Gå til innhold
  • Bli medlem

Selge Helsport Fjellheimen Xtreme 4, eller beholde?


ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

I 2006 kjøpte jeg Helsport sitt Fjellheimen xtreme 4 mannstelt etter min første sommerjobb. Tanken var at stort og fancy er lik langvarig opplevd kvalitet og mye bruk av teltet. Men teltet har blitt brukt ytterst lite da jeg stort sett har rappet mine foreldres Fjellheimen 3 manns standard grunnet vekten og plasseringsvennlighet.

I forrige uke kostet jeg endelig på meg et standard Ringstind 2 mannstelt som mest trolig vil bli med meg på 90 % av turene i fjellet grunnet lav vekt og pakkvolum. I tillegg er jeg som regel på tur alene, noe som taler for et mindre telt.

Men jeg er veldig i tvil om jeg nå skal selge Fjellheimen. Alternativet til dette teltet er å kjøpe et mindre og lettere 3 mannstelt, f.eks. Helsport Rondane. Men jeg må si at jeg liker takhøyden og størrelsen på forteltet på Fjellheimen fremfor en del av de mindre teltene.

Hva tror dere? Beholde det gamle eller selge og skaffe et alternativ? Jeg la teltet ut på finn.no i forrige uke og fikk mange hevendelser på en pris på 5000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Rondane 3 og vurderer overgang til Fjellheimen 4, nettopp på grunn av takhøyde og plass. Jeg vil derfor ikke anbefale deg å gå motsatt vei.

Men om du nå likevel vil, så kan vi kanskje diskutere oss i mellom om å bytte telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får like mye romslighet med et Helsport Dovrefjell Light 3-camp. Fantastisk telt. Hakke stormmatter, dog. 

Kjører også Ringstind 2 Light til soloturer, så bruker jeg Dovrefjell til 2-mannsturer. Deilig romslig og stor takhøyde + svært fortelt og åpning på begge sider av forteltet. En annen enormt bra greie, er ventilasjonen. Personlig mener jeg Dovrefjell overgår Fjellheimen, og jeg har nok en 30-40 netter i Fjellheimen, så har litt sammenligningsgrunnlag. Dovrefjell er 1 kilo lettere enn det du har nå. 

 

 

 

2607668.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane er jo veldig lavt igjen.

4 manns er stort hvis du er på tur alene. Men teltet tåler jo mye vær og vind. Skal du på tur om vinteren er det godt med ekstra plass. Kan du ha med deg en også og enda ha god plass.

Men ting har jo en verdi så det kan jo være en tanke å selge det og kjøpe et annet som du sier.

Skulle jeg kjøpt et telt til meg som hadde god plass og som jeg evt kunne dele med noen hadde jeg kikket på hilleberg kaitum 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for alle gode råd! 

 

 

Du får like mye romslighet med et Helsport Dovrefjell Light 3-camp. Fantastisk telt. Hakke stormmatter, dog. 

Kjører også Ringstind 2 Light til soloturer, så bruker jeg Dovrefjell til 2-mannsturer. Deilig romslig og stor takhøyde + svært fortelt og åpning på begge sider av forteltet. En annen enormt bra greie, er ventilasjonen. Personlig mener jeg Dovrefjell overgår Fjellheimen, og jeg har nok en 30-40 netter i Fjellheimen, så har litt sammenligningsgrunnlag. Dovrefjell er 1 kilo lettere enn det du har nå. 

 

 

 

2607668.jpg

 

 

Ingen dum tanke å skifte til teltet du linker til. Synes dog det er litt utenfor mitt budsjett. Jeg er lite fristet til å bruke så mye mer enn salgssummen på rundt 5000 kr.  

 

Hovedproblemet med Fjellheimen Xtreme 4 for meg er rett og slett vekta og pakkvolumet. Jeg er ikke store karen med en høyde på 165 cm over havet, derfor skader det ikke om flermannsteltet tar litt mindre plass i sekken min på 75 liter (Lundhags V8 75 liter for å være eksakt). I tillegg synes jeg at et så stort telt stiller en del mer krav til hvor man plasserer det. Skal f.eks. alle ligge tilnærmet flatt, begrenser det veldig plasseringsmulighetene ute i terrenget. 

 

Jeg kan godt spytte inn noen tusenlapper i nytt telt i tillegg til salgssummen, men da må i alle fall vekten rettferdiggjøre det. 

 

Forøvrig trenger jeg ikke stormmatter eller enorm mengde barduneringsfester slik som på mitt Fjellheimen. Lengden på pakket telt er like viktig for meg som selve volumet. Når jeg skulle kjøpe tomannstelt prøvde jeg en kort periode Nordmarka II, men syntes teltet var for langt i nedpakket tilstand. Byttet derfor til Ringstind.  

 

For dere som har Helsport Rondane; hvordan opplever dere høyden på teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I 2006 kjøpte jeg Helsport sitt Fjellheimen xtreme 4 mannstelt etter min første sommerjobb. Tanken var at stort og fancy er lik langvarig opplevd kvalitet og mye bruk av teltet. Men teltet har blitt brukt ytterst lite da jeg stort sett har rappet mine foreldres Fjellheimen 3 manns standard grunnet vekten og plasseringsvennlighet.

I forrige uke kostet jeg endelig på meg et standard Ringstind 2 mannstelt som mest trolig vil bli med meg på 90 % av turene i fjellet grunnet lav vekt og pakkvolum. I tillegg er jeg som regel på tur alene, noe som taler for et mindre telt.

Men jeg er veldig i tvil om jeg nå skal selge Fjellheimen. Alternativet til dette teltet er å kjøpe et mindre og lettere 3 mannstelt, f.eks. Helsport Rondane. Men jeg må si at jeg liker takhøyden og størrelsen på forteltet på Fjellheimen fremfor en del av de mindre teltene.

Hva tror dere? Beholde det gamle eller selge og skaffe et alternativ? Jeg la teltet ut på finn.no i forrige uke og fikk mange hevendelser på en pris på 5000 kr.

Behold teltet til du får kjerring og unger. Da trenger du plassen. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for alle gode råd! 

 

 

 

 

Ingen dum tanke å skifte til teltet du linker til. Synes dog det er litt utenfor mitt budsjett. Jeg er lite fristet til å bruke så mye mer enn salgssummen på rundt 5000 kr.  

 

Hovedproblemet med Fjellheimen Xtreme 4 for meg er rett og slett vekta og pakkvolumet. Jeg er ikke store karen med en høyde på 165 cm over havet, derfor skader det ikke om flermannsteltet tar litt mindre plass i sekken min på 75 liter (Lundhags V8 75 liter for å være eksakt). I tillegg synes jeg at et så stort telt stiller en del mer krav til hvor man plasserer det. Skal f.eks. alle ligge tilnærmet flatt, begrenser det veldig plasseringsmulighetene ute i terrenget. 

 

Jeg kan godt spytte inn noen tusenlapper i nytt telt i tillegg til salgssummen, men da må i alle fall vekten rettferdiggjøre det. 

 

Forøvrig trenger jeg ikke stormmatter eller enorm mengde barduneringsfester slik som på mitt Fjellheimen. Lengden på pakket telt er like viktig for meg som selve volumet. Når jeg skulle kjøpe tomannstelt prøvde jeg en kort periode Nordmarka II, men syntes teltet var for langt i nedpakket tilstand. Byttet derfor til Ringstind.  

 

For dere som har Helsport Rondane; hvordan opplever dere høyden på teltet?

 

Dette teltet er å finne på Helsport-outlet (http://www.helsport.no/dovrefjell-light-3-camp-1957) til kr. 4950 nå.

 

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg et lettere 3-mannstelt som Hilleberg Anjan 3GT for sommerbruk. Men den ekstra komforten og outlet-prisen fikk meg til å teste ut dette Helsport-teltet. Håper jeg ikke kommer til å angre på 800gram mer i vekt slik at det må enda et telt inn i samlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet er å finne på Helsport-outlet (http://www.helsport.no/dovrefjell-light-3-camp-1957) til kr. 4950 nå.

 

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg et lettere 3-mannstelt som Hilleberg Anjan 3GT for sommerbruk. Men den ekstra komforten og outlet-prisen fikk meg til å teste ut dette Helsport-teltet. Håper jeg ikke kommer til å angre på 800gram mer i vekt slik at det må enda et telt inn i samlinga.

Dovrefjell som du linker til er oppgitt til 3,58 kg (du må legge sammen telt/plugger og rep.kit). Hilleberg Anjan 3gt veier 2,37kg. Også har du dette usikre Helsport-tillegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovrefjell som du linker til er oppgitt til 3,58 kg (du må legge sammen telt/plugger og rep.kit). Hilleberg Anjan 3gt veier 2,37kg. Også har du dette usikre Helsport-tillegget.

 

Det er urettferdig å sammenlikne disse to teltenes vekt. 

 

AnjanGT er jo best sammenliknet med fjellheimen superlight vel? 

 

Dovrefjell teltet er ett meget godt alternativ om man er ute etter plass. Det har 4 teltstenger, som gjør at man har full takhøyde hele veien, i innerteltet. Romfølelsen er enorm. (Jeg har 1 natt i dovrefjell, med en kompis og bikkja)  I tillegg er det slik jeg forstår ett 4 sesongs telt, selv om det ikke er ett ekstrem telt. 

 

Men hvis plass ikke er kriterie, så er det selvfølgelig unødvendig tungt.

 

TS

Hva med fjellheimen light? Den 2,6kgs utgaven av det du har, uten stormmatter osv.. Den finner du rimelig titt og ofte på outleten til helsport. Det kan også brukes som vintertelt, selv om det ikke er ekstremtelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tilhengerne av andre merker fra andre land må for all del sammenligne så mye de vil, men AnjanGT er jo ikke helt i nærheten av Dovrefjell ift plass, komfort, romfølelse, ventilasjon. Ser ikke poenget med å hente fram alternativer bare fordi det er svensk og heter noe annet enn Helsport.  Når mannen er ute etter noe som kan erstatte Fjellheimen 4 camp, er Dovrefjell (som jeg selv har) det som i mine øyne definitivt kommer nærmest.  Kjøpt fra Helsports utmerkede Outlet, er det ikke rare prisen i forhold til hva man får igjen i ren, skjær velvære. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.