Jeg erfarte dette selv i høsten som var, da jeg prøve dette da det var meldt 16 m/s, hva det var i vindkastene vet jeg jo ikke, men jeg måtte stoppe opp og holde i mot for å klare og holde meg på beina. Søker du på YouTube med Helsport Ringstind vil du se flere videoer som viser teltet med forskjellig vindretning. Lykke til med teltet, jeg er veldig fornøyd med mitt. 

135810877_RSL1.2.thumb.JPG.4eb447b436dec4f9b7e19717e23a58f4.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, jjrckd skrev:

@Per Fredrik måtte du spesifisere hvor de ekstra pluggfestene skulle være, altså med mål med referanser til steder på teltet (eks xx cm bakenfor stang), eller kjenner HelSport såpass godt til disse modifikasjonene at de plasserer ekstrafestene der de gjør mest nytte?

Dette er et standard opplegg fra Helsport, flere her på forumet har fått gjort dette. Jeg tror ikke noen har betalt noe for dette heller. Helsport er veldig greie å ha med å gjøre, du kan bare ringe dem, eller maile..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Per Fredrik skrev:

Jeg tror ikke noen har betalt noe for dette heller

Jeg fikk svar fra Helsport i dag, på å lage ekstra fester for plugger på Ringstind SL 2, de skal ha 50,- pr feste, dette inkluderer plugg.

Helt grei pris :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sofasliter skrev:

Jeg fikk svar fra Helsport i dag, på å lage ekstra fester for plugger på Ringstind SL 2, de skal ha 50,- pr feste, dette inkluderer plugg.

Helt grei pris :)

Enig, høres greit ut dette. Det er kanskje blitt mange etter hvert som har ønsket denne endringen så nå tar de vel noe betalt for dette. Gratis plugg fikk jeg jo ikke. Jeg har også Ringstind Pro 2, her burde det vært to innganger, andre produsenter med samme grunnkonstruksjon har dette så jeg skal høre om Helsport kan sy på en ekstra inngang, hvis det ikke blir for dyrt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hentet moddet telt på posten i dag. 5 stk ekstra bardunfester, 5 stk teltplugger og returporto (oppkrav) kom på kr 437,50. Innafor.

Edit: Og nå åpnet jeg pakken. Må vel trygt kunne påstå at dette hadde jeg fikset temmelig greit selv bare ved hjelp av muttern's gamle symaskin og litt nylonbånd. I bunn og grunn har jeg betalt kr 437,50 for 5 stk teltplugger. Grenseland.

Endret av jjrckd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.